Mesterséges intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Advertisements

WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
GÉPI TANULÁS (MACHINE LEARNING)
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék Dr. Kulcsár Gyula egyetemi adjunktus.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Fontosabb fogalmak Képesség :
IRE 8 /38/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 8.
Kötelező alapkérdések
Szintaktikai elemzés február 23..
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Szintaktikai elemzés március 1.. Gépi tanulás Osztályozási feladat: Adott egyedek egy halmaza és azok osztályba tartozási függvénye (tanító halmaz),
Adatbázis alapú rendszerek
Mesterséges neuronhálózatok
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
Microsoft Visual Web Developer Express Webfejlesztés Gubicza József.
Nem determinisztikusság és párhuzamosság. A nem determinisztikusság a párhuzamosságban gyökeredzik. Példa: S par  parbegin x:=0   x:=1   x:=2 parend;
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Bevezetés a robotok döntéshozatalának folyamatába és módszereibe Készítette : Fodor Bence II. Éves Programtervező Informatikus Nyíregyházi Főiskola V2.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
EMLÉKEZTETŐ Környezettechnológiai piacvezető Magyarországon ORGANICA Élőgépek kifejlesztője Tudásból megélni és megnőni ORGANICA Környezettechnológiák.
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
A hiba-előjel alapú FxLMS algoritmus analízise Orosz György Konzulensek: Péceli Gábor, Sujbert László Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika.
Mobilis robot (e-puck) robot és a Webots szimulációs rendszer megismerése szimulációs rendszer robot közepesen nehéz feladat megoldása például: vonalkövetés.
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Kötvényárazási hibák intelligens javítóalgoritmusának tervezése és fejlesztése GELLÉN ÁGNES IUFQ58.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
Azt gondoljuk, hogy az e-learning megismerése nem az elméleti háttérrel kezdődik. Kicsit bele kell kóstolni. Van egy hosszú, érdekes anyagunk az általunk.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
A folytonosság Digitális tananyag.
Megerősítéses tanulás 8. előadás
Döntsön a kard! Mesterséges intelligencia a játékokban Szita István Eötvös Collegium.
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
1 Megerősítéses tanulás 7. előadás Szita István, Lőrincz András.
Kiterjesztések szemantikája: Szemantikai tartomány : Adatoknak, vagy értékeknek egy nem üres halmazát szemantikai tartománynak nevezzük. Jelölése: D. Egy.
1 Megerősítéses tanulás 10. előadás Szita István, Lőrincz András.
Struktúra predikció Struktúra lehet Felügyelt tanulási probléma
1 Megerősítéses tanulás 4. előadás Szita István, Lőrincz András.
Megerősítéses tanulás 5. előadás
Mesterséges Neurális Hálózatok 3. előadás
Megerősítéses tanulás 2. előadás
1 Megerősítéses tanulás 9. előadás Szita István, Lőrincz András.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Tanulás az idegrendszerben Structure – Dynamics – Implementation – Algorithm – Computation - Function.
kialakulása, fejlődése, generációk
Az ILIAS e-learning keretrendszer magyarországi adaptálása és felhasználása az informatika oktatásban, különös tekintettel a szolgáltatások testre szabására.
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
Operációs rendszerek Az operációs rendszerek működésének alapfogalmai.
Megerősítéses tanulás máj. 12. Copyrights: Szepesvári Csaba: Megerősítéses tanulás (2004) Szita István, Lőrincz András: Megerősítéses tanulás (2005) Richard.
Programozási nyelvek csoportosítása.
Adatbázis alapú rendszerek
Megerősítéses tanulás
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Gyűjtemény mint rendszer
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Szent László Középiskola Szekszárd
Mesterséges intelligencia
Számítógépes algoritmusok
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
C/C++, hobbi játékprogramozás
Gépi tanulás.
A mesterséges neuronhálók alapjai
Előadás másolata:

Mesterséges intelligencia 12

Gépi tanulás Ha a összes intelligenciát a tervező építi be: hiányos tudás (a tervező nem gondolhat mindenre) nem adaptív rendszer

Tanuló rendszerek Cselekvő alrendszer: Tanuló alrendszer végrehajtandó akciók kiválasztásáért felel Tanuló alrendszer cselekvő alrendszer módosításáért felel

Induktív tanulás Bemeneti és kimeneti példák alapján tanulás A környezet bemeneti/kimeneti adatpárokat generál A cél: olyan függvény megtanulása, mely létrehozhatta ezeket a párokat

Megerősítéses tanulás (Reinforcement learning) Nincsenek kéznél bemeneti és kimeneti példák Jutalom vagy megerősítés (reinforcement) alapú visszacsatolás A cél: A jutalmak alapján a függvény megtanulása Fő felhasználási területek: játékok, robotika

Adaptív dinamikus programozás (ADP)

Adaptív dinamikus programozás (ADP) M(a,a’1) M(a,a’n) M(a,a’2) a’1 a’2 a’n U(a’1) U(a’2) U(a’n)

Adaptív dinamikus programozás (ADP) Olyan standard algoritmus, melyhez az összes többi megerősítéses tanulási eljárást mérni tudjuk. Hátránya: nagy állapottér esetén kezelhetetlenné válik Pl. osjáték esetén kb. 1050 ismeretlennel felírt 1050 egyenletet kéne megoldani

Időbeli különbség tanulása (Temporal difference learning – TDL) Közelítjük az egyenleteket anélkül, hogy az összes állapotra megoldanánk őket!

Időbeli különbség tanulása (Temporal difference learning – TDL) Gyors, mivel csak az aktuális következő állapottal dolgozik „ritka átmenetek” veszélye fix λ helyett minden vizsgálat után csökkentjük az értékét