A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai Készítette: G team
Műfaj és stílusjegyek Csongor és Tünde Varázsfuvola Műfaj: drámai költemény Műfaj: opera Mesés, misztikus elemek Emberi értékek, vágyak megjelenése Szerelem felsőbbrendűsége, epekedő szerelem Boldogságkeresés Csodák, próbatételek Dráma Epikusság Mélyen társadalmi tartalmú Nyelvi gazdagság Fordulatok
Szereplők Csongor és Tünde Varázsfuvola Éj királynője Tamino: Pamina: Éj asszonya: A világ ura Mindenek felet áll Csongor: nemes úr mesebeli lovag, királyfi, aki beleszeret a tündérbe jelképként : az élet értelmét kereső ember, aki a cselekmény során alakítja ki életfelfogását Tünde: nemes kisasszony tündérként és hattyú képében jelenik meg mint mesehős lemond tündérségéről a szerelemért, életfelfogása ettől kezdve már az önfeláldozó felnőtt, érett nőé, feleségé Éj királynője Az erdő uralkodónője Legfőbb hatalom Pszichés erők birtokosa Tamino: Főhős Egy ifjú herceg, aki beleszeretett Paminába Pamina: Éj királynő lánya Tamino szerelme Mindent feláldoz a szerelmükért
Próbatételek Mindkét műben próbatételek elé kell állnia főszereplőnknek. Ezek a próbatételek a lélek belsejében zajló folyamatok, amelyek alkalmat adnak a belső éréshez, fejlődéshez. Egy belső út az önmegismerés és önazonosság megtalálása felé. Ezek a próbatételek továbbá a szerelemért folytatott „harcok”. Mindent próbatétel teljesítésével közelebb kerülnek az igaz szerelemhez.
A hármas szám Csongor és Tünde Varázsfuvola Három ördögfi: Kurrah, Berreh, Duzzog Hármas út a polgári világ háromféle kiteljesedési lehetőségét jelképezi. Három vándor: Kalmár Fejedelem Tudós Három ünnepélyes akkorddal kezdődik a nyitány A három hölgy (önző vágyak) A három fiú (erdőben) A három oltárkapu: A mulandó anyagot, az értelmet, és a bölcsességet jeleníti meg. A három záró erény: Egy szabadkőműves páholyban 2 oszlopfő áll: Egy dór (az erő jelképe) Egy korinthoszi ( a szépség jelképe) Egy ión (a bölcsesség jelképe) Mindannyian a lélek háromszori felhívására utalnak. Mindhárom allegorikus szereplő.
A kert Csongor és Tünde Varázsfuvola Csongor kertje: Mirigy kertje: Innen indul el Ide érkezik vissza Mirigy kertje: Csongor itt alszik el Pamina alszik a kertben, amikor Monostatos közeledik hozzá, majd megjelenik az Éj Királynője. Pamina ébredése után az Éj Királynője egy tőrt ad neki, hogy megölje Sarastrót. Monostatos ezt kihallgatja. A Királynő távozása után Monostatost Sarastro megjelenése űzi el. Pamina újra a kertben van, és a csalódás miatt a szerelmében, szándékában áll, hogy az életének a tőrrel véget vessen. A három fiú megváltoztatja az elhatározását. Körkörösség
Szerelem A két szereplő (Csongor és Tünde, Tamino és Pamina) az első perctől kezdve szereti egymást, de a történet egyik tanulsága szerint csak az állhatatos, hűséges szeretők nyerhetik el a boldogságot. A fiataloknak próbatételek során kell keresztüljutniuk, hogy szerelmük beteljesedjék. Itt a szerelem egy olyan erőt jelenít meg, amelyek képessé teszik az embert arra, hogy feljuthasson a felismerés egyre magasabb szféráiba. Amilyen mértékben megvan az emberben az a képesség, hogy közelítsen az istenekhez, olyan mértékben válhat a föld mennyországgá. A szerelem, amelyet mindkét alkotás bemutat, egy efféle boldogság megsejtése.
Forrásmegjelölés http://tananyag.net/irodalom/magyar-irodalom/csongor-es-tunde- szereploinek-jellemzese http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/muveszetek/operahazi-mesek-mozart- varazsfuvola http://www.stelliumpress.hu/anna-holub-pszywyj-a-varazsfuvola-mese-es- miszterium/ http://mek.oszk.hu/02200/02228/html/03/257.html Csapat tagjai: Karsai Gréta Leibinger Anita Papp Veronika Vörös Jennifer