Változó szakma-változó értékek?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Szervezeti formák.
TÁMOP az intézményi folyamat szaktanácsadó szemével Balatonszentgyörgy
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
Egyéni döntések a szervezetben
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
Munkahelyi stressz és kiégés a rendőrség személyi állománya körében.
Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Személyes gondoskodást végző személyek körében végzett igényfelmérő kutatás bemutatása Nemzeti Csal á d- é s Szoci á lpolitikai Int é zet C í m: 1134 Budapest,
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
EAAD Szolnokon Dr. Bagi Mária.
A közösségi részvétel lehetőségei Mit tanulnak a fiatalok a közösségben, avagy mi az önkormányzat felelőssége? Nyíregyháza, december 1. Kósa András.
Mindennapi veszteségeink
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
PROJEKTZÁRÓ A SZOLGÁLTATÓ KONZORCIUM SZEREPE A TISZK FEJLESZTÉSI FELADATKÖRÉBEN Széchenyi István TISZK, november 16.
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Outplacement, azaz „gondoskodó elbocsátás”
Szervezetfejlesztés. STRUKTÚRA (XX. század)  bürokratikus,  többszintű,  megszervezése azzal az elvárással történik, hogy a magas beosztású menedzserek.
Paradigmaváltás a kommunikációban Lakatos Zsófia június 5.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
RÁCZ ANDREA DEBRECENI EGYETEM, SZOCIOLÓGIA ÉS SZOCIÁLPOLITIKA TANSZÉK Hatékonyságmérések a gyermekvédelmi szakellátásban.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Nemzeti Tehetség Program Tehetségútlevél Program „NTP-TÚP ” FIATALOKAT ÉRINTŐ GAZDASÁGI-SZOCIÁLIS VÁLTOZÁSOK ÉS PROBLÉMÁK -A legújabb generációk.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Aktuális Munkaerő-piaci helyzet a jászságban
A helyettes szülői ellátás működése
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
A modellkörlet gyakorlati tapasztalatai a Szegedi Fegyház és Börtönben
Hatalom és szervezeti politika
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Készítette: Farkasné Veres Edina
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

Változó szakma-változó értékek? DEBRECENI EGYETEM HUMÁN TUDOMÁNYOK DOKTORI ISKOLA SZOCIOLÓGIA ÉS TÁRSADALOMPOLITIKA DOKTORI PROGRAM Somogyi Ildikó Változó szakma-változó értékek? ildikosomogyi@hotmail.com A kutatásom során azt vizsgálom, hogy az intézményi átalakulás milyen hatással van egy szakmacsoport értékrendszerének változására, különösképpen a család- és gyermekjóléti szolgálatoknál, illetve központoknál dolgozó szakemberekre. Azt feltételezem, hogy a szakemberek munkája során a segítő szerepet egyre inkább felváltja a kontroll-funkció, amely a szociális munka eredeti célkitűzéseit sodorja veszélybe, mely szerint a szociális munka egy segítő tevékenység és alárendelődnek a fölöttük álló intézményrendszer elvárásainak. Mindemellett azt vizsgálom, hogy az intézményi átalakulás hogyan hat a szociális munkára, hogyan alakítja át a szakma kereteit. milyen mértékben van jelen a kontroll funkció és ez hogyan jelenik meg a szakemberek mindennapi munkavégzése során. hogyan tudnak megbirkózni a segítő és a kontroll funkció kettősségével, amellyel a változó szakmai keretek miatt kénytelenek küzdeni. Hogyan sikerül megtalálni az egyensúlyt a két ellentétes szerep között. Milyen módszereik, megküzdési stratégiáik vannak. A szociális munkára milyen mértékben jellemző a bürokratikus eszme térnyerése és milyen területeken jellemző a leginkább? A szociális szakemberek hogyan élik meg a szociális munkában végbe menő változásokat. Miként tudnak azonosulni, különösen a családsegítő szolgálatokat érintő törvényi változásokkal. A kutatásom empirikus adatfelvétele Jász-Nagykun-Szolnok Megyére terjed ki. Jász-Nagykun-Szolnok megye kilenc járásában család- és gyermekjóléti szolgálatnál, illetve központoknál dolgozó szakemberek megkérdezésére kerül sor. A vizsgálat során 50 db interjú elkészítését tervezem, melyből 15 db interjú készült el eddig. Hipotézisek A kutatás az alábbi hipotézisekre keresi a válasz: A családsegítő szolgálatoknál dolgozó szociális szakemberek munkáját a növekvő bürokrácia és a csökkeni szakmai keretek határozzák meg. A családsegítő szolgálatoknál dolgozó szociális szakemberek szakmai munkájára hatással van az intézményi struktúra változása. A szakmai értékek konfrontálódnak a bürokratikus értékekkel. A családsegítő szolgálatok intézményrendszerének átalakulása a bürokrácia irányába megy. A szakmai szempontok helyét a bürokratikus szemlélet veszi át. A megváltozott intézményi struktúra hatással van az ott dolgozó szociális szakemberek értékrendszerére és szakmai munkájára is Strukturális konfliktus (Zastrow 1995) Segítő rendszer Bürokratikus rendszer Kreatív Ellenáll a változásnak Rendszer átalakítása Szilárd ügymenet Demokratikus döntés Tekintélyelvű döntés Horizontális struktúra Vertikális struktúra Befolyásolható döntéshozatal A hatalom a legfelsőbb szinten koncentrálódik Rugalmas rendszer A rendszer merev és stabil Kliensközpontú Rendszerközpontú Informális kommunikáció Formális kommunikáció Megosztott vezetés Autokrata vezetés Érzések előtérbe helyezése A rendszer és eljárások elsődlegessége „…Mert én teljesen úgy érzem, hogy az én munkahelyem engem nem védett meg. Én védtem a munkahelyemet. Mellettem nem álltak ki, hanem… tehát a munkahelyem, hanem én álltam ki a munkahelyem mellett. Engem azok az értékek, amiket én próbáltam átadni, azok is… tehát abba is gyakorlatilag egyedül maradtam a kollégáimmal.” (7. sz. interjúalany) Az eredményekről A bürokrácia negatív megítélése A segítő és a kontroll szerep kettőssége Pályaelhagyási hajlandóság Szervezeti átalakulás elutasítása Bizonytalanság erősödése Kiégés „Előnyét kevésbé, inkább a hátrányok kerülnek előtérbe. Például felszaporodott az adminisztrációs feladat, emiatt kevesebb az idő az emberekre, az új szakmai dolgok kifejlesztésére.” (10. sz. interjúalany) „Kellene külön ember arra, aki számon kéri, ha nem csinálja meg azt, ami neki a kötelessége. Működjenek a folyamatok, ne nekem kelljen fenyegetni. Ne én legyek az. Hogy fog bennem bízni, ha tudja, hogy én vagyok az ellensége?” (4. sz. interjúalany) „Reményvár és Varázslótanoda” így jellemezném az elvárásokat és a munkámat. Az ügyfél elvárja, hogy mindent megoldjunk egy varázsütésre, és a munkáltató is ezt várja el tőlünk.” (8. Sz. interjúalany) „Fogalmazhatnék úgy, hogy mi vagyunk a rendszer végrehajtói” (8. sz. interjúalany)