ELEKTROMOS HAJTÁSÚ REPÜLŐGÉPEK Prof. Dr. Makkay Imre id.Rubik Ernő Emléknap 2014.11.29. Esztergom
„ZÖLD ENERGIA” A FEDÉLZETEN AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁS MÉRLEGE (kényelem, költség, biztonság, környezeti hatások) AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁSÚ REPÜLÉS ÚTTÖRŐI
„AKI NAPPAL REPÜL” (AZ ÉJJEL JÓL ALSZIK)
Belső égésű motor Elektromos hajtómű 56,6 kg 100 Le (73,5 kW) 11,5 kg 201 Le (150 kW) Rotax 912 S 1,78 Le/ kg 38% Plettenberg NOVA 150 17,4 Le/kg 92%
A motorok megbízhatósága
2011 Green Flight Challenge The GFC requirements: to fly 200 miles in less than 2 hours and use less than 1 gallon of fuel (or energy equivalent) per passenger.
A „2011 GFC” döntősei
Energia hatékonyság (mpge) Nem érte el a (mpge) minimumot „2011 GFC” eredmények Helyezés Csapat Sebesség (mph) Energia hatékonyság (mpge) Energiaforrás 1 Pipistrel - USA 113,6 403,5 Elektromos áram 2 e-Genius 107,3 375,7 Nem érte el a (mpge) minimumot PhoEnix 137,5 94,3 Repülőbenzin
PIPISTREL d.o.o. Ajdovščina
Eric Raymond Klaus Ohlmann
. „Sunseeker II” napenergiát használó motoros vitorlázó
Eric Raymond a napelemek alkalmazásáról tart előadást
Ő 13 évvel korábban 1990-ben hasonlóan átrepülte a kontinenst.
Ő csak nappal repült – az akkori akkumulátorok és napelemek erre adtak lehetőséget.
Azóta megépítette a Sunseeker Duo kétszemélyes, napelemekkel repülő gépét.
Szintén pilóta feleségével Irenával együtt is repülhetnek. Látható az arcukon, mennyire unják ezt a dolgot
De ha kedvük szottyan akkor Eric visszaül a régi egyszemélyesbe Irena pedig az új járgányt hajszolja… Nagyon szimpatikus emberek. Összebarátkoztunk, meglátogattuk Őket Szlovéniában, voltunk a műhelyükben. Mindkét gép első, egyedi, úttörő a napenergiát felhasználó repülőgépek sorában. Eric Raymond a konstruktőr és kivitelező egy személyben. Maga készítette a teljes sárkány-, hajtómű- és avionika szerkezetet.
Épp hogy a Sunseeker Duo elkészült, már a következő csúcsgépen dolgozik – egy nagymagasságú repülésre képes robotrepülőgépen – amely a berepüléshez, hagy speciális feladathoz pilótát is tud a fedélzetén hordozni. Sunstar The SUNSTAR is Solar Flight's design for the HALE mission. (High Altitude Long Endurance)
2013 májusa és júliusa között a gép külső beavatkozás nélkül, nyugatról keletre átrepülte az Egyesült Államokat. Az utat San Francisco és New York között tette meg. Technikailag képes lett volna a teljes utat egyhuzamban megtenni, ám a 70 km/órás átlagsebesség mellett erre több napra lett volna szüksége, ami pilótát jelentősen megterhelte volna. Ezért az utat több szakaszra bontva tették meg és a szakaszok között lehetővé tették, hogy az USA nagyvárosaiban az érdeklődők megtekinthessék a gépet.
Az elektromotorok forgórésze gyorsan tudja követni a fordulatszám változtatására érkező parancsokat. Ez elengedhetetlen a multirotoros repülőgépek forgó légcsavarjainak vezérlése során. A korai – 60-as években végzett – kísérleti repülések éppen a meghajtás lusta dugattyús hajtóművei miatt hiúsultak meg. Thomas Senkel első repülése egy új alkalmazáshoz hozta közelebb a multikopteres repülő szerkezeteket – az ember vezette gépek kategóriájába emelte.
Először a rajzasztalom születtek tervek.
Majd megépült és már a tesztrepüléseket végzi az e-volo repülőgép.
A hajtómű meghibásodásból eredő baleset veszélye jelentősen lecsökkent azzal, hogy egy (néhány) hajtómű leállása esetén a többi átveszi az emelőszerepet és biztonsággal leszáll a repülőgép.
AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁS JÖVŐJE Tiszta, „zöld energia” – a repülésben is A repülés biztonságának fokozása – technológia és környezeti hatások A légiközlekedés reformja – légi járművek, repülőterek, irányítás
REPÜLJ NAPPAL!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET drmi48@gmail.com