Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Euroexam nyelvvizsgákra
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Euroexam nyelvvizsgákra
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Bemutató óra és megbeszélés ECML Kontaktpont október 4.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
A közoktatás általános és területi folyamatai a különböző hierarchiaszintű térségekben PTE TTK FÖLDTUDOMÁNYOK DOKTORI ISKOLA BLAHÓ JÁNOS.
Európai fiatalok- hasonlóságok és különbségek. Pedagógiai módszerek:  tanórán kívüli foglalkozások  előadások, beszámolók, kérdőívek  nyelvi előkészítés.
Euroexam nyelvvizsgákra
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Angol nyelvi kompetencia
Tippek, anyagok a Beszédkészség vizsgarészre, éles próbavizsgával
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
AZ INTERKULTURÁLIS KOMMUNIKATÍV KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
A két tanítási nyelvű képzés helyzete a magyar közoktatásban Készítette: Fazekas Csaba a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese a Kétnyelvű Iskoláért.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Nyelvtanárok szemléletbeli paradigmaváltása Győr, október.26 Rusznak Karolina Dr. Végvári Valentyina PTE BTK Szláv Filológia Tanszék Pécsi Orosz.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
Idegen nyelvek tanulása
A képzett szakemberekért Idegen nyelvi fejlesztések a programban Juhászné Víg Éva alprogram-vezető május 20.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
idegen nyelvi érettségi
Az emelt szintű idegen nyelvi érettségi feladattípusai.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
A MAGYAROK ÉS A NYELVTANULÁS Készítette: Beta Viktória ÁVF Közszolgálati Alapszak XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi.
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Az idegen nyelv fejlesztésének célja és rendszere Készítette: Robinson Erika Anna.
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
 Programs in particular areas of lifelong learning (e.g. language teaching) Dr. László HÁRY.
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
Motiváció célzott kommunikációval Buzásné Mokos Boglárka
Az üzleti az valóban üzleti? Teaching Business English ELC, Brighton, Egyesült Királyság A projektet az Európai Unió támogatta. A bemutatóban megjelentek.
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
BUDENZ JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM Oktatási modellünk, továbbtanulási eredményeink 2014/2015. tanév.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ „Dumáljuk meg!” Tippek, anyagok a Speaking vizsgarészhez, éles próbavizsgával Angol B2.
A kommunikációs stratégiák szerepe az idegen nyelvek tanításában
MIÉRT AZ AVASI FRANCIA NYEK?
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szegedi Tudományegyetem
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Pairwise object comparison based on Likert-scales and time series – the idea of human-oriented science in light of artificial intelligence and value.
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Az interdiszciplináris oktatás felé
Az interdiszciplináris oktatás felé
Idegennyelv-tanulás Műhelykonferencia – sorozat 1
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért Kárpáti László Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola 2017. 02. 03

A kihívás Globális világ, idegen nyelvtudás felértékelődése Angol: egyetemesen tanított nyelv Egyetemes kihívás? Beszélt nyelv használata Gyakori megakadások, bizonytalanságok (diszfluencia) Kommunikáció teljes hiánya Kellő nyelvtudás hiánya? Min. 8 év nyelvtanulás! Motiváció hiánya? Jobb esélyek a munka világában, szórakozás! Személyiség? Extravertált személyiségek! ?

Egy lehetséges megoldás: a KS Kommunikációs stratégiák (KS) Részben tudatos módszerek, eljárások (Tarone, 1980; Faech és Kasper, 1983; Kasper, 1983) Megelőzi a szóbeli elakadást Segít ha megakadtunk Tanítható, illetve tanulható! (Dörnyei, 1995; Dörnyei, Thurrell, 1991; Eszenyi, 2001; Maleki, 2007, 2010)

Példák kommunikációs stratégiákra Körülírás (Postás: aki a postát kihordja; money: something you can use to buy things with) Hasonló jelentésű szóhasználat (nagy – óriási, hatalmas, gigászi; average – mediocre, general, standard, normal) Ellentétes jelentésű szóhasználat (kedves – durva, nyers, erőszakos, tolakodó, udvariatlan; big – small, tiny, puny, meagre) Mutogatás, mímelés Szókölcsönzés (A helynek van egyfajta feelingje.; Let’s make a Gedankenexperiment regarding the subject. The book is full of humor noir like elements.)

Cél: az 1., illetve az 1b elhagyása!

Miért tanítsuk a KS-eket? Taníthatók, tudatosíthatók! Növekszik az idegennyelvi fluencia (beszéd folyékonyság) Hatékonyabb helyzetmegoldás: Növekvő önbecsülés Csökkenő belső feszültség Fejlettebb tanulói autonómia Fokozódó nyelvhasználat, a nyelv és kultúra felé fordulás DE! nem váltja ki a rendszeres nyelvtanulást!

A nyelvkönyvről Angol nyelvhasználat fejlesztése DE! általánosítható Középiskolai és felsőoktatásbeli célközönség Nyelvtanárok is használhatják Miért ez a korosztály? Nagyobb (passzív) szókincs Erősebb külső kényszer (nyelvvizsga, munka, továbbtanulás, hétköznap) Nyomatott anyagok nagy hagyománya Digitális tananyag még nem futott be

A tankönyv szerkezete Lépésről-lépésre végig vezetni a stratégiákon Elméleti rész – gyakorlati rész Nagyobb hangsúly: körülírás – szinonima - antoníma Konkrétabbtól az elvontabbig (money, to walk, long, knowledge, to appreciate, irressitable)

Néhány lehetséges feladattípus „1 perces beszéd” – nyelvvizsgaszituációk, hétköznapi és kedvenc témák Képleírások stratégiák használatával Hasonló/Ellentétes jelentésű szavak – „kakukktojás”; „szóvadászat” Összefoglaló készítés olvasmány alapján, kiemelt szavak cseréje

Összegzés Új módszer a nyelvtanításban Megváltozott beszédtechnikák használata Tanítható eljárások Nem nyelvspecifikus! Új tankönyv Digitális tananyagok (?)

Hivatkozott források Dörnyei, Z. (1995): On the Teachability of Communication Strategies. TESOL Quarterly 29/1. 55-85. Dörnyei, Z. & S. Thurrell. (1991): Strategic competence and how to teach it. ELT Journal 45(1), 16-23. Eszenyi Réka. (2001): Kommunikációs stratégiák a nyelvórán. Modern nyelvoktatás. VII. évfolyam, 4. szám, 59-71. Faerch, C. & G. Kasper. (1983): Plans and strategies in foreign language communication. In C. Faerch & G. Kasper (Eds.), Strategies in Interlanguage Communication. London: Longman, 20-60. Maleki, A. (2007): Teachability of communication strategies: An Iranian experience. System 35 (4), 583-594. Maleki, A. (2010): Techniques to Teach Communication Strategies. Journal of Language Teaching and Research 1/5. 640-646 Tarone, E. (1980): Communication strategies, foreigner talk, and repair in interlanguage. Language Learning 30 (2), 417-431

Köszönöm a figyelmet!