Egy nyelvkönyv a sikeresebb idegennyelv-használatért Kárpáti László Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola 2017. 02. 03
A kihívás Globális világ, idegen nyelvtudás felértékelődése Angol: egyetemesen tanított nyelv Egyetemes kihívás? Beszélt nyelv használata Gyakori megakadások, bizonytalanságok (diszfluencia) Kommunikáció teljes hiánya Kellő nyelvtudás hiánya? Min. 8 év nyelvtanulás! Motiváció hiánya? Jobb esélyek a munka világában, szórakozás! Személyiség? Extravertált személyiségek! ?
Egy lehetséges megoldás: a KS Kommunikációs stratégiák (KS) Részben tudatos módszerek, eljárások (Tarone, 1980; Faech és Kasper, 1983; Kasper, 1983) Megelőzi a szóbeli elakadást Segít ha megakadtunk Tanítható, illetve tanulható! (Dörnyei, 1995; Dörnyei, Thurrell, 1991; Eszenyi, 2001; Maleki, 2007, 2010)
Példák kommunikációs stratégiákra Körülírás (Postás: aki a postát kihordja; money: something you can use to buy things with) Hasonló jelentésű szóhasználat (nagy – óriási, hatalmas, gigászi; average – mediocre, general, standard, normal) Ellentétes jelentésű szóhasználat (kedves – durva, nyers, erőszakos, tolakodó, udvariatlan; big – small, tiny, puny, meagre) Mutogatás, mímelés Szókölcsönzés (A helynek van egyfajta feelingje.; Let’s make a Gedankenexperiment regarding the subject. The book is full of humor noir like elements.)
Cél: az 1., illetve az 1b elhagyása!
Miért tanítsuk a KS-eket? Taníthatók, tudatosíthatók! Növekszik az idegennyelvi fluencia (beszéd folyékonyság) Hatékonyabb helyzetmegoldás: Növekvő önbecsülés Csökkenő belső feszültség Fejlettebb tanulói autonómia Fokozódó nyelvhasználat, a nyelv és kultúra felé fordulás DE! nem váltja ki a rendszeres nyelvtanulást!
A nyelvkönyvről Angol nyelvhasználat fejlesztése DE! általánosítható Középiskolai és felsőoktatásbeli célközönség Nyelvtanárok is használhatják Miért ez a korosztály? Nagyobb (passzív) szókincs Erősebb külső kényszer (nyelvvizsga, munka, továbbtanulás, hétköznap) Nyomatott anyagok nagy hagyománya Digitális tananyag még nem futott be
A tankönyv szerkezete Lépésről-lépésre végig vezetni a stratégiákon Elméleti rész – gyakorlati rész Nagyobb hangsúly: körülírás – szinonima - antoníma Konkrétabbtól az elvontabbig (money, to walk, long, knowledge, to appreciate, irressitable)
Néhány lehetséges feladattípus „1 perces beszéd” – nyelvvizsgaszituációk, hétköznapi és kedvenc témák Képleírások stratégiák használatával Hasonló/Ellentétes jelentésű szavak – „kakukktojás”; „szóvadászat” Összefoglaló készítés olvasmány alapján, kiemelt szavak cseréje
Összegzés Új módszer a nyelvtanításban Megváltozott beszédtechnikák használata Tanítható eljárások Nem nyelvspecifikus! Új tankönyv Digitális tananyagok (?)
Hivatkozott források Dörnyei, Z. (1995): On the Teachability of Communication Strategies. TESOL Quarterly 29/1. 55-85. Dörnyei, Z. & S. Thurrell. (1991): Strategic competence and how to teach it. ELT Journal 45(1), 16-23. Eszenyi Réka. (2001): Kommunikációs stratégiák a nyelvórán. Modern nyelvoktatás. VII. évfolyam, 4. szám, 59-71. Faerch, C. & G. Kasper. (1983): Plans and strategies in foreign language communication. In C. Faerch & G. Kasper (Eds.), Strategies in Interlanguage Communication. London: Longman, 20-60. Maleki, A. (2007): Teachability of communication strategies: An Iranian experience. System 35 (4), 583-594. Maleki, A. (2010): Techniques to Teach Communication Strategies. Journal of Language Teaching and Research 1/5. 640-646 Tarone, E. (1980): Communication strategies, foreigner talk, and repair in interlanguage. Language Learning 30 (2), 417-431
Köszönöm a figyelmet!