Az irodalom intézményei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Történeti episztemológia
 Az Amerikai Egyesült Államok legrangosabb újságírói kitüntetése  Csakis az amerikai napilapok és hetilapok újságíróinak adható az egyesült államokbeli.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 2. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A könyvtári digitalizálás kézikönyve és honlapja
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
Hivatkozás könyvfejezetre
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Népszerű kultúra és magaskultúra
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A nagy mesemondó Készítette: Kamenszki Zita.
Műszaki tudományok az interneten
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
A konfliktusok és elhárításuk
RÖNTGENKRISZTALLOGRÁFIA (röntgendiffrakció)
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
1 1 1.
Marketing alapismeret
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
”Babits Mihály a Net-en” Moldován István OSZK MEK osztály Irodalomtörténeti Szimpózium Babits Mihály születésnapján Szekszárd, november.
Műszaki szakfolyóiratok digitalizálása és archiválása a versenyképesség növelése érdekében ifj. Drótos László ifj. Drótos László OSZK MEK Osztály.
A cikk (ismertetés) szerzője és címe Az ismertetett mű szerzője, címe és megjelenési adatai Ismertetések a HUMANUS-ban: Az ismertetett mű – ismertetés.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A szentimentalizmus 8/B.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Készítette: Sümegi Dániel
A SZAKDOLGOZAT.
Online adatbázisok a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárában május 28. Téchy Tünde.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
SELYE JÁNOS KOLLÉGIUM A TUDOMÁNYOS UTÁNPÓTLÁS NEVELÉS INTÉZMÉNYE A TUDOMÁNYOS UTÁNPÓTLÁS NEVELÉS INTÉZMÉNYE A FELVIDÉKEN A FELVIDÉKEN Prof. MSc. PhD.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
6.Fogalomalkotás [C. G. Hempel: A taxonómia alapjai. In: Bertalan (szerk.): A társadalomtudományi fogalmak logikája (Helikon, Budapest 2005)] 1.A definíció.
A tömegkommunikáció.
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
Az újság formai jegyei 1. csoport.
3. CSOPORT. A Budapesti Szemle (1873–1944) az MTA támogatásával megjelenő tudományos és irodalmi folyóirat. Szerkesztette Gyulai Pál, majd 1910-től megszűnéséig.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2014 Ruttkay Szilvia
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013 Ruttkay Szilvia
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtárának katalógusai Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2015 Ruttkay Szilvia
Országos Széchényi Könyvtár
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB)
Analitikus fa készítése Ruzsa programmal
Dokumentumok A szerzői jog
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A HIVATKOZÁS SZABÁLYAI ÉS MÓDSZEREI
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
2016. november 7..
Az irodalomtudomány mint kultúratudomány
Elérhető magyar irodalom – olvasás? digitalizálás?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Magyar Orvosi Bibliográfia (MOB) és Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) Áncsán Gizella Központi Könyvtár, 2014.
Kvíz Híres magyar írókról.
Előadás másolata:

Az irodalom intézményei 2016. december 6.

Az intézmények „csinálják” a jó irodalmat 2007. november 28-án Salman Rushdie Magyarországra látogatott – több mint ezren dedikáltatták vele a köteteit Budapesten Miért gondoljuk, hogy fontos író? Honnan tudjuk ezt? Médiajelenlét: pl. Bridget Jones naplója, napilapok, magazinok, tévéinterjúk, hírportálok Fontos az is, hogy a kiadója hozta el hozzánk (egyszerre akkor öt könyvét adták ki)

Bourdieu mező-elmélete Négy társadalmi mező: tudományos, gazdasági, politikai és kulturális – ez utóbbihoz tartozik az irodalom – ezen belül hat „intézményt” lehet megkülönböztetni: 1. kritika 2. kiadók 3. irodalomoktatás 4. az irodalmat támogató szervezetek 5. könyvkereskedelem 6. könyvtárak – ezek az írókkal és az olvasókkal együtt alkotják az irodalmi mezőt

Az irodalmi mező, a szimbolikus tőke Különbséget kell tennünk szimbolikus és materiális termékek között (ez utóbbi a könyvet mint fizikai tárgyat jelenti, az előbbi pedig az összes kijelentést, amely az adott szöveg tulajdonságaira, minőségére vonatkozik) a mező résztvevői esetében lényeges, hogy mekkora szimbolikus tőkével rendelkeznek – szimbolikus tőke alatt értjük az iskolázottságot, a kapcsolatokat, az elismertséget, a címeket, díjakat stb.

Az irodalomkritika Domináns az irodalmi mezőn belül – a kritika legitimál egy szöveget irodalomként Három típusa van: a rövid könyvismertetés (napilapban), a recenzió (folyóiratban) és a tanulmány (szakfolyóiratban) – mindhárom tartalmaz leíró, értelmező és értékelő aspektust A megjelenést követően a könyvismertetések következnek időben leghamarabb, a tanulmányok legkésőbb – az akadémikus irodalomkritika egy időbeli tölcsér szűkebb végén helyezkedik el

Az irodalomkritika II. Megfigyelhető, hogy egy idő után összehangolódnak a különböző kritikusi vélemények egy adott életműről – az értékelések sokkal egyneműbbek lesznek az írói indulás korszakához képest Ebben a folyamatban fontos szerepet játszanak az irodalmi hetilapok (Élet és irodalom, Irodalmi Jelen) és a kritikai folyóiratok (Alföld, Jelenkor, Kritika stb.) Egy fontosabb szerző legalább öt recenziót kap rövid időn belül – az is fontos, hogy elismert kritikus méltassa, és természetesen nem mindegy, hogy mekkora a kiadó renoméja

A szerzőség elméletei Egészen a XVIII. századig a szerzőt csupán egy hagyomány közvetítőjének gondolták („törpe az óriás vállán”) Egyik fontos változás, hogy az ihlet külső forrás („isteni sugallat”) helyett belülről fakadt, kialakul az ún. zseni-esztétika A 18. században jogi, gazdasági és szociokulturális változások is érintik a szerző-felfogást Megjelenik pl. a joggarancia, a privilégium, ami a kiadót megvédi egy bizonyos időtartamig, hogy más is kinyomtassa ugyanazt a könyvet

A szerzőség elméletei II. Elterjed a honorárium intézménye Párhuzamosan válik dominánssá angol-amerikai területen a „copyright”, a kontinensen pedig a „szellemi tulajdon” fogalma – Johann Gottlieb Fichte német filozófus fogja először megkülönböztetni a könyv materialitását a tartalmától (1793-ban) Kialakul a szerző individuumára koncentráló esztétika, mely a mai napig meghatározza a naiv irodalomértést

A szerzőség elméletei III. A szövegközpontú irodalomelméleti irányzatok próbálták negligálni a szerzőt – pl. Roland Barthes híres esszéje: „A szerző halála” ill. Foucault „Mi a szerző? c. előadása A különböző intézmények továbbra is szüksége van a szerzőre – kitűnő példa erre, hogy Nobelnek az irodalmi Nobel-díjról szóló végrendeletét félreértették – ő egy „év könyve” típusú díjat adományozott volna, ehelyett már az első díjazottnál életművet tüntettek ki, sőt a díjazott személye sem volt közömbös

A kánon (Jan Assmann alapján) Az irodalomtudományban: a fontos könyvek jegyzékét jelenti Eredeti jelentésében építőművészeti eszköz: ‘vezérléc, vonalzó’ – egy mércét jelentett, amihez igazodni kellett Jellemzője volt a változatlanság – manapság ez már nem így van: a kánont ugyan készen kapjuk, de változtatunk rajta – ez a kanonizáció

A kánon II. (Jan Assmann alapján) A kánon a legkiválóbb tradíció szerepére tart igényt – aki csatlakozik hozzá, valamely normatív önmeghatározást is választ – a kánont tehát (kollektív) identitást is megalapoz és azt formálja is A kánon köti össze az egyént a kollektívvel Kanonizáció ellen-kanonizáció követhet – a „fehér férfi kánonjára” a feminizmus, a black studies stb. a válasz Van iskolai és egyetemi kánon is – az irodalomkritikához hasonlóan szerepet játszanak egyes szövegek elismertetésében