Egyéb dinamikus elméletek Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete
Alfred Adler individuálpszichológiája
Alfred Adler (1870-1937) 1895 orvosi diploma A Bécsi Pszichoanalitikus Társaság alapító tagja 1911 szakítás Freuddal 1914-18 a hadseregben orvos 1935 az USA-ba költözik
Újításai Freudhoz képest: Az ember örökletesen társadalmi lény, alapvetően a közösségi érzés motiválja Lecsökkenti a szexuális szféra jelentőségét A tudatos szférát teszi a személyiség központjává A személyiség egyediségének hangsúlyozása Életstílus, kreatív én
Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fölényre törekvés Kisebbrendűségi érzés Társadalmi érdeklődés Életstílus Kreatív én
Az individuálpszichológia alapelvei Az ember egy feloszthatatlan egység, minden rész az egészre ad felvilágosítást. Az ember egy cél felé törekszik Minden élőlény egy bizonyos fejlődési potenciállal születik. Ha egy felnőtt leáll a fejlődéssel, akkor az tünet. Fontos, hogy az ember találkozzon nehézségekkel, hogy legyen mit leküzdenie.
Az ember önmegvalósításra törekszik. A személyes határok elérése a cél. Az ember szociális lény, szüksége van megértésre a csoportban. Az ember nem áldozat, hanem saját sorsának aktív irányítója Az ember megértéséhez fontos tudni, ő hogyan értelmezi azt, ami történik vele. Az ember maga ad értéket a dolgoknak, ezért ő maga felelős a sorsáért. A túlélés előfeltétele a kooperáció, aki nem akar kooperálni, az egyedül marad.
Heinz Hartmann (1894-1970) 1939 Az énpszichológia és az alkalmazkodás problematikája Az egora vonatkozó megállapítások Az idre vonatkozó megállapítások A szuperegora vonatkozó megállapítások
Az egora vonatkozó megállapítások Születéskor már létezik – veleszületett pszichés apparátusok Konfliktusmentes én-szféra is van – primer autonómia A konfliktusos én-szférában – másodlagos autonómia Intraszisztematikus konfliktusok is vannak – énerő Humán alkalmazkodás: állapot és folyamat
Tárgykapcsolat- és kötődés-elméletek Margaret Mahler John Bowlby és Mary Ainsworth Karen Horney
Margaret Mahler A pszichológiai én születése: szeparáció-individuáció A fejlődés fokozatai: Normál autizmus (0-1 hó) Normál szimbiózis (1-3 hó) Differenciáció (4-8 hó) - testhatárok kialakulása - idegenre adott reakció
6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó) 4. Gyakorlás (8-18 hó) -kúszás, mászás - két lábon járás – testi elkülönülés – „tankolás” 5. Újraközeledés (18-24 hó) - ambivalencia 6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó) - emocionális tárgykonstancia A későbbi kapcsolatok prototípusa az anyával való kapcsolat
Karen Horney (1885-1952) Fő koncepciója: alapszorongás Háromféle orientáció (ember-irányú, embertől távolodó, emberellenes) Neurotikus szükségletek (egy irány túlhangsúlyozása) Aktuális én, idealizált én, valódi én A terápia feladata az önmegvalósítás elősegítése
Kötődéselméletek Bowlby: a kötődés funkciója, munkamodell Ainsworth: idegenhelyzettel felmért kötődési típusok
Kötődési típusok Biztonságos: interakciót, közelséget, kapcsolatot keres a visszatérő szülővel Elkerülő: aktívan elkerüli a visszatérő szülőt Ambivalens: a gyermek kapcsolatot keres, de a harag jeleit mutatja Megzavart: ellentmondásos jelzések, és rendszerint csak az egyik szülő felé
Kötődés és partnerkapcsolat
A pszichoszociális fejlődés elméletei Erik Erikson (1902 – 1994)
Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés
A fejlődés nyolc szakasza
Az egyes fejlődési szakaszok 1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat
3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós) - krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség
6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció 6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás 8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség