Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
ÖKO Zrt. Budapesti Corvinus egyetem
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Készítette: Kovács Zsuzsanna május 29.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük: Háromszempontos variancia analízis modellek.
MFFLT Kongresszus, június 28.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Az elhízás.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Új klasszikus makroökonómia
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
Kognitív megközelítések
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Bevezetés a pszichológiába
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Varianciaanalízis 12. gyakorlat.
AZ ÉLETTANI PARAMÉTEREK MINŐSÉGELLENŐRZÉSE
III. Sz. Belgyógyászati Klinika
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
A website teljesítményének vizsgálata, fejlesztése 1. Forrás: WebTrends Analysis Suite, Advanced Edition White Paper (
Az emberi tanulás.
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
A két vagy több független változó elemzéséhez használható különböző módszerek (Dawson, Trapp, 2001)
Kvantitatív módszerek
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
Change blindness Változás -vakság.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Az egészségtelen táplálkozás és a túlsúly
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Többtényezős ANOVA.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Kemény Sándor Doktoráns Konferencia 2007.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Geotechnikai feladatok véges elemes
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Magyarország lakosságának életmódja és egészségi állapota
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, 2012
Kutatásmódszertani dilemmák
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Egyedi mérések összegzése
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Korreláció, regresszió
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Adatelemzési gyakorlatok
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
2. Regresszióanalízis Korreláció analízis: milyen irányú, milyen erős összefüggés van két változó között. Regresszióanalízis: kvantitatív kapcsolat meghatározása.
A civil szervezetek hatásméréséről
3. Varianciaanalízis (ANOVA)
Előadás másolata:

Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton A magas testtömeg index és az epizodikus memória deficit fiatal felnőtt korban Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton Budapesti Műszaki Egyetem Kognitív pszichológia Készítette: Gwen van der Wijk és Koczor Nóra

Obezitás - elhízottság Egyik legnagyobb probléma UK: 65% túlsúlyos, 25% elhízott Vezető korai halálok Egészségügyi finanszírozás a megoldására? Kognitív deficit Kialakító tényező? Következmény? „Ördögi kör”: Hízás  viselkedéses változás  még több fogyasztás

Epizodikus emlékezet = események gazdag reprezentációját eltároljuk, megtartsuk és később előhívhassuk Ez szabályozza, hogy milyen mértékben fogyasztunk?  IGEN! DE: homeosztázis és végrehajtó funkciók is Hippocampus szerepe Elhízottaknál kisebb méretű Csökkent emlékezeti teljesítmény Nincsen egy konzisztens elmélet erről!

Ez a tanulmány miben más? Eddigi probléma: módszertan Komplex vizsgálat – WWW What Where When Tehát: epizodikus emlékezet teljes vizsgálata

A vizsgálat 50 résztvevő (18 és 35 év között) BMI alapján 72 % nő és 28 % férfi Átlag életkor: 24.62 BMI alapján <25 – normál (n=26) 25-30 – túlsúlyos (n=16) >30 – elhízott (n=8)

Treasure- Hunt Task – Kincskeresés

A feladatok Kódolás WWW előhívás Rejtsenek el különöbző tárgyakat egy helyszínen (scene és nem screen!!) Mindent kétszer  day 1 és day2 Egymást követően, tehát: scene 1, day1; scene 1 day 2… WWW előhívás Azonnal a kódolás után „Pontosan ugyanúgy rejtsék el a tárgyat, ahogy az előzőleg!” Tehát: mind a három információra szükség van

A feladatok 3. Hol? 4. Mi? 5. Mikor? „Elrejtettél ide valamit?” „Ezt az ételt elrejtetted?” 5. Mikor? „Melyiket rejtetted el először?”

Nekem itt csak annyi kérdésem maradt, hogy a ‘when’ feladatnál

A feladatok 6 különböző ülés nehézség szerint Hibák típusa 2 könnyű (4 tárgy, 8 elrejtés) 2 közepes (8 tárgy, 18 elrejté) 2 nehéz (12 tárgy, 24 elrejtés) Hibák típusa „pontatlanság”: megfelelt a hely meghatározása, de nem tökéletesen (azt feltételezi, hogy a 3 információt elraktározta, de pontatlanul hívta elő) „binding”: jó helyszín rossz tárgy/jó tárgy rossz napon/rossz tárgy rossz napon „teljes pontatlanság”: semmilyen helyszíni tekintetben nem felel meg

Eredmények – BMI hatása a WWW feladatra Check: nő – férfi AN(C)OVA: Teljesítmény csökken növekvő BMIvel A teljesítmény független volt a nehézségi szinttől, amikor kontrolláltak a BMI-t

Eredmények – BMI hatása a részfeladatokra ‘Where’ ‘What’ ‘When’ Konkluzio: magasabb BMI-vel rendelkezö kisérleti személyek rosszabbul teljesitettek mind a fö és a részfeladatokra, de relativan nem teljesitettek rosszabbul a nehezebb mint a könnyebb szinteken. Hasonló eredmények minden részfeladatnál (BMIvel csökken a teljesítmény) DE: a ‘hol’ és ‘mikor’ feladatoknál változott a teljesítmény a nehézségi szinttől függően is

Eredmények: regressziós modell BMI összefüggött nemmel és iskolázottsággal BMI hatása WWW-teljesítményre a nem, életkor és iskolázottság mellett  nem szignifikáns Minden részfeladatnál szignifikáns volt a BMI hatása a teljesítményre Magában nem volt szignifikáns a modell ami csak a nemet, életkort és iskolázottságot tartalmazta KRITIKA: Életkor? Nem? Hogyan lehet összehozni az ANOVA eredményekkel? Iskolázottság hatása? Miért tették bele az életkort??

Eredmények – egyéb Reakcióidő és kódolási idő nem változott BMIvel nem viselkedési különbség Hiba elemzés BMIvel nő a hiba összege (átlagban, de nem szignifikánsan) Specifikusan a kötési hibák (binding) függnek össze a BMIvel  rosszabb teljesítmény kötési hibák (binding) miatt? (Hippocampus)

Összefoglaló - erősségek Magas BMI/obezitás negatívan hat az epizodikus emlékezeti teljesítményre Hol, mi, mikor aspektusokra és az összekötött teljes epizodikus emlékre Fiatal, nem más betegségekkel terhelt személyeknél is! Szerepe a táplálkozás regulálásában Élethűbb módszer mint eddig Nem-verbális Emlék kontextusa  epizodikus emlékezet Explicit epizodikus emlékezeti zavar (vs. előbbi asszociatív tanulás)

Fontos árnyalatok, kritikák Ko-morbid egészségügyi gondok vizsgálás hiánya Pl. alvás apnea kognitív deficitekkel járhat Kis elemszám Nem-szignifikáns eredmény demografikai faktorokkal Módszertani/statisztikai furcsaságok Between-subjects faktorként tették be a nehézségi szintet? Regressziós modell felépitése, iskolázottság szerepe Treasure Hunt feladatot epizodikus emlékezet mérésére  validitás? Feladatok különböznek előhivási módszerben

Konkluzió: Még van sok kutatnivaló! Köszönjük a figyelmet