PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs - 2. előadás.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
EZ A MUNKA ÜZLETI LÉPÉSEK. Elvisszük a hírt mindenkinek, mert keressük azokat, akik: •Változtatni akarnak (a körülményeiken) •Ambiciózusak (tesznek érte)
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Mivel foglalkozik a pszichológia?
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Behaviorizmus (előzmények)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Bevezetés a pszichológiába
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Hatodik előadás.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Soft skills.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Bevezetés a pszichológiába
Vezetés és kommunikáció
A pszichikumról általában
Magatartástudományi Napok Szeged, június 5-6. AZ ORVOSI HIVATÁSRA NEVELÉS KOMPLEX MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE: Folyamatosan fenntartható fejlődés! SZTE.
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Személyiségfejlődési zavarok
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs
Személyes életvitel.
Testi – Lelki – Szellemi összefüggések
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs 4081237@t-email.hu

NEM CSAK…!!!

…HANEM…!!!

Csakhogy elég nehéz Ott maradni a betegnél beszélgetni, mikor a prof kirúgással fenyegetőzik, ha késünk a műtőből… Kedvesen szólni a pácienshez, mikor a 13. munkaórában nekünk esik… Megfelelő körülményeket teremteni a nyugodt beszélgetéshez, mikor nincs egy talpalatnyi hely sem… Megértetni a 80 éves Mari nénivel, hogy miért pont úgy kell beszednie a tablettákat, ahogy mi mondjuk… Elérni, hogy a tanulatlan páciens megértse, mi köze az óvszerhasználatnak ahhoz, hogy neki most ég a pénisze, hiszen ő „vigyázott” és „kiszállt”, hogy ne legyen gyerek – ő „védekezett”… Megérteni és elfogadni, hogy valaki miért nem kér életmentő kezelést… Megérteni, hogy Pista bácsi miért nem úgy szedte a tablettákat, ahogy pedig világosan elmagyaráztuk neki – és nem ráförmedni…

…de Önök orvosok lesznek! TÁRSADALMI SZEREP/RANG FELELŐSSÉGE HALLGATÓ VAGY LEENDŐ ORVOS A BETEG (=A SEGÍTSÉGRE SZORULÓ EMBER) AZ ELSŐ MINDIG MINDEN KÖRÜLMÉNYBEN AZ ORVOS 24 ÓRÁBAN ORVOS KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS PREVENTÍV SZEMLÉLET MEGJELENÉS KOLLEGÁRIS SZOLIDARITÁS …UGYANAKKOR NEM ISTENEK: FEJLŐDÉSI IGÉNY

Keret-függetlenség Alázat KÉPESNEK LENNI FÜGGETLENEDNI (HA NEM IS TUDATOSAN – VS. RENDSZER SZEMLÉLET!) A SUGALLT KERETTŐL Alázat AMIT SZOLGÁLOK, A KÖVETENDŐ CÉLT, ÉRDEKET, A MAGAM KÉNYELME(!!) ELÉ HELYEZNI NE AKARNI DIREKTBE VÁLTOZTATNI…!! = NEM RAGASZKODNI(!!) A VÁLTOZÁSHOZ (A VÁLTOZÁS BEKÖVETKEZTÉHEZ), „CSAK” MEGAJÁNLANI A VÁLTOZÁS LEHETŐSÉGÉT

Bejósolhatóság - befolyásolhatóság Csak akkor lesznek képesek adekvátan cselekedni, ha átlátják és értik az Önöket körülvevő világot!

Pszichológia „A viselkedés és a mentális folyamatok tudományos tanulmányozása.” … a dolgok mögé nézni, és felfedezni. megérteni az összefüggéseket, törvényszerűségeket a világ jelenségei (=egyén & társas közeg komplex dinamikus rendszere) között Hiszen test és lélek SOHA nem független!! Az önöké sem, és a pácienseké sem: Önök is hús-vér emberek, és hús-vér emberekkel fognak bánni!!!

Elemző rendszer (holisztikus) szemlélet = Bio-pszicho-szociális megközelítés TUDATOS (!!) MÖGÉ NÉZÉS ÖSSZEFÜGGÉS FELFEDEZÉSE ELEMZÉS LEHETSÉGES, JÖVŐBENI KÖVETKEZMÉNYEK FIGYELEMBE VÉTELE, LÁTÁSA

Pszichológia általában

PSZICHOLÓGIA TÉMÁI

Adnának halálos áramütést egy másik embernek…?

…és medikusként beadnának olyan injekciót, amelynek pozitív hatásáról nincsenek meggyőződve 100%-osan…?

Szociálpszichológia Hogy orvosként el tudjanak boldogulni a társas helyzetekben (munkahely, magánélet, stb.) Hogy el tudják kerülni a társas helyzetekben jelentkező csapdákat

Általános lélektan (észlelés, emlékezet, gondolkozás, stb.) Hogy tudatosan és hatékonyan legyenek képesek felépíteni orvosi viselkedésüket, kommunikációjukat („dákó” vs. „pénisz”…) Hogy hatékonyabban küzdjenek meg akár a tanulási kihívásokkal (hogyan lehet könnyebben megtanulni az anatómiát, élettant?)

Mit látnak a képeken, és a szomszédjuk…?

Személyiség-, fejlődéslélektan Motivációk, érzelmek, tanulás, stb. Hogy otthonosan mozogjanak a személyiség, a lélek és a test jellegzetes megnyilvánulásai között Hogy saját maguk személyiségét megfelelően karban tudják tartani! Hogy ne veszítsék el a gyógyításba vetett hitüket…!

Csak így lesznek képesek Elmagyarázni Józsi bácsinak, hogy „ha nem szedi be a szemgyógyszert bátyám, egy hónap múlva a tikokig sem fog kitalálni, és a tojások ott fognak tönkremenni alattuk…” Nyáron NEM felírni kúpot annak a gyermeknek, akinél nincs otthon hűtőszekrény… Elérni, hogy a magatartászavaros gyermek ne éljen vissza az igazolásokkal, de a magukkal való jó kapcsolata mégis megmaradjon… Megértetni a mérnök beteggel, hogy „azért nem tudunk 100%-osan biztos választ mondani a kimenetelre, mert az emberi testben ezer és ezer tényező kölcsönhatásán múlik a betegség kimenetele, míg mérnökként mindössze néhány tucat tényező hatását kell figyelembe vennie…” Meggyőznie a családjáért felelős háziasszonyt, hogy, „ha leszokik a dohányzásról, azt a pénzt a családjára költheti” Elérni, hogy a kollégája ne sértődjön meg, ha egy beteg kifejezetten Önökhöz szeretne járni… Megnyugtatni a beteget egy műtét előtt, még kezdő rezidensként is…! Elérni, hogy bízzanak önben a betegek… Jó orvosok lenni! Pszichológia általában

Ehhez azonban fejleszteniük kell saját személyiségüket is!

A személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái Személyiség „énvédő” mechanizmusa „Merev” rendszer: korábbi, tanult tapasztalatok – ld. fejlődés, személyiség Kialakult önkép fenntartása – ragaszkodunk a mindenkori énkép fenntartásához Torzult forma: tanult tehetetlenség

LEHETETLEN VÁLTOZTATNI, csak változni lehet!!! „Mindenki magáért felel…” Játszmáink Veszekedések, beszólások, stb.… …játszi könnyedséggel miénk lehet ez az érzés! De ha sikerül… Ne arra várjanak, hogy a világ változzon…!

„NYER-NYER” HELYZETEK…!!! = „Igen, és…” Az asszertivitás Szubmisszív – agresszív – asszertív magatartás „…igen, de a világ nem ilyen…” … … …

Az előadások módszertana 4. 1. 2. 3.

Félév végi követelmény: Szóbeli kollokvium: A megismert összefüggések, fogalmak aktív, értő használata!! (Fogalomtár elérhető)

1. Általános bevezetés, a kurzus szemlélete, a pszichológia mibenléte és kapcsolata az orvoslással. Önmagunk fejlesztésének szükségessége és jellegzetességei (énkép, önérvényesítés (asszertivitás), játszmák és feloldásuk). Február 2. (Major Zsolt Balázs) 2. Általános lélektan és biológiai alapok nagy vonalakban (érzékelés, észlelés). Szociálpszichológia (a társas világ észlelése - sémák, sztereotípiák, oksági következtetések). Február 9. (Major Zsolt Balázs) 3. Szociálpszichológia (a társas viselkedés jellegzetességei – csoportok és szerepek, a csoport jellemzői, a tömegjelenség, engedelmeskedés, felelősség-megoszlás, konformizmus, alkalmazkodás a többséghez, mások jelenlétének hatása a teljesítményre). Február 16. (Major Zsolt Balázs) 4. Általános lélektan (figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás). Motiváció (szexualitás, kíváncsiság, szükségletek). Érzelmek (kialakulásuk, működési elméleteik, funkcióik). Február 23. (Major Zsolt Balázs) 5. Személyiség (fogalma, elméletei, öröklés-környezet viszonya). Fejlődéslélektan (jelentősége, területei, megközelítései). Március 2. (Major Zsolt Balázs) 6. Tanulási folyamatok (klasszikus kondicionálás, operáns kondicionálás, komplex tanulás, gyakorlati hasznosíthatóságuk). Március 9. (Major Zsolt Balázs) 7. A pszichológia mindennapi haszna – Kérdések és válaszok Március 16. (Major Zsolt Balázs)

13. Kutatásban történő részvétel Május 11. 7. Viselkedésszabályozás dimenziói I. A viselkedés és következményei. Március 23. (Dr. Lajkó Károly) 8. Viselkedésszabályozás dimenziói II. Biológiai előzmények. Március 30. (Dr. Lajkó Károly) 9. Viselkedésszabályozás dimenziói III. Közösség és szimbolikus kontroll. Április 6. (Dr. Lajkó Károly) 10. Viselkedés befolyásolás akadályai. Tudományos és laikus szempontok. Április 20. (Dr. Lajkó Károly) 11. Viselkedésmódosítás alapelvei. Hatékony kommunikáció alapelemei. Április 27. (Dr. Lajkó Károly) 12. Viselkedésmódosítás a gyakorlatban. Viselkedéstani önismeret. Május 4. (Dr. Lajkó Károly) 13. Kutatásban történő részvétel Május 11.

Kérdések és válaszok E-mail: 4081237@t-email.hu,

Megköszönöm kitüntető figyelmüket! Irodalom: Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 23-63 o. Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest 1994 16-63 o. Mindig az előadáson elhangzottakhoz kapcsolódó tartalom! Megköszönöm kitüntető figyelmüket! VÉGE az 1. előadásnak