A Nemzetközi Turizmus 2015 UTAZÁS Fórum Budapest 2015 Február 26 Zoltán Somogyi Executive Director
Növekedés régiónként 2014 Nemzetközi Turista Érkezések, 2014* (millió) Source : World Tourism Organization ( UNWTO ) © Közel Kelet, 50 mó (+ 2 Mó + 4,4%) 4 % Afrika, 56 mó (+ 1 mó, + 2,3 %), 5 % Amerika, 181 mó (+13 mó, + 7,4%), 16 % Ázsia ás Óceánia 263 mó (+ 13 mó, +5,4 %), 23 % Európa, 588 mó (+ 22 mó, +3,9 %), 52% Világ: Összesen 1.138 mó (+ 51 millió, + 4,7 %)
Nemzetközi Turisztikai érkezések és bevételek A bevételek növekedése szorosan követi a nemzetközi érkezések alakulását Ázsiai gazdasági és pénzügyi válság: bevételek lassúbb növekedése 11S, SARS, gazdasági visszaesés: bevételek meg jobban érintettek ‘‘‘Nagy recesszió’: bevételek még nagyobb visszaesése, lassabb helyreállás Nemzetközi turizmus bevételei 2013: US$ 1,197 billió euro 901 billió Source: World Tourism Organization (UNWTO) 3
Fontosabb Küldő Országok Forgalma I C R B
Nemzetközi turizmus: előrejelzés 2015-re Aktuális adat Előrejelzés 2014 2014 Átlag 2005-2013 Világ +4.7% +3.8% +3% and +4% Európa +3.9% +2.9% +3% to +4% Ázsia és Óceánia +5.4% +6.2% +4% to +5% Amerika +7.4% +3.0% Afrika +2.3% +3% to +5% Közel Kelet +4.4% +4.6% +2% to +5% By region, prospects for 2013 are stronger for Asia and the Pacific (+5% to +6%), followed by Africa (+4% to +6%), the Americas (+3% to +4%), Europe (+2% to +3%) and the Middle East (0% to +5%). Growth is expected to continue in 2013 only slightly below the 2012 level (+3% to +4%) and in line with UNWTO long term forecast. Source: World Tourism Organization (UNWTO) 5
Aktuális trendek – Turizmus 2030 előrejelzés 1.8 bn 1.4 bn 1,138 mn 9% 1st quarter and 4% in the 2nd 0% in April, 7% in May, 6% in June and 5% in July 529 mn Source: World Tourism Organization (UNWTO) 6
UNWTO Prioritásai 2014 Turizmus a világpolitika napirendjén (Golden Book, GCET magánszektor közreműködése) Utazás, vízum ügyek „Vízum nyitottsági riport” Connectivity Adó Fogyasztóvédelem Source: World Tourism Organization
GLOBAL REPORT ON FOOD TOURISM A tanulmány a UNWTO Társult Tagok számára küldött kérdőív eredményeinek elemzésén alapszik
Kérdőív eredménye: Stratégia 88.2% - a gasztronómia meghatározó a desztináció márka és arculatépítésében 11.8% - a gasztronómia csak kis szerepet játszik ezekben 67,6% - országának megvan a saját gasztronómiai márkája 32.3% - országa még nem alakította ki saját márkáját
Kérdőív eredménye: Tevékenységek
Kérdőív eredménye: Marketing
Kérdőív eredménye: Piacok A gasztroturizmus elsődlegesen regionális jelenség A marketing tevékenység is elsősorban regionális Második helyen a helyi és a nemzeti piac áll A nemzetközi piac a legutólsó helyen áll
Kérdőív eredménye: Együttműködés Az együttműködés egyes marketing akciók szintjén létezik A válaszadók 37.5%-a szerint tényleges együttműködés nem vagy csak kezdetlegese létezik
Kérdőív eredménye: Gazdasági hatás Még nem született szisztematikus analízis a gazdasági hatások mérésére Ennek ellenére a vélakedések szerint akár a turisztikai bevételek 30 %-át is elérheti a gasztroturizmus gazdasági hatása
Kérdőív eredménye: Javaslatok A gasztronómia stratégiai elem a márka és az arculat meghatározásában Stabil intézményrendszer szükségessége Kutatás és tudástranszfer
UNWTO kiadványok
WORLD TOURISM ORGANIZATION Az ENSZ specializált ügynöksége és a vezető turisztikai szervezet a világon. Központi és meghatározó szerepet játszik a fenntartható és felelős turizmus elterjesztésében, különösen a fejlődő országok tekintetében. Létrehozta és világszerte terjeszti a Turizmus Etikai Kódexét, és ösztönzi a tagországokat és a turizmus valamennyi résztvevőjét, hogy teljes erejével törekedjen turizmus gazdasági, szociális ás kulturális hatásainak növelésére és minimalizálja az azzal járó negatív hatásokat. Kormányközi szervezet összesen 163 tagországgal és társult taggal és több mint 400 rendkívüli taggal (EDUTUS Főiskola) akik képviselik az egyes szakmai nemzetközi és nemzeti szövetségeket, a magánszektort, oktatási intézményeket és a desztinációs turisztikai intézményeket. -Elkötelezett az ENSZ Ezredfordulós Céljainak megvalósítása (United Nations Millennium Development Goals), a szegénység elleni küzdelem és a fenntartható fejlődés iránt. Source: World Tourism Organization
Hol található információ a UNWTO tevékenységéről? www.unwto.org => Facts & Figures publikációk www.unwto.org/pub electronikus: => UNWTO eLibrary nyomtatott: => UNWTO Infoshop => partner könyvtárak Rendkívüli Tagság/Affiliate Membership: www.unwto.org/edsco/index.php
Köszönöm szíves figyelmüket! World Tourism Organization (UNWTO) www.unwto.org