Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere az Eszterházy Károly Főiskolán
8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 2. számú melléklet A Magyar Rektori Konferencia Pedagógusképző Bizottság ajánlásai
Közösségi pedagógiai gyakorlat Cél: tapasztalatszerzés a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének szervezése, vezetése, tanulói közösségek építése terén Idő: 3. vagy a 4. félév (2 kredit) Hely: EKF Gyakorlóiskola Tartalom: szakvezető irányításával heti 3 óra + egy hét egyéni, illetve csoportos programszervezés (ofő óra, tanórán kívüli tevékenység, erdei iskola, tábor)
Idő: 7.-8. (9.-10.) félév (2+2 kredit) Hely: EKF Gyakorlóiskola Tanítási gyakorlat Cél: a tanulók nevelésével, oktatásával, a szaktárgy tanításával kapcsolatos kompetenciák fejlesztése Idő: 7.-8. (9.-10.) félév (2+2 kredit) Hely: EKF Gyakorlóiskola Tartalom: szakvezető irányításával végzett csoportos pedagógiai és önálló tanítási gyakorlat, legalább 15 óra önállóan megtartott óra/foglalkozás
Összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat Cél: Általános tanári és konkrét szakterületi szakképzettséghez kapcsolódó gyakorlati ismeretek, képességek, attitűdök megismerése, gyakorlása, a munkahely világával való ismerkedés. Idő: 9.-10. (11.-12.) félév
Összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat Hely: Köznevelési, illetve felnőtt képző intézmény Tartalom: Gyakorlatvezető mentor és tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett, az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítása, illetve az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a köznevelési intézményrendszer megismerése.
Területei
A szaktárgyak tanításával kapcsolatos tevékenységek : hospitálás a gyakorlatvezető a mentor óráin és más szakórákon, szakonként heti 2-5 óra tanítás, felkészülés az órákra, az órákat követő önelemzés-önértékelés, a hallgató szükségleteinek megfelelő gyakorlatvezető mentori megbeszélés, tanítási órán kívüli, de a szaktárgy tanításához szorosan kapcsolódó iskolai feladatok ellátása, a szaktárgyi oktatómunkát segítő pedagógiai tevékenységek és szolgáltatások rendszerének megismerése;
A szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek: aktív részvétel az osztályfőnök munkájában, hospitálás nem szaktárgyi órán, iskolai rendezvényen való részvétel, közreműködés a szervezésben, egy-egy tanuló életútjának, családi hátterének, iskolai pályájának mélyebb megismerése, mérés-értékelés a gyakorlatban, az ifjúságvédelem, drogprevenció, mentálhigiéné, iskolai agresszió, konfliktuskezelés helyi gyakorlatának megismerése, segítése;
Az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése: az intézmény működését meghatározó legfontosabb törvényi, rendeleti háttér, a fenntartói irányítás dokumentumainak megismerése, az iskola szervezeti felépítése, működési rendje, támogató, segítő rendszerek, szakmák megismerése
Kísérő szemináriumon való részvétel a képző intézményben Adatgyűjtés, tapasztalatszerzés szakszerű dokumentálása (eportfolió)
Elektronikus portfolió Portfolió- dokumentumgyűjtemény Miért portfolió??
Pedagógus kompetenciák Pedagógus Előmeneteli Rendszer (Pedagógus Életpályamodell)
Miért elektronikus??
Az elektronikus portfolió előnyei Médiaintegráció Kereshetőség Megoszthatóság Feldolgozhatóság Hordozhatóság (másolatok) stb.
Az EKF és a TK szerepe a diploma szerzés után Gyakornoki időszak A PER további állomásai
Eszterházy Károly Főiskola Tanárképző Központ Eger, Klapka György út 12.
EKF ÉK 117. magyi@ektf.hu 36/520-400/3122 Köszönöm a figyelmet! Magyar István EKF ÉK 117. magyi@ektf.hu 36/520-400/3122