Tanulási eredmények írása az új KKK-k alapján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2005. szeptember 15. A CEBS CRD-hez kapcsolódó egyéb, előkészület alatt álló anyagai Seregdi László szeptember 15.
Advertisements

Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MOOC és e-learning kölcsönhatása Dr.
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Fontosabb fogalmak Képesség :
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Uni-LO - Promoting the EQF learning outcomes approach within European universities Az Európai Képesítése Keretrendszer és a tanulási eredmények Projekt.
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Képzési és kimeneti követelmények (KKK) és sztenderdek
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A tanulás jelentőségének (újra)felfedezése a felsőoktatásban Derényi András OFI-KKEK TÁMOP / „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban”
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
1 CASE STUDIES IN PROJECT MANAGEMENT ( Projektmenedzsment esettanulmányok ) Gazd. idegennyelvi menedzser FSZ Tematika, követelmények Oktató: Zemankovics.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Openprof.eu Project No LT01-KA Milyen tartalmakat lehet már most használni? Zarka Dénes Open Professional Collaboration for Innovation.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Az e-portfolió lehetőségei az ILIAS 4.2 verziójában Budai Attila
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Témavezető: Dr. Oniga István Fejlesztők: Erdős andrás Zákány józsef
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával még nem rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
A programozás tanulási-tanítási folyamata
Equality and solidarity in school practice
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Az interdiszciplináris oktatás felé
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Az interdiszciplináris oktatás felé
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Nem akarok menedzser lenni!
Social Renewal Operational Programme
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
Előadás másolata:

Tanulási eredmények írása az új KKK-k alapján Gáll József DE IK Debrecen, 2016. nov. 11.

Előzmények TÁMOP 4.1.3. projekt (háttéranyagokkal, szakmai anyagokkal): http://413.hu/index.php/hu/ MRK honlap a KKK-k átlakításához (itt szinte minden lényeges anyag össze van gyűjtve): http://www.mrk.hu/kkk-atalakitas/

KKK-k átalakítása, MRK összefoglaló fóliak TE-ekről, Derényi Andrástól: http://www.mrk.hu/wp- content/uploads/2015/06/DerenyiA_Tanulási-eredmények-a-KKK- kban_reg_konz_15szept22_24.pptx kulcskifejezések (definíciók): http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/001-melléklet- 1_kulcskifejezések1.pdf Természettudományi KKK-k: http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/TERMÉSZETTUDOMÁNY-ALAPSZAKOK.docx   http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/TERMÉSZETTUDOMÁNY-MESTERSZAKOK.docx

Természettudományi képzési terület szintlerírása („Természettudományi MKKR”) http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/047_termeszet_5szint_JAV.pdf   6. szint http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/048_termeszet_6szint_JAV.pdf 7. szint http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/049_termeszet_7szint_JAV.pdf 8. szint http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/050_termeszet_8szint_JAV.pdf

Néhány további MKKR dokumentum, jogi háttér Magyar Képesítési keretrendszer (MKKR): 1229/2012. (VII. 6.) Korm. Határozat, 2012/88 (július 6.), oldalszám: 13302, Magyar Közlöny online: http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk12088.pdf  vagy a teljes közlöny pdf-ben: http://www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/32/PDF/2012/16.pdf b) Nemzeti jogszabálytár http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=151503.223615 c) Magyar Képesítési keretrendszer (MKKR) módosított szintleírás http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/MKKR_modositott_szintleiro_jellemzoi.xlsx  

Európai Képesítési Keretrendszer European Qualification Framework http://ec.europa.eu/ploteus/   szintleírások: https://ec.europa.eu/ploteus/content/descriptors-page

Hogyan írjunk TE-t? Példák, segédanyagok ECTS User’s Guide 2015 http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/publications/2015/ects-users-guide_en.pdf D. Kennedy, Áine Hyland, N. Ryan: Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Writing%20and%20Using%20Learning%20Outcomes%20- %20Kennedy,%20Hyland,%20Ryan.pdf   Ohio University (16 oldal) https://www.ohio.edu/ctl/student-learning-outcomes/Sylli-SLO_CoE&HS_01-14-2011_16pp.pdf Texas Tech University (45 oldal) https://www.depts.ttu.edu/opa/resources/docs/Writing_Learning_Outcomes_Handbook3.pdf The University of Nottingham: Writing Learning Outcomes, (2 oldalas összefoglaló) https://www.nottingham.ac.uk/teaching/documents/guidance/lo-guidance.pdf

Néhány szempont a kurzus/program tervezésénél (tematikák) ECTS (workload) Milyen kompetenciához járul hozzá a kurzus? Tanulási folyamat megtervezése. Hogyan segíti az oktatás ezt, milyen eszközökkel? Milyen tanulási segítséget kapnak a diákok? Értékelés, tanulási eredmények mérése.

Bloom taxonómia Ismeret | A tanítás mestersége http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret b) Bloom's Taxonomy of Learning Domains: The Cognitive Domain http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html

Ismeretelemek „Az elemeket formális szempontok szerint kategorizálják, csoportosítják. A használt kategóriák természetesen igen különbözőek lehetnek a tudásterülettől függően. Az alábbiakban csak néhány példát sorolunk fel, hogy magát a gondolatot világosabbá tegyük: tények: nevek, évszámok, események, adatok stb., fogalmak, szabályok, algoritmusok, eljárások, összefüggések: oksági, funkcionális stb., törvényszerűségek, elméletek.” Forrás: http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret

Kérdések Forrás: http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret „Mit is jelent egy tény vagy fogalom ismerete? Akkor ismerem-e a fogalmat, ha el tudom mondani a definícióját, vagy ha mondatba tudom foglalni, vagy ha szinonimákat, ellentétes jelentésű fogalmakat tudok felsorolni? Az ismeretnek különböző szintjei vannak, de egyáltalán nem könnyű feladat ezeket a szinteket meghatározni és rendszerbe foglalni.”

Bloom taxonómia, pedagógiai célok Bloom ún. taxonómiája (1956) a pedagógiai célok (és általában a pedagógiai tevékenységek) három fő területét különbözteti meg: az affektív, a kognitív és a pszichomotoros területet. Jelenlegi fókusz: Kognitív terület. Bloom a tudás különböző komplexitású szintjeit határozza meg, és úgy is lehet tekinteni ezt a hierarchiát, mint egymásra épülő szintek rendszerét. Forrás: http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret

Bloom-féle kognitív szintek Ismeret Tények, fogalmak, összefüggések stb. ismerete és reprodukciója. Megértés A tanuló saját szavaival összefoglalja a megszerzett ismeretet (interpretáció). Képes az információt az egyik kódrendszerből a másikba átültetni, pl. egy képről beszélni, szövegesen közölt adatok alapján táblázatot készíteni stb. (transzláció: fordítás). Alkalmazás Az ismeret alkalmazás új helyzetben. Analízis Funkcionális elemek azonosítása, összegyűjtése egy egészen belül. Egy probléma összetevőinek feltárása. Összehasonlítás. Szintézis A többféle forrásból származó ismeretek mozgósítása egy probléma megoldása érdekében. A valóság rekonstrukciója a meglévő ismeretek és a képzelőerő segítségével. Értékelés Annak meghatározása, hogy a megismert dolog megfelel-e valamely célnak vagy funkciónak. Ítéletalkotás értékekről, eszmékről.

Bloom-féle eredeti és új szintek Lorin Anderson-féle új szintek Főnév helyett igék használata Ld. Pl.: Clark, D.R. (2015): Bloom's Taxonomy of Learning Domains: The Cognitive Domain http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html

Példa a Bloom-féle szintek használatára Példák, kulcsszavak (igék!) Clark, D.R. (2015): Bloom's Taxonomy of Learning Domains: The Cognitive Domain http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html D. Kennedy, Áine Hyland, N. Ryan: Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide, 3.1 alfejezet http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Writing%20and%20Using%20Learning%20Outcomes%20- %20Kennedy,%20Hyland,%20Ryan.pdf Texas Tech University, Writing and Assessing Course-Level Student Learning Outcomes (6-8. o.) https://www.depts.ttu.edu/opa/resources/docs/Writing_Learning_Outcomes_Handbook3.pdf The University of Nottingham: Writing Learning Outcomes, (1. o.) https://www.nottingham.ac.uk/teaching/documents/guidance/lo-guidance.pdf

Példák affektív és pszichomotoros szintekhez D. Kennedy, Áine Hyland, N. Ryan: Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Writing%20and%20Using%20Learn ing%20Outcomes%20-%20Kennedy,%20Hyland,%20Ryan.pdf 3.2, 3.3. alfejezetek

Tuning Program TUNING Educational Structures in Europe started in 2000 as a project to link the political objectives of the Bologna Process and at a later stage the Lisbon Strategy to the higher educational sector. Over time Tuning has developed into a Process, an approach to (re-)designing, develop, implement, evaluate and enhance quality first, second and third cycle degree programmes. http://www.unideusto.org/tuningeu/home.html

Tuning approaches Five lines of approach have been distinguished to organize the discussions in the subject areas: generic (general academic) competences, subject-specific competences, the role of ECTS as an accumulation system approaches to learning, teaching, and assessment and the role of quality enhancement in the educational process (emphasizing systems based on internal institutional quality culture).

Tuning subject areas Tuning develops reference points for common curricula on the basis of agreed competences and learning outcomes as well as cycle level descriptors for many subject areas. This should enhance recognition and European integration of diplomas, taking into consideration the diversity of cultures. During phase 1 and 2 (2000 - 2004), Tuning worked with 9 subject areas (Business, Chemistry, Earth Sciences, Education, European Studies, History, Mathematics, Nursing and Physics).

Tematikák tervezése, javasolt elemek A kurzus céljai. Tanulási eredmények, melyekhez a kurzus hozzájárul. (Néhány TE, pl. 4-6.) Tanulási folyamat ‚terve’. TE-k és az azok eléréséhez kapcsolódó oktatási és tanulási módszerek. Esetleg TE-k vs tan. módszerek ‚mátrix’? (Utóbbira pl.: Ohio Univ. guidelines.) Értékelés. Értékelési ‚terv’ a kialakított tanulási eredmények mérésére. Továbbá érdemjegyek meghatározása. Kurzus ‚időbeosztása’ (akár heti, akár ismeretkörök alapján). Tárgyalt ismeretkörök.

Példák tematikákra, TE részekre a tematikában Ohio University, guidlines, (pl. 4.o.) https://www.ohio.edu/ctl/student-learning-outcomes/Sylli-SLO_CoE&HS_01- 14-2011_16pp.pdf Ui „tippek”: lehetséges sablonok Texas Tech University, Writing and Assessing Course-Level Student Learning Outcomes (TE: 10-11. o., tematika: 38-42. o.) https://www.depts.ttu.edu/opa/resources/docs/Writing_Learning_Outcome s_Handbook3.pdf ECTS User’s Guide 2015, Annex 4 and 5 http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/pu blications/2015/ects-users-guide_en.pdf