Tanulási eredmények írása az új KKK-k alapján Gáll József DE IK Debrecen, 2016. nov. 11.
Előzmények TÁMOP 4.1.3. projekt (háttéranyagokkal, szakmai anyagokkal): http://413.hu/index.php/hu/ MRK honlap a KKK-k átlakításához (itt szinte minden lényeges anyag össze van gyűjtve): http://www.mrk.hu/kkk-atalakitas/
KKK-k átalakítása, MRK összefoglaló fóliak TE-ekről, Derényi Andrástól: http://www.mrk.hu/wp- content/uploads/2015/06/DerenyiA_Tanulási-eredmények-a-KKK- kban_reg_konz_15szept22_24.pptx kulcskifejezések (definíciók): http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/001-melléklet- 1_kulcskifejezések1.pdf Természettudományi KKK-k: http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/TERMÉSZETTUDOMÁNY-ALAPSZAKOK.docx http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/TERMÉSZETTUDOMÁNY-MESTERSZAKOK.docx
Természettudományi képzési terület szintlerírása („Természettudományi MKKR”) http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/047_termeszet_5szint_JAV.pdf 6. szint http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/048_termeszet_6szint_JAV.pdf 7. szint http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/049_termeszet_7szint_JAV.pdf 8. szint http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/050_termeszet_8szint_JAV.pdf
Néhány további MKKR dokumentum, jogi háttér Magyar Képesítési keretrendszer (MKKR): 1229/2012. (VII. 6.) Korm. Határozat, 2012/88 (július 6.), oldalszám: 13302, Magyar Közlöny online: http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk12088.pdf vagy a teljes közlöny pdf-ben: http://www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/32/PDF/2012/16.pdf b) Nemzeti jogszabálytár http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=151503.223615 c) Magyar Képesítési keretrendszer (MKKR) módosított szintleírás http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/MKKR_modositott_szintleiro_jellemzoi.xlsx
Európai Képesítési Keretrendszer European Qualification Framework http://ec.europa.eu/ploteus/ szintleírások: https://ec.europa.eu/ploteus/content/descriptors-page
Hogyan írjunk TE-t? Példák, segédanyagok ECTS User’s Guide 2015 http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/publications/2015/ects-users-guide_en.pdf D. Kennedy, Áine Hyland, N. Ryan: Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Writing%20and%20Using%20Learning%20Outcomes%20- %20Kennedy,%20Hyland,%20Ryan.pdf Ohio University (16 oldal) https://www.ohio.edu/ctl/student-learning-outcomes/Sylli-SLO_CoE&HS_01-14-2011_16pp.pdf Texas Tech University (45 oldal) https://www.depts.ttu.edu/opa/resources/docs/Writing_Learning_Outcomes_Handbook3.pdf The University of Nottingham: Writing Learning Outcomes, (2 oldalas összefoglaló) https://www.nottingham.ac.uk/teaching/documents/guidance/lo-guidance.pdf
Néhány szempont a kurzus/program tervezésénél (tematikák) ECTS (workload) Milyen kompetenciához járul hozzá a kurzus? Tanulási folyamat megtervezése. Hogyan segíti az oktatás ezt, milyen eszközökkel? Milyen tanulási segítséget kapnak a diákok? Értékelés, tanulási eredmények mérése.
Bloom taxonómia Ismeret | A tanítás mestersége http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret b) Bloom's Taxonomy of Learning Domains: The Cognitive Domain http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html
Ismeretelemek „Az elemeket formális szempontok szerint kategorizálják, csoportosítják. A használt kategóriák természetesen igen különbözőek lehetnek a tudásterülettől függően. Az alábbiakban csak néhány példát sorolunk fel, hogy magát a gondolatot világosabbá tegyük: tények: nevek, évszámok, események, adatok stb., fogalmak, szabályok, algoritmusok, eljárások, összefüggések: oksági, funkcionális stb., törvényszerűségek, elméletek.” Forrás: http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret
Kérdések Forrás: http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret „Mit is jelent egy tény vagy fogalom ismerete? Akkor ismerem-e a fogalmat, ha el tudom mondani a definícióját, vagy ha mondatba tudom foglalni, vagy ha szinonimákat, ellentétes jelentésű fogalmakat tudok felsorolni? Az ismeretnek különböző szintjei vannak, de egyáltalán nem könnyű feladat ezeket a szinteket meghatározni és rendszerbe foglalni.”
Bloom taxonómia, pedagógiai célok Bloom ún. taxonómiája (1956) a pedagógiai célok (és általában a pedagógiai tevékenységek) három fő területét különbözteti meg: az affektív, a kognitív és a pszichomotoros területet. Jelenlegi fókusz: Kognitív terület. Bloom a tudás különböző komplexitású szintjeit határozza meg, és úgy is lehet tekinteni ezt a hierarchiát, mint egymásra épülő szintek rendszerét. Forrás: http://tanmester.tanarkepzo.hu/ismeret
Bloom-féle kognitív szintek Ismeret Tények, fogalmak, összefüggések stb. ismerete és reprodukciója. Megértés A tanuló saját szavaival összefoglalja a megszerzett ismeretet (interpretáció). Képes az információt az egyik kódrendszerből a másikba átültetni, pl. egy képről beszélni, szövegesen közölt adatok alapján táblázatot készíteni stb. (transzláció: fordítás). Alkalmazás Az ismeret alkalmazás új helyzetben. Analízis Funkcionális elemek azonosítása, összegyűjtése egy egészen belül. Egy probléma összetevőinek feltárása. Összehasonlítás. Szintézis A többféle forrásból származó ismeretek mozgósítása egy probléma megoldása érdekében. A valóság rekonstrukciója a meglévő ismeretek és a képzelőerő segítségével. Értékelés Annak meghatározása, hogy a megismert dolog megfelel-e valamely célnak vagy funkciónak. Ítéletalkotás értékekről, eszmékről.
Bloom-féle eredeti és új szintek Lorin Anderson-féle új szintek Főnév helyett igék használata Ld. Pl.: Clark, D.R. (2015): Bloom's Taxonomy of Learning Domains: The Cognitive Domain http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html
Példa a Bloom-féle szintek használatára Példák, kulcsszavak (igék!) Clark, D.R. (2015): Bloom's Taxonomy of Learning Domains: The Cognitive Domain http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/bloom.html D. Kennedy, Áine Hyland, N. Ryan: Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide, 3.1 alfejezet http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Writing%20and%20Using%20Learning%20Outcomes%20- %20Kennedy,%20Hyland,%20Ryan.pdf Texas Tech University, Writing and Assessing Course-Level Student Learning Outcomes (6-8. o.) https://www.depts.ttu.edu/opa/resources/docs/Writing_Learning_Outcomes_Handbook3.pdf The University of Nottingham: Writing Learning Outcomes, (1. o.) https://www.nottingham.ac.uk/teaching/documents/guidance/lo-guidance.pdf
Példák affektív és pszichomotoros szintekhez D. Kennedy, Áine Hyland, N. Ryan: Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide http://reforma.fen.uchile.cl/Papers/Writing%20and%20Using%20Learn ing%20Outcomes%20-%20Kennedy,%20Hyland,%20Ryan.pdf 3.2, 3.3. alfejezetek
Tuning Program TUNING Educational Structures in Europe started in 2000 as a project to link the political objectives of the Bologna Process and at a later stage the Lisbon Strategy to the higher educational sector. Over time Tuning has developed into a Process, an approach to (re-)designing, develop, implement, evaluate and enhance quality first, second and third cycle degree programmes. http://www.unideusto.org/tuningeu/home.html
Tuning approaches Five lines of approach have been distinguished to organize the discussions in the subject areas: generic (general academic) competences, subject-specific competences, the role of ECTS as an accumulation system approaches to learning, teaching, and assessment and the role of quality enhancement in the educational process (emphasizing systems based on internal institutional quality culture).
Tuning subject areas Tuning develops reference points for common curricula on the basis of agreed competences and learning outcomes as well as cycle level descriptors for many subject areas. This should enhance recognition and European integration of diplomas, taking into consideration the diversity of cultures. During phase 1 and 2 (2000 - 2004), Tuning worked with 9 subject areas (Business, Chemistry, Earth Sciences, Education, European Studies, History, Mathematics, Nursing and Physics).
Tematikák tervezése, javasolt elemek A kurzus céljai. Tanulási eredmények, melyekhez a kurzus hozzájárul. (Néhány TE, pl. 4-6.) Tanulási folyamat ‚terve’. TE-k és az azok eléréséhez kapcsolódó oktatási és tanulási módszerek. Esetleg TE-k vs tan. módszerek ‚mátrix’? (Utóbbira pl.: Ohio Univ. guidelines.) Értékelés. Értékelési ‚terv’ a kialakított tanulási eredmények mérésére. Továbbá érdemjegyek meghatározása. Kurzus ‚időbeosztása’ (akár heti, akár ismeretkörök alapján). Tárgyalt ismeretkörök.
Példák tematikákra, TE részekre a tematikában Ohio University, guidlines, (pl. 4.o.) https://www.ohio.edu/ctl/student-learning-outcomes/Sylli-SLO_CoE&HS_01- 14-2011_16pp.pdf Ui „tippek”: lehetséges sablonok Texas Tech University, Writing and Assessing Course-Level Student Learning Outcomes (TE: 10-11. o., tematika: 38-42. o.) https://www.depts.ttu.edu/opa/resources/docs/Writing_Learning_Outcome s_Handbook3.pdf ECTS User’s Guide 2015, Annex 4 and 5 http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/pu blications/2015/ects-users-guide_en.pdf