„MEZÍTLÁBAS NOTRE DAME” REFORMÁTUS TEMPLOM TÁKOS
Kovács Szabina: Konferansz vers VII. Északkeleten a beregi síkságon áll egy kincs, milyen nincs több Magyarországon. Sőt, nemcsak országunkban egyedülálló, de sehol a világon sincs hozzá hasonló. Akik a költői képeket kedvelik, mezítlábas Notre Dame-ként emlegetik. Pedig nem emelték kőből vagy téglából, helybéliek rakták szegény föld sarából. A kétszázötven éves patics-falak bírják. Nevük az alkotók a mennyezetre írták. A festett kazetták közt kettő nincs egyforma. Tizenhat méteres fából készült tornya. Ki kíváncsi, már nem kell tovább várnia: következik Tákos és Bagi Mária.
A tákosi református templomba belépve az az érzésem támadt, hogy lejött hozzám a Menyország. Ez az első ok, ami miatt ennek a templomnak a bemutatására vállalkoztam.
Baráth Menyhértné Erzsi néni, a templom gondnoka A második ok, Baráth Menyhértné gondnok felejthetetlen előadása, amellyel bemutatta szeretett templomát. Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
Magyarné Varga Anna csoporttársunk rajzolta meg. A templom asszonya Portréját Magyarné Varga Anna csoporttársunk rajzolta meg.
A harmadik ok, amiért ezt a templomot választottam, sajátos építési anyaga, építési módja. Mária Terézia uralkodása idején a protestánsok nem építhettek templomot kőből, téglából.
A tákosi reformátusok Magyarország északkeleti csücskében a Beregben bőven találtak fát, vesszőt, sarat, ezért ebből építették fel templomukat. Tákos
A malomkövekre állított gerendák közét vesszővel befonták, arra mindkét oldalon sarat tapasztottak
„Mezítlábas Notre-Dame” A sarat mezítláb taposták. Innen származik a név: „Mezítlábas Notre-Dame”
1766-ban a napkeleti rész készült el, Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
majd 1784-ben a napnyugat felé bővítették. Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
A szoknyás-kalapos harangtorony 1766-ban, a cinteremnek nevezett előtér 1784-ben készült, mindkettő tölgyfából, tölgyfaszegekkel összeerősítve. A templomot többször kellett helyreállítani, legutóbb a 2001-es árvíz után.
Leginkább mégis a templom lenyűgöző díszítését, az erdélyi virágos reneszánsz stílusban festett fakazettás mennyezetét, berendezését szeretném Önöknek bemutatni
Mi is az az erdélyi virágos reneszánsz? A fejedelmi udvar által behívott itáliai építészek és a magyar kőfaragók munkásságának nyomán alakult ki az erdélyi magyar reneszánsz stílus. Abból a XVII. Század derekán új hajtás fakadt, amit Balogh Jolán művészettörténész, a magyar reneszánsz kiváló tudósa ”erdélyi virágos reneszánsz”- ként nevezett meg. Balog Jolán elméletét az elmúlt évek kutatásai árnyalták, sőt utóbb tarthatatlannak kiáltották ki, így bírálva: „hamisan csillogó, a „magyar néplélekből” eredő virágtövekkel díszített Tündérországot kínált a gyanútlan olvasónak.” Ezzel szemben Papp Gábor művészettörténész szerint az ősi – I. András király tiltó rendeletének megfogalmazásában – „szkíta szertartásrend „ szerinti „pogány” vallásgyakorlatra, mint szellemi formára vezethető vissza a festett kazettás templomi mennyezetek motívumkincse.
A virágmintás reneszánsz stílus Erdélyben a kolozsvári Farkas utcai templom szószékével kezdődött 1646-ban és a 18. század végéig a barokk korban is használatban maradt.
Ahhoz, hogy virágos reneszánsz stílusú mennyezeti kazettát lássunk nem kell messzire menni. A Hódmezővásárhelyi Ótemplom keleti karzatának néhány restaurált mennyezettábláját itthon is megtekinthetjük. Ezeket 1732-ben rendelte meg a gyülekezet egy minden bizonnyal erdélyi származású gyulai asztalosmestertől.
És most nézzük a tákosi templom díszítését: a stilizált virágok, levelek, szárak, indák szimmetrikus mintákkal töltik ki a felületeket: a famennyezet kazettáin a stallum mellvédjén és háttámláján a szószékkosár tábláin a karzatmellvédeken
Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online Az 58 kazetta között nincs két egyforma (és mindössze három viseli a barokk aszimmetrikus stílusjegyeit). Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
Nevét és mestersége jelképét - egy gyalut - is megörökítette. A napkeleti rész kazettáit Lándor Ferenc erdélyi asztalosmester készítette 1766-ban. Nevét és mestersége jelképét - egy gyalut - is megörökítette. (A napnyugati rész kazettáit más mester festete, aki a nevét nem jegyezte fel.) Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
Az építtetőről is megemlékezik: Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
Nézzünk meg egyet a kazetták közül: A vázákból virágok nőnek ki, amiket indák, tulipánok, levélkék, futó”S” motívumok vesznek körül. Fő jellemzőjük, hogy tengelyesen szimmetrikusak. Papp Gábor művészettörténész erről így ír: „A virág-mintázat – akárcsak a többi festett kazettás mennyezeten szerte a Kárpát-medencében – itt is világ-mintázatot jelenít meg a képírás ősi eszközeivel.” A vázaszerű pikkelyes alakzatok a Halak havának vizes közegét idézik, az abból felszökő motívumok a tavaszindító Kos hónap természeti erőinek mozgását jelzik, míg a középről induló visszakunkorodó szirmok-szárnyak a megtartó erők évköri képviseletét, a Mérleg tulajdonságokat idézik meg. A „keret” ( a Mérleg-tulajdonságok) és a Kép” (a Kos működésrendje ) egymással szemközti tulajdonságokat tapogat le az évkörből…)
A berendezések közül kiemelkedik a fedeles stallum, vagyis a papi szék, ahol a mindenkori református lelkész családja foglalt helyet.
Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online Egykor a kántortanító és családja ült abban a padban, ahol a "templomos néni" tartózkodott „honolt”. Mellvédjén a „Paradicsom” jelképei láthatók: életfa és allegorikus gyümölcsábrázolások. Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online A mester, Asztalos Lándor Ferenc a szószéken nyújtotta tudása legjavát. Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
A szószékkosár malomkövön áll, amit szintén festés díszít.
és mondd meg az én népemnek az ő bűneiket" Arányos, szépen tagolt hangvető koronáján bibliai idézetet olvashatunk Ézsaiás próféta "Kiálts teljes torokkal, meg ne szűnjél, mint trombita emeld fel a te szódat és mondd meg az én népemnek az ő bűneiket"
Az asszonyok első padsorának külső támláját a turul madárfej ékesíti Fotó: Bócsi Krisztián © National Geographic Online
December 24-én délben a fény a turulmadárra esik
Aki teheti, látogasson el ebbe a csodálatos templomba legalább a világhálón, ahol megnézheti a néhai Baráth Menyhértné idegenvezetéséről készült filmet: https://www.youtube.com/watch?v=-3wUnZwfnBc
VÉGE Bagi Mária 2015