Repülés és örvények
Örvény a közeg forgó mozgása, az áramlások fontos építőköve
Örvények keletkezése Az örvények sokáig élnek, középpontjuk elmozdul, de örvényközéppont marad
Kergetőző örvények
Örvénygyűrű mozi Az örvényközéppontok zárt görbét alkotnak
Függőleges örvénygyűrűk Vízbe ejtett festékcsepp örvénygyűrűt kelt Hidrogénbomba felhője Zivatarfelhő
A felszínre kijutó örvény b) fél örvénygyűrű a) tornádó-szerű Evezéskor fél örvénygyűrűt keltünk!
A repülés Induláskor leválik egy örvény, az indulási örvény. Az impulzusnyomaték tétel miatt a szárny körül is kialakul egy örvény felül gyors áramlás kisebb nyomás felhajtóerő. Induláskor leválik egy örvény, az indulási örvény.
Az indulási örvény Amíg nem szakad le, nincs felhajtóerő!
Az indulási örvény leválásának elősegítése: A fékszárny lehajtásának következménye, hogy előbb leválik az indulási örvény és nagyobb is, mint egyenes szárny esetén. A biztos repülés érdekében „megkarcoljuk” a levegőt.
Az Airbus300 lehajtott fékszárnnyal
Szárnyvégi örvény Örvények repülő mögött A szárnyak mögött egy-egy örvény alakul ki A gép mögött erős leáramlás
Szárnyvégi örvény Két kondenzcsíkot alakít ki ‘Bekunkorítja’ a felhőt, www.efluids.com Felhajtóerőt biztosít a szomszédban
A teljes örvényrendszer Szárny körüli örvény Indulási örvény Szárnyvégi örvény Zárt örvénygyűrűt alkotnak!
A szárnyvégi örvények kirajolódnak a felhőrétegben (Best photos of 2005 NBC)
Más járművek Személyautó „karosszéria széli” örvényei
Versenyautók „szárnyai”
Az ősi „szárny” A szél által kifújt nagyvitorla szárny alakot vesz fel. Az erre ható felhajtóerő hajtja a vitorlást.
A propeller A propeller: 2 szárny
Áramlás kompakt akadály mögött Örvények felváltva válnak le, periodikusan. Kármán Tódor, a repülés- tudomány nagy alakja, 1881,Bp. – 1963, USA, L. Edson: Örvények és repülők, Akadémiai, Bp. 1994 Ez a Kármán-féle örvénysor, von Karman vortices
A Kármán-féle örvénysor előfordulása A zászló lobogása Örvények földnyelvek, pillérek mögött; limány A Tacoma-híd ‘lobogása’
A Kármán-féle örvénysor előfordulása Otthon
Felhők a Guadalupe-sziget körül
Néhány Aleuti -sziget
Jan Mayen-sziget északon
Örvénysorok kölcsönhatása Örvények a Kanári-szigetek mögött a felhőrétegben, NASA Örvényút két henger mögött
Keveredés A közegtől anyagától eltérő anyag eloszlása az áramlás hatására Szálas szerkezet alakul ki. Minden egyes festékcsepp bonyolult pályán mozog. A kezdetben közeli pontok gyorsan eltávolodnak káosz.
A teljes elkeveredés elérése előtt Szálas, fraktál mintázatok a káosz következményeként Festék glicerinen, ELTE Kármán Labor Jég Kamcsatka partjai mentén, NASA
Szennyezések terjedése Szintén szálas, fraktál szerkezetek mentén: A Kétöles patak beömlése a Szigligeti-öbölbe, BMKGE, Vízgazdálkodási Tanszék A Dnyeszter, Dnyepper, Don,… szennyezése a Fekete-tengerben, www.dfd.dlr.de/app/sea/pollution
Plankton terjedés Plankton Kármán-féle Plankton Tasmánia körül, örvénysorban, ELTE Plankton Tasmánia körül, NASA
Az izlandi Eyjafjallajökull kitörés: a vulkáni hamu terjedése a légkörben Haszpra Tímea szimulálása
Közegellenállás A közegellenállási erő a test által keltett örvények erősségével arányos. Nagy sebességnél az örvények szabálytalanok: A test mögött turbulens az áramlás
Közegellenállási erő: gömb Az FD erő függ a v sebességtől: FD/(1/2 ρ U2 A) A turbulencia mértéke hirtelen csökken, a közegellenállási erő a negyedére esik vk -nál. D=30cm esetén, vk =54 km/h. Re=UDρ/η vk ‘Zsinóron húzott labda’ (R. Carlos) Kis Re-re FD=3 π η D U
A sima repülés kialakulása, a felhajtóerő Kutta és Zsukovszkij (1902): A hátsó torlópont a kilépő élre kerül, ekkor ΓKZs=CL (α) AU/2 A felhajtóerő általában FL=ρ U Γ, Γ a cirkuláció
Feláramlások
Örvénygyűrűk zárásként