„A közlekedés jövője” HKIK KÜLDÖTTGYŰLÉS 2017.04.13
Sok fajta közlekedés van!?
624 milliárd FT Utazási szokások 10 millió lakosnak 3,6 milliárd utazási igénye van évente Ehhez 1,2 milliárd óra és 41milliárd km szükséges Gazdasági súlya: 624 milliárd FT forrás.:KSH
Napi közlekedés 40%-a munkába járás Átlagosan 13km , kb 26 perc menetidő Budapest 11km, de 30 perc feletti menetidő Kereső képesek 2/3-a a nyugdíjasok 1/3-a érintett a közlekedésben (KSH)
Utazási arányok Uniós átlag: 491autó/1000lakos Magyarország:
Közösségi közlekedés helyi járati közlekedés 23 megyei jogú város, 74 város , 10 község Naponta Indított helyközi autóbusz járatszám: 42.242 3 településnek nincs tömegközlekedési kapcsolata 1083 település érhető el vasúttal is 17 kivételével valamennyi hazai településen (az összes: 3145) van buszközlekedés 7 régiós társaság 6288 db járművet üzemeltet - 24 volántársaság 3megye kivételével (Heves, Bács,Veszprém) megyei szervezésű+ Volánbusz 3145 település ebből helyi közlekedést 107 településen Vasúti személyszállítás szállítás, közlekedés 1083 településen Naponta 42242 járat hatvani kistérségben ez a szám 226 járat 17 település:Fényeslitke,Komorú ,Tiborszállás,(Szabolcs) Zebegény, nagymaros,zicsiujfalu ,csömör ,nagykovácsi kaszó buj ,kótaj szigetujfalu remeteszőllős Forrás( Volán Egyesülés)
Személyközlekedés (egyéni közlekedés) A környezetbarát autó Dízel motor Elektromos Szabályozás Common rail Benzin motor Közvetlen befecskendezés Szegény keverék Villamos és hibrid Hajtás Soros Párhuzamos Kombinált Alternatív Hajtóanyag LPG CNG Bio hajtóanyagok T. cellák Forrás:dr. Emőd István
Mindezek együttes hatására a Morgan Stanley elemzői úgy vélik, hogy 2025-ben már közel 7 millió elektromos autó készülhet, ami a teljes autógyártás közel 7 százalékát adná. 2030-ban pedig az elektromos autók száma elérné a 10 milliót, ami teljes előállított mennyiség közel 10 százalékát jelentené. 2016-ban 3,5 millió járművel adtak el többet globálisan, mint egy évvel azelőtt, ami 3,9 százalékos növekedést jelentene. Amennyiben a Morgan Stanley várakozásai helyesek, akkor iden közel 94 millió jármű talál új gazdára.
Elektromos autók rövid története •A magas olajárak ismét az EV-k felé fordította a közvélemény, a kutatók és az autógyártók figyelmét. •Az 1970-es évek olajválsága újabb lökést adott •A 90-es években egyre több gyártó jelentette be környezettudatos hibrid vagy teljesen elektromos hajtású járművének fejlesztését Elektromos autók rövid története •Az új évszázad/évezred első évtizedében a kormányzati és magánszektor is ismét az elektromos hajtás felé fordul. A fejlesztési lendület voltaképpen kitart az előző évtized közepétől egészen jelen korunkig. •Sorra jelennek meg a piacon: Nissan LEAF és a TESLA. •Párizsban 2011-ben pedig elindul a világ legnagyobb elektromosautó-megosztó szolgáltatása •1908 – megjelent a benzinmotor •1912-ben feltalálták az önindítót: kényelmesebbé vált a robbanómotor •Az 1930-as évek közepére az árammal hajtott gépkocsik voltaképpen eltűntek a föld színéről. 1828 – Jedlik Ányos elektromotorja Thomas Davenport, amerikai kovács elektromos autója még egy sínről kapta az áramot Piacra lépnek az első elektromos autók •1888-ban elkészül az első négykerekű EV és megjelennek a New Yorki EV taxik •1899-re az EV-k elérik a 100km/h sebességet Forrás:Jedlik Á. Klaszter
Kormányzat jóváhagyás 2015.
Mi motiválhat az elektromos hajtás irányába történő elmozdulásra? Gazdasági indokok Társasági indokok Környezetvédelmi és kényelmi indokok Nincs zajszennyezés Alacsony üzemanyagköltség Cégprofilba illő technológia Elhivatottság Új technológia Image Piacon való kitűnés Divat Ingyenes töltési lehetőségek Rezonancia mentes hajtás Olajimporttól független üzemanyag Nincs helyi légszennyezés Ingyenes parkolás Olcsóbb karbantartás Nyomatékos villanymotor, dinamikus gyorsulás (3-5,9 mp. 100km/óra) Egyszerűbb hajtáslánc kevesebb meghibásodás Támogatott beszerzés ,reg. adó Biztosítások csökkenése
Kinek jár a zöld rendszám
Zöld rendszám bevezetése 2015.szept. 30. A 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 60. paragrafusa szerint: A különleges rendszámtábla az e rendeletben foglaltak szerint jelzi a jármű üzemeltetésének jellegét vagy tulajdonosát (üzembentartóját). Zöld rendszám bevezetése 2015.szept. 30.
Mi számít környezetkímélő gépkocsinak? 1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet I. fejezet 2. paragrafus 6. pontja A rendelet alkalmazásában környezetkímélő gépkocsi: az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi. c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).(pld. BMW i3) 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet I. fejezet 2. paragrafus 8. pontja A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály). a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály); (pld. TESLA) b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ- EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);(pldToyota prius,Opel ampera)
napkollektoros erőmű) A jelenlegi fejlettség alapján mit érdemes mérlegelni a vásárlás esetén: Milyen távolságra akarom használni? Milyen munkát akarok végezni ? Milyen töltési lefedettség van a működési vagy szolgáltatási területemen? Van-e rá pályázati forrás v. támogatás a beszerzésre? Telephelyem rendelkezi-e megfelelő elektromos kapacitással? Szerviz háttér közelsége,flottakezelés (új technológia, új szaktudás) Mit akarok kiváltani , milyen egyéb előnyök érhetnek (piacvezetés, megrendelői elvárás,) Tudom-e kapcsolni egyéb alternatív energiatermeléshez? (szélerőmű, napkollektoros erőmű) Párizs Herend
Elektromos haszongépjármű beszerzés és üzemeltetés Dízel autóbusz Elektromos autóbusz 50%-os pályázat Jármű beszerzési értéke: 65 mFt 141 mFt 70mFt infrastruktúra ktg. 4,4 mFt Üzemeltetés: 13,9 mFt 6,0 mFt Ebből: éves üzemanyag ktg: 8,6 mFt 3,2 mFt szerviz ktg : 4,9 mFt 2,2 mFt 10 év alatt Ö ktg.: 225mFt 257mFt 161mFt (10 év üzemidő, 84 eKm/év, jelenlegi árakon, 10 éves akku. Gar.)
Energiahordozó nettó átlagára Autóbusz típusa: URSUS CITY Smile Cs 12E MAN SÜ 313 Meghajtás módja elektromos dízel Energiahordozó nettó átlagára 31,5 Ft/kWh 250,5 Ft/liter Fajlagos fogyasztás 79,33 kWh/100 km 24,91liter/100km Fajlagos költség 2498,9 Ft/100km 6240,0 Ft/100km
A jövő (közösségi közlekedés) Járműmodernizáció Intelligens utas tájékoztatás (forgalomirányítás)és elektronikus jegyrendszer Szolgáltatási színvonal emelés, teljes körű közlekedési kiszolgálás 2019!? Nemzeti Mobilfizetési Zrt. a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platform
Személyautó közlekedés területén: Eltolódás az elektromos autók irányába Eltolódás a közösségi járműfelhasználás irányába (car sharing, BMW Drive Now, Mercedes s. Car2go, GM Maven, Avalon Bp.) Eltolódás az önvezető (intelligens) autók irányába (aktív és passzív biztonság elemi hibák kiküszöbölésre, több mint 170 elektronikai rendszer (ABS.)telematika fejlődése fedélzeti kommunikáció,
Köszönöm figyelmüket!