Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők klubja Győr, 2017. február 21.
Kis szoftveres cég vagy nagy, ismert szoftver? Kis, egyedi fejlesztésű szoftver Előnyök Ügyfél erős alkupozícióban Rugalmas az egyéni igények kielégítésére Hátrányok Gyakori hibalehetőség Gyenge háttértámogatás Szűk iparági rálátás, nincs „best practise” tapasztaat Gyenge jogszabály követés Erős programozói személyi függés, kockázat Nagy, ismert szoftver Előnyök Robusztus, kipróbált szoftver Erős támogatói háttér Standard „best practice” folyamatok biztosítása Gyors, pontos jogszabály lekövetés Hátrányok Magas erőforrás igényű (költség, idő, hardver) Kevésbé rugalmas az egyéni igények kielégítésére
Standardizáció vagy személyre szabás? Előnyök Gyors, jobban tervezhető bevezetés Robusztus működés Hátrányok Saját, megszokott folyamatok változtatása Felhasználói ellenállás Személyre szabás Előnyök Megszokott, ismert folyamatok leképezése Hátrányok Magas bevezetési költségek (tanácsadói, fejlesztési órák) Lényegesen hosszabb bevezetési időszak Nagyobb hibalehetőség (egyéni fejlesztések, add-on-ok)
Jogosultságok, licencek Az egyes szoftverházak eltérő licencpolitikával dolgoznak Teljes körű licencek Korlátozott jogosultságú, célzott szerepkörű licencek Licenc csomagok Konkurens felhasználók Már a rendszer kiválasztása előtt tisztában kell lennünk, hogy a munkavállalóinknak milyen szerepköröket akarunk adni, és ehhez kell licencet választani Az eltérő licencpolitikák miatt nagyságrendi ár eltérés lehet ugyanannyi felhasználó esetén is!
Törzsadatok minősége Hibás, hiányos, rossz törzsadatok esetén nincs esély jó információk kinyerésére A törzsadatok legyenek duplikációmentesek és teljes körűen feltöltöttek Legfontosabb törzsadatok: Áru- és anyag cikktörzs Vevőtörzs Szállítótörzs Csak nagyon szűk, dedikált felhasználói kör hozhat létre, módosíthat törzsadatot
Kulcsfelhasználók, superuser-ek Olyan felhasználók, akik nagy mélységben ismerik a rendszert, így alkalmasak Oktatások lefolytatására Felhasználói támogatás nyújtására Kisebb, tipikus hibák elhárítására Nagyobb hibák detektálására Nem szokásos feladatok elvégzésére (riport írás, beállítások módosítása, stb.) Kontakt pont a ügyfél és a szoftverház között Ha saját munkavállalói körben nem oldható meg, akkor a bevezető tanácsadótól is igénybe vehető szolgáltatásként, csak lassabb és drágább
Tesztelés, oktatás „Egyszintű” oktatás: minden felhasználó egyszerre kapja az oktatásokat „Többszintű” oktatás: Superuser-ek és néhány kulcsfelhasználó mélyebb oktatást kap (és pl. már részt vesz a bevezetésben és az első tesztelésekben), majd ők oktatják a nagyobb létszámú felhasználói gárdát. Előnyei: jobban szót értenek a kollégákkal, így hatékonyabb és növeli a munkavállalói támogatottságot Tesztelés: Minél szélesebb körben vonjuk be a felhasználókat a tesztelésbe Előnyei: jobban rögzülnek az ismeretek, gyorsabban kiderülnek a hibák, növeli a munkavállalói elfogadottságot Legyen hardver terhelés teszt, különösen nagy felhasználói létszám esetén
Párhuzamos nyilvántartások KERÜLJÜK EL! Rengeteg erőforrást köt le a vezetése Rengeteg erőforrást köt le a különböző nyilvántartások összehasonlítása, eltérés keresés Lassabban fog beépülni a rendszer a vállalati kultúrába
Kapcsolat Ha többet szeretne megtudni a témáról, forduljon hozzám bizalommal: Oldal Zoltán 20/910-7684 zoltan.oldal@kabelnet.hu LinkedIn: https://hu.linkedin.com/in/zoltán-oldal-34a194101