VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Szeretet, türelem, tolerancia
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az e-portfólió használati köre
Projektmunka.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
PROJEKT OKTATÁS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca) Tóth Mária szakmai vezető A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából – Komplex Alapprogram bevezetése a köznevelési intézményekben EFOP-3.1.2-16-2016-00001

MI A PROJEKT? Azokat a tanulásszervezési formákat értjük rajta, amelyek során a tanulók Közösen, együttműködve, belső indíttatásból, jellemzően valamilyen gyakorlati természetű, a mindennapi élethez kapcsolódó, valóságos problémára fókuszálva egy közös produktum, termék létrehozása érdekében dolgoznak.

A PROJEKTMÓDSZER LÉNYEGE Megismerés fő forrása az önálló és csoportos tapasztalás. Eredménye egy alkotó folyamat része. Passzív befogadó és feldolgozó magatartás helyett aktív, kooperatív szerep. Fő értéke maga a munkafolyamat a munka konkrét eredményei és végtermékei mellett. Komplex tevékenység.

A projektmódszer kialakítása John Dewey (1859–1952) elvein alapul A tanulásnak a személyes tapasztalaton kell alapulnia. A tanításnak figyelembe kell vennie a tanulók fejlődési szükségleteit és érdeklődését. A tanulónak aktívan részt kell vennie saját tanulási folyamatainak alakításában. A tanulót a közösség ügyeiben való aktív részvételre, a közösségért felelősséget érző polgárrá kell nevelni. polgárrá kell nevelni.

A projekt kihívásai a hagyományos iskola számára A projekt időbeosztásának egyeztethetősége az iskola mechanikusabb tanórai rendszerével. Gyakran átlépi az osztálykereteket. Interdiszciplináris jellegénél fogva áttöri a tantárgyi választóvonalakat. Hagyományos osztályozással nehezen értékelhető. Újfajta tanár-diák viszonyt igényel.

Új kompetenciák, képességek Hierarchikus munkamegosztás helyett együttműködés. Mindenki saját élményei, képességei, tapasztalatai alapján járul hozzá a csoport eredményességéhez. Minden tanuló az egész részeként cselekedve, csoportjának hasznos tagjává válik.válik

A mindennapi élethez nélkülözhetetlen képességeket fejleszt Együttműködés Problémamegoldás Analitikus gondolkodás Kreativitás Tanulók aktív szerepe Önálló véleményformálás Verbális kommunikáció erősítése Tanulási kompetenciák fejlesztése Gyakorlati tudás Felelősségvállalás Önértékelés Informatikai készségek

A tanári szerep átalakulása Irányítás helyett inkább facilitálás. Koordináló és tanácsadói szerepkörök. Munkaszervező képesség. Műveltségterületek közötti összhang megteremtése.

A projekt eredménye lehet TÁRGY ÍRÁSMŰ MODELL JÁTÉK SZÍNPADI ELŐADÁS RENDEZVÉNY VIDEÓ-FELVÉTEL KIRÁNDULÁS PREZENTÁCIÓ NYILVÁNOS VITA

Projektek időtartama szerint Rövid távú projektek (1-2- nap). Közép távú projektek (1-2 hét. Hosszú távú projektek (több hét, félév, év).

A projektben résztvevők száma alapján Egyéni. Kiscsoportos (team). Közepes létszámú (pl. osztály). Nagy létszámú (pl. iskolai projektek.)

Tanítási időhöz való viszony Órakereten belüli. Epochális. Tanítási időn kívüli (szünetekhez kapcsolódó táborokban, műhelymunka formájában).

I. Témaválasztás, célkitűzés Választás – a probléma megfogalmazása (a témát a gyerekek vagy a tanár javasolja). Célkitűzés (végtermék, cselekvés megjelölése, tanulási célok meghatározása).) Feltárás (a téma tartalmi felosztása).

II. Tervezés A munkafolyamat lépéseinek meghatározása. Időtervezés. Munkaformák, munkamódszerek meghatározása. A szükséges információk megszerzése A projektszerepek meghatározása. Pénzügyi kiadások tervezése.

III. Kivitelezés, megvalósítás Információgyűjtés (kutatás.) Feldolgozás (az anyag feldolgozása). Megvalósítás. Bemutatás (végtermék, cselekvés, akció bemutatása)., akció bemutatása)

IV. Értékelés A kitűzött célokra visszatekintve a három kompetenciaterület vizsgálata: tárgyi kompetencia (produktum) tanulási és munkakompetencia (tanulási folyamatok) szociális kompetencia (társas kapcsolatok, együttműködés).

Értékelés tervezése a tevékenység megkezdése előtt Mit értékelünk (eredményt, csoportfolyamatot, együttműködést)? Kik értékelnek (tanár, diákok)? Mikor értékelünk (köztes értékelés, végső értékelés)? Hogyan értékelünk (megfigyelés, beszélgetés, írásbeli, önértékelés, portfólió)?rásbeli, önértékelés)

4+1 Dokumentáció Kivitelezés lépéseinek, részeredményeinek írásos rögzítése, naplózása (faliújságon, internetes blogon, portfólióban). Szöveges elemzés, értékelés dokumentálása. Teljes projektleírás dokumentálása (fotódokumentációval kiegészítve.)

Értékelés, zárás, dokumentálás Megvalósítás, kivitelezés Projektciklus Új projekt ötlet Témaválasztás (megvalósítható célok meghatározása) Értékelés, zárás, dokumentálás Tervezés (a projekt részletes kidolgozása) Megvalósítás, kivitelezés

Feladatok:

Feladatok: Mik a hullám erényei? Mik a Hullám hibái? Kik a Hullám fő ellenzői? Mi vet véget a Hullámnak? Ki a felelős Tim ámokfutásáért? Miről szól a film? Miről nem szól a film?

Ajánlott szakirodalom Dewey, John: A nevelés jellege és folyamata. Budapest, 1976, Nemzeti Tankönyvkiadó Hortobágyi Katalin (1991a): Projekt kézikönyv, OKI, Budapest Hortobágyi Katalin (1991b): A projekt módszer, Iskolakultúra 1. Hortobágyi Katalin (1991c): A projekteszméről?-oktatásról?- tanulásról?-módszerről? Új Pedagógiai Szemle, 7-8. M. Nádasi Mária (2010): A projektoktatás elmélete és gyakorlata, Géniusz Könyvek 6. Projektpedagógiai kerekasztal I-II. Taní - tani, 2008/3., 4. Verók Attila -Vincze Beatrix (2011): A projektmódszer elmélete és gyakorlata, Eger

KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET! Tóth Mária Kézy Ágnes Tamás Emília A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából – Komplex Alapprogram bevezetése a köznevelési intézményekben EFOP-3.1.2-16-2016-00001