Talajlefedés hatásai, beépítés és útépítés következtében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A környezetszennyezés forrásai
Advertisements

A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Barnamezős területek rehabilitációja a jövőbeni területhasználat figyelembe vételével Lonsták László, műszaki igazgató Golder Associates (Magyarország)
A szabadidő fogalma.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Eger-belváros környezeti problémáinak megismerése
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
A savanyú talajok javítása
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Útépítési munkálatok természetvédelmi kérdései Lovászi Péter.
Környezeti kárelhárítás
AZ EMBERI TEVÉKENYSÉG HATÁSAI
TELEPÜLÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI
Közúti közlekedés, talajvédelem és vízvédelem Moyzes Antal 2010
Környezeti célú fejlesztések az Észak – Magyarországi Operatív Programban és akciótervekben Dr. Gadóczi Bertalan tervezési programigazgató-helyettes.
Madagaszkár és környezeti problémái
TALAJVÉDELEM XI. A szennyezőanyagok terjedését, talaj/talajvízbeli viselkedését befolyásoló paraméterek.
A MEGSEBZETT FÖLD.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
TALAJSZENNYEZÉS és –PUSZTULÁS HULLADÁKGAZDÁLKODÁS
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Talaj.
Az üvegházhatás és a savas esők
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Felelősséggel a környezetért!
Talajvédelem jogszabályi háttere Törvények, rendeletek, szabványok
Kisújszállási környezetvédelmi intézkedések Varga Emese.
Felszín alatti vizek minősítése
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Lakossági fórum 46. sz. főút km szelvényben lévő endrődi Hármas – Körös híd átépítési munkái február 19.
Lakossági fórum 41. sz. főút km szelvényében lévő, Vásárosnamény II. Rákóczi Ferenc Tisza-híd és a csatlakozó ártéri szakaszok felújítása 2009.
Ásványokhoz és kőzetekhez köthető környezeti károk.
Vízfelhasználás minőségi követelményei
A közlekedés környezetvédelme 2+0f2cr. földön, vizen, levegőben.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
Talajszennyezés.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Környezetvédelmi normáknak megfelelő urbanizáció Készítették: Cseh Edina Deé Kinga Nagy Csilla Kiss Edith Felkészítő tanár: Mihályfalvi Katalin.
KISVÍZFOLYÁSOK ÖKOLÓGIAI MEDERRENDEZÉSE
Dr. Huzsvai László Debrecen 2006.
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Környezetvédelem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális gazdaságtan 7.
Globalizáció és környezeti problémák
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
Környezetvédelem.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
A mezőgazdasági tevékenység környezetföldtani vonatkozásai A mezőgazdasági tevékenység környezetföldtani vonatkozásai Építés- és környezetföldtan 10.
Az elsivatagosodás.
Talajok konkrét természetvédelme
Ökoiskola- vetélkedő március
Készítette: Szilágyi Márk
Vízerózió hatásai – a probléma volumene Magyarországon, kutatási, mérési lehetőségei, eredményei és az ellene való védekezés lehetőségei Kopinczu Krisztián.
MAGYARORSZÁG NEMZETI PARKJAI
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

Talajlefedés hatásai, beépítés és útépítés következtében Készítette: Újjobbágy Szabolcs Vezsdel Alex

Talajlefedés Talajlefedés: a talaj mesterséges lefedését, vagy rombolását értjük, épületekkel, vagy más mesterséges anyagokkal, amelyek vízbefogadó képessége erősen korlátozott ( aszfalt, járda, beton stb… ) Ezzel szemben a területfogyasztás a be nem épített területeket foglalja magába ( mezőgazdasági, erdészeti stb… ). Ez a két folyamat általában együttesen zajlik le, s ezt nevezzük talajlefedésnek. Főbb módszerei lehetnek: Iparterület létrehozása Mezőgazdasági terület lefedése Úthálózat kiépítése Lakóházak építése Hulladék lerakók telepítése Katonai létesítmények

Talajdegradáció típusai Hatás Mód Következmény Fizikai Talajelhordás, talajlefedés, talajtömörödés, talajlazítás, talajvízszint változás Művelhetőség, vízgazdálkodás, növényfejlődés romlása, víz-szélerózió Kémiai Savas ülepedés, műtrágyázás, szikesedés, elárasztás, nehézfém terhelés Savanyodás, mocsarasodás, szikesedés, tápanyaghiány, talajmérgezés Biológiai Erdőírtás, idegen növény állat betelepítés, őshonos növény állat fajok pusztulása, tápláléklánc felborul Növény-állat-talaj degradáció, génkészlet pusztulás, biodiverzitás csökkenése

Hol és hogyan alakul ki a talajlefedés? A talajlefedés a urbanizáció, szuburbanizáció hatására jön létre Főként városias környezetben. Az Európai területek városi területeinek terjedését 1990 és 2000 között az alábbi ábra mutatja

Forrás: Városias és más mesterséges területek terjedése 1990 és 2000 között (EEA, 2005; Corilis, 2005; LEAC, 2005)

A talajlefedés környezeti hatásai Olyan mesterséges anyagok használata, mely során a vízáteresztőség csökken Megváltozik a talajvíz mechanikája, struktúrája Megszűnnek a kapcsolatok: A hidroszférával, bioszférával, atmoszférával Megváltozik a talaj geokémiai ciklusa és energiaáramlása Megváltozik a klíma is (árvizek) A biológiai megújuló ciklus megváltozása

A talajlefedés kimutatása, monitoringozása A térinformatikai eszközök felhasználása: Légifelévételek Műholdfelvételek Tematikus térképek készítése (zaj térképek) Statisztikai módszerek

Lehetőségek a zaj védelem érdekében ( fasor ) Forrás: http://www.origo.hu/idojaras/20110612-tobbet-er-zaj-ellen-a-fasor-mint-a-vedofal-.html

Védekezés a talajlefedés ellen Vízáteresztő anyagok használata Zöld anyagok felhasználása Meglévő területek újra hasznosítása (barnamezős beruházás) Városok határain belüli infrastrukturális fejlesztés

Kórházból Múzeum ( barnamezős beruházás ) Forrás: http://www.origo.hu/hirmondo/szorakozas/blog/Foucault-ing%C3%A1/Egy%20nap%20ut%C3%A1n%20megkapta%20Damu%20Roland%20szerep%C3%A9t%20Szikszai%20R%C3%A9musz%20-%20interj%C3%BA/20150303-szazmilliardos-erteket-oriznek-majd-a-volt-korhazban.html

Az urbanizáció hatásai, eltűnő zöld területek

Beépített területek ( zöld felületek csökkenése ) Városok talajlefedése Zöld területek csökkenése - ritka 100-500 km2/fő 80%-a park - nagy 2000 km2/fő 30-40%-a park - sűrű 20000 km2/fő 7-10%-a park Egy felmérés szerint arról kérdezték a lakosságot, hogy a lakóhelyéhez képest milyen gyorsan talál 15 perces távolságban zöld felületet? Az eredmény elkeserítő volt mert sok európai nagyvárosban nincsennek ilyen lehetőségek.

Beépített területek ( zöld felületek csökkenése ) Forrás: https://www.google.hu/search?hl=hu&q=ciudad+de+sao+paulo&tbm=isch&tbs=simg:CAQSlQEJPFc2Qf7VHJsaiQELEKjU2AQaAggDDAsQsIynCBpiCmAIAxIoyRWQFY0VjhXcFY8Vlxb_1CooVjBWbK_1Iimiu_1K50rtzm8K9I4vSueKxowF_1eCL8I-Pt2nadYiWRYCK3UnMqcuS-BTKA87q_1cQDS2l7qeHAGGHNcDAkMn3kPYlIAQMCxCOrv4IGgoKCAgBEgRzAuHsDA&sa=X&ved=0ahUKEwiHnYPerKPTAhVMalAKHcf1C9QQwg4IICgA&biw=1707&bih=817&dpr=1.13

Útépítés hatásai

Útépítés célszerűségei, kérdései, hatásai a környezetre Közúti hálózat tervezése, torlódás csökkentése érdekében! Új utak építése, segítség vagy hátrány? Az új utakon a forgalom gyakran nagyobb a vártnál. Az útnak nagy a tájromboló hatása és ott van a zajhatás is. Minden esetben amikor útépítés vagy lefedés történik az tájrombolással jár együtt. Pl.: ipari park.

Forrás: https://www. google. hu/search

Esettanulmányok megállapítása A34 Newburg M65 Blackburt Hossza 13.5 km 21 km Átadás éve 1998 1997 Típus Stratégiai jelentőségű, elkerülő Kezdeti ellenérv Tájképben okozott régészeti és ökológiai károk, termőföldek elvesztése Ökológiai és tájképben okozott károk Főbb megállapítások Magasabb forgalomnövekedés, csúcsidőben torlódások, tájkép rombolás, nagyobb zaj Nem volt beszámítva a tájrombolás, nagy zajszint, Stanworth látképének rombolása

Forrás: http://www. vezess

Az útépítés, infrastrukturális fejlesztések környezeti hatásai Közlekedési infrastruktúra biztosítása mindig kell (út, vasút, gát, híd, repülőtér) A táj minőségi rombolása idegenforgalmi értékvesztéssel jár Természeti értékek elvesztése. – élőhelyek, védett fajok. Talaj és felszíni víz szennyezése. Balesetek!!! Gyorsforgalmi utak esetében jelentős elszigetelési hatások. Mind ezek kihatnak a társadalmi kapcsolatokra is.

Balesetek!!! A környezeti hatások körébe sorolhatók. Emberi sérüléssel is jár. Háttere a társadalmi költség, melynek egy része nem fedezett biztosításokkal. Forrás: https://www.google.hu/search?hl=hu&q=Magyar+T%C3%A1virati+Iroda&tbm=isch&tbs=simg:CAQSlAEJsM6X7zID6z8aiAELEKjU2AQaAggEDAsQsIynCBphCl8IAxInygSLBIwEyQTRDfUKctEYwhbeC5Yh2jm6JpUh2znpPLkm6iDEK4MhGjDc7fnghOpxhdYvl2_1PSZcr6jorKzOkf7D3ZpTkUqX0-KHrSHTYtmsaRoju0KIC0JcgBAwLEI6u_1ggaCgoICAESBN11uQ0M&sa=X&ved=0ahUKEwiaxK7draPTAhWJvRQKHaWTAZsQwg4IICgA&biw=1707&bih=817&dpr=1.13

Területhasználat és hatékonyság, vasút kontra autópálya. 200-200 m sáv mindkét oldalon Nincs szükség új területek igénybevételére Fokozott légszennyezés Meglévő pályák felújítása Nem ajánlott tartós emberi tartózkodásra vagy növénytermesztés céljára Kihasználtsága a területnek alacsony Forrás: https://www.google.hu/search?tbs=sbi:AMhZZitBfbl1QM8gjTveJpPt4WsppcP-a4VKiz4EpfEWmvjq8R2KrZ9-ylu_1_1p88vkpaJ2fq-jHaEWsJvHU4Tepuo4mr961aLsvIea_1tRrJYS0Eb3Q8U7GQj4I5tynbJT2O_1C-KshVZS33fLVmlbRqJIf0hFi5MUhzZ_18vMip4WjIvKzhn7LB6MD9c2Jum2xlcNEVwIFLjKn7Pl8hahP5XqMZEo4YClTaghDrI-HaeBvdpulwe0Wf6QEM5PfS0vL1XvuQcet0nGdiiPSelWY-mzF716ie8B-clVwMU-Xju8U_1kmzdOC6U-FeCi1_1Z9O

Natura 2000-es területek utakkal Forrás: https://www.google.hu/search?tbs=sbi:AMhZZisag6Rl5jbTTLVnMZ0xuME4bInpYymFoQyr6o3cQ2RfUlRFY-D9xut3-i9dXQ8NmZ0Q6XvNFVkP1tE5osywpEG6JLB-Cxn6HYCoTUbKXKhOcjaO1-qf3MclOJWBL7OlcQwujS9r_1BqMDjyq9wAnA5a_1m_1WEUGdiZ8qUvbBGLmh7ZTT1FFzkZV8Rf94L2KQAQD54WapgeM4UC8ezBZu1MtWvUAm8crDyYp6XLExepRuZMD0FEpzDTTLUau7kfNTzUzPUYHt-tFwCoQt1AdbfCxuO_1kujbxcaUIa_1ur0RBpSyrIYmoVUt3QN67LBWu3xtJlHbotIRkG2wswM9JOaweNkiYmJL_11KCyTm4P2VkEVW0d3GK9X6hGvczdkVLOOzNLZIzkBZOsec7ixlxOW52AlRi6nusgRCnSdrHZ4Yus7rm8S-J3w2qJ5351kSUI7ZzoaF7dnq5NJ7Do60in4BanMxmYwVLeZeuqZiVDxkHyEFz0hgIxhSCTZLDvHhGB7KbeloDYqgejiDqThLwW94unP8O4AijhT9dISpMj7DQwIw1nEFkwn1sXpj8fFRuRCr65TggtG0R0yPBdmc6K_1CzQl_1xIisp6iltoPdJy5HRBMPqPoOK_1K7JFxYC8_1_14gpMYuqmaxdlzMqYeDmODdYa-wvhmCEAt4h1huFHie1NBy_1eP_1uCy7NH_1AHivCuFv7g-vfi5U_1lfMNse_1qFgwLu-dSLy8Va4UUfNnAgbfbp6cs-

Köszönöm a figyelmet!