ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
KÖZLEKEDÉS, A KÖZLEKEDÉS ALÁGAZATAI
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Tevékenységmenedzsment 1. szeminárium
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
KNOLL 1 Prof.Dr.,Dr.hc. Knoll Imre c.egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben BKF-HFF Kar Logisztika Szakirány II. Budapest,
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
A logisztika várható fejlődése az Észak-Alföldi régióban
Logisztika 6.előadás.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
A versenyképesség technikai-minőségi oldaláról a „Schumpeter-termékek” kereskedelmének tükrében The research leading to these results has received funding.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola Felnőttképzési Központ Nemzetközi szállítmányozás.
1 AZ ÁRUSZÁLLÍTÁSI LOGISZTIKA EGYES KÉRDÉSEI Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Szolnoki Főiskola.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés,
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2005/06 tanév első félév Kurzus címe: Közlekedéspolitika és az.
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)
A BUDAPESTI KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A METRÓ
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Készletgazdálkodás és logisztika
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr március
LNG lehetséges import beszerzési forrásai. A világ LNG piaca 2015-ben a globális nemzetközi LNG kereskedelem volumene elérte a 244,8 millió tonnás értéket,
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Déri András ügyvezető alelnök Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság A logisztika szerepe a térségi fejlesztéseknél 1 DUNAWIN 2011 – 2011.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK)
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Varga Péter, közszolgálati CMC
Előadás másolata:

ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK) Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2017 május 2.

A múlt órán: a belvízi közlekedésről. Gazdaságos-e a hajózás? IGEN Ft/tkm ár olcsó, HA a meder, a kikötő, a hajó, a személyzet, az áru MIND ADOTT Meder: eltérő rajnai és dunai meder-profil a rajnai rendszerhez kellene átigazodni Hajó: eltérő előzmények miatt eltérő flották Áru: tömegáru – a vasútról szedjük le? Személyzet: leépülő oktatás Kikötő: tervek, – a hidak és kikötők összhangja, „Bezzeg Nyugat-Európa” NL 32 % D, B 13-15 % - a többi csökken, és kicsi (tengerpart, torkolat, XVIII. sz-i csatornák) KözOP: 60% a hajózhatóság („Bezzeg Ny-Eu” 80-100%!) => 82% Ennyire tudnánk felnövelni Ki fizetné ? És kit is tenne versenyképesebbé ? Nem a vasút ellenében kellene érvelni, hanem együtt

A Duna hajózható !

A múlt órán: az Európai Unió Duna Régió Stratégiája - következtetések (1 – 6 / 7) Az uniós szintű célok túl általánosak és egységesek ahhoz, hogy érdemleges iránymutatásul szolgáljanak. Az unió Duna-régió stratégiája adós maradt a régió uniós szinten releváns problémáinak az érdemi elemzésével, és a stratégiai válaszok kidolgozásával. Az akció inkább régi projekt-álmok összegyűjtésévé vált, ahelyett, hogy a stratégiai célokból levezetett projektek születnének. A ‚makro-régió’, mint a megoldás eszközének a kiválasztása megelőzte a stratégia kialakítását. A fejlettségi lejtő uniós szintű probléma, és az EU nem háríthatja a felelősséget a felzárkózási problémával küzdő régiókra. A “három nem” visszaüt: most nincs megfelelő stratégia, nincs jól kialakított program és nincs valódi perspektíva a régió (és az unió) előtt.

A múlt órán: az Európai Unió Duna Régió Stratégiája - következtetések (7 / 7) A Magyar Elnökségnek nem kellene azért küzdenie, hogy mindenáron átnyomjon egy ilyen stratégiát az elfogadási procedúrán. Ellenkezőleg, a teljes folyamat alapvető felülvizsgálatát kellene inkább kezdeményezni, és az unió valós kérdéseit elemző és megoldó stratégiát készíteni. Zárszó: utóélet, személyes visszavonulás

ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK) Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2017 május 2.

Áruszállítás és logisztika Mi a logisztika? Az anyagmozgatástól és a szállítástól az ellátási láncokig A logisztika trendjei és mítoszai Egy példa: a repülő halak esete A city-logisztikáról Személyszállítás: eltérő szempontok

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás Logisztika: az üzemen belüli anyagmozgatás + + szállítások Lényege: „ami nincs a fejedben, az a lábadban…” 1990 - a rendszerváltás okozta átrendeződés Készletezés – (alapanyag helyett késztermék-tárolás) Raktározás – hiánygazdálkodás ellenszeréből / integrálódás a termelési-elosztási folyamatba Logisztika – szervezés, nemcsak „logisztikai központ”

Logisztika és kombinált fuvarozás „A logisztika az a tevékenység, amely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges termékek és szolgáltatások a megfelelő helyen és időpontban, a szükségletnek megfelelő mennyiségben, minőségben és választékban rendelkezésre álljanak.” (Forrás: Középtávú Logisztikai Stratégia 2014-2020 (v2.0) Budapest, 2013-04-27 IFKA--LEF http://ifka.hu/ifka2/img/files/logstrat/IFKA_logstrat_130424_V2%201.pdf)

Logisztika és kombinált fuvarozás Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] Tíz meghatározó megatrend (informatika: 2-3-4 és 9-10) (1) A berlini fal leomlása (azaz a politikai cezura megszűnése) (2) Az internet megjelenése (az információs hardver globálissá válása) (3) A szoftverek kompatibilitásának megteremtése (az együttműködés hátterének szabványosodása) (4) A nyílt forráskódok megjelenése (a szoftverek fejlesztésének társadalmasítása) (9) A keresőmotorok (az információhoz való hozzáférés új alapjai) (10) A mobil kommunikáció kiteljesedése (a vezetékről történő eloldozódás)

Logisztika és kombinált fuvarozás Thomas L Friedman (2006) És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek Budapest [Az eredeti angol kiadás 2005] Tíz meghatározó megatrend folyt. (logisztika: 5-6-7-8) (5) A gyártási folyamat kiszervezésének a lehetősége outsourcing (a munkafolyamatok szabványosodása) (6) A fázis-feladatok kiszervezésének a lehetősége (azaz a szolgáltatási tevékenységek munkafolyamat-csomagokra bontása) (7) Az ellátási láncok kialakulása (azaz az üzemek közöttivé vált gyártási folyamat szállítási hátterének megteremtése) (8) Az insourcing (azaz a szállítási láncba beleintegrálódó termelő/szolgáltató tevékenységek kialakulása)

Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás BILK

Logisztika és kombinált fuvarozás Megatrendek (ld. fentebb) A termelés helye által meghatározott szállítás helyett kialakult a szállítási lánc által meghatározott termelési fázisok sora Előképek üzemen belül szállítószalag, konyha Előképek általánosabban városi közlekedés: az autóközlekedés kívánalmaihoz igazított város (!) Változás a termékek hozzáadott érték tartalmában: megnőtt a szolgáltatás részaránya, megnőtt a tevékenységek szállítási hányada. Átfogó logisztikai szemlélet szükségessége (a szállítás együtt kezelése az előidéző folyamatokkal és a hatásokkal) – vs. teljes szállítási láncok szervezésére vonatkozó gyakorlat. Szorosan kapcsolt szállítási lánc, virtuális vállalat, méretgazdaságosság De össze kell-e egy helyre gyűjteni az árut? (Pályafüggőség)

Logisztika és kombinált fuvarozás Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61. (ill. a kurzus honlapján) A központi fekvés mítosza A tranzit mítosza A megállított áru mítosza A magunkhoz ragadható folyosó mítosza Intermodalitás – egy szlogen mítosza A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A központi fekvés mítosza „Magyarország fordítókorong” „Híd kelet és nyugat között” „A Balkán kapuja” „Magyarország logisztikai központ” Ezek a szlogenek a kormányzattal az ország fekvésének egyediségét akarják elfogadtatni, és erre hivatkozva állami pénzekből támogattatni logisztikai beruházások megépítését Egyrészt helyzetünk nem egyedülálló, másrészt, ha így lenne, akkor is kérdéses, vajon a 21. században éppen ezt a pozíciót kellene-e eladni, erre alapozni a jövőt. Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A tranzit mítosza „Ha erre jön, majdcsak lepottyan valami a számunkra” A tranzitforgalomról a valódi döntéshozatal máshol történik: nyilván a valamelyik végponton. A tranzitáló szakasz szerepe mindig kiszolgáltatott és esetleges marad. Éppen fordítva, a logisztikának a hazai kiindulású és a hazai célpontú forgalomra kellene alapvetően épülnie. A kedvező fekvés nem azért előnyös, mert sok áru „úgyis” áthalad rajtunk, hanem azért, mert ide tud jönni az, amit az itteni fejlődés igényel. Új-Zéland, Finnország, Svédország – egész jól elvannak... Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A megállított áru mítosza „A várhatóan még tartósan külső uniós határokon” való jelenlét – „mert ott megállításra kerül az áru” Éppen a felszívódó belső határokon át nő meg az együttműködés. (A – H; H – RO stb.) A kölcsönös haszonnal járó együttműködésre kellene hosszú távon a stratégiát építeni, nem pedig a kényszermegállításból eredő lehetőségre. Természetesen egy-egy vállalkozás (üdítőárus, kocsimosó, büffé, fogadó stb.) jól teszi, ha rugalmasan épít a torlódásra, tömegre. Léptéktévesztés azonban országos stratégiát ilyesmire próbálni alapozni. Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A magunkhoz ragadható folyosó mítosza Sandaság, protekcionista diplomácia elképzelése – (pl. szlovák, osztrák érdekeltek kihagyása) A valóság: vannak földrajzi adottságok Pl. FÁK – Európa forgalom fele Lengyelországon át, 20% Szlovákián át, 24% Magyarországon át. Természetesen egy előbb kiépített kapcsolat átmenetileg meg tudja változtatni az arányokat, de naivitás azt hinni, hogy hosszabb távon nem áll be a földrajzi adottságoknak megfelelő arány. Kulturált, valódi együttműködés éppen a kialakult arányok kölcsönös elfogadására, munkamegosztás, specializáció, stabil arányok megalapozására épülhet Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza Intermodalitás, co-modalitás: különböző közlekedési alágazatok (modes) együttműködése. (Itt közút-vasút-hajózás, cargo; - de egyébként P+R, átszállás, vasút-busz stb. is) Vajon a logisztikai központok mennyire segítik elő az áruforgalomnak a vasútra terelését, illetve mennyiben éppen átveszik a hagyományos vasúti rendező-pályaudvarok szerepét és azokat váltják fel közúti rendező-pályaudvari funkciókkal, de ezzel éppen elősegítve az áruszállítás további közút felé áramlását? A soproni terminál esete – és a csatlakozás utáni helyzet Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás Intermodalitás – egy szlogen mítosza Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61 Qui prodest?

Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza „olcsóbb inputok beszerzése” „olcsóbb exportálási lehetőség” „megnő a helyi termelő piaci rádiusza”. Ez mind igaz, de nem csak a helyi termelő, hanem más termelők költségei is hasonlóan csökkennek, - sőt egy magyarországi áruközpont segítségével éppen a távoli termelő tudja az áruját a mi piacaink közelében tartani. Ez nem tilos, - csak az a kérdés, hogy olyan érdekről van-e szó, amit a magyar adófizetők pénzéből kellene megtámogatni? Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61 Logisztika és kombinált fuvarozás

Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A logisztikára épülő térségfejlesztés mítosza A hazai logisztikai kapacitások ráépülnek arra a hibás, egyközpontú rendszerre, amit a főútvonalak ma kijelölnek, és amit a jelenlegi fejlesztések tovább fokoznak. Ezzel a fővárosba koncentrálunk olyan kapacitásokat, melyek részben inkább a nyugati és a keleti országrész központjában (pl. Székesfehérvár ill. Szolnok térségében) fejthetne ki hasznos térségfejlesztő hatást. ( ld. a boríték-modell.. >-< ) Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61 Tizenegy krumpli tervezete

Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Németország: 22 LKP 80 millió lakos (Hu: 3 LKP) Franciaország: 9 LKP 50 millió lakos (Hu: 2 LKP) Hollandia: 3 LKP 15 millió lakos (Hu: 2 LKP) Spanyolország: 20 LKP 40 millió lakos (Hu: 5 LKP) Olaszország: 15 LKP 50 millió lakos (Hu: 3 LKP) Portugália: 1 LKP 10 millió lakos (Hu: 1 LKP) Görögország: 10 LKP (terv) 10 millió lakos Forrás: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: (2003) Logisztika menedzsment. Tankönyv. 10. kiegészítő fejezet. Letöltve a www.logisztikamenedzsment.hu honlapról. Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61 A krumplik és a makaróni nincs összehangolva

Logisztika és kombinált fuvarozás A 13+1 nyerő intermodális logisztikai központ mítosza „2005. november 24-én elindult Magyarország egyik legnagyobb logisztikai központjának építése Herceghalom mellett. A közel 120 hektáron megvalósuló, 200 millió euro értékű zöldmezős beruházás alapkövét Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter helyezte el. A kereskedelmi központtal és ipari parkkal is kiegészülő fejlesztés célkitűzése, hogy a közép-kelet európai régió meghatározó logisztikai centrumává váljon.” (2005.11.24 TRANSIT 2005 dec. 2) Fleischer T (2007) Logisztika – trendek és mítoszok. Közlekedéstudományi Szemle 57. évf. 2. szám pp.51-61

Logisztika és kombinált fuvarozás A repülő halak esete Tina Petersen – Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18. http://www.eco-logica.co.uk/WTTPhome.html FLUX – Centre for Transport Research, Roskilde University, Denmark

Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18.

Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18.

Logisztika és kombinált fuvarozás Tina Petersen –Lise Drewes Nielsen (2004) Fresh salmon from Norway to Japan – a case study of a global supply chain. World Transport Policy and Practice, Vol. 40, No. 3, pp.12-18.

CITY-LOGISZTIKA ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2017 május 2.

City-logisztika Mi a probléma? Uniós lecke: városi áruszállítás és logisztika Áruelosztó központok és fuvar-falvak (logisztikai parkok) Személyközlekedés: miben más? Közlekedésfejlesztési rendszerterv 2001 és 2008, Teherforgalmi stratégia… Összefoglalás

City-logisztika Környezetbarát, az életminőségre figyelemmel lévő, fenntartható, szervezett városi ellátási rendszer Az alapprobléma: mind a szállítás végpontjai, mind a lakosság, mind a forgalom a városokban koncentrálódnak. Melyik szempontja előbbrevaló? A helyi szennyező hatás csökkentése: módszerek A „magas kémény elve” – a szennyezés hatását tartja távol „Távfűtés” – a szennyező tevékenységet viszi a város peremére „Napelem” – technológiai megoldás kisebb(?) szennyezésre „Okos mérő” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘szoftver’) „Szigetelés” – az igények oldalán próbál csökkenteni (‘hardver’)

A probléma EGYÉNI TÖMEGES ÁRU SZEMÉLY

A probléma EGYÉNI TÖMEGES ÁRU SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle-kedés

A probléma EGYÉNI TÖMEGES ÁRU SZEMÉLY szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle-kedés

A probléma EGYÉNI TÖMEGES ÁRU SZEMÉLY egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény EGYÉNI TÖMEGES ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle-kedés

A probléma EGYÉNI TÖMEGES INTELLIGENS ÁRU SZEMÉLY egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNI TÖMEGES INTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle-kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

A probléma EGYÉNI TÖMEGES INTELLIGENS ÁRU SZEMÉLY egyedi termék egyedi kultúra egyedi igény tömegtermék tömegkultúra tömegigény racionálisan szervezett, egyedi igényeket kielégíteni képes szolgáltatás EGYÉNI TÖMEGES INTELLIGENS ÁRU szétaprózott szállítások, ‘last mile’ szervezett áruszállítás posta egyedi igényeknek megfelelő szerve-zett áruszállítás SZEMÉLY egyéni közlekedés tömegközle-kedés egyéni igényeket figyelembe vevő társas közlekedés

VÁROSI ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA Fóliák 2003 EU által támogatott kutatási eredmények a városi közlekedés területén www.eu-portal.net KÖZLEKEDÉSI OKTATÁSI SEGÉDANYAG Urban freight transport and city logistics http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf

Városi áruszállítás és logisztika „Ezt az anyagot “Városon belüli teherszállítás és city logisztika” címmel Ulrich Schäffeler and Jost Wichser IVT-ETH, (Institute for Transport Planning and Systems, Swiss Federal Institute of Technology) állította össze 2001-ben, majd egy előadásokat is tartalmazó workshop folyamán került átformálásra 2002-ben.” Meta-anyag: 11 elkészült uniós kutatás összegzése Urban freight transport and city logistics http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf LEAN BESTUFS IDIOMA COST 321 SOFTICE FV-2000 FREYA INFREDAT REFORM COST 339 DIRECT LEAN - Integration of LEAN LOGISTICS in urban multimodal transport BESTUFS – Thematic Network "Harmonisation of strategies and highlighting best practice to determine optimum URBAN FREIGHT SOLUTIONS" IDIOMA – Innovative distribution with intermodal freight operation in metropolitan areas REFORM – Research on freight platforms and freight organisation DIRECT – Data Integration Requirements of European Cities for Transport Urban freight transport and city logistics http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf

Urban freight transport and city logistics http://www. eu-portal

Urban freight transport and city logistics http://www. eu-portal

Urban freight transport and city logistics http://www. eu-portal

Urban freight transport and city logistics http://www. eu-portal

Urban freight transport and city logistics http://www. eu-portal

Városi áruszállítás és logisztika „A városközpontokban a forgalom optimalizálása gyakran nem összeegyeztethető a résztvevő felek érdekeivel. Hajlandóak ugyan optimalizálni a saját forgalmukat a saját érdekeik függvényében, ami azonban nem felel meg egy általános optimalizáció elvárásainak.” „Ennek következtében az áruelosztó központok a legtöbb esetben sikertelenek voltak.” „Az áruforgalmi központok kialakítása terén vannak elért eredmények. Ezen központok célja a jelentős teherforgalmi teljesítményű vállalkozások koncentrációja a jól megközelíthető ipari területeken. Az ilyen jellegű teherforgalmi központok intermodális terminálokká történő fejlesztése támogatandó.” „A közlekedés klasszikus szemlélete, amely korábban a főszabály volt (és a személyszállításban még ma is az), mindössze úgy határozza meg önmagát, mint a két pont közötti megteendő távolságot. Napjainkban a szállítást a logisztikai folyamat részeként értelmezzük.” Urban freight transport and city logistics http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf

A logisztikai szemlélet csapdája Intermodális központ, áruelosztó stb. Érvényesítendők-e ugyanezek az elvek a személyforgalomban? COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA, Brüsszel, 25.9.2007 (előterjesztő: a Bizottság) {SEC(2007) 1209}

Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve BKRFT 2001 S-Bahn 2007-08 BKRFT 2008-09 A közgyűlés által 2001-ben elfogadott BKRFT a kilencvenes évek folyamán alakult ki, hosszas előkészületekkel, széleskörű konzultációkkal. A közösségi közlekedési filozófiájának központi és szent eleme volt a 4-es metró, és az összes utas-áramlási elvet ez a szempont határozta meg. A közösségi közlekedés technokrata merevséggel másolta az áruelosztó központok logisztikai elvét, kényszeres átszállásra késztető nagy intermodális csomópontokat alakítva ki a metróvégállomásokon. (Korábbi minta az Örs vezér tér, vagy a Köki) „Nagyforgalmú átszálló kapcsolatok fejlesztése” Gyakorlatilag a metró vonalakra történő ráhordást, az utasfeltöltést biztosító tervezés. Az utas számára nem az a kedvező, ha egy „mindent tudó” óriási csomóponton választhat 22 továbbvezető irányból, -- hanem az átszállásmentes, vagy kevés, de egyszerű átszállással megoldható utazás. COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA, Brüsszel, 25.9.2007 (előterjesztő: a Bizottság) {SEC(2007) 1209}

Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve Ács Balázs - István György: Átjárhatóság és intermodalitás a 4-es metró tervének tükrében http://members.chello.hu/g.istvan/atjintermetro4.html „az átjárhatóság az átszállások számának csökkentésére való törekvést jelenti, az intermodalitás pedig az átszállások kényelmetlenségének csökkentését.” Rámutatnak, hogy a BKRFT intermodális csomópontokon elsősorban az egyéni közlekedésről a metróra való átszállást (funkciójában P + R parkolókat) propagál, és háttérbe szorul a kollektív közlekedési eszközök közötti kényelmes átszállás kifejlesztése, a különböző eszközök átjárhatósága (interoperabilitás) pedig igazán fel sem merül. Itt a logisztikai elvek követése a közösségi közlekedésben kifejezetten hibás irányt alapoz meg. S-Bahn koncepció. A 11 elővárosi vasútvonal bekapcsolása a főváros belső közlekedésébe, átjárhatóság földrajzi értelemben. COM(2007) 551 végleges ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé. AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA, Brüsszel, 25.9.2007 (előterjesztő: a Bizottság) {SEC(2007) 1209}

A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf A Budapesti Regionális Gyorsvasúti Rendszer koncepciója FŐMTERV-KÖZLEKEDÉS Konzorcium 2007. október hó http://www.fomterv.hu/hun/sbahn/koncepcio_osszefoglalo.pdf

A city-logisztikáról – Összefoglaló A probléma: szervezetten megoldani a diszperz városi szállításokat Uniós city-logisztika tanulmányok városkörnyéki áruelosztó központok majd az intermodális teherforgalmi központok (parkok) kialakítását javasolják A valóságban ritkán vált be a séma: nincsenek típus-megoldások: a tapasztalatokból lehet (kell) tanulni, de minden város egyedi megoldásokat igényel. Teherfuvarozási logisztikáról szóló cselekvési terv 2007 (1/6 akció a városi teherforgalom); ill. A városi mobilitás új kultúrája felé 2007 (integrációk) Budapest 2001-es közlekedési rendszerfejlesztésének terve átvette az elosztó központok elvét, és a közösségi közlekedésben hasonló intermodális csomópontokra (kényszerátszállást jelentő végállomásokra) alapozta a struktúráját. Fordulat: S-Bahn Budapest közlekedési rendszerének 2009. évi fejlesztési terve, bár tartalmazza a S-Bahn koncepciót, az új logisztikai elvet nem tette struktúrája alapjává. „Teherforgalmi stratégia” elv- és távlathiányos

ÁRUSZÁLLÍTÁS ÉS LOGISZTIKA (TRENDEK ÉS MÍTOSZOK) Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány; Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia/ Budapest, 2017. május 2.