TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejleszése a Dél-alföldi Régió felsőoktatásában” Pedagógus továbbképzés Indoor – outdoor mozgásprogramok elmélete és gyakorlata 2015. szeptember 17-19. 3.7. kajak-kenu, Evezés, sárkányhajózás Oktató: Katona Zsolt Sport – tudomány formális (szimb.tart.) funkcionális (cél-eszköz) Sporthoz kapcsolódó innovációs igény - romló egészségi állapot szemben áll a sporttudomány Balogh t.úr által említett hihetetlen technikai fejlődésével – Kérdés? hol születik meg az igény? Az iskolában : Mindennapos testnevelés sport egyesületekben, versenysport ---- nyitás a rekreációs sport felé ---- Itt kanyarodunk vissza az innovációhoz: A mozgás növeli a KREARTIVITÁST ------ Flow
Vízi sportolási lehetőségek iskoláskorú gyermekek számára: TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 Vízi sportolási lehetőségek iskoláskorú gyermekek számára: Kajak-kenu, Evezés, Sárkányhajózás (1 óra elmélet, 3 óra gyakorlat) A program ideje: 2015. szeptember 19. 8.00 - 11.00 Helyszíne: Szeged, Partfürdő (Tisza-part) Létszám: 13 fő (1 fő csak az elméleti képzésben vett részt)
A kajakozás és kenuzás elméleti áttekintése TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A kajakozás és kenuzás elméleti áttekintése - Története, magyar vonatkozások Tárgyi feltételek: hajók fajtái, azok tulajdonságai, lapátok fajtái Evezési technikák, beülés, egységek összeállításának metodikája Biztonsági előírások
A kajakozás és kenuzás alkalmazásának lehetőségei iskolai csoportoknál TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A kajakozás és kenuzás alkalmazásának lehetőségei iskolai csoportoknál A vízitáborozás módszertana. Táborok fajtái: álló, mozgó, különböző időtartamú Táborozás eszközigénye, a kisegítő személyzet feladatai. Kiegészítő rekreációs tevékenységek a vizitáborban. A vízi közlekedésről általában.
A sportág történeti áttekintése. Evezés Magyarországon. TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 Az evezés A sportág történeti áttekintése. Evezés Magyarországon. Az evezés tárgyi eszközei, a felszerelések fejlődésének főbb állomásai. Az evezős egységekről. Evezési lehetőségek hazánkban.
A sárkányhajózás eredete, hagyománya. TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A sárkányhajózás A sárkányhajózás eredete, hagyománya. A sárkányhajózás sajátos eszközei. Egységek, versenyek, technika. A dobos és a kormányos szerepe. Sárkányhajózás Magyarországon.
A sárkányhajózás közösségfejlesztő szerepe TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A sárkányhajózás közösségfejlesztő szerepe Az egységek összeállítása, a beülés módja. „Egy hajóban evezünk”- a csapategységről. Együttműködés – összhang. A sárkányhajózás alkalmazásának lehetőségei különböző életkorú csoportoknál.
A sárkányhajózás gyakorlati kipróbálása TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A sárkányhajózás gyakorlati kipróbálása Előkészületek a vízreszállás előtt A hajó előkészítése: a fej, a farok, kormánylapát és a dob rögzítése. Biztonsági előírások, mentőmellények kiosztása. A lapát fogása, az evezés technikájának rövid átismétlése. Beülés a hajóba a már elmondottak alapján. Sárkányhajózás a Tiszán.
A dobos és a legénység Közel egy óra elteltével a csoport egyre összeszokottabban evez. A dobos feladata ugyan könnyűnek tűnik, mégis nehéz feladat az ütemtartás. A lapátok már jól láthatóan egyszerre szabadulnak és nyúlnak előre.
A csoport tagjai eltérő fizikai felkészültséggel rendelkeztek. TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A sárkányhajózás vízi gyakorlatának tapasztalatai A csoport tagjai eltérő fizikai felkészültséggel rendelkeztek. Voltak akik többször abbahagyták az evezést, de a csoport kiválóan hatott a lustálkodókra és viccelődve motiválta a potyázásra hajlamos tagokat. A kedvező időjárás mellett a hajóban uralkodó jókedv könnyen feledtette a fáradtság érzését a túra végén.
TÁMOP-4.1.2.E-13/1/KONV-2013-0011 A sárkányhajózás utáni eszmecsere a résztvevők között A résztvevők a kikötést követően kötetlen formában vitatták meg munkáltató intézményük valós lehetőségeit a programban bemutatott és kipróbált vízi sportokra vonatkozóan. Kiváló ötletként merült fel az osztálykirándulással egybekötött sárkányhajózás lehetősége a környezeti és eszközszintű feltételekkel sem rendelkező résztvevők számára. Egyöntetű javaslat a témára jutó óraszám növelése egy újabb, hasonló továbbképzés esetén!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Szakmai szempontból nagy jelentőséggel bír, hogy az SZTE-JGYPK képzési kínálata az egész Dél-Alföldi Régió pedagógus és sportszakember társadalma számára a társadalmi és gazdasági igényekhez adaptált képzéseket nyújthat. A továbbképzés kimenete nagymértékben hozzájárul a mindennapos testnevelés feladatainak ellátásához, professzionális és a szabadidősport zavartalan működéséhez, a sportélet fejlődéséhez és a sporttevékenységek társadalmi háttérfeltételeinek kialakulásához.