Problémamegoldás számítógéppel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Nyílt napok látogatottsága
Könyvtárhasználati verseny
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
A játék A játékosság.
 2 egér  Sorozat feladatok: 80 pénz érme 4 mérés  Egymásután következő számok és csak a szembelévőét látja 5-ször mondják, hogy nem tudom utána tudom.
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A pedagógus.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Keretprogramok az oktatásban
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika felvételi feladatok 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Adatbázis alapfogalmak
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
és a Venn-Euler diagrammok
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A Lantegi munkaképesség- mérő módszer Schenk Lászlóné
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Pókerkártya játék algoritmusa
„Játékos matek” – Logikai játékok
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Projektorientált matematikaoktatás
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
CS UNPLUGGED a felsőoktatásban
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Mediánok és rendezett minták
SZFP II Kompetenciamérés
Statisztika Érettségi feladatok

Legyen Ön is Milliomos! A játék beállítása:
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Kétszintű érettségi 2018 május
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Problémamegoldás számítógéppel
Kompetencia alapú szakoktatás
Statisztika Érettségi feladatok
Számítógépes gondolkodás a felsőoktatásban
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Címdia mindig azonos betűméretben, és stílusban!
Előadás másolata:

Problémamegoldás számítógéppel avagy egy internetes verseny feladatai, kiértékelése és megismétlése Kovácsné Pusztai Kinga

Informatikai problémamegoldás módszertana A távol-keleti, angolszász országok (Pisa-v. :jók): Problémacentrikus oktatás A közép- és kelet-európai képzés (gyengébbek): a felsőoktatás számára készít fel Tananyaguk: elméleti és lexikális Tanulás új értelmezése az iskolának meg kell tanítania a megszerzett tudás alkalmazását, fel kell készítenie a diákokat a gazdaság, a társadalom világában bekövetkező gyors változásokhoz való alkalmazkodásra, élethosszig tartó tanulásra

Neves középiskolai matematika tanárok véleménye1 A tanulók többsége „csökkentett üzemmódban dolgozik”, ami azt jelenti, hogy lemásolják mások megoldását a tábláról. Elit iskola tanára a koszinusztétel bizonyításáról: Nincs időnk arra, hogy konkrét számításos feladatokkal készítsük elő a bizonyítást. A vektoros bizonyítás rövid, tömör, elegáns, azt kell venni. A tanulók nem szeretnek gondolkodni: a feladatok általában: egy, már tanult módszerrel, egyszerű behelyettesítéssel megoldhatók

Problématanítás lehetséges iránya Feladatok Érdekes, mindennapi életből vett Megoldása Nem matematikai képletekkel, behelyettesítéssel Próbálgatással Valamilyen segédprogram használatával (pl. excel) Cél: Logikus gondolkodás fejlesztése Tanult ismeretek alkalmazása Néhány matematikai fogalom előkészítése : Kevesebb ismerettel, játékosabban

Kihívás 2008 10-15 évesek Internetes kompetenciafejlesztő játék Téma: Kínai olimpia Csapatjáték 3 forduló Játék célja: Interneten gyors és hatékony eligazodjanak Meglévő ismeretek integrálása, tárgyi tudás, kreativitás, logikai készség, alkalmazkodó és problémamegoldó képesség fejlesztése Együttműködés, a kooperatív munka, csapatszellem fantáziájuk, alkotó képzeletük kibontakoztatása : Játékosan, kellemes hangulatban az önművelés igényének kialakítása

Kísérlet értékelése A résztvevők érdeklődök, jók Nincs kontrollcsoport A csapatok hány százaléka kezdte el? A csapatok hány százaléka oldotta meg? Hogyan / milyen módszerrel oldották meg? Mi a vélemény? (Kérdőív?) Nehézség: Nem láttak példamegoldást

Kihívás 2017 2008-as kísérlet megismétlése Önként vállalkozó első és másod évfolyamos diákokkal Mennyire fejlődött a problémamegoldó készségük a középiskolás tanulmányaik alatt? Kísérlet továbbfejlesztése: Megoldások bemutatása után egy újabb hasonló feladat Mennyire képesek egy minta után jól megoldani a feladatokat?

Kísérletek összehasonlítása 2008 2017 Ált. isk. felső oszt. diákok ~1997-ben sz. 15 csapat 5 feladat Mindegyik feladattal foglalkoztak A résztvevők érdeklődök, jók Csapatmunka Játék PTI szakos hallgatók ~ 1997-ben sz. 9 hallgató 4 feladat Átlagosan 2 feladattal foglalkoztak A résztvevők érdeklődök, jók Önálló munka Kísérlet

1. Logikai feladat Az olimpia ideje alatt közösen vakációzott öt barát, akik nagyon szerették a sportot, és a kedvenc sportáguk döntőjét mindenképpen meg szeretnék nézni a tv-ben. A megadott információk alapján találd ki, hogy melyik barátnak (Balázs, Bence, Bendegúz, Boldizsár és Béla) mi volt a kedvenc sportága, (birkózás, kajak-kenu, kézilabda, lövészet és vizipoló), illetve mely napon ( hétfő, kedd, szerda, csütörtök és péntek) és hány órakor (16.30, 17.00, 17.50, 18.00, 18.40) közvetítette a döntőt a tv! Béla – aki Boldizsárhoz hasonlóan nem rajong a vízipólóért – hétfőn szeretné nézni a tv-t. A kajak-kenut kedvelő Balázs nem szerdán és nem 17.00-kor szeretné nézni a tv-t. Aki 17.50-kor a kézilabdadöntőt nézte, az nem Bence volt és nem hétfőn nézett tv-t. Boldizsár, akinek nem a lövészet a kedvenc sportága, 16.30-kor nézte a tv-t. Pénteken kezdődött legkésőbb a döntő, és ez nem a kajak-kenu volt. Nem az nézte kedden a tv-t, aki este 6-tól ült a tv előtt, de nem is az, akinek a kedvenc sportága a kézilabda. Segítség: Próbálj egy táblázatot készíteni! (Ne csak a megoldást közöld, hanem a táblázatot / gondolatmenetedet is!)

Feladat megoldása, elvárásaim Könnyebb Érdekes Mindenki meg tudja oldani Többféle megoldási mód Táblázattal: könnyű Táblázat nélkül: nagyon nehéz

A logika feladat értékelése 1. A legtöbben ezt oldották meg jól Csak 1 rossz megoldás (félreértette a feladatot.) Megoldási mód Táblázattal: 6 Felsorolással: 4 Magyarázattal: 4 Csak végső megoldás: 3 Hiányos táblázattal: 2

A logika feladat értékelése 2. 5 megoldás mindegyik jó Megoldási mód Táblázattal: 2 Felsorolással: 2 Programmal: 1 NÉV Béla Boldizsár Balázs Béla-Balázs-Boldizsár-Bendegúz Bence SPORT birkózás-kajak-kézi-lövészet kajak kézi birkózás-kézi-lövészet-vizipoló NAP h h-k-sz-cs-p h-k-cs-p k-sz-cs-p p IDŐPONT 17:00 16:30 16:30-17:50-18:00-18:40 17:50 18:40

2. Fogadás Józsi szeretne megnézni egy múzeumot, aminek az ára 50 yuan, de neki csak 10 yuan -je van. Kölcsön kér Gyurkától, aki szeret játszani, ezért felajánlja, hogy elnyerheti ezt a pénzt a következő játékok valamelyikével. Vajon melyik játékot válassza Józsi, és mennyi esélye van, hogy megnyeri az 50 yuan-t? Átlagosan hány játékot játszanak le, míg kialakul a végeredmény? Dupla vagy semmi játék, a következő lehetséges szabályok valamelyikével A játékos mindig az egész pénzét felteszi, kivéve 40 yuan-nél, amikor csak 20 yuan-t kockáztat A játékos mindig minden pénzét felteszi A tét a meglévő pénz, és a hiányzó összeg minimuma Pénzfeldobás Az egyik játékos a FFF, a másik a FIF kombinációra tippel, és az nyer, akinek a pénzfeldobások során először kijön a kombinációja. Vajon fontos-e, hogy melyik kombinációt választjuk? Miért?

2. Fogadás Segítség: A bonyolult valószínűség számítási képletek alkalmazása helyett érdemes a következőképpen gondolkodni: Nézd meg, hogy az egyes játékok során milyen állapotok lehetnek Dupla vagy Semmi: Józsinak mennyi pénze lehet Pénzfeldobás: milyen jó kombinációk lehetnek Az állapotok közé nyíl rajzolható aszerint, hogy melyik állapotból melyik lehetséges, és a nyíl tetejére írhatod, hogy mekkora valószínűséggel. Készíts egy olyan táblázatot, melynek az 1. sora a kezdeti állapot, és a következő sorok azt mutatják, hogy egy játék után az egyes állapotok mely valószínűségekkel jöhetnek ki.

4. Bogár a kocka élein Egy bogarat egy kocka élein vándoroltatunk. Célunk, hogy az egyik csúcsból indulva a vele átellenes (a testátló másik végében lévő) csúcsot elérje. Nem ismeri az éleket, így minden csúcsban mindhárom irányt egyforma eséllyel választja. Ha egy élen elindul a bogár, akkor azon végig is megy. 10 lépés után mennyi valószínűséggel jut el célba a bogár? Hány lépés után mondhatjuk azt, hogy több, mint 90% a valószínűsége, hogy a bogár célba ért? Ha a kiindulási pontba a bogár indulása után egy olyan pókot teszünk, amelyik megeszi a bogarat, akkor mekkora eséllyel éli el az átellenes csúcsot, illetve pusztul el a bogarunk? Segítség: A bonyolult valószínűség számítási képletek alkalmazása helyett érdemes hasonlóan gondolkodni, mint a 2. feladatban. Egy táblázatkezelő program segíthet a számolásnál.

Feladat megoldása, elvárásaim Érdekesnek tűnő, nehéz feladat Segítségben: megoldás menete Ezzel a megoldással ált. isk.-ás is megoldhatja A két feladat egymásra épül Hány százalék oldja meg csak a 2., 4., vagy mindkettőt? Meddig jutnak el?

A fogadás feladat értékelése 1. 14 megoldás érkezett – 7 nagyjából jó Lépésszám ált. nem jó. Félreértések, kimaradások: A dupla vagy semmi játékban azonosak az esélyek Gyurkának van elég pénze Megoldás típusok: Elvárt megoldás (kevés) Valószínűségek összeadása, végigvezetés (pl. fogadas.doc) Csak összes állapot megtalálása Jó ábra, de valszám.-mal – túlbonyolít

A fogadás feladat értékelése 2. 4 megoldás érkezett – 1,5 nagyjából jó Lépésszám: ált. nem jó Jó megoldás: programmal végigjátszotta A feladatban szereplő segítséget használták Megoldások Helyesek Állapotok megtalálása Egyes valószínűségek meghatározás Hibák FFF és FIF azonos esély (FFI a FI kezdőrésze, míg a FII után elölről kell kezdeni)

A bogár feladat értékelése 1. 12 megoldás – 4 nagyjából jó Félreértések, kimaradások: Ha elér a célba, akkor ott marad 10. lépés után 0 vsz., mert páros lépések után FCAH pontokban lehet. A pók egy helyben marad Szép ábrák Megoldási mód: Elvárt megoldás kedvező lehetőségek / összes lehetőségek Túlbonyolították Csak számok, megoldás nélkül

A bogár feladat értékelése 2. 2 megoldás – 1 nagyjából jó Szép ábrák Jó megoldás Programot írt Nem teljesen tökéletes (11 lépésszám felett nem jó) Input: lépésszám – output: ?% a célba jutás esélye 21 helyett 11 jön ki ~A Rossz megoldás 1/3 valószínűség, min. 3 lépés Hiba: a célba érés valószínűsége a lépésszám előre haladtával is csökken

3. Barkochba Józsi és Gyurka úgy játszák a barkochbát, hogy Gyurka gondol egy olimpiai versenyszámra - a Józsi által megadott versenyszámok közül -, majd Józsi egyszerre teszi fel öt kérdést, amire Gyurka egyszerre válaszol, és Józsi kitalálja a versenyszámot. Te is készíts egy ilyen barkochba játékot, készíts egy olyan táblázatot, ami: Tartalmazza a versenyszámokat (lehet téli, illetve nyári olimpiai versenyszám) Tartalmazza a kérdéseket Tartalmazza a versenyszámoknak a kérdésekre adott válaszát. (vigyázz, hogy ne legyen két olyan versenyszám, amire az adott válaszok megegyeznek.) Próbálj meg minél több versenyszámot tartalmazó barkochbát készíteni!

Feladat megoldása, elvárásaim Könnyebb Elvárásom Minimum: 10 sportág Átlagosan: 15-20 sportág Maximum: 32 sportág

A barkochba feladat értékelése 1. 14 megoldás – 2 jó Félreértések: Minden sportághoz különböző kérdéseket tettek fel. A kérdések nem mindig eldöntendők Minden versenyszámra csak egy, nem eldöntendő kérdést tett fel Jó megoldások: 12, 20 versenyszámra

A barkochba feladat értékelése 2. 3 megoldás – 1,5 jó Félreértések: Minden sportághoz különböző kérdéseket tettek fel. (5 kérdés – 5 sportág) A kérdések nem eldöntendőek Jó megoldások: 5, 13 versenyszámra

Két kísérlet összehasonlítása 1.: jobban teljesítettek Több időt szántak rá Felnőtt tanár segítség / csoportmunka 2.: azt gondolták, hogy megoldották a feladatot, pedig a feléig sem jutottak ~eredmény a [3.]-ban szereplő kísérletbenz unplugged kísérletnél 2.: többen programírást választottak a feladatmegoldás módszerének Nem fejlődött a problémamegoldási készségük a középiskolás tanulmányaik alatt.

5. Közlekedés Tegyük fel, hogy az olimpiát Budapesten rendeznék meg, azonban a versenyszervezők úgy döntenek, hogy Budapesten kívül még egy másik magyar várost is választanak, ahol néhány elődöntőt le lehetne játszani. A magyar szervezők Debrecen városát választották. Hogyan juthat el egy vízipólós csapat abba a Debreceni uszodába, ahol célszerű lenne tartani a versenyt, ha ők a Budapesti Rubin Hotelben szálltak meg? Melyik a leggyorsabb útvonal az előbb említett két helyszín között? Szerinted a magyar szervezőknek igazuk volt-e, amikor Debrecent választották második városnak? Te melyik magyar várost választanád? Érvelj a döntésed mellett!

Feladat megoldása, elvárásaim Mindenki meg tudja oldani Lényeg: milyen részletességgel? 2. kísérletben nem szerepel Nem egyetemi szintű feladat

A közlekedés feladat értékelése 22 megoldás Általában egyféle útvonalterv Megoldás: Rubin Hotel címe, Debrecen Zákány u. : 16 Autós útvonal: 17+3~ Repülő: 2+ 3~ Vonat: 4~ Távolsági busz: 2~ ( kerékpárral…) Debrecen megfelelő: 7+4~ Debrecen helyett más város: 5+2~

Irodalom Ambrus András:A problémamegoldás tanításának elméleti alapjai (Új Pedagógiai Szemle 2002 október) Tim Bell, Jason Alexander, Isaac Freeman, Mick Grimley: Computer Science Unplugged: school students doing real computing without computers Janina Voigt, Tim Bell: Copetition-style programming problems for Computer Science Unplugged activities Kijöttek a PISA-eredmények: rosszabb, mint valaha (http://index.hu/tudomany/2016/12/06/pisa_felmeres_eredmenyek/ )