Tudományos fokozattal rendelkezők Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Miért éri meg családbarátnak lenni?
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Egyetemi kutatók – jövőbeli vállalkozók? Dr. Makra Zsolt IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Magyar Oktatók és Kutatók Nyugaton A nyugati magyar szellemi potenciál feltérképezése és reintegrációjának lehetősége a magyar tudományos életbe Magyar.
A tanári munka értékelése
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
3. Két független minta összehasonlítása
Schadt Mária egyetemi docens
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Női oktatók a felsőoktatásban - a Debreceni Egyetemen végzett vizsgálat eredményei Tornyi Zsuzsa Zsófia DE GyFK, CHERD
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
A vállalkozások PhD szintű munkaerőigénye Magyarországon
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Társadalmi háttér és mobilitás Educatio – DPR Február 8. Budapest.
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Dr. Hunyadi-Barta Zsuzsanna HSZOSZ alelnök
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Szikra Dorottya, PhD MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
SZTE Egyetemi Tavasz TÁJÉKOZTATÓ A KÉTCIKLUSÚ KÉPZÉSRŐL Dr. Szendrei Mária Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézete.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 1 A Puskás Tivadar Távközlési Technikumban között végzett tanulók pályakövetése.
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Munka – magánélet egyensúly Mintaprojekt és a jövő Hidegkúton és környékén Pénzes Erzsébet Hidegkút „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
Kutató nők, avagy a nők és kisgyermekes anyák karrierlehetőségei a tudományos életben Lipták Katalin Ph.D., dr.jur., egyetemi adjunktus, Miskolci Egyetem,
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei:
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Ünnepélyes eredményhirdetés
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Tudományos fokozattal rendelkezők Magyarországon Tudományos fokozattal rendelkezők Magyarországon. Nemek szerinti különbségek a fokozat megtérülésében. Fényes Hajnalka „Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei. Férfi és női PhD fokozattal rendelkezők a tudományos pályán” c. konferencia 2016 június 10. Budapest

Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal NKFIH (K116099) 2016-2019: Career Models and Career Advancement in Research and Development (Labor Market Opportunities, Network Building, Work-life Balance) WP1:PhD karriermodellek, a fokozat (elsősorban munkaerőpiaci) megtérülése az EU-ban és Magyarországon WP4: Gender különbségek, work-life balance, nők a K+F és STEM területeken Feladatok 2016: Másodelemzés-kéziratok (Schadt 2009, ESS 2012) + e-kérdőív

Elméleti háttér Státuszinkonzisztencia: az oktatásban férfihátrányok, a munkaerőpőiacon nőhátrányok (Fényes 2010) Férfihátrányok az oktatásban: A lányok többségben vannak a gimnáziumokban és a felsőoktatásban „Férfihátrány hipotézis”: A fiúk társadalmi (iskolai) mobilitása kisebb mind a középfokú, mind felsőfokú képzésben. A lányok szerzett kulturális tőkéje (olvasási szokások, kulturális fogyasztás) nagyobb A lányok iskolai eredményessége nagyobb középfokon (a középiskola a lányokra van kitalálva) de felsőfokon is egyes mutatók szerint (nyelvtudás, további diploma tervek) Nőhátrány továbbra is az oktatásban: horizontális és vertikális szegregáció

Nők az okt. és kutatás felsőbb szintjein PhD képzés 51,5%-a nő (2014), de horizontális szegregáció és STEM alulreprezentáltság az oktatás és a tudományos fokozatok felsőbb szintjein + a kutatók és fejlesztők között kevesebb a nő (vertikális szegregáció) „Szivárgó vezeték” metafora (Paksi 2014): 1. sok tehetséges nő nem választja a természettudományos és műszaki pályákat 2. sok nő (ha már választja) elhagyja menet közben a tudományos pályát, és lemorzsolódik, főleg a PhD képzés során, illetve az egyes karrierszakaszok közötti átmenetben, döntésekben. 3. a fenti okok miatt később kevesebb nő lesz egyetemi oktató és tudományos kutató, főleg a STEM területeken Tornyi: oktatónők vizsgálata a DE-n 2009: támogató-hátráltató faktorok Engler: a házasság és a gyerek hatásai az eredményességre (+ -)

Horizontális szegregáció a nappali PhD képzésben (2014)   Nő (%) Férfi (%) Tanárképzés, oktatástudomány 79,2 20,8 Művészetek 54,9 45,1 Humántudományok 55,4 44,6 Társadalomtudományok 56,9 43,1 Gazdaság és irányítás 58,3 41,7 Jog 67,9 32,1 Természettudományok 47,1 52,9 Informatika 16,7 83,3 Műszaki tudományok 37,2 62,8 Mezőgazdaság, állategészségügy 58,1 41,9 Egészségügy, szociális gondoskodás Szolgáltatás 44,8 55,2 Nem besorolt 39,4 60,6 Összesen 51,5 48,5

Egyetemi beosztások Mo-n 2007, 2014 Nők aránya (%) 2007 2014 Egyetemi tanár 8,3 20,5 Docens 26,0 33,4 Adjunktus 28,1 45,3 Tanársegéd 24,1 52,2

Tudományos fokozatok, nők aránya (%) 2005 2014 MTA tag, akadémikus 3,5% 5,5% MTA Levelező tag 5,4% 13,1% MTA doktora 12,6% 14,8% Kandidátus 21,8% 21,9%

Nők aránya a kutatók és fejlesztők között Mo-n 1980-2014 Év Nők aránya (%) 1980 27 1990 28,1 2000 34,2 2005 34 2010 32 2014 30,4

Nők a kutatói pályán Kutató-fejlesztő Intézetek 43%nő Felsőoktatási kutatóhely 39% nő Vállalkozási kutató-fejlesztő hely 17,7% nő

A kutatás Egy 2007-2009 közötti kvantitatív kutatás másodelemzése téma: a nők esélyegyenlősége a tudományos szférában (Jedlik Ányos projekt NFEKUTMO, NKFP-B3-2006-0003). Kutatást Schadt Mária és Pótó Zsuzsanna vezette. MTA köztestületi tagok névsora a mintavétel alapja (fokozattal rendelkező magyarok) 4137 kérdőívet küldtek ki (más mintavételi arány férfiakra és nőkre, hogy körülbelül arányos legyen a férfiak és nők száma: nők teljeskörű, férfiak 32%-os, de végül a nők többen küldték vissza, így a mintában jóval több a nő (65%)), 1411 kérdőív érkezett vissza (34%), adattisztítás után N=1270. Cél volt, hogy a minta reprezentatív legyen korra nemre, tud státuszra, tudomány területre, tudományos fokozatra.

A fokozattal rendelkező férfiak és nők demográfiai és társadalmi háttere A fokozattal rendelkező nők között kevesebb a házas (férfiak 75% nők 57%) Kevesebb gyerek (férfi: 2,1 nők: 1,9) A fokozattal rendelkező nőknek jobb társadalmi háttere: apák iskolázottabbak több apának van tudományos fokozata és több apa dolgozik tudományos területen

Magyarázó változók Nem 1 férfi (első lépcső) Gyerekszám Házas-e 1 igen Tudományterület 1 nőies (második lépcső) Kor Anya iskolázottsága elvégzett osztályok Apa iskolázottsága elvégzett osztályok Anya tudományos fokozat 1 igen Apa tudományos fokozat 1 igen Anya tudományos területen 1 igen Apa tudományos területen 1 igen Településtípus születéskor: 1: megyeszékhely, főváros (harmadik lépcső)

Függő változók Lineáris regressziók: összevont státusz növekvő sorrendben O: egyik sem 1: tanársegéd vagy tudományos segédmunkatárs, 2: adjunktus vagy stb elégedettség index (1-5, 7 item összege): a foglalkozása mennyire érdekes, milyenek a kutatási lehetőségek, siker és karrierlehetőségek, fizetés, utazási lehetőségek, tanítási lehetőségek, társadalmi presztízs tudományos pályázatok index: vezet-e hazai és nemzetközi kutató csoportot, részt vesz-e hazai és nemzetközi kutató csoportban, pályázott-e hazai és nemzetközi projektre, volt-e sikeres hazai és nemzetközi pályázata, részt vett-e külföldi kutatási/oktatási programban? tudományos eredményesség index(publikálás (tudományos folyóiratcikk, könyv szerkesztés és írás), konferencia absztrakt és PhD hallgatók átlag felett:1 ezek összege) Logsztikus regressziók: (1) Volt-e lassulás a karrierben 1: egyszer sem (2)Vezető beosztás: 1: igen 0: beosztott vagy önálló

Függő összevont státusz (linreg) A nemnek nincs hatása (három lépcsős bevonás, kiszűrjük a nők jobb hátterét) (mintavétel? Nem lineáris összefüggések?) Életkor pozitív hatás (OKÉ) apa tud területen dolgozik negatív hatás (tudós apák a gyerekeiket alsóbb szintű egyetemi állásokba?) budapesti megyeszékhelyi születés negatív hatás (kisvárosi, falusiak, vidékiek ambiciózusabbak, vagy könnyebb feljebb lépni)

Függő: elégedettség a foglalkozással Index: a foglalkozása mennyire érdekes, milyenek a kutatási lehetőségek, siker és karrierlehetőségek, fizetés, utazási lehetőségek, tanítási lehetőségek, társadalmi presztízs Férfiak elégedettebbek a rosszabb társadalmi hátterük kiszűrése után (3. lépcső) MIÉRTEK: (1) férfiak munkaerőpiaci előnyei (bér, üvegplafon, horizontális szegregáció stb.)(2) nemi szerepek, munka és magánélet a férfiaknak könnyebb összehangolni

Függő: tudományos pályázatok index: vezet-e hazai és nemzetközi kutató csoportot, részt vesz-e hazai és nemzetközi kutató csoportban, pályázott-e hazai és nemzetközi projektre, volt-e sikeres hazai és nemzetközi pályázata, részt vett-e külföldi kutatási/oktatási programban? Nemi különbség NS Ha házas valaki pozitív hatás (kell a pénz) Ha nőies területen dolgozik: gyenge negatív hatás (nincs annyi pénzes pályázat: bölcsész, társtud) anya magasabb végzettsége pozitív hatás (kult tőke)

Függő: tudományos eredményesség II. Publikálás, konferenciák, PhD hallgatók száma: Nemi különbség NS házasok pozitív hatás (Engler munkái) ha nőies területen dolgozók pozitív hatás (pályázat nincs de publikálás, konferencia igen: bölcsész, társtud, orvosi) apa magasabban iskolázott gyenge pozitív hatás (apa kult tőke itt hat, pályázatnál az anya)

Függő: Vezető-e Férfielőny a vezetői pozícióban (három lépcső, a hatás erősödik) házasok 1,5 esély (biztonság, jó háttér, kell a pénz? Engler) nőies (bölcsész, társtud, orvosi) területek előnye a vezetővé válásban: itt könnyebb előrejutni PhDval mind a nőknek, mind a férfiaknak (2,2 szeres esély) korral nő az esély (OK) ha az anyának van tudományos fokozata csökken a vezetővé válás esélye a gyereknél, de ha anya tudományos területen dolgozik kissé nő a vezetővé válás esélye (bár ez nem szigni) ellentmondó eredmény?

Függő: lassult-e a karrier Jelentős férfielőny: 2-2,5-szeres esély hogy nem lassul, és a hatás erősödik, ha beszámítjuk, hogy a férfiaknak több gyereke van gyerekszám kis neg hatás (sajnos) az időseknél nő az esély, hogy nem lassul (OKÉ) ha az apa tudományos területen, akkor is nő az esély hogy nem lassul

Összegzés A tudományos fokozattal rendelkező nőknek kevesebb gyerekeke van, mint a férfiaknak és kevesebb köztük a házas is Emellett a nőknek előnyösebb a társadalmi háttere az apák iskolai végzettsége, tudományos fokozata, tudományos területen végzett munkája alapján. A tudományos fokozat megtérülése nemek szerint: Nincs különbség nemenként a tudományos eredményességben (pályázatok, publikálás stb.), és a beosztásaik is a mintában hasonló megoszlásúak (ok: a mintavétel jellege) DE a férfiak nagyobb mértékben elégedettek foglalkozásukkal, valamint karrierjük – ellentétben a női kollégákéval – nem lassul, és vezető pozíciót is nagyobb eséllyel érnek el.