Modernkori népvándorlás, avagy a migráció komplex megközelítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Közel-Kelet és Afrika a világgazdaságban
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Az ellátási láncok biztonsága
Nyugat-dunántúli Régió
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Az Európai Fejlesztési Alap által nyújtott támogatások rendszere
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Pályázatírás módszertana
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
„Globális biztonsági kihívások – közép-európai szerepvállalások” Nemzetközi társadalomtudományi konferencia Pécs, Európa Ház/International House – 2006.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Civil Európa – civilek Európában
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Nemzetközi folyamatok a globális vízgazdálkodás terén Baranyai Gábor Igazságügyi Minisztérium.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Egyoldalú Gazdasággal rendelkező elmaradott országok THE LEAST DEVELOPED COUNTRIES REPORT 2009 alapján Mavridisz Nikosz Alexandrosz.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Iszlám és migráció I. Kivándorlás és kisebbségi lét az iszlám szemszögéből Külügyi és Külgazdasági Intézet ELTE Bölcsészettudományi Kar – Arab Tanszék.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
A környezeti migráció és biztonságpolitika Tálas Péter Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemzetközi és Európai Tanulmányok Kar Stratégiai Védelmi Kutatóközpont.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Uniós pályázati lehetőségek a szakmai együttműködés, tapasztalatcsere és a vállalkozásfejlesztés elősegítésére Pataky Zsanett Tempus Közalapítvány.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Dr. Vadasi Vivien BM, Európai Együttműködési Főosztály A migráció és mobilitás átfogó megközelítése az Európai Unióban (GAMM) Az Európai Unió Menekültügyi,
AFRIKA Gazdasága Észak-Afrika Nyugat-Afrika Közép-Afrika Kelet-Afrika
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Miért éppen a Közel-Kelet?
Európai Uniós ismeretek
Afrika népességfejlődése között
„A rendőri jövőkutatás aktuális kérdései – várható tendenciák”
Előadás másolata:

Modernkori népvándorlás, avagy a migráció komplex megközelítése Fejlesztéspolitikai okkutatás 2016. november 10. akkollégium 2016. október 11.

Az európai migrációs válsághelyzet okairól „Az Élet mindig egy lépéssel a jog előtt jár!” (vegyes migrációs kategóriák!) (Geo)politikai kiszolgáltatottság (↔ AUS, U.S.) Többszintű (politikai, bizalmi, gazdasági) válság egyidejű jelentkezése, illetve elhúzódása A kiváltó okok sokrétűsége és (valóban) hatékony kezelésének elmaradása A jog lehetőségei ugyancsak korlátozottak, legfeljebb törekedhet a teljes szabályozottság elérésére Geopolitikai adottságainkból még mindig nem vontuk le a nyilvánvaló következtetéseket, míg mások ugyanilyen esetben igen! Lassú, nyugat-keleti/föderalista-nemzetállami alapú vitákkal tűzdelt válságkezeléssel nem lehet előre jutni („a 28-as csapdája”) Kiváltó okok sokrétűsége: demográfiai robbanás, környezeti katasztrófák, instabil politikai rendszerek stb. A kibocsátó és tranzit országok nem mindegyike partner a komplex elvárásrendszert támasztó EU-val történő együttműködésre – elérhető fenntartható eredmény?

Bevezető alapvetés A hatékony fejlesztéspolitika a túlnyomórészt gazdasági természetű kiváltó okokat, a felmerülésük helyén hivatott kezelni, célzott, az érintett országgal szoros együttműködésben végrehajtott (munkaerőpiaci, képzési, gazdaságélénkítési stb.) programok formájában. A „klasszikus menekültügy” területén csak korlátozott a hatása! (↔ APF) A már hallott kiváltó okok hatékony kezelésének majd mindegyike szempontjából van jelentősége („a kulcs a zárban”) A szabályozott migráció „conditio sine qua non”-ja DE: nem mindenható!

A fejlesztéspolitika keretrendszere Keretprogram: Fenntartható Fejlesztési Agenda 2030 (New York, 2015 szeptember) Alapelvek: globális partnerség-elve; reciprocitás; „központosított önállóság” a támogatások szintjén; önfenntartás elősegítése Főbb elemei: a fejlesztéspolitika végrehajtására alkalmas helyi humán- és technikai apparátus fejlesztése, a helyi (pl. hazautalások) és nemzetközi tőke (pl. ODA 0,7%) hatékony felhasználása és mobilizálása, a helyi magánszektor erősítése, a kereskedelem és a befektetések ösztönzése, az innováció, tudomány és kutatás erősítése, a migráció pozitív oldalának erősítése a belső növekedés és a fenntartható fejlődés elérése érdekében, mindenkor nagyban támaszkodva a diaszpóra hozzájárulásaira (Tanácsi Következtetések, 2015. május).

Prioritások a migrációkezelés területén Tematikus és földrajzi fejlesztési programok, illetve G.A.M.M. szintjén definiálva: Mobilitási programok (pl. Marokkó, Tunézia) Migráció menedzsment fejlesztése (részben a civil társadalom bevonásával) Migránsok védelme Migráció és fejlesztés összekapcsolása Otthonuktól elszakadt személyek célzott támogatása (pl. visszatérés, beilleszkedés) GAMM szintek: Bilaterális mobilitási partnerségek: eredmény lehet pl. a visszafogadás, vízumkönnyítés (pl. Zöldfoki-szigetek 2008) Regionális együttműködési rendszerek: pl. Rabat-folyamat (É-Ny-afrikai országok) Kontinentális együttműködési rendszer: EU-Afrika Párbeszéd 2007 óta (eredmények: hazautalások monitorozása és hatékonyabb működtetése; emberkereskedelem elleni küzdelemmel kapcsolatos együttműködés)

Migrációs válság vs. fejlesztéspolitika Célzott fejlesztési források: Facility for Refugees in Turkey (3 Mrd Euró 2017 végéig, ) EU Trust Fund for Africa (1,9 Mrd Euró, 63 program, 23 kedvezményezett, ) EU Regional Trust Fund in Response to the Syrian Crisis (3 Mrd Euró, ) Afghanistan Development Aid: 1,2 Mrd Euró/év (2020-ig) Egyéb források: 11. Európai Fejlesztési Alap (30,5 Mrd Euró + EIB), Európai Szomszédsági Eszköz – dél/kelet (ENI, 15,4 Mrd Euró), Előcsatlakozási Támogatási Eszköz (IPA, 11,7 Mrd Euró), Fejlesztési Együttműködési Eszköz (DCI, 19,7 Mrd Euró), Humanitárius Segítségnyújtás (2,15 Mrd Euró 2015-16-ra). Törökország: 2,2 Mrd áll rendelkezésre; 1,2 Mrd leszerződve; 0,5 Mrd kifizetve (egészségügy, oktatás, élelmezés, munkaerőpiaci elhelyezkedés, lakhatás) Afrika (Száhel-övezet, Csád-vidék, Afrika Szarva, É-Afrika): Jó felhasználtság, relevancia, de nagyfokú felaprózottság, lefedetlen kulcsterületek; eddig 1 Mrd Euró lekötve Szíria, „Madad-Alap”: (környező négy ország, Ny-Balkán) oktatásfejlesztés, vízgazdálkodás, pénzügyi támogatás a szíreknek; kb. 0,7 Mrd Euró lekötve

Európai Fejlesztési Alap (Afrika) A 11. EDF 2/3-a 21 szub-szaharai országnak 80% ország-specifikus, 20% regionális Főbb támogatási területek: egészségügy, megújuló energia, mezőgazdaság (2,5 Mrd Euró), infrastruktúra, víztisztítás- vízgazdálkodás (477 M Euró), civil társadalom fejlesztése Kiemelten támogatott országok: Etiópia, Mozambik, Mali, Tanzánia, Burkina Faso, DRC, Malawi, Niger, Nigéria, Ruanda, Uganda

A fejlesztéspolitika természetes korlátjai Vegyes migrációs áramlások Források felaprózódása, APF alacsony részaránya „Viszonosság-alapú” támogatási rendszerek (ld. 2015. november Valletta-i Csúcs) Alkalmas partnerek: Etiópia, Nigéria, Szenegál, Niger, Mali Alkalmatlan partnerek: Eritrea, Szomália, Líbia, Közép-Afrikai Közt. Oktrojált „rule of law”, exportált demokrácia, gyarmati múlt súlya? Alacsony motiváció a szükséges források nemzetek feletti szintekhez történő allokációjára → társadalmi támogatottság növelése? Egyéb ösztönzők? Centralizáció? Decentralizáció? Inadekvát fejlesztések, párhuzamosságok A fejlesztés migrációra ösztönző potenciálja (?) APF: 2004-2014 között 1,3 Mrd Euró, de sok válsággóc A „viszonosság”-elvűség mindig hordozni fog bizonyos mértékű kockázatot az együttműködésekben

“Sosem tudhatod milyen eredményei lesznek a cselekedeteidnek, de ha nem cselekszel eredményük sem lesz.” (Mahatma Gandhi)

Köszönöm a figyelmet! dr. Horváth Dániel vezető kutató E-mail: horvath@migraciokutato.hu