Felkészítés a közösségi szolgálatra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
Advertisements

- tájékoztató.  Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független,
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A SZÉCHENYI ISTVÁN GIMNÁZIUMBAN
A pedagógus szerepe a közösségi szolgálatban
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
KULCS program gyakorlati tapasztalatai Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége – Horváth Nikoleta.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A szaktanácsadás támogató szerepe
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
Tájékoztató gimnazista gyerekek szüleinek az 50 órás közösségi szolgálatról Károlyi István Gimnázium január Hirmann László.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Az iskolai közösségi szolgálat a koordinátor szemével
Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
Iskolai közösségi szolgálat
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
K özösségi szolgálat „Aranyszabály: mindaz, amit szeretnétek, hogy megtegyenek nektek az emberek, tegyétek meg ti is nekik.” Mt. 7, 12.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„Helló barátom!" - közösségi szolgálatra felkészítő tréning sorozat „Tanévzáró Suli – Buli” „Helló nyár, helló barátom!” - komplex nyári vakáció „Viszlát.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Iskolai közösségi szolgálat
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Tervezési folyamat.
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Módszertani alapismeretek
főosztályvezető-helyettes
Iskolai közösségi szolgálat a Borosban
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Közösségi szolgálat megszervezésével kapcsolatos feladatok
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Felkészítés a közösségi szolgálatra Almainé Szabó Margit Gabriella Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium, Szolnok

ráhangolás érzékenyítés felkészítés KIT? HOL? MIKOR? HOGYAN? ráhangolás érzékenyítés felkészítés

A folyamatban résztvevők mindegyikét! Szülőket Diákokat Pedagógusokat (koordinátor) Fogadó szervezeteket, fogadó intézményeket (mentorok, szervezésben részt vevő munkatársak) EGYÜTTMŰKÖDÉS

Szülők felkészítése A szülő támogató szerepe nemcsak a program indításakor, hanem a teljes folyamatban lényeges. A szülők támogatása, a tanulók szülői segítése a tevékenységi köröket kiválasztó döntésben elengedhetetlen. (jelentkezési lap aláírása) A szülői tájékoztatás kereteit az iskolának kell megteremtenie, lehetőség szerint be kell vonni a szülőket a programba, vagy arról tájékoztatást kell nyújtani. (szülői értekezlet, szülői fórum, projektekbe bevonás) A szülő által javasolt intézmény/fogadó szervezet felvétele a partnerek közé

Diákok felkészítése „A közösségi szolgálatot az adott tanuló esetében koordináló pedagógus az ötven órán belül - szükség szerint a mentorral közösen - legfeljebb öt órás felkészítő, majd legfeljebb öt órás záró foglalkozást tart.” (A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet)

Érzékenyítés folyamata 1. Célok megfogalmazása 2. Milyen eszközökkel érhető el a megvalósulása? pl: utazás, támogatás, idő, egyéb eszközök, az egyén készségei,kompetenciái, programok 3. Ellenőrzési, kiértékelési folyamat (Az ellenőrzés, kiértékelés módjának meghatározása a folyamat elején!) pozitív élmények, elköteleződés a tevékenység irányába negatív tapasztalatok, hiedelmek, sztereotípiák Egyéni célok megfogalmazása Megvalósítható, világos, mérhető Céltalanság = eredménytelenség Nincs hozadéka a szolgálatnak!

Az érzékenyítés célterületei Készségek szintje: Hozzáállás szintje: szociális érzékenység pozitív és negatív érzelmek Kommunikáció megfogalmazása nyíltan Empátia (a tevékenység során változhat!) kapcsolatteremtés önismeret önfegyelem kreativitás felelősségvállalás Döntéshozatal……………

Az érzékenyítés célterületei Tevékenységterületek szintje: gyermeksegítés időskor, betegség, veszteség, halál környezetünk védelme, egyéni szerepvállalás fogyatékosság, másság baleset és bűnmegelőzés kultúra, viselkedéskultúra

Felkészítés Tevékenység Feldolgozás Hasznos jelenlét, segítés feltételeinek megteremtése. Várható problémák alapos felmérése és a megoldásukra való részletes felkészítés Iskolai koordinátor (facilitátor) szerepe, elérhetősége Helyi segítő önkéntes, mentor szerepe élmények megosztása, reflexió, értékelés Felkészítés Tevékenység Feldolgozás hármas egysége

Több mint maga a tevékenység – tervezés/cselekvés/megfigyelés/reflexió Tapasztalati tanulás Több mint maga a tevékenység – tervezés/cselekvés/megfigyelés/reflexió

Közösségi tevékenységből való tanulás = tapasztalati tanulás egy formája, ami valamilyen önkéntes szolgálat keretei között valósul meg Az ember képes kibontani, kifejleszteni képességeit – rendszert alkot, következtet, összefüggéseket hoz létre Eseményben való részvétel eredménye = tapasztalati tanulás – felhasználva a résztvevő saját tapasztalatait és észrevételeit az adott élményről (reflexió) Az emberek leghatékonyabban a megélt tapasztalatukból tanulnak

Tanulási ciklus (David Kolb nyomán) KONKRÉT TAPASZTALAT TANULTAK KIPRÓBÁLÁSA MEGFIGYELÉS ÉS REFLEXIÓK ABSZTRAKCIÓ ÉS FOGALOMALKOTÁS

1. SZAKASZ: KONKRÉT TAPASZTALAT Egy személy megvalósít egy adott cselekvést és megfigyeli az adott szituációban lévő cselekvés kimenetét 2. SZAKASZ: MEGFIGYELÉS ÉS REFLEXIÓK Az egyén kívülről szemléli az adott cselekvést, majd értékeli a történteket, illetve a tapasztaltakat Fontos a cselekvés hatásainak és kimenetelének megértése egy adott esemény során, hogy számolni tudjunk mindazzal, ami majd egy jövőbeni cselekvés során történhet

3. SZAKASZ: ABSZTRAKCIÓ ÉS FOGALOMALKOTÁS A fogalomalkotás azokat az eseményeket foglalja magába, melyeket észleltünk és annak a kapcsolatrendszernek a felfedezését, amely ezek között létrejött. 4. SZAKASZ: A TANULTAK KIPRÓBÁLÁSA Új körülmények között az egyén valamilyen cselekvés során alkalmazza a tanultakat Előrejelzésekkel számol arra vonatkozóan, hogy valószínűleg mi fog történni, milyen lépéseket kell majd megtennie, hogy a legjobban tudja kezelni az adott problémát a jövőben

A TANULÁSI CIKLUS ALAPELVE Minél gyakrabban kerülünk szembe egy adott helyzettel, annál gyakrabban van lehetőségünk arra, hogy módosítsuk és finomítsuk problémamegoldó készségünket. A folyamat nem önmagába visszatérő körforgás, hanem a megszerzett ismeretek, tapasztalatok révén mindig egy kicsit magasabb szinten tér vissza a kezdetekhez, és újra elindul egy ciklus. Ez a folyamat és gondolkodásmód segíthet abban, hogy a benne résztvevők eljussanak a cselekvésig, a társadalom életében való aktív részvételig.

Pedagógusok felkészülése A közösségi szolgálatot segítő pedagógusok munkacsoportjának létrehozása – együttműködés, csapatmunka A folyamatban érintett pedagógusok, pedagógiai asszisztensek, osztályfőnökök – hagyományostól eltérő – új szerepben - érzékenyítés Pedagógiai kísérés folyama Nyitott tanári attitüd kialakítása Élménypedagógia módszertani eszközrendszerének elsajátítása TOVÁBBKÉPZÉS

Fogadó szervezetek, intézmények felkészülése Jogszabályi keretek tisztázása Megállapodás Mentor (szakmai koordinátor) kijelölése (egészségügyi, bizonyos rendőrségi területen- kötelező, szociális és jótékonysági területen ajánlott) a mentori feladatok ellátásához szükségesek: pedagógiai érzékenység irányító szerepvállalás kommunikációs készségek részt vállalni a felkészítésben és a feldolgozásban figyelemmel kísérni a tevékenység egészét/dokumentálás

Köszönöm a figyelmet. almaigabi@freemail.hu