Az emberi arcok Szociális aspektusok Tekintet iránya, Kor, Nem, Attraktivitás Zimmer Márta mzimmer@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2016_2017_2/

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Merre jár a tekintetünk?
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Egy összetett érzelem empirikus vizsgálata avagy a féltékenység, mint a mindenkit megigéző „zöldszemű szörny” Magyar Edit, Lévai Edit Pécsi Tudományegyetem.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Dombai Borbála Harmath Eszter Szeverényi Noémi
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Társismeret.
EXIT.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Képességszintek.
Az önző gén Richard Dawkins.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Archasonlóság -Miért látunk két arcot egymáshoz hasonlónak?
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A mentális betegségek osztályozása,
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Az egységes egész.
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Change blindness Változás -vakság.
A holdillúzió magyarázata
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
A szomatikus marker feltevés
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Gyakorlati alkalmazás Biológiai felmérés és monitoring.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
A „diszes” problémák korai jelei
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Az egységes egész.
Az alapvető kommunikáció
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
SZIMMETRIA és ASZIMMETRIA az EMBERI TESTBEN
Hol használjuk? küldő jel csatorna fogadó Partner háttérismeretei Partnerrel való viszonyunk Partner motivációja Kiegészítő mechanizmusa Hely Idő.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Google Scholar Wolfram Alpha Scirus Készítette: Varga Ádám.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Az amőba játék algoritmusa. A játék  Az amőba játék, vagy ahogy Magyarországon sokan ismerik, az ötödölő, az egyik legnépszerűbb logikai játék. Sikerét.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Egy- vagy kétoldali cochlearis implantáció?
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Az emberi arcok Az arcon tükröződő érzelmek
Komenczi Bertalan Információelmélet
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar II.
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
SUSANNEK VOLT EGY ÁLMA…
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Az emberi arcok Alkalmazások és érdekességek
A gyermek biológia fejlődése
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Az emberi arcok Az arcfelismerési zavar I.
Előadás másolata:

Az emberi arcok Szociális aspektusok Tekintet iránya, Kor, Nem, Attraktivitás Zimmer Márta mzimmer@cogsci.bme.hu http://www.cogsci.bme.hu/~ktkuser/KURZUSOK/BMETE47A014/2016_2017_2/

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 7. Óramegbeszélés 2. február 14. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 21. Fejlődési adatok 4. február 28. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 7. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 14. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 21. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 28. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 4. Az arcfelismerési zavar I. 10. április 11. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 11. április 18. Alkalmazások és érdekességek 12. április 25. TTK Dékáni Szünet 13. május 2. 2. Zárthelyi dolgozat 14. május 9. Javító-/Pótló ZH alkalom

Tekintet iránya, nem, kor, szépség 6. Szociális aspektusok Tekintet iránya, nem, kor, szépség

Eddig és most Identikum és érzelmek, de számos egyéb információ is leolvasható Ezek a vonások a szakirodalomban is sokszor elhanyagoltak Pedig … Kor, nem, szépség (legszubjektívebb) – automatikus, gyors Tekintet iránya – interakcióban fontos

A tekintet iránya

Érzékenyek vagyunk a ránk irányuló figyelemre Emellett irányítja figyelmünket, ha valaki nem ránk figyel Automatikusan mi is arra nézünk Evolúciós magyarázatok: túlélési esélyeink növelése – pl. félelmet keltő inger, peches szituációk (arról beszélünk, aki mögöttünk áll…) Ránk irányuló tekintet evolúciós interpretációja: potenciális pár vagy ellenség Kommunikációban jelzés értékű – beszéd jogának átadása pl. Fejlődéslélektan: anyanyelv elsajátítása (gavagáj)

Kísérleti körülmények Posner paradigma (1980) Felvillanó inger pozíciójának eldöntése Előtte kulcsinger – kongruens vs. inkongruens helyzet Azonos hatás valamelyik irányba néző arcokra, de valamerre mutató nyilak esetében is! Ergo: nyíl = tekintet? Életszerűbb esetet!!!

Ökológiailag validabb próbálkozások Szemmozgás-követés, olyan helyzetek, ahol arcok és nyilak is voltak Kapták: tekintet hatása nagyobb Gyakorlati folyomány: „csak a kezemet nézzék!” Kérdés: hogyan dolgozzuk fel a tekintet irányát?

Baron-Cohen, 1994, 1995 A szociális figyelem egy elmeolvasó rendszer része, mely képessé tesz minket arra, hogy mások mentális állapotáról előfeltevéseink legyenek A rendszer 4 modulja: Intencionalitás-detektor (első 9 hónap), primitív mechanizmus, az önirányított mozgások célvezéreltek Szemirány-detektor (első 9 hónap), a másik szivárványhártyájának iránya alapján detektálja a tekintet irányát Megosztott figyelem mechanizmusa (9-18 hónap), fenti modulok összekapcsolása, beazonosítja, ha a csecsemő és a figyelt személy ugyanarra figyel TOM (theory of mind, elme-elmélet) mechanizmus (18-48 hónap), itt már képes elméleteket gyártani, mellyel mások viselkedését megjósolhatja

Ellen-elmélet Perrett és munkatársai, 1992 Csak egy „figyelemirány-detektorunk” van Az egyes régiók szerepe, fontossága azonban eltérő A szerzők szerint: SZEMEK > FEJ > TEST

Elsősorban majom egysejt-regisztrációs adatok Kapták: STS sejtjei érintettek a tekintet irányának és az arc nézőpontjának bekódolásában A terület kétoldali sértésekor a tekintet irányának feldolgozása nagymértékben romlik

Biztosan? A Wollaston-illúzió

Fejlődéses adatok Ismert, hogy a babák nagyon korán érzékenyek a tekintetre, annak irányára Preferencia a nyitott szemre, a rájuk irányuló tekintetre (vagy fejre??? testre???) 3 éves korra: sematikus rajz, fotó, video – el tudja dönteni, az illető hová néz (bár kb. 6 éves korra lesz felnőttszerű a teljesítmény) Ez utalhat két egymást követő rendszerre (v.ö. CONSPEC/CONLEARN)

Az életkor észlelése

Általánosságok Ha valakiről gyors leírást kell adnunk, akkor a nem után talán rögtön a második jellemző az illető megbecsült kora lesz Kell-e nekünk ez az információ a felismeréshez/beazonosításhoz? Bizonyos esetekben fontos Pl. boltos a Nemzeti Dohányboltban ;) Hosszú ideig nem látott ismerősök felismerése Eltűnt gyermekek keresése Hétköznapi hasznokkal járna a kutatása, mégsem tekinthető egy alaposan vizsgált területnek

Arc virtuális öregítése

Felismered-e? 

Mire lehet támaszkodni? (1) Szélsőséges esetben: koponya formája (babák homloki része arányaiban nagyobb, mint az alsó arcfél) Korral változik: komponensek relatív helye Ramanathan és Chellappa, 2006: mesterségesen változtatva a szemek és az orr pozícióját (feljebb tolva) idősebbnek ítélik a képen látható gyermeket

Felnőtt arcok esetében Ekkor kisebb arcrégiókra fókuszálunk Hol láthatók/mérhetők a változások? Pigmentáció (bőr, haj) Bőr textúrája (ráncok) Arctól függetlenül: testtartás, izomtónus Arcon tükröződő kisebb jegyek: korral növekvő orr, keskenyedő száj, szűkülő pupilla, nemi jelleg csökkenése (hormonális hatások)

Specialitások Baby face preferencia: már 2 éves korban kialakul a neotén jellegű arcok előnyben részesítése (de: ekkor még nem tudják 8 arc közül kiválasztani a két legidősebbet!) Csoportos torzítások: OAE (sajátkor-torzítás)

A nem észlelése

Általánosságok Felismerése gyors, automatikus Két fő kutatási irány: Milyen jellegzetességek alapján hozunk nemi döntést? A feldolgozás melyik szakaszában, mennyire egyedi módon ismerjük fel a nemi információt? (értsd: identikum-specifikus a feldolgozása vagy sem)

Férfi versus női arcok Szinte minden vonásban eltér a női és férfi arc egymástól Egyetlen kivétel sajnos az orrunk Ha egy fontosabb terület, akkor szemmozgás adatok miatt ez a szem és szemöldök közös régiója, majd szemöldök, majd csak a szemek, majd állkapocs, áll, orr és száj, orr. Férfiak esetében pl. a szem-szemöldök távolság kisebb.

Arcon megjelenő mozgás A statikus jegyek mellett ez is lehet informatív, hiszen a női arcon több mozgás észlelhető, gyakrabban pislogunk, biccentjük vagy rázzuk a fejünket! 

És mások … Persze az esetek többségében nem ilyen nehéz a feladat, hiszen egyéb modalitások is segítenek, illetve külső jegyek is könnyítik döntésünket (frizura, kiegészítők pl.) Ez utóbbiakra nagyobb mértékben támaszkodnak a 7 éves gyerekek Visszanyal a fagyi: felnőttként gyermekek arcáról nagyon nehéz nemi információt leolvasni

A szépség

A legköltségesebb kérdések, avagy amiért hajlandóak vagyunk (lennénk) rengeteget költeni … Mitől lesz az egyik arc szebb, mint a másik? Milyen jellegzetességek miatt tartjuk vonzóbbnak az egyik embert, míg kevésbé vonzónak (taszítónak) a másikat? Ráadásul már a babák is preferálják a szépeket! UFFFFF!!!

Egyáltalán hogyan vizsgálható? Nos, igen! Etikai kérdéseket vethet fel eredeti arcokat használni ezekben a vizsgálatokban. Két megoldás: „Igyál még egy pohárral és kend rá a nyuszira!” avagy előtesztelés Mesterséges torzítással tesszük csúnyává az arcokat

Három faktor Átlagosság Kétoldali szimmetria Szexuális dimorfizmus

Átlagosság Emlékezzünk Valentine multidimenzionális arctér elméletére! (az origó az átlagarc) Nem igaz, hogy az extrémitások vonzanak! Vajon tényleg szebb az átlagosabb? Próbáljuk ki!

4 arc 10 arc 36 arc

4 arc 10 arc 36 arc

A módszer hibája Nem csupán átlagol, hanem egyéb egyedi jellegzetességeket is összemos, pl. Csökken a bőr mintázottsága Nő a szimmetria (ez ráadásul egy másik faktor!) Kísérleti ellenérv (Perrett és mtsai., 1994): 3 mesterségesen létrehozott arc: 60 emberből átlagarc, a 15 legszebbnek ítéltből készült átlag, egy karikatúra arc (az előző kettő közötti különbség eltúlzott verziója) Kapták: karikatúra-arc > szép-arc > átlagarc

60 arc szép arc karikatúra arc

Szimmetria Korai kutatások eredménye: nagyobb szimmetria – pozitívabb megítélés, DE: teljesen szimmetrikus arc: kevésbé szép A látszólagos ellentmondás oka: nem mindegy, hogy hogyan képezzük a szimmetrikus ingereket! Tényleges hatását kísérletesen nehéz mérni, mert előfordulása nagyban korrelál az átlagossággal (és vice versa)

Szexuális dimorfizmus Nemi jelleg serdülőkor után válik igazán kifejezővé/láthatóvá A legfontosabb változások hormonális eredetűek!

Női arc - attraktivitás Összetett arc Magasabb ösztrogén szint Szív-alakú arc Magas arccsont Telt ajkak (korral vékonyodik) Kisebb orr növekedik Kis állkapocs Nagy, fénylő szemek Pupilla korral összehúzódik Szemhéj korral lekókad Ösztrogén-függő változások korrelálnak Egészségi állapot Reproduktív képesség

Női arc - attraktivitás Összetett arc Magasabb androgén szint Hosszabb és szélesebb állkapocs Szélesebb orr Hangsúlyosabb homlok-ív Vastagabb szemöldök Szemek közelebb és mélyebben ülőnek tűnnek

Férfi arc attraktivitás Átlagos Attraktív Domináns Feminin Maszkulin Intelligens Jó apa Androgyn Nő alanyok, 2*, 2 hét különbséggel tesztelve Mennyire ítéltek egy arcot (1200) közül….

Férfi arc attraktivitás Két csoport annak függvényében, hogy mekkora a fogamzási esélye (ovuláció környékén vagy sem) (magas: HCR, alacsony: LCR) Az attraktívnak ítélt arc a HCR periódusban lévő nőknél eltolódott a maszkulin arcok felé

Evolúciós szempontok Darwini alapú szemlélet: azok a viselkedések, melyek elősegítik túlélésünket és szaporodásunkat, fennmaradnak, és genetikai úton továbbadódnak. Fennmaradásunk szempontjából fontos a partner kiválasztása, és itt nem elhanyagolható annak fizikai adottságai sem! Szépség = egészséges, jó genetikai minőséggel megáldott egyed

Egy pár önzőség Saját genetikai állományunk keresése (kísérletesen is igazolt!) Hasonló arcokat hajlamosak vagyunk párként definiálni Morfolt arcoknál ha belemorfolják saját arcunkat, akkor szebbnek látjuk! Pfuj! Szégyen!  Dawkins (1976): csupán szánalmas hordozóeszközei vagyunk önző kis génjeinknek!

Téma Óra Időpont 1. Zárthelyi dolgozat 2. Zárthelyi dolgozat február 7. Óramegbeszélés 2. február 14. Az arcok speciálisak (?), korai modellek, arcok reprezentációja 3. február 21. Fejlődési adatok 4. február 28. Az arcon tükröződő érzelmek 5. március 7. Szociális aspektusok (tekintet iránya, nem, kor, attraktivitás) 6. március 14. 1. Zárthelyi dolgozat 7. március 21. Az arcok idegi reprezentációja - elektrofiziológia 8. március 28. Az arcok idegi reprezentációja – képalkotó eljárások 9. április 4. Az arcfelismerési zavar I. 10. április 11. Az arcfelismerési zavar II., fejlődési rendellenességek, pszichiátria és arcok 11. április 18. Alkalmazások és érdekességek 12. április 25. TTK Dékáni Szünet 13. május 2. 2. Zárthelyi dolgozat 14. május 9. Javító-/Pótló ZH alkalom