Takáts Béla tbela@vfmk.hu A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla tbela@vfmk.hu
Az alapdokumentum TELJESÍTMÉNYMUTATÓK A MAGYAR KÖNYVTÁRI RENDSZERBEN Ajánlás a könyvtári teljesítménymutatók alkalmazására az MSZ ISO 11620:2000 szabvány alapján Kidolgozta a Teljesítménymérési Munkabizottság OSZK Könyvtári Intézet – Budapest 2003
Mire jó? A teljesítménymutatók elsősorban a könyvtári önértékelést szolgálják. Felhasználhatók arra, hogy ugyanabban a könyvtárban a különböző időpontokban nyújtott teljesítményeket összehasonlítsák, illetve hogy különböző szolgáltatások hatékonyságát összevessék. Lehetőség nyílik a könyvtárak közötti összehasonlításra is, de ez csak különleges körültekintéssel végezhető, figyelembe véve a különböző intézmények küldetését, általános operatív céljait, erőforrásait, használói csoportjait, vezetési struktúráját, sajátos munkafolyamatait.
A mutatók A közönség, mint használó A kölcsönzés népszerűsége A használókra vetített költség A kölcsönzési állomány népszerűsége A személyes használat népszerűsége A kölcsönzések költségessége A személyes használat költsége A könyvtáros munkakörben dolgozók kölcsönzési produktivitása A címek elérhetősége A könyvtárközi kölcsönzés hatékonysága A helyben használat intenzitása A gyűjtemény használata Információkeresés Dokumentumszolgáltatás átlagideje zárt raktárból A tárgyi eszközök kihasználtsága Az ülőhelyek kihasználtsága A dokumentumok keresése szabadpolcos terekben A dokumentumbeszerzés gyorsasága A kölcsönzési állomány forgási sebessége A dokumentumfeldolgozás gyorsasága
A közönség, mint használó A) Cél A célközönség/szolgálandó közönség könyvtárhasználatának mérése. B) Alkalmazási terület Minden könyvtár. Alkalmazható a könyvtár egészére, vagy egyes szolgáltatások mérésére. C) A mutató meghatározása A használók aránya a célközönségből vagy a szolgálandó közönségből.
A közönség, mint használó D) Módszer A/B*100 (Ahol: „A” a használók száma a célközönségből vagy a szolgálandó közönségből, “B” a célközönség vagy a szolgálandó közönség létszáma.) Kerekítsék egész számra! E) A mutató értelmezése és a mutatóra ható tényezők Önértékelésre alkalmas mutató mind egy, mind több könyvtár együttes teljesítményének mérésére. A mutató 0 és 100 közötti egész szám. Az optimális érték a 100 felé tart, de viszonylag alacsony érték is kielégítőnek tekinthető sajátos célközönség/szolgálandó közönség esetén.
A közönség, mint használó VFKMI használók száma (A): 17.938 szolgálandó közönség (B): 72.786 mutató kiszámítása: (A / B) * 100 17.938 / 72.786 = 0,246448 * 100 = 24,6448 ≈ 25 VFK A = 12.546 B = 72.786 Mutató: 17
A személyes használat népszerűsége A) Cél A személyes használat viszonyítása a célközönség vagy szolgálandó közönség létszámához. C) A mutató meghatározása A személyes használatok éves száma osztva a célközönség vagy a szolgálandó közönség létszámával. D) Módszer A/B, ahol: “A” a személyes használatok éves száma, “B” a célközönség vagy a szolgálandó közönség létszáma. Kerekítsenek!
A személyes használat népszerűsége VFKMI személyes használatok éves száma (A): 270.128 szolgálandó közönség (B): 72.786 mutató kiszámítása: A / B 270.128 / 72.786 = 3,71126 ≈ 4 VFK A = 176.121 B = 72.786 Mutató: 2
6. A helyben használat intenzitása Az egy személyes használatra jutó helyben használt dokumentumok száma. A/B Ahol: „A” a helyben használt dokumentumok száma, „B” a személyes használatok száma. Mutató: 1,16
Stb. A kölcsönzési állomány forgási sebessége (egy év alatt kölcsönzött könyvtári dokumentumokra vonatkoztatva!) A/B („A” a kölcsönzött dokumentumok száma, „B” a kölcsönözhető dokumentumok száma.) Kerekítsék egy tizedesre! (0,4) A kölcsönzés népszerűsége (!) A/B („A” a cél- vagy a szolgálandó közönség kölcsönzéseinek éves száma, „B” a célközönség vagy a szolgálandó közönség létszáma.) Kerekítsék egy tizedesre! (0,6 - VFK) A kölcsönzési állomány népszerűsége A/B („A” a cél- vagy a szolgálandó közönség által kölcsönzött dokumentumok éves száma, „B” a célközönség vagy a szolgálandó közönség létszáma. (Kerekítsék egy tizedesre!) (3,3)
Köszönöm a figyelmet!