Gyalogos és kerékpáros közlekedés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Sebességszabályozás, sebesség, sebességválasztás II.
Közlekedés kerékpárral Hajdúböszörményben
A Kerékpáros Műszaki Szabályozás elemei - vitaindító Bodor Ádám a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja.
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 1 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben 1.Ellenirányú kerékpározás tapasztalatai egyirányú utcákban Belgiumban.
„A városi közlekedés alternatívái”
GIGARING Mozgásban a város….
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszerek
A gyaloglás Az élhető város és a fenntartható közlekedés legfontosabb eszköze.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
A kerékpáros közlekedés fejlesztése Budapesten hallgató: Gajárszki Áron belső konzulens: dr. Koren Csaba külső konzulens: Szele András Széchenyi István.
Alapfogalmak - Közterület: "közlekedésre bárki által használható, köztulajdonban levő terület" -Közterületi elemek: a, közlekedési elemek ( útpálya,
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
1 Kerék-Pár a várospolitikában Kerékpárosbarát úthálózat tervezési eszköztára kis- és nagyvárosok számára Dalos Péter november 18.
Kerékpáros_hálózat_kutatás Bartus Tamás Mészáros Márton Tanszéki_Terv_
ITS Budapesten.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
Városi tömegközlekedés
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Akadálymentesítés.
7. gyakorlat.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet.
Kerékpárutak építésének engedélyezése
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
ADOTTSÁGOK – TÖRTÉNELMI MÚLT
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
Közlekedjünk kerékpárral a Balaton körül
AZ EKF VÁROSRÉSZ KÖZTERÜLETEINEK MEGÚJÍTÁSA. Legfontosabb problémák: foghíjas, rendezetlen beépítés – megoldása már folyamatban Városszéli funkciók.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Pécs város közterületeinek fenntartási szempontú helyzetképe.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A 4. számú főút közlekedésbiztonsági projektje. A 4. számú főúton bekövetkezett balesetek aránya a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bekövetkezett személyi.
URBANISZTIKA 4 Baracsi Viktória. BEÉPÍTÉSI / KÖRNYEZETALAKÍTÁSI TERV ÉPÜLETEK Meglévő/tervezett épület (jellemző tetőfelülnézet) Jellemző funkció, szintszám.
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Intelligens közlekedési rendszerek
Városi közlekedés, forgalomtechnika 15. előadás
Bartháné Kunráth Ágnes 2017.
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Megújul városunk egyik főútja, a Mártírok útja
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?

Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedési ismeretek
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

Gyalogos és kerékpáros közlekedés Városi közlekedés, forgalomtechnika 4. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma Gyalogos közlekedés Kerékpáros közlekedés A gyalogos közlekedés alapelvei A gyalogos közlekedés létesítményei Példák gyalogos közlekedési elemekre Kerékpáros közlekedés A kerékpáros közlekedés alapelvei A kerékpáros közlekedés létesítményei Példák kerékpáros közlekedési elemekre 2/22

Gyalogos közlekedés - alapelvek Minden helyváltoztatásban szerepel gyalogos mozgás, mely a gyalogos közlekedési rendszer elemein történik. A gyalogos áramlási irányok megismerése befolyásolja a gyalogos létesítmények, de még a tartózkodásra, pihenésre szolgáló közparkok, közterületek tervezését is (kitaposott ösvények). Közös használattal: gyalog- és kerékpárút, vegyes használatú út a gyalogos elsőbbségével, villamos is lehet gyalogos utcában. 3/22

Gyalogos közlekedés - alapelvek Tervezési szempontok: akadálymentesség, biztonság, kényelem, rövidség, tájékoztatás. Vízelvezetés, közvilágítás, téli tisztítás, megfelelő egyenletesség és csúszásellenállás biztosítandó. Gyalogosövezet – igényes építészeti és kertészeti kialakítás, díszburkolat, utcabútor, kirakat, közvilágítás, megfelelő méretű tartózkodási területek. Jellemző városközpontokban és városrész-központokban (Eger sétáló belváros 1981, Pécs Széchenyi tér – Kossuth utca). 4/22

Gyalogos közlekedés - létesítmények Gyalogos közlekedési létesítmények: gyalogjárdák, gyalogutak, lejtők, lépcsők, gyalogosövezet, kijelölt gyalogos-átkelőhelyek. Külön szintű gyalogos átvezetés hálózati, biztonsági vagy kapacitás okból lehet indokolt, elhelyezése a gyalogosok áramlási irányához igazodjon, mert nem szívesen használják. 5/22

Gyalogos közlekedés - méretezés Járdák szélessége min. 1,5 m vagy ennek egész számú többszöröse, nagyobb forgalmú utak mellett min. 3,0 m. Falak, kerítések, korlátok esetén oldalakadály távolság tartandó. Önálló gyalogutak szélessége lehetőség szerint min. 3,0 m. Lépcsők fokmagassága közterületen 10-15 cm között, ajánlott 13 cm. Lépcsők szélessége: 2m+sz = 60 … 64 cm. 6/22

Gyalogos közlekedés - átkelőhely Gyalogos átkelőhelyek telepítése, megvilágítás, bejelentkezéses jelzőlámpa alkalmazása. Két forgalmi sávos utakon gyalogos átkelőhely létesítése kötelező 1000 j/h felett 50 km/h sebesség esetén, 500 j/h felett 50 km/h-nál nagyobb sebesség esetén, ennél kisebb forgalom esetén szükség szerint tervezhető. Lakott területen ötnél több forgalmi sáv esetén középső elválasztás vagy forgalomirányító jelzőlámpa alkalmazása szükséges. 7/22

Gyalogos közlekedés - átkelőhely Forrás: MAÚT Eltolt gyalogos átkelőhely középső szigettel 8/22

Gyalogos közlekedés – külön szinten Forrás: Google Earth Példa Finnországból – Soukka lakóterület (1978) 9/22

Gyalogos utca - Budapest Lövőház u. A gépkocsi behajtás fizikailag korlátozott. Épült EU támogatással 2010-ben. 10/22

Szolnok Tiszavirág gyalogos híd 2011. Forrás: Internet, Fotó: Túry Gergely 11/22

Összefoglalás – gyalogos közlekedés Gyalogos közlekedés tervezési szempontjai: akadálymentesség, biztonság, kényelem, rövidség, tájékoztatás. A méretezés során a szükséges szélességet kell meghatározni. Jelzőlámpás csomópontokban mértékadó a gyalogosok áthaladási sebessége. Kijelölt gyalogos átkelőhely telepítése bizonyos közúti forgalom és sebesség értékek felett kötelező. 12/22

Kerékpáros közlekedés - alapelvek Környezetbarát közlekedési mód, az integrált közlekedési rendszer része. Megkülönböztethető szabadidős és nem szabadidős kerékpáros közlekedés A kerékpáros forgalom mértéke, aránya függ a település méretétől, szerkezeti adottságaitól, a forgalombiztonságtól, a motorizáció és a közforgalmú közlekedés fejlettségétől, valamint a hagyományoktól. 13/22

Kerékpáros közlekedés - létesítmények Önálló kerékpárforgalmi létesítmények kerékpársáv közút mellett kétirányú kerékpárút közút mellett kétoldali egyirányú kerékpárút elválasztott gyalog- és kerékpárút közös gyalog- és kerékpárút A közúton burkolati jellel jelölt kerékpár-forgalmi létesítmények kerékpáros nyom – felfestett burkolati jel, célja a jelenlét hangsúlyozása és a nyomvonal jelzése nyitott kerékpársáv – ha az útpálya szélessége nem elegendő a kerékpársávhoz 14/22

Kerékpáros közlekedés - létesítmények Kerékpározás céljára igénybe vehető vegyes forgalmú felületek csillapított forgalmú terület egyirányú utca ellenirányú kerékpáros forgalommal kisforgalmú utca (200 E/h alatt) egyéb megoldások A kerékpáros mozgási energiája 30-szorosa a gyalogosénak – a közös felületen lebonyolódó mozgásuk konfliktusforrás. 15/22

Kerékpáros közlekedés - csomópontok Csomópontokban különös figyelmet kell fordítani a kerékpáros forgalom átvezetésére (a kerékpáros mindig látható legyen a gépjárművezetők számára). Színes burkolat alkalmazható, ha a kerékpárosnak elsőbbsége van. Külön szintű átvezetés hálózati vagy biztonsági okból, lehetőleg aluljáróval, mert annak magasságkülönbsége kedvezőbb. 16/22

Kerékpáros közlekedés – táblák, jelek Kerékpáros forgalmi létesítmények jelölése – Budapest, Lövőház u., Retek u. 17/22

Kerékpáros közlekedés – létesítmények Kerékpár- és gyalogút szétválása csomópontban épített kerékpár tárolóval – Budapest, Széna tér 18/22

Kerékpáros nyom és csomópont Egyirányú utcában vezetett kerékpáros nyom - Budapest, Varsányi Irén u. Kerékpárút elsőbbsége csomópontban Budapest, Varsányi Irén u. 19/22

Kerékpáros közlekedés – tárolás Példák Amszterdamból 20/22

Összefoglalás –kerékpáros közlekedés A kerékpáros közlekedés környezetbarát mód, az integrált közlekedési rendszer része. Részarányának növelését segítheti a kínálati jelleg, a kerékpáros-barát városi kialakítás. Elválasztás a közúti és gyalogos forgalomtól bizonyos határértékek felett indokolt. Csomópontokban különös figyelmet kell fordítani a kerékpáros forgalom átvezetésére. Kerékpár tárolók létesítése szükséges. 21/22

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22