Gyalogos és kerékpáros közlekedés Városi közlekedés, forgalomtechnika 4. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens
Az előadás tartalma Gyalogos közlekedés Kerékpáros közlekedés A gyalogos közlekedés alapelvei A gyalogos közlekedés létesítményei Példák gyalogos közlekedési elemekre Kerékpáros közlekedés A kerékpáros közlekedés alapelvei A kerékpáros közlekedés létesítményei Példák kerékpáros közlekedési elemekre 2/22
Gyalogos közlekedés - alapelvek Minden helyváltoztatásban szerepel gyalogos mozgás, mely a gyalogos közlekedési rendszer elemein történik. A gyalogos áramlási irányok megismerése befolyásolja a gyalogos létesítmények, de még a tartózkodásra, pihenésre szolgáló közparkok, közterületek tervezését is (kitaposott ösvények). Közös használattal: gyalog- és kerékpárút, vegyes használatú út a gyalogos elsőbbségével, villamos is lehet gyalogos utcában. 3/22
Gyalogos közlekedés - alapelvek Tervezési szempontok: akadálymentesség, biztonság, kényelem, rövidség, tájékoztatás. Vízelvezetés, közvilágítás, téli tisztítás, megfelelő egyenletesség és csúszásellenállás biztosítandó. Gyalogosövezet – igényes építészeti és kertészeti kialakítás, díszburkolat, utcabútor, kirakat, közvilágítás, megfelelő méretű tartózkodási területek. Jellemző városközpontokban és városrész-központokban (Eger sétáló belváros 1981, Pécs Széchenyi tér – Kossuth utca). 4/22
Gyalogos közlekedés - létesítmények Gyalogos közlekedési létesítmények: gyalogjárdák, gyalogutak, lejtők, lépcsők, gyalogosövezet, kijelölt gyalogos-átkelőhelyek. Külön szintű gyalogos átvezetés hálózati, biztonsági vagy kapacitás okból lehet indokolt, elhelyezése a gyalogosok áramlási irányához igazodjon, mert nem szívesen használják. 5/22
Gyalogos közlekedés - méretezés Járdák szélessége min. 1,5 m vagy ennek egész számú többszöröse, nagyobb forgalmú utak mellett min. 3,0 m. Falak, kerítések, korlátok esetén oldalakadály távolság tartandó. Önálló gyalogutak szélessége lehetőség szerint min. 3,0 m. Lépcsők fokmagassága közterületen 10-15 cm között, ajánlott 13 cm. Lépcsők szélessége: 2m+sz = 60 … 64 cm. 6/22
Gyalogos közlekedés - átkelőhely Gyalogos átkelőhelyek telepítése, megvilágítás, bejelentkezéses jelzőlámpa alkalmazása. Két forgalmi sávos utakon gyalogos átkelőhely létesítése kötelező 1000 j/h felett 50 km/h sebesség esetén, 500 j/h felett 50 km/h-nál nagyobb sebesség esetén, ennél kisebb forgalom esetén szükség szerint tervezhető. Lakott területen ötnél több forgalmi sáv esetén középső elválasztás vagy forgalomirányító jelzőlámpa alkalmazása szükséges. 7/22
Gyalogos közlekedés - átkelőhely Forrás: MAÚT Eltolt gyalogos átkelőhely középső szigettel 8/22
Gyalogos közlekedés – külön szinten Forrás: Google Earth Példa Finnországból – Soukka lakóterület (1978) 9/22
Gyalogos utca - Budapest Lövőház u. A gépkocsi behajtás fizikailag korlátozott. Épült EU támogatással 2010-ben. 10/22
Szolnok Tiszavirág gyalogos híd 2011. Forrás: Internet, Fotó: Túry Gergely 11/22
Összefoglalás – gyalogos közlekedés Gyalogos közlekedés tervezési szempontjai: akadálymentesség, biztonság, kényelem, rövidség, tájékoztatás. A méretezés során a szükséges szélességet kell meghatározni. Jelzőlámpás csomópontokban mértékadó a gyalogosok áthaladási sebessége. Kijelölt gyalogos átkelőhely telepítése bizonyos közúti forgalom és sebesség értékek felett kötelező. 12/22
Kerékpáros közlekedés - alapelvek Környezetbarát közlekedési mód, az integrált közlekedési rendszer része. Megkülönböztethető szabadidős és nem szabadidős kerékpáros közlekedés A kerékpáros forgalom mértéke, aránya függ a település méretétől, szerkezeti adottságaitól, a forgalombiztonságtól, a motorizáció és a közforgalmú közlekedés fejlettségétől, valamint a hagyományoktól. 13/22
Kerékpáros közlekedés - létesítmények Önálló kerékpárforgalmi létesítmények kerékpársáv közút mellett kétirányú kerékpárút közút mellett kétoldali egyirányú kerékpárút elválasztott gyalog- és kerékpárút közös gyalog- és kerékpárút A közúton burkolati jellel jelölt kerékpár-forgalmi létesítmények kerékpáros nyom – felfestett burkolati jel, célja a jelenlét hangsúlyozása és a nyomvonal jelzése nyitott kerékpársáv – ha az útpálya szélessége nem elegendő a kerékpársávhoz 14/22
Kerékpáros közlekedés - létesítmények Kerékpározás céljára igénybe vehető vegyes forgalmú felületek csillapított forgalmú terület egyirányú utca ellenirányú kerékpáros forgalommal kisforgalmú utca (200 E/h alatt) egyéb megoldások A kerékpáros mozgási energiája 30-szorosa a gyalogosénak – a közös felületen lebonyolódó mozgásuk konfliktusforrás. 15/22
Kerékpáros közlekedés - csomópontok Csomópontokban különös figyelmet kell fordítani a kerékpáros forgalom átvezetésére (a kerékpáros mindig látható legyen a gépjárművezetők számára). Színes burkolat alkalmazható, ha a kerékpárosnak elsőbbsége van. Külön szintű átvezetés hálózati vagy biztonsági okból, lehetőleg aluljáróval, mert annak magasságkülönbsége kedvezőbb. 16/22
Kerékpáros közlekedés – táblák, jelek Kerékpáros forgalmi létesítmények jelölése – Budapest, Lövőház u., Retek u. 17/22
Kerékpáros közlekedés – létesítmények Kerékpár- és gyalogút szétválása csomópontban épített kerékpár tárolóval – Budapest, Széna tér 18/22
Kerékpáros nyom és csomópont Egyirányú utcában vezetett kerékpáros nyom - Budapest, Varsányi Irén u. Kerékpárút elsőbbsége csomópontban Budapest, Varsányi Irén u. 19/22
Kerékpáros közlekedés – tárolás Példák Amszterdamból 20/22
Összefoglalás –kerékpáros közlekedés A kerékpáros közlekedés környezetbarát mód, az integrált közlekedési rendszer része. Részarányának növelését segítheti a kínálati jelleg, a kerékpáros-barát városi kialakítás. Elválasztás a közúti és gyalogos forgalomtól bizonyos határértékek felett indokolt. Csomópontokban különös figyelmet kell fordítani a kerékpáros forgalom átvezetésére. Kerékpár tárolók létesítése szükséges. 21/22
e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22