Az ILIAS keretrendszer használatának beépülése az oktatói és a hallgatói munkába a Gábor Dénes Főiskolán Berecz Antónia, Balogh Anikó, Littvay László berecz@gdf-ri.hu, balogh@szamalk.hu, littvayl@gdf-ri.hu Gábor Dénes Főiskola
A GDF ILIAS bevezetése és működtetése Fázisok: 1992-től nyitott rendszerű távoktatás Hallgatói CD, oktatóprogramok, tantárgyi honlapok (letölthető fájok, hírek), e-mail. 2003. eLearning stratégia 2004/2005. ILIAS háttérszolgáltatás Szolgáltatások a teljes szervezetre; Felmenő rendszerű bevezetés. 2005/2006. Használatának szerves beépítése az oktatási folyamatba; Kísérleti internetes távoktatási csoportok. 2006/2007. Bevezetés a teljes szervezetben; BSc távoktatás/levelező képzésben szakonként és konzultációs központokként internetes távoktatásos csoportok.
Változásmenedzsment Az új rendszer bevezetése eredményes, de problémák is vannak: A hallgatók aktívan használják, de a tanárok közül csak kevesen; Tanároknak plusz kompetenciákra, és azok fejlesztésére volt szükség, időhiányra hivatkozva zömmel visszautasították. A tantárgyak feltöltöttsége esetén a tanári munka kevesebb időbeli ráfordítást igényel. A mindennapos ILIAS-ba belépésnek olyan természetessé kell válnia, mint az e-mail ellenőrzésének. Tutori munka megszervezése és motiválása Munka honorálását és minőségi ellenőrzését meg kell oldani; Munkaköri kötelezettséggé kell tenni.
Fórumok kezelése Fórumösszeomlás: „Szólj hozzá!” fórum Áttekinthetetlenné vált a sok téma miatt; Szükségessé vált a fórumok szétválasztása és erős moderálása. Feladatok: Fórumba csak egyszer kell beírni vagy megválaszolni egy kérdést. Sajnos sok alkalommal újra és újra rákérdeznek a már kiírt információkra: „biztos”? Széles körben való pontos informálás a rendszerről. Minden lehetséges eszközzel igyekszünk az információkat terjeszteni, mégsem elég. A kérdések megválaszolása fontos, különben a saját hitelünket rontjuk.
A hallgatói viselkedés változása A rendszer fejlődése: Egyre több a betöltött tananyag; Egyre több a rendszert használó hallgató; Egyre több a tutori, mentori feladat. Erőteljes on-line hallgatói közösség: A szakmai anyagok elérése mellett a kommunikáció fontos és vonzó; Web2.0-ás igényű hallgatók: intézményi Wikipédia, kezelői felület teljes testre szabása.
Következtetések és feladatok Tananyagok, gyakorlatok: Folyamatos frissítés lehetősége; Nagyon gyorsan változó tananyagok karbantarthatók. Jelentősen csökken a face-to-face tanítás: Lemorzsolódási arány növekedhet; Intenzívebb feladatadással, nyomkövetéssel, mentorálással kell ellensúlyozni; Ha lemarad a hallgató a vizsgákkal, nagyobb az esély hogy kimarad. Nem attól jó egy keretrendszer hogy „csillog-villog”, hanem attól, hogy használható és használják. Új feladat lehet a végzős hallgatók bevonása (tutorálás, fejlesztés, esetleg a szakdolgozat részeként).
Kapcsolattartás, elérhetőségeink Érdeklődők számára: eLearning szakértői jogosultság; Diplomamunkát készítő hallgatóknak tananyagkészítői jogosultság. Bárki számára elérhető terület: http://ilias.gdf-ri.hu/start.php Bemutató a GDF ILIAS-ról; Felhasználói kézikönyv ill. annak on-line segédletei; Mintatananyagok; Publikációk; Fórumok a nagyközönségnek. Ügyfélszolgálat: berecz@gdf-ri.hu, telefon: 4366-567; projektvezető: budai@gdf-ri.hu, telefon: 4366-566.