Ongjerth Richárd Egy TAK, és más semmi? Gazdaságfejlesztés – városfejlesztés - örökséggazdálkodás Sümeg, 2017. 03. 08.
Egy hír, és ami ebből következik A hír: Gőzerővel folyik a felkészülés a TAK-ok előkészítésére, enormis határidővel. Ami mögötte van: A város arculata nem elsősorban szabályozás, hanem tudás, szándék és pénz kérdése együtt 2020 után egyre kevesebb vissza nem térítendő EU-s támogatás érkezik az országba (az EU támogatáspolitikájának természetéből fakadóan (ld KMR-VEKOP). Ennek nyomán a többi, eddigi negligált lehetőség a döntéshozók szemében felértékelődik. Az örökséggel való gazdálkodás egyre fontosabb lesz (és a hozzáértő gazdálkodók is).
Új szempontok Honnan lesz pénz a fejlesztésre? Visszatérítendő támogatások Privát befektetések (munkahelyteremtés) Ingatlanokat felértékelő beruházások Integrált megközelítés! A városfejlesztés a gazdaságfejlesztés része (legalább részben) A városfejlesztési akciótervezés reneszánsza – a (gazdaságilag) fenntartható magánberuházásokat generáló közberuházások érdekében
A gazdaságtudatos akciótervezés fő típusai A bázis: Gazdasági program – fejlesztési terv (Ötv. 116. §) A kulcsfontosságú (integrált) akciók tervezése: Örökséggazdálkodási és Turizmusfejlesztési Program Helyi Központfejlesztési Program Fenntartható Energia Akcióterv (SEAP) Befektetés-ösztönzési és Partnerkapcsolat-építési Stratégia Melyik mit tud?
Örökséggazdálkodási és Turizmusfejlesztési Stratégia Az örökségelemek attraktivitásukkal további beruházásokat is lehetővé tehetnek. Az örökségelemek szerepét, funkcióját nem önmagukban, hanem a további települési és térségi beavatkozásokkal együtt kell meghatározni. Három munkaszakaszban, a helyi érintettekkel egyeztetve Helyzetkép, helyzetértékelés Célrendszer, célcsoportokkal A szükséges lépések, beavatkozások Feltételrendszer: kapcsolatrendszer, ütemezés, költségigény, gazda, források
Helyi Központfejlesztési Program A helyben meglévő vásárlőerő a bevásárlóközpontok helyben tartására – versenyképesség a bevásárlóközpontokkal – lehet drága, ha megéri! Megfelelő üzleti mix (profilban, minőségben és méretben) Vonzó környezet (közterületek, megközelíthetőség, parkolás, utcabútorok, üzletportálok, cégtáblák, stb.) Összehangolt nyitva tartás Közös brand, márkázás, PR, marketing Közbiztonság, biztonságérzet Eseménymarketing
A Fenntartható Energia Akcióterv (SEAP) Az energiagazdálkodás egységes EU- standardok szerinti települési szintű stratégiai tervezése 5-10 százalékos megtakarítást jelenthet, számottevő befektetés nélkül megalapozza a közvetlen EU-s források megszerzését Polgármesterek Szövetsége a tagországok önkormányzatai csatlakozhatnak, Vállalás: a település CO2-kibocsátásának 2020-ig legalább 20 százalékos csökkentése Finanszírozás: megtakarítás, ELENA, ESCO, TOP, KEHOP, GINOP (JESSICA?)
Befektetésösztönzési és Partnerségépítési Stratégia A városi attraktivitás gazdasági erővé konvertálása márkaalkotó kommunikációs folyamat nyomán vonzó célponttá válik a hazai és nemzetközi ingatlanberuházók, köreiben. Tartalma Helyzetkép, helyzetértékelés Célrendszer Marketing stratégia Kommunikációs stratégia Feltételrendszer, szervezeti, pénzügyi
Köszönöm a figyelmet! Bővebb információért: www.mu-tk.hu Ongjerth Richárd vezető tanácsadó r.ongjerth@mut.hu +36 30 311 3540 Magyar Urbanisztikai Tudásközpont NKft.