Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr 2011. október 14-15. Kistérségi egészségügyi központok közösségi közlekedési ellátottsága az Észak-alföldi régióban Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr 2011. október 14-15. Bói Loránd, Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskola boi.lorand@kti.hu
0. Bevezetés 1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek 2. Térségi kapcsolatok 3. Közlekedésszervezési kérdések 4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ közlekedési helyzetének bemutatása 5. Megoldási lehetőségek
Bevezetés I. – Találkozás a jelenséggel KTI Nonprofit Kft. Személyközlekedési Igazgatóság Közlekedésszervező Irodák . Feladatok: Közszolgáltatási menetrendek előkészítése (helyközi autóbusz, vasút), Kistérségi menetrendi egyeztetések lebonyolítása, Térségi közlekedésszervezés.
Bevezetés II. – a fogalomalkotás szintjei Tevékenységek (szakellátások, rendelések, működés), Intézmény (szervezet, működési forma), Létesítmény (kapacitás, felszereltség, kiépítettség), Helyszín (kapcsolatok, hozzáférés). HEIDEMANN, Claus (1987): Methodologie der Regionalplanung
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek
Az Észak-alföldi régióban 5 helyszínen TIOP 2. 1. 2/07 és TIOP 2. 1 Az Észak-alföldi régióban 5 helyszínen TIOP 2.1.2/07 és TIOP 2.1.2/08 pályázati támogatással létesültek meg, Támogatási összeg 3,7 Mrd. Ft, Az 5 központból jelenleg már 4 üzemel.
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek A pályázati kiírás háttere, célkitűzései: Egészségügyi ellátórendszer átalakítása, fekvőbeteg kapacitás csökkentése, Az ellátórendszerhez való hozzáférés területi kiegyenlítése, Minimum 4 orvosi alapszakma járóbeteg ellátásának 20 percen belüli elérhetősége, Korszerű infrastruktúra létesítése.
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek A pályázati kiírás feltételrendszere: Kistérségenként maximum 1 pályázat, és a pályázat által érintett területen heti 70-nél kevesebb szakorvosi órában van járóbeteg szakellátás, Egészségszakmai szempontból szigorú és részletesen megadott tartalmi elemek, Előzetes egyeztetések, engedélyek szükségessége (EüM, megyei önkormányzat), Pénzügyi fenntarthatóság igazolása modell számítással, Funkciónak megfelelő területen valósul meg a fejlesztés.
Bevezetés II. – a fogalomalkotás szintjei Tevékenységek (szakellátások, rendelések, működés) Intézmény (szervezet, működési forma) Létesítmény (kapacitás, felszereltség, kiépítettség) Helyszín (kapcsolatok, hozzáférés) HEIDEMANN, Claus (1987): Methodologie der Regionalplanung
1. A szakellátó központok létesítése, pályázati jellegzetességek Hiányosságok a közlekedésszervezés szemszögéből: Annak ellenére, hogy az intézmény által generált utazási igények kielégítése a közforgalmú közlekedés feladata: A pályázati kiírásban nem jelenik meg a közösségi közlekedéssel történő elérhetőség, A pályázat előkészítése során közösségi közlekedéssel foglalkozó szervezettel való egyeztetés nem szükséges, A közlekedési helyzet leírása a Megvalósíthatósági Tanulmány része, de itt sem kell külön a közforgalmú közlekedéssel foglalkozni.
2. Térségi kapcsolatok
2. Térségi kapcsolatok (Vámospércs, Létavértes) 10 km
2. Térségi kapcsolatok (Polgár)
2. Térségi kapcsolatok (Ibrány, Baktalórántháza)
3. Közlekedésszervezési kérdések
3. Közlekedésszervezési kérdések Közlekedésszervezési beavatkozást kiváltó tényezők Baktalórántháza Ibrány - Nagyhalász Létavértes Polgár Megfelelő színvonalú utas kiszolgáló létesítmények megléte Közlekedési feltételek javítását célzó kiegészítő projekt Infrastrukturális beavatkozás szükséges Fő utas áramlással ellentétes utazási irányok generálása Közlekedésszervezési beavatkozás szükséges
3. Közlekedésszervezési kérdések Az utazások megoszlása motiváció szerint (2009) KSH (2010) - A lakossági és egyéni közlekedés jellemzői 2009
3. Közlekedésszervezési kérdések Ingázás aránya motiváció és településnagyság szerint (2009) KSH (2010) - A lakossági és egyéni közlekedés jellemzői 2009
3. Közlekedésszervezési kérdések Az idősebb korosztálynál az egészségügyi intézménybe való eljutás motivációja magas (65 év felettieknél minden 10. utazás), Az egészségügyi intézményekbe igyekvők számára fontos szempont a közlekedési eszköz rugalmassága, Az egészségügyi intézménybe utazók útiköltségeit a fizető utasok esetén az OEP utólag téríti meg. A 65 év felettiek utazása ingyenes, az utaztatásuk után járó állami támogatás alacsony, Alacsony számú időben szétszórt utazási igények, A kistérségi járóbeteg szakellátó központok elhelyezkedése miatt az utazási irányok a fő utazási áramlásokkal ellentétesek.
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása 11 település (1 kistérségen kívüli), 27923 lakos, 22 szakrendelés, Üzemelés kezdete: 2011. június, Párhuzamosan megvalósult közlekedésfejlesztési projekt (buszöblök, megállók létesítése).
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása Település Rangsor (eljutás alapján) (esetszám alapján) Havi esetszám (1000 lakosra) Nagyhalász 1 2 213 Ibrány 190 Paszab 3 5 94 Tiszabercel 4 106 Tiszatelek 133 Gávavencsellő 6 9 34 Buj 7 50 Vasmegyer 8 10 24 Balsa 63 Tiszarád 45 Beszterec 11 Újdombrád 12 12/12 5/3 11/11 9/6 6/9 4/4 3/5 2/1 10/8 1/2 8/10 7/7
4. Az Ibrány-Nagyhalász Járóbeteg Központ helyzetének bemutatása Eljutási idő különbözet a kistérségi és az alternatív szakellátó intézmény között (perc) A 2010/2011. évi közforgalmú menetrend alapján
5. Megoldási lehetőségek
5. Megoldási lehetőségek Utasszámok esetszám alapján becsülhető napi maximális nagysága
5. Megoldási lehetőségek Közforgalmú közlekedés Útvonal hosszabbítás (38 járat), Új járat indítás (5 járat), Indulási idő módosítás csatlakozás biztosításához (3 járat) Kérdéses a kihasználtság mértéke.
5. Megoldási lehetőségek
5. Megoldási lehetőségek
5. Megoldási lehetőségek Rugalmas közlekedés Finanszírozás hiányossága (Személyközlekedési törvény)
5. Megoldási lehetőségek 12/12 5/3 11/11 9/6 6/9 4/4 3/5 2/1 10/8 1/2 8/10 7/7
5. Megoldási lehetőségek Becsülhető napi utasszámok és falu(tanya-)gondnoki busz ellátottság
Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr 2011. október 14-15. Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Fiatal Regionalisták VIII. Konferenciája, Győr 2011. október 14-15. Bói Loránd, Debreceni Egyetem Kerpely Kálmán Doktori Iskola boi.lorand@kti.hu