Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez MTA GTB Marketingtudományi vitaülés Budapest, 2016. december 5. Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez Dr. Pavluska Valéria egyetemi docens PTE KTK Marketing és Turizmus Intézet
A társadalmi és a nonbusiness marketing felértékelődése Dr. Dinya László: A társadalmi és a nonbusiness marketing szakmai kihívásai, kutatási kérdései a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseinek aktualizálása a társadalmi és a nonbusiness marketing, valamint a versenyképesség, illetve az ennek helyére lépő fenntarthatóság kapcsolatának vizsgálata
Szerteágazó nonbusiness témák A nonbusiness világ Szerteágazó nonbusiness témák igen különböző társadalmi-gazdasági összefüggéseket érintenek legfontosabb közös tulajdonság: közvetlenül nem kötődnek üzleti célokhoz egyéb közös jellemző? tisztázni és aktualizálni kell a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi sajátosságait a jelenség megismerése marketing következmények
Társadalmi-gazdasági összefüggések a társadalmi és a nonbusiness marketing hátterében Piac társadalom A piacgazdaság fontos társadalmi értékeket is hordoz: a piaci csere szabadsága, fogyasztói szuverenitás, innovációra való ösztönzés stb. nem kapnak kellő elismerést társadalmi marketingkampányok kellenének Versenygazdaság fenntartható piacgazdaság: értékformálás, szemléletváltás, adekvát viselkedésminták, új kompetenciák, nem üzleti elven működő struktúrák kialakítása társadalmi marketingkampányok
Társadalmi-gazdasági összefüggések a társadalmi és a nonbusiness marketing hátterében Társadalom piac a gazdaság társadalmi és kulturális beágyazottsága: társadalmi intézmények hatása, társadalmi/kulturális erőforrások (tőkék) gazdasági hasznosulása a tőke fogalmának kiterjesztése: személyes (kapcsolati) és kollektív (hálózati) társadalmi tőkeformák információkhoz, közösségi léthez való hozzáférés (pozicionális tőke) kockázatos ügyletek másokkal (bizalomtőke) szolidaritás (kötelezettségtőke) társadalmi kontroll lehetősége (hálózatkontroll) bizalom légköre a hálózatban (hálózatbizalom) általános értékek, normák, morál (hálózatmorál) civil tőke stb. árnyalt elemzőapparátusok kidolgozása a nonbusiness jelenségek gazdasággal, társadalmi jólléttel való összefüggéseinek vizsgálatához
A civil szervezetek belső értéke a civil szervezetekben való személyes tevékenység során elsajátíthatók azok a képességek, ismeretek és attitűdök is, amelyek társadalmi tőkegyarapító tényezők az áralku helyett a kapcsolat- és a hálózatszervezés specifikus formái fejlődnek ki: sajátos magatartási, kapcsolatépítési, együttműködési és kommunikációs képességek
Megjegyzések a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez a modern marketing alapelve (a célközönség elégedettségének megteremtésén keresztül elérni saját céljainkat) és technológiája (a piacorientáció) szervezetsemleges a nonbusiness szervezetek számára a modern marketing elvi alapjain a sajátos nonbusiness karaktereket figyelembe vevő specifikus marketing modell(eke)t kell felépíteni ehhez azokat a kulcsfogalmakat kell tisztázni, amelyeket a klasszikus marketingből úgy ismerünk mint marketingkoncepció, piacorientáció, csere, fogyasztó/vevő, termék, eredményesség