Zene – élettan, kórélettan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Advertisements

A napsugárzás jótékony hatásai:
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Orvosképzés Dél-Magyarországon Prof. Benedek György Dékán Általános Orvostuományi Kar Szegedi Tudományegyetem Orvosképzés Dél-Magyarországon Prof. Benedek.
Széchenyi tehetségműhely
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Mikor beszélünk koraszülésről?
A munkaegészségtan oktatása Magyarországon
A Bioetika Oktatása a Debreceni Egyetemen
A fejhallgatók története
HYPERTONIA: PATHOMECHANISMUS, TERÁPIÁS KONZEKVENCIÁK
30 éves jubileumi rendezvény képekben Gunaras, Resort Spa Hotel október 4-6.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Zeneterápia.
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Kommunikáció beteg gyermekekkel
A Kovács-módszer alapismeretei
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Szabályozás-vezérlés
Az EDUVITAL koncepció és oktatási gyakorlat Dr. Falus András egyetemi tanár, az MTA tagja.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Bevezetés a neveléstudományba
Kommunikáció az egyetemen
A mozgás élettani hatásai
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Avagy a világ ismerete az ókorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Korai tehetségnevelés
Orvos és Egészségtudományi Centrum, Klinikai Kutató Központ
Korányi Sándor a nephrológus
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Szegedi Tudományegyetem Bolyai Intézet
egyetemi tanár, főigazgató
Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlése, Pécs, 2011 szeptember 30.
A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális.
Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális.
Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális.
„Hova tovább?! „ – tájékoztató nap Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Prof. Dr. Decsi Tamás egyetemi tanár, főigazgató
Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
Közösségszervezés BA.
Augustin Thierry „Van a világon valami, ami értékesebb,
Egy- vagy kétoldali cochlearis implantáció?
Prof. Dr. Rosivall László
Idősen is fiatalosan Senior fejlesztő program a
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
ELÉGEDETTSÉGI FELMÉRÉS
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Szabályozás-vezérlés
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
Ókor Egyiptom Róma Görögország.
SZOCIÁLIS MUNKA MÓDSZEREK Pszichoterápiás módszerek
Hangtani alapfogalmak
Ferencsik Mária, Zöllei Magdolna SZTE ÁOK I sz. Belgyógyászati klinika
Előadás másolata:

Zene – élettan, kórélettan Tudomány és Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális és posztgraduális tantárgy 2016/2017. II. félév Zene – élettan, kórélettan Prof. Dr. Rosivall László Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem

A zene kultúránk és életünk szerves része „A kínaiak 4000 évvel ezelőtt gondosan megtervezett, jól megszervezett zenepedagógiai rendszert működtettek, ahol törvény által szabályozott szakmai felügyelet volt, kiépült vizsgarendszer működött, tudatos népdalgyűjtést végeztek, aktív zenekari élet folyt, s ők állították össze az első énekeskönyveket.” A legrégibb megszóltatható furulyák, kínai, 9000 évesek (szlovén 45 000 évesek a legrégibb töredékek) STUDIA CAROLIENSIA 2004. 2. SZÁM 78-108., GYÖRGYINÉ KONCZ JUDIT AZ ÓKOR ZENEI NEVELÉSE

Platon i.e. 427 - i.e. 347 „Platón kihangsúlyozza az anyák és dajkák szerepét, akik a korai gondozáson túl felelősek azért is, hogy milyen zenei és irodalmi anyagot, milyen minőséget tanítanak gyermekeiknek, milyen szellemi minőség alakítja a gyermek lelkét.„ STUDIA CAROLIENSIA 2004. 2. SZÁM 78-108., GYÖRGYINÉ KONCZ JUDIT AZ ÓKOR ZENEI NEVELÉSE

Arisztotelész i.e. 384- i.e. 322 „Nem művészeket, hanem műértő polgárokat kell nevelni”. (Arisztotelész, Politika 8, Budapest, 1984). Bust of Aristotle. Marble, Roman copy after a Greek bronze original by Lysippos from 330 BC; the alabaster mantle is a modern addition. STUDIA CAROLIENSIA 2004. 2. SZÁM 78-108. GYÖRGYINÉ KONCZ JUDIT AZ ÓKOR ZENEI NEVELÉSE

Mi a zene? Fizikai rezgés, hullám matematikailag kifejezhető rendszerben Kommunikációs eszköz Nyugtató, elaltató Szórakoztatási eszköz Hangulat alakító Harci eszköz Szerelmi csábítási eszköz Gyógyítási eszköz Sámánok titkos fegyvere

Leibniz: A zene a lélek öntudatlanul végzett aritmetikai művelete És akinek szép a lelkében az ének, az hallja a mások énekét is szépnek Nincsen pontos válasz Platon,: A zene harmónia (szabályozott hangviszonyok), rüthmosz (táncszerű mozgás) és logosz (nyelv) egységéből áll. Cassiodorus: A zene az a tudomány, melynek tárgyát a hangokban rejlő számviszonyok alkotják. Konfuciusz: Emberi kultúránk gerince a jellem. A zene a jellem virágzása. Leibniz: A zene a lélek öntudatlanul végzett aritmetikai művelete Beethoven: „A zene a szellemi élet közvetítője az érzéki élethez.” Rabindranaath Tagore: A zene legszebb emberi törekvéseinkre épít, és mélységesen gyógyító hatású, megteremti a testi és lelki, az érzelmi és értelmi élet harmóniáját, egyesíti a lelket és a testet. Yehudi Menuhin: A zene szavak nélkül is képes összekapcsolni az érzést a gondolattal.  

Mire hat a zene? Minden sejt működésére Az idegrendszerre A lélekre A gondolkodásra A hangulatra Szívműködés ritmusára Anyagcsere sebességére Az immunrendszerre Az emberre méhen belül, méhen kívül Állatokra Növényekre Minden élőlényre Növekedésre Szaporodásra

Mi a betegség? Báró Korányi Sándor Betegségről: „…a beteg baja nemcsak egy szerv, nem is egész egyéniségének egyetlen szerv állapotából megítélhető betegsége, de mind annak összessége, amit felőle érez, amit felőle gondol, ami morphologiailag beteg szerve állapotából a többire következett, vagy következni fog és amit általa testileg, lelkileg szenved.” (1928) Báró Korányi Sándor 1866-1944

A zene terápiás eszközként való alkalmazásakor mi a fontos? A terapeuta személyisége A csoportos együttlét A környezetváltozás A törődés, valahova tartozás A gondolat elterelése A kizökkentés, a tapadás oldása A zene ritmusa A magas, vagy a mélyhangok; a dobok vagy az fúvósok Feltételes reflex kiépítése: ha zene, akkor felejtés

A Nagy Kérdések Zenére szüljünk, azaz zenével szülessünk? Legyen meg a mindennapi zenénk? Milyen betegségeket gyógyít a zeneterápia: csak psychéseket? Kell-e zenét hallgatni műtét közben? Kinek kell hallgatnia: a betegnek vagy az operatőrnek? Az agyműködés melyik részére hat? Mi a pontos hatásmechanizmus? Ha a hang hullámok energiája befolyásolja a sejtek működését, akkor mi az optimális hangerő? Különböző emberek, különböző betegségek különböző terápiás zenét igényelnek? A terápiás zene függ az életkortól, a nemtől, az iskolázottságtól, az ízléstől, a korábbi élményektől? - A halláskárosodottokra is hat a zeneterápia?

Evelyn Glennie, a süket zenész „én a füleim mellett a kezeimen, a karomon, a csontjaimon, a mellkasomon, a gyomromon, a lábamon keresztül is hallok. Érzem a vibrálást, a rezgést, érzem a hangokat.” Egyik legkeresettebb ütőhangszeres zenésze, 25 lemez, Grammy-díj Megkapta a "Dame" címet, mely a "Sir" női megfelelője. Szeret mezítláb fellépni, mert a mély hangokat talpán keresztül érzékeli. Azt mondja, hogy ma ismét ugyanolyannak hallja a hangokat, mint mielőtt elveszítette a hallását.

https://youtu.be/IU3V6zNER4g <iframe width="450" height="260" src="https://www.youtube.com/embed/IU3V6zNER4g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Zeneterápia az orvoslásban Tudomány és Művészet Kórélettana Választható kreditpontos graduális és posztgraduális tantárgy 2016/2017. II. félév Zeneterápia az orvoslásban Kollár János Kórélettani Intézet Nephrológiai Kutató és Képző Központ Elméleti Doktori Iskola - Semmelweis Egyetem

Oktatás  2003-2005 Kommunikációs Főiskola, Budapest, önismereti, prezentációs, üzleti tárgyalástechnika és kommunikációs tréningek;  2009 Middelburg Center of Transatlantic Studies, Roosevelt Academy, Middelburg, Hollandia, “Learning Is Fun” saját fejlesztésű, tanulás-és tanítástechnikai kurzus;  1999-2012 Debreceni Egyetem, Orvos- és Egészségtudományi Centrum, Népegészségügyi Kar, Magatartástudományi Intézet, orvosi kommunikáció, orvosi pszichológia, zeneterápia oktatása angol és magyar nyelven. 2014 meghívott előadó a Máltai Egyetemen, a KOLLÁR módszer mesterkurzus oktatója. Dr. Kollár János Debreceni Agrártudományi Egyetem, agrármérnök Kossuth Lajos Tudományegyetem, pszichológia szakos középiskolai tanár Magyar Pszichodráma Egyesület, pszichodráma asszisztens Magyar Szimbólum- és Relaxációs Terápiás Egyesület, relaxációs terapeuta Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem, Felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus Magyar Pszichológusok Érdekvédelmi Egyesülete, T-csoportvezető tréner Hochschule für Musik und Theater, Hamburg: Doctor Scientiae Musicae – PhD Kutatási terület  Orvosi kommunikáció, orvosi pszichológia, tanulástechnika, tanítástechnika, önismeret, prezentációs képességek fejlesztése, tréningek tartása, zeneterápia. A 2012-ben Magyarországon akkreditált KOLLÁR-módszer (tanulás- és tanítássegítő program) alapítója és kidolgozója.