Információmenedzsment
Mi a különbség? Mi az egyezőség? Adatmenedzsment Minőségi adat Pontos, naprakész és időben érkező információ Információmenedzsment
Adat és információ egy ciklusban Forrás: https://www.jmu.edu/cisr/journal/20.2/pdfs/vinek.pdf
Információs tevékenységek Information management Information lifecycle management Information architecture Information ecosystem Information mapping Mit jelentenek ezek a kifejezések? Mi az azonosság? Mi a különbség közöttük?
Az információmenedzsment összetevői Ember Technológia Folyamatok
Az információmenedzsment összetevői Ember – motiváció, képzés Technológia – fejlesztés, karbantartás Folyamatok - szabványosítás
AZ INFORMÁCIÓMENEDZSMENT CÉLJAI, TEENDŐI az információs igények reális felmérése, megfogalmazása az információs szintek tudatosítása az információszűrés biztosítása A szervezet információs erőforrásainak (belső források) kezelése, menedzselése a külső források menedzselése Az információ feldolgozó folyamatok kellő hatékonyságának biztosítása Információbiztonság és adatvédelem
Az információmenedzsment elvárt előnyei A vállalati információs szervezet fejlesztése A menedzserek információs támogatása CA képzési programok Új termékek, szolgáltatások gyorsabb bevezetése Gyors válaszadás, QA rendszerek Megéri az információ, ha: Tudás építhető belőle Minőségi (releváns, hiteles, aktuális) Költséghatékony
Az információmenedzsment rendszerek (MIS) várható előnyei Forrás: http://www.management-hub.com/information-management-advantages.html Facilitates planning : MIS improves the quality of plants by providing relevant information for sound decision – making. Due to increase in the size and complexity of organizations, managers have lost personal contact with the scene of operations. Minimizes information overload : MIS change the larger amount of data in to summarized form and there by avoids the confusion which may arise when managers are flooded with detailed facts. Encourages Decentralization : Decentralization of authority is possibly when there is a system for monitoring operations at lower levels. MIS is successfully used for measuring performance and making necessary change in the organizational plans and procedures. Brings Coordination : MIS facilities integration of specialized activities by keeping each department aware of the problem and requirements of other departments. It connects all decision centers in the organization . Makes control easier : MIS serves as a link between managerial planning and control. It improves the ability of management to evaluate and improve performance . The used computers has increased the data processing and storage capabilities and reduced the cost .
Információra az értéklánc minden eleme számára szükség van. Vállalati értéklánc – Michael Porter: Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. 1985. Információra az értéklánc minden eleme számára szükség van.
Értéklánc
Az „értékláncokat” támogató feladatok Vállalati értéklánc Feladatok A value chain is a set of activities that a firm operating in a specific industry performs in order to deliver a valuable product or service for the market. Vállalati adattárak szervezése, tartalma, elhelyezése, védelme Információs rendszer kiterjedése, állapota, igények és szolgáltatások összhangja A hardver-szoftver rendszerek használatának hatékonysága A fogyasztók, végfelhasználók ellátásának biztosítása
Az információmenedzsment ciklusa 1. Tervezés 2. Gyűjtés, létrehozás 3. Szervezés 4. Használat, terjesztés 5. Karbantartás 6. Szabályozás, elrendezés 7. Értékelés
Két nagy feladat A belső információk rendezése, szervezése, disszeminációja – láthatóvá és elérhetővé tétele Az információs hiányok pótlása - külső információforrásokból
Információk külső forrásai sajtófigyelő cégek előfizetett adatbázisok weboldalak
Az információmenedzsment kiszervezése Olcsóbban és hatékonyabban Csak bizonyos feladatok kiszervezése – külső információ források megszerzése
Nézzék meg az Infodok Kft. oldalát www.infodok.hu Mi a fő profilja? Milyen szolgáltatásokat végez? Melyik szolgáltatása tűnik a legérdekesebbnek?
Feladat Nézzék meg az Opten Informatikai Kft. honlapját. Kik is ő? Milyen szolgáltatásokat nyújtanak?
Fő technológiai trendek és fejlesztési irányok A rutinjellegű szellemi tevékenységek egyre szélesebb körű algoritmizálása, automatizálása az e célokra kidolgozott információfeldolgozó gépek segítségével. A kommunikációt a tér- és időbeli kötöttségekből kiszabadító globális telekommunikációs rendszerek kiépítése, folyamatos fejlesztése. A digitális információfeldolgozó és a telekommunikációs rendszerek integrálása. (telematika =telekommunikáció + informatika, infokommunikáció=informatika + kommunikáció) Az infokommunikációs eszközök felhasználóbarát jellegének folyamatos fejlesztése. A média és a telematikai rendszerek fejlődésének konvergenciája.
Hogyan segítik az OCR (optical character recognition) rendszerek az információmenedzsmentet? Information, as we know it today, includes both electronic and physical information. The organizational structure must be capable of managing this information throughout the information lifecycle regardless of source or format (data, paper documents, electronic documents, audio, video, etc.) for delivery through multiple channels that may include cell phones and web interfaces.
Stratégiák a pozíció megőrzésére és a további fejlődésre Beépülés a szakmai és üzleti folyamatokba Általános vs. specifikus szakmai igények teljesítésének egyensúlya Testreszabás: tartalom, forma, információs csatorna Támogató szakmai partner imázsunk fenntartása Költséghatékonyság kommunikálása Proaktivitás és utánkövetés Nyitottság az új igényekre A visszajelzést minden esetben intézkedés és visszaigazolás követi Mesterségbeli tudás többféle szolgáltatási csatorna használatára Szakmai kapcsolatrendszer/hálózat fenntartása és fejlesztése Az önálló keresés támogatása