Marketing I. 7. előadás Árpolitika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kereslet rugalmassága
Advertisements

Szirmai Andrea PhD hallgató 2005.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Marketing terv Készítették: Fekete Szilvia Guganovich Réka
Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
Beruházások elemzése Beruházás: tárgyi eszközök létesítésre, a tárgyi eszköz állomány bővítésére irányuló műszaki – gazdasági tevékenység. Jellemzői: Nagy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Tökéletes verseny és monopólium
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árképzés a vendéglátásban
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
9. ÁRPOLITIKA ár: A termék és szolgáltatás pénzben kifejezett ellenértéke. Az a pénzmennyiség, amelyért megvehetjük vagy eladhatjuk az adott terméket vagy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Magyar vásárlók ártudatossága
4. Előadás: FEDEZET október 25..
A vállalat pénzügyi modellezése: az ÁKFN struktúra
Készítette / Author: Tuska Katalin
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Alapfogalmak.
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Marketingmenedzsment 2008
Költségelemzés, költséggazdálkodás
Fedezetelemzés Schiberna Endre.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Marketing BA 2. Az árpolitika alapjai
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Marketing mix.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Kereslet-rugalmassági számítások
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Ár, árstratégiai döntések
Vállalati Gazdaságtan
Az árképzés szempontjai
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Kisvállalati marketing III.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Marketing I. 2. előadás A vállalat piaca és környezete
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kérdések a második zh-hoz
ÁRPOLITIKA.
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
A kereslet.
Kapacitástervezés.
Szirmai Andrea PhD hallgató 2005.
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Marketing I. 7. előadás Árpolitika Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT

Amiről ma szó lesz: Ár szerepe a marketingben Árképzés fő tényezői Ár-minőség stratégiák Költségek szerepe az árképzésben Kereslet az árképzésben Versenytársak és áralakítás Végső ár kialakítása, sajátosságok Árdifferenciálás Promóciós árak

Az ár szerepe a marketingben Az ár az a pénzben kifejezett érték, amit a termékekért vagy szolgáltatásokért – a tulajdonjog vagy a használat megszerzésért – az eladó elkér, illetve a vevő megfizet. 8.1.1.

Az ár megjelenési formái Termelői ár Nagykereskedelmi ár Kiskereskedelmi = fogyasztói ár Forgalmi adó – visszaigénylés Vám, importadó 8.1.1.

Vállalati árcélok és árpolitika Az árpolitika: a piaci árak alakításával foglalkozik. Az árpolitika a marketing szintjén a konkrét árak kialakításával összefüggő döntéseket, módszereket foglalja magában. (Magyarországon kiemelkedően magas a lakosság árérzékenysége.) és az alacsony árak iránti igénye. vállalat ÁR 8.1.2. vevők versenytársak

Árpolitikai marketingdöntések Mennyibe kerül a termék a vállalatnak? Mekkora nyereség tervezhető? Mennyiért lehet eladni? Legyen-e árdifferenciálás? Mikor adjon a vállalat árengedményeket? Mikor legyen árváltoztatás? Hogyan igazodjon az ár a termékéletciklus egyes szakaszaihoz? 8.1.3.

Az ár szerepének sajátosságai a marketingmix körében rugalmasság célpiac-árstratégia Az ár szerepének sajátosságai a marketingmix körében promóció jövedelmezőség pozicionálás 8.1.3.

Ár / minőség stratégiák MAGAS KÖZEPES ALACSONY MINŐSÉGI FELÁR STRATÉGIA MAGAS ÉRTÉK STRATÉGIA SZUPER ÉRTÉK STRATÉGIA TÚLÉRTÉKELŐ STRATÉGIA ÁTLAGOS ÉRTÉK STRATÉGIA KEDVEZŐ ÉRTÉK STRATÉGIA ÁTVÁGÓS STRATÉGIA HAMIS SPÓROLÓS STRATÉGIA TAKARÉKOS STRATÉGIA MAGAS T E R M É K M I N Ő S É G KÖZEPES ALACSONY 8.1.3.

Az árképzés fő tényezői árcélok árak költségek kereslet konkurencia külső szabályozás a közgazdaságtan törvényszerűségei 8.2.

Költségek szerepe az árképzésben Költség alapú árkalkuláció: Haszonkulcsos árkalkuláció Tervezett hozam szerinti árképzés Fedezeti mennyiség számítása Termelési volumen hatása a költségekre: Méretgazdaságosság Tanulási/tapasztalati hatás 8.3.

Haszonkulcsos árképzés …az, amikor a vállalat az összes költségét figyelembe véve meghatározza, hogy hány százalékos hasznot (nyereséget) kíván beépíteni a piaci árba. Pc = AC * (1+m) haszonkulcsos ár haszonkulcs egységköltség 8.3.1.

Tervezett hozam szerinti árképzés …esetében olyan árat kalkulálnak, amely mellett a befektetés a tervezett hozamot eléri az értékesítési volument figyelembe véve. a várható hozamráta a t-edik időszakban a befektett tőke értéke rt x K PROI = AC + Q a kibocsátott (értékesített) mennyiség a tervezett hozamon alapuló ár (ROI-Return on Investment-beruházás hozama) a termék egységköltség 8.3.1.

Fedezetszámítás A fedezeti pont az az értékesítési mennyiség, amely mellett egy adott áron a teljes árbevétel éppen fedezi az összes felmerült költséget. Egységár költség árbevétel árbevétel F = Cf / (p - Cv) NYERESÉG összköltség VÁLTOZÓ KÖLTSÉG Egységre jutó változó költség Fedezeti mennyiség FIX KÖLTSÉG Fix költség 8.3.2. mennyiség FEDEZETI PONT

A termelési volumen hatása a költségekre MÉRETGAZDASÁGOSSÁG egy termékre eső költség csökkentés a termelés méretének növelése által = kumulált termelés egységnyi termékre jutó költség TANULÁSI/TAPASZTALATI GÖRBE = 8.3.

Kereslet szerepe az árképzésben Elismert értéken alapuló árképzés Az elismert értéket az az ár fejezi ki, amelyet a fogyasztók megfelelőnek tartanak egy adott termékre. Fogyasztók szubjektív termékértékeléséből és árelfogadásából indul ki. Piackutatás – kereslet becslés – termelési kapacitás becslés – nyereség becslés – termékfejlesztés és gyártás Minimum és maximum ár 8.4.1.

Kereslet szerepe az árképzésben Árelfogadás és célcsoport-árstratégia: A fogyasztói célcsoport által elfogadott árba – az elvárt nyereség mellett – mennyi költség „fér bele”, majd a költség szerint optimalizálják a terméket. Fogyasztói csoportok különbségei a termékelőnyök értékelésében és árelfogadásában. Fogyasztói célcsoport kiválasztása (vállalatnak megfelelő ár/minőség mellett) Többféle ár/minőség választás – több célcsoport. 8.4.2.

Kereslet szerepe az árképzésben A termék értéke a fogyasztó számára: Az elismert értéken alapuló árképzésben a vevő kapcsolatot keres a termék ára és minősége (értéke) között. Különböző gyártók termékeit összehasonlítja – a termék relatív ára. Ár-minőség viszony. A hozzáadott érték a vevőnek nyújtott értéknek és a fogyasztó költségeinek különbsége. Belső referenciaár – külső referenciaár. 8.4.2.

Kereslet szerepe az árképzésben A kereslet árérzékenysége A kereslet árrugalmassága azt mutatja meg, hogy valamely áru árának 1 %-os változásának hatására hány %-kal változik az iránta megnyilvánuló kereslet. Befolyásoló tényezők: Termékek típusai: Normál javak Inferior javak Luxushatás Helyettesítő termékek Kiegészítő termékek 8.4.2.

Kereslet szerepe az árképzésben A vásárlók jövedelme és a kereslet Engel törvény: Jövedelmek növekedése esetén a háztartási kiadási szerkezetben kisebb arányú lesz az élelmiszer-vásárlás, stabilizálódik a háztartásra és a ruházkodásra fordított költés aránya, növekszik az egyéb (szabadidő, kultúra, hobbi) költés aránya. 8.4.2.

Kereslet szerepe az árképzésben Árstratégia a termékéletciklus egyes szakaszaiban: értékesítés, nyereség idő behatoló v. lefölöző eredeti szinten maradó v. csökkenő ált. csökkenő, speciálisárak csökkentett, engedményes árak 8.4.2.

Versenytársak szerepe az árképzésben A vállalatok különböző módon ismerik meg a konkurencia termékét: árfelderítés ár-minőség elemzés árstratégia figyelés árajánlat stratégiai figyelése reakciófigyelés 8.5.

Piaci struktúra – a piac típusa TÖKÉLETES VERSENY az egyensúlyi ár automatikusan kialakul, külön-külön sem az eladó, sem a vevő nem képes befolyásolni az ár alakulását MONOPOLISZTIKUS VERSENY termékdifferenciálás – többféle ár,az árnak itt kisebb szerepe van, mint a többi marketingmix elemnek OLIGOPOL PIACOK az eladók érzékenyek egymás áraira, de nem az árral, hanem már marketing eszközökkel (pl. márkával, reklámmal, értékesítési politikával) versenyeznek MONOPÓLIUM állami mp.- közérdek miatt indokoltnál alacsonyabb ár, természetes mp.-kereslet függvénye 8.5.1.

A versenytársakat figyelembe vevő árképzési módok IGAZODÓ ÁRKÉPZÉS AJÁNLATI ÁRKÉPZÉS VÁLASZ A VERSENYTÁRSAK ÁRVÁLTOZÁSAIRA ÁRVERÉS VAGY AUKCIÓS VERSENYTÁRGYALÁS 8.5.2.

Árképzési módok összefoglaló sémája KÖLTSÉG KERESLET VERSENYTÁRSAK egységköltség elismert érték (elfogadott ár) meghatározása versenytársak referenciaárai + nyereség - önköltség Döntés saját árról: drágább azonos olcsóbb = eladási ár = nyereség nyereség Hogyan változnak a költségek a méretgazd./tap. görbe szerint? Ezen az áron mekkora a potenciális piac? Hogyan tartható, vagy változtatható a versenypozíció? ELADÁSI ÁR 8.5.2. Milyen lesz a jövedelmezőség: - az önköltséghez viszonyítva? - a beruházáshoz viszonyítva?

Végső ár kialakítása Árdifferenciálás, ha ugyanazt a terméket/ szolgáltatást különböző vevőknek különböző árakon adjuk el. 8.6.2.

8.6.2. Árdifferenciálás

Promóciós árak PROMÓCIÓS ÁRAK LÉLEKTANI ÁRENGEDMÉNY VÁSÁRLÁSÖSZTÖNZŐ ÁRKEDVEZMÉNYEK LÉLEKTANI ÁRENGEDMÉNY (áthúzott régi ár, alacsonyabb új ár) ALACSONY KAMATÚ RÉSZLETFIZETÉS PÉNZ-VISSZATÉRÍTÉS PROMÓCIÓS ÁRAK NEM KEREK SZÁMRA VÉGZŐDŐ ÁRAK (99-es végződésűek)) 8.6.3. REKLÁMÁR(AKCIÓK) ALKALMI ÁR

Köszönöm a figyelmet!