Gyakorlati életre nevelés a Debreceni Gönczy Pál Általános Iskolában Technikatanárok XIX. Országos Konferenciája Budapest, 2014. november 7-8.
2013/2014. tanév Oktatáskutató Fejlesztő Intézet „XXI 2013/2014. tanév Oktatáskutató Fejlesztő Intézet „XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS (FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ) II. SZAKASZ TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 Iskolák kutató-fejlesztő tevékenysége nevelési- oktatási programok fejlesztésében Intézményi csoport: 6 fő pedagógus és két tanulócsoport az 1. és 5. évfolyamon Feladat: négy, 36 órás modulsor fejlesztése, elvárás: a storyline (kerettörténet) módszer alkalmazásával. Így kezdődött
Épüljön az erősségeinkre Épüljön az erősségeinkre. Szolgálja a helyi tantervünk eredményességét, és a pedagógiai program nevelési céljainak megvalósítását. Mások számára adaptálható legyen. TÉMAVÁLASZTÁSUNK
ALKOTÁS – MUNKA – TANULÁS 1-4. évfolyam – KÉZMŰVES TECHNIKA 5-8. évfolyam – MEZŐGAZDASÁGI ISMERETEK Gyakorlatorientált természettudományos képzés, melynek pillérei: Mezőgazdaság Helytörténet, helyi gazdálkodás Pénzügyi kultúra Életvitel (alkotás, pályaorientáció) Óraszám: heti 2 óra tanóra, heti 1 óra tanórán kívüli(egyéb) foglalkozás – GYEN havonta egy délután SAJÁTOSSÁGAINK
A tervezési folyamat szintjei: Központi tantervek NAT 2012 –nevelési célok Helyi tanterv (KT+intézményi sajátosságok) A tanulók, pedagógusok érdeklődése, szándékai – igények megjelenítése új elem a tervezési folyamatban
A foglalkozások felépítése Bevezető, ráhangoló meseszövés 15-20 perc Problémahelyzet, megoldások keresése, közben információk, ismeretek feldolgozása 45-60 perc Problémamegoldás: alkotó tevékenység (tervezési, kivitelezési, használatbavételi folyamat) 70-90 perc Levezetés, játék, beszélgetés, uzsonna, rendrakás 30 perc Összesen: 180 perc – 13.00-16.00 A foglalkozások felépítése
A fészer titka 1. évfolyam Inasévek a pékműhelyben Első napom a búbos kemence mellett- kenyércipó Pékinassá avattak - sós perec Édes élet a pékségben - mesealmás Mézesbábosnál Érkezés a mézesbáboshoz –puszedli Népi motívumok a mézeskalács készítésében- ütőfás mézeskalács Illatok a műhelyben- Cukorhabbal díszített mézeskalácsdíszek Fazekasnál Érkezés a fazekashoz- agyagkatica Edénykészítés- Óriás hurkaedény Játék az agyagból- Szélcsengő A fészer titka 1. évfolyam
A fészer titka 2. évfolyam Inasévek a takácsműhelyben Szíjjártónál Szöszből szál Szálból szövet Játék a szálakkal Szíjjártónál Érkezés a szíjjártóhoz Ékszerkészítés bőrből Mit rejt a szütyő? Kalaposnál Éjszaka a pásztortűznél Érkezés a kalaposmesterhez A szelence titka A fészer titka 2. évfolyam
VARÁZS TANYA 5. osztály TÉMA TEVÉKENYSÉG Az elvarázsolt tanya A tanya felfedezése, benépesítése A természet kincsestára Szüret, mustkészítés Tél szele… Gyertya, mécses készítés Hétköznapok és ünnepek Ünnepi kalácssütés Disznótorba hívnak Kolbásztöltés Fűben-fában orvosság Gyógynövények feldolgozása A mi kertünk Kerttervezés, veteményezés A növények segítséget kérnek Kertgondozás, madáritató A varázserő elnyerése Slambucfőzés VARÁZS TANYA 5. osztály
A hét kapu titka 6. osztály TÉMA TEVÉKENYSÉG Story – küldetés Labirintus építés Lakóházak, otthonok Földből, fából épített házak Templomok (Szent-György) Templom épülettömegének megépítése Várak, védelmi építmények Várépítés - makettek Közlekedés, hidak Tésztahíd készítése Foglalkozások, mesterségek Perecsütés Iskolák, a Kollégium Kisbotos próba Élhető város, zöld környezet Merített papír készítés, közösségi terek tervezése Story – a küldetés teljesítés értékelése Medálkészítés zsugorka technikával A hét kapu titka 6. osztály
Eredmények Motiváltság szint változása –gyerekek, felnőttek Szociális kompetenciák változása – együttműködés, együttérzés A pedagógus vezető szerepének változása Az időkeret nyújtotta lehetőségek – alkotás Személyre szabott pedagógiai tevékenység erősödése Egyéni tanulási célok, programok jelenléte Partnerekkel együttműködve, gazdag tevékenységrendszer megvalósítása – élménypedagógia, kerettantervi követelmények
Klebelsberg Intézményfenntartó Központ TÁMOP-3. 1. 4 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ TÁMOP-3.1.4.B-13/2013-0001 Köznevelés az iskolában Módszertani Innováció Modul DÁTUM BEMUTATÓ FOGLALKOZÁS MŰHELY November 13. Fészer titka 2.b A storyline módszer a gyakorlatban December 09. Varázs tanya 5.b A „Z” generáció kihívásai Január 22. Fészer titka 2.a Február 20. Hét kapu 6.o Játékosítás az oktatásban Március 18. Fészer titka 1.a Április 28. Varázs tanya 5.a Hátránykompenzáció, tehetséggondozás Május 14. Fészer titka 1.b Tervezés, szervezés A Debreceni Gönczy Pál Általános Iskola Mentoráló Intézményi Programja 2014/2015
Köszönjük a megtisztelő figyelmet! „Az ember eredendően jó, az ember érték, s mindenképpen szunnyad valamire tehetség benne.” Gönczy Pál Köszönjük a megtisztelő figyelmet! Fodorné Magyar Ágnes és Fodor László www.gonczy.hu