Intelligens közlekedési rendszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Beszámoló az EASYWAY EG2 „ Beszámoló az EASYWAY EG2 „Európai forgalmi és hálózati menedzsment és ko-modalitás” szakértői csoport munkájáról Nagy Ádám forgalomszabályozási.
Advertisements

ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Deviation Phase II - Hungary Dr. Agnes Lindenbach | 8th October 2006 Dr. Lányi Péter Sopron, szeptember 9. A CONNECT és az EasyWay projektek hazai.
I NFORMÁCIÓS T ÁRSADALOM T ECHNOLÓGIÁI PÓLUS Dr Magyar Gábor BME
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
„Alkalmazási útmutatók szerepe és jelentősége az EasyWay projektben – kapcsolat az ITS Direktíva specifikációival” július 11. ITS Hungary Egyesület.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A CONNECT és az Autópálya
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Adatvédelmi Nap A kamerás megfigyelés Magyarországon
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Hazai ITS stratégia az európai ITS Intézkedési Terv tükrében
Az EasyWay „Alkalmazási Útmutatók” jelentősége, szerepe, elfogadásuk folyamata március 8. KKK – ITS Hungary Egyesület workshop Dr.- habil. Lindenbach.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
ITS Budapesten.
Dr.- habil. Lindenbach Ágnes
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
ITS fejlesztések az ÁAK zrt. hálózatán
OSI Modell.
Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedési és gépészmérnöki Intézet
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Dr.-habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető egyetemi tanár
Copyright © Siemens Zrt All rights reserved. CONNECT III. program DATEX alapú kommunikációs pilot rendszerek kialakítása – taktikai együttműködés,
FUTÁR projekt – célok és eszközök
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Fővárosi forgalomtechnikai és ITS-fejlesztések (értékeink védelmében) Jenovai Zoltán forgalomtechnikai igazgató BKK Közút Zrt. Csomópont-felülvizsgálat.
Hazai ITS alkalmazások az európai tendenciák tükrében – EasyWay projekt június 17. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Dr.- habil. Lindenbach Ágnes tanszékvezető.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
„Az ITS lehetőségei az európai projektekben CONNECT - EASYWAY” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” Budapest, szeptember 27. Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
A térinformatika lehetőségei a közlekedésszervezésben Barsi Árpád BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
TÁMOP C-11/1/KONV Történet  Az Egyesület alapítása – 1998 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Eötvös Lóránd Tudományegyetem.
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Intelligens közlekedés Smart City Meetup 2016 május 25. Csepinszky András.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
NR2C-projekt (hosszú távú vízió) Dr. Gáspár László – Bencze Zsolt KTI Nonprofit Kft. CERTAIN Szeminárium Keszthely szeptember 11.
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Különböző csomópont-típusok
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Előadás másolata:

Intelligens közlekedési rendszerek Városi közlekedés, forgalomtechnika 14. előadás dr. Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma Az ITS fogalma, tartalma Az EU ITS szabályozás alapjai EasyWay projektek Városi ITS megoldások a közúti közlekedésben Városi ITS megoldások a közforgalmú közlekedésben 2/20

Az ITS fogalma Az intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások (intelligent transport systems and services, ITS) információs és kommunikációs technológiákat alkalmaznak a közúti közlekedés területén (beleértve az infrastruktúrát, a járműveket és az úthasználókat) a forgalomszabályozásban és a mobilitás kezelésében, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódáshoz. Forrás: EU ITS Direktíva, 2010 3/20

Az ITS tartalma Az információ lehet: Az információt biztosíthatja: természete szerint: statikus, dinamikus, felhasználó szerint: kollektív, individuális, térben: út menti, járművön belüli, időben: utazás előtti, utazás alatti, szabályozás szerint: pontszerű, vonali, hálózati. Az információt biztosíthatja: érzékelők, forgalomirányító központ, úthasználók, intelligens járművek. 4/20

EU szabályozás alapjai Az Európai Parlament és a Tanács ITS Direktívája (2010. augusztus) „Keret-rendszer meghatározására az intelligens közlekedési rendszereknek közúti közlekedés területén, és a más közlekedési alágazatokkal való kapcsolódásuk vonatkozásában történő alkalmazásához”. „Intézkedési Terv az ITS rendszerek európai alkalmazásához” (2009. december). Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 5/20

ITS Direktíva Prioritással rendelkező alkalmazási területek: a közúti, forgalmi és utazási adatok optimális felhasználása, a forgalom- és teherszállítási irányítási ITS-szolgáltatások folyamatossága, a közúti közlekedés/ szállítás biztonságával kapcsolatos ITS-alkalmazások, a járműveknek a közlekedési infrastruktúrával való összekapcsolása. Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 6/20

EASYWAY projekt Az európai együttműködés az ITS rendszerek és szolgáltatások területén az EU Bizottság 2007-2014 közötti új költségvetési periódusában is folytatódik 27 ország részvételével. Az EasyWay vízió fő részei: jól informált utas - utazási információs szolgáltatások, jól üzemeltetett úthálózat - forgalmi menedzsment rendszer, hatékony és biztonságos áruszállítás , kapcsolódó kiváló minőségű ICT infrastruktúra Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 7/20

EASYWAY projekt Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 8/20

EASYWAY projekt EasyWay II. fázis (2011-12) magyar résztvevői: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Állami Autópálya Kezelő Zrt. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Budapesti Közlekedési Központ BKK-Közút Zrt. 9/20

Városi ITS rendszerek az egyéni közlekedésben Jelzőlámpás irányítás Parkolás-irányítás, foglaltság, számlázás és fizetés Behajtás szabályozás és ellenőrzés Ellenőrzési funkciók biztosítása Közlekedés- biztonság-szabályozás az egyéni közlekedésben Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes előadása - Nemzeti Közlekedési Napok 2010. 10/20

Ko-modalitás támogatása Városi ITS rendszerek Ko-modalitás támogatása Flotta szabályozás Utazási információk Jegykiadás a közforgalmú közlekedésben Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes előadása - Nemzeti Közlekedési Napok 2010. 11/20

Városi navigációs rendszerek Naprakész térkép dinamikus információkkal. Valós idejű (pl. rádiós adatátvitelű TMC) szolgáltatás a forgalmat zavaró eseményekről. Megjelenítés lehetséges gépkocsiban, mobil telefonon, kézi és asztali számítógépen stb. A szolgáltatott információ megbízhatósága, hiteles forrása alapvető fontosságú – emellett az úthasználók segítsége sem nélkülözhető, de esetükben verifikálás szükséges. 12/20

Városi forgalomfigyelő rendszerek Valós idejű forgalmi adatok forrása lehet: a forgalomban haladó járművek (floating car data), forgalomfigyelő (térfigyelő) kamerák, mobiltelefon használók, akik az úton tartózkodnak. Jellemző frissítési idő 2 perc, az adattartalom az elmúlt 15 percre vonatkozik. Megjelenítés: Internet, mobiltelefon, navigációs rendszerek. Budapesti dugófigyelő 13/20

Intelligens sebesség-befolyásolás Városi környezetben a sebességcsökkentő jelzések hatásának megerősítését célozza. A sebesség-befolyásolás szintjei és módjai: tanácsadás, figyelmeztetés a gépkocsi vezetőjének, a motor befolyásolása, melyet a vezető átléphet, a motor kötelező erejű befolyásolása. Eredmények: az átlagsebesség csökkent, az utazási idő nem változott lényegesen, a baleseti kockázat mérséklődött. 15/20

Elővárosi forgalom - járműfigyelés A közforgalmú közlekedés színvonalát javítja, ha az utasok információt kapnak a járművek várható érkezéséről, az esetleges késésekről. BKV buszmegállókban a várakozási idő jelzése. MÁV-Start vonatkövető és vonatkésés-figyelő rendszer 2011 ősztől – országos lefedettséggel, megjelenítés az Interneten. Példák: országos helyzetkép este, budapesti agglomerációs helyzetkép reggel. 16/20

Elektronikus közforgalmú közlekedési jegy Alkalmazási előnyök: a csalás (bliccelés) megelőzése, rugalmas díjszabás lehetősége, az egyes módok és a különböző üzemeltetők közötti integráció (interoperabilitás) és a díjak megosztása, különösen magán üzemeltetők jelenléte esetén, utasforgalmi felmérések lehetősége, gyorsabb és kényelmesebb utasáramlás, hatékonyabb üzemeltetés, kártyás megoldás esetén többcélú felhasználás. http://www.emta.com/IMG/pdf/EMTA-Ticketing.pdf 18/20

Összefoglalás Az intelligens közlekedési rendszerek alkalmazásával: a közlekedés biztonsága növekszik. a környezeti szennyezés csökken, a forgalom lefolyása folyamatosabb, az utazási idő mérséklődik, az üzemanyag felhasználás kevesebb, nemzetközi összehangolás valósul meg. 19/20

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 20/20