Intelligens közlekedési rendszerek Városi közlekedés, forgalomtechnika 14. előadás dr. Gulyás András ny. egyetemi docens
Az előadás tartalma Az ITS fogalma, tartalma Az EU ITS szabályozás alapjai EasyWay projektek Városi ITS megoldások a közúti közlekedésben Városi ITS megoldások a közforgalmú közlekedésben 2/20
Az ITS fogalma Az intelligens közlekedési rendszerek és szolgáltatások (intelligent transport systems and services, ITS) információs és kommunikációs technológiákat alkalmaznak a közúti közlekedés területén (beleértve az infrastruktúrát, a járműveket és az úthasználókat) a forgalomszabályozásban és a mobilitás kezelésében, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódáshoz. Forrás: EU ITS Direktíva, 2010 3/20
Az ITS tartalma Az információ lehet: Az információt biztosíthatja: természete szerint: statikus, dinamikus, felhasználó szerint: kollektív, individuális, térben: út menti, járművön belüli, időben: utazás előtti, utazás alatti, szabályozás szerint: pontszerű, vonali, hálózati. Az információt biztosíthatja: érzékelők, forgalomirányító központ, úthasználók, intelligens járművek. 4/20
EU szabályozás alapjai Az Európai Parlament és a Tanács ITS Direktívája (2010. augusztus) „Keret-rendszer meghatározására az intelligens közlekedési rendszereknek közúti közlekedés területén, és a más közlekedési alágazatokkal való kapcsolódásuk vonatkozásában történő alkalmazásához”. „Intézkedési Terv az ITS rendszerek európai alkalmazásához” (2009. december). Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 5/20
ITS Direktíva Prioritással rendelkező alkalmazási területek: a közúti, forgalmi és utazási adatok optimális felhasználása, a forgalom- és teherszállítási irányítási ITS-szolgáltatások folyamatossága, a közúti közlekedés/ szállítás biztonságával kapcsolatos ITS-alkalmazások, a járműveknek a közlekedési infrastruktúrával való összekapcsolása. Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 6/20
EASYWAY projekt Az európai együttműködés az ITS rendszerek és szolgáltatások területén az EU Bizottság 2007-2014 közötti új költségvetési periódusában is folytatódik 27 ország részvételével. Az EasyWay vízió fő részei: jól informált utas - utazási információs szolgáltatások, jól üzemeltetett úthálózat - forgalmi menedzsment rendszer, hatékony és biztonságos áruszállítás , kapcsolódó kiváló minőségű ICT infrastruktúra Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 7/20
EASYWAY projekt Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes egyetemi tanár, tanszékvezető előadásai 8/20
EASYWAY projekt EasyWay II. fázis (2011-12) magyar résztvevői: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ Állami Autópálya Kezelő Zrt. Magyar Közút Nonprofit Zrt. Budapesti Közlekedési Központ BKK-Közút Zrt. 9/20
Városi ITS rendszerek az egyéni közlekedésben Jelzőlámpás irányítás Parkolás-irányítás, foglaltság, számlázás és fizetés Behajtás szabályozás és ellenőrzés Ellenőrzési funkciók biztosítása Közlekedés- biztonság-szabályozás az egyéni közlekedésben Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes előadása - Nemzeti Közlekedési Napok 2010. 10/20
Ko-modalitás támogatása Városi ITS rendszerek Ko-modalitás támogatása Flotta szabályozás Utazási információk Jegykiadás a közforgalmú közlekedésben Forrás: Dr.-habil Lindenbach Ágnes előadása - Nemzeti Közlekedési Napok 2010. 11/20
Városi navigációs rendszerek Naprakész térkép dinamikus információkkal. Valós idejű (pl. rádiós adatátvitelű TMC) szolgáltatás a forgalmat zavaró eseményekről. Megjelenítés lehetséges gépkocsiban, mobil telefonon, kézi és asztali számítógépen stb. A szolgáltatott információ megbízhatósága, hiteles forrása alapvető fontosságú – emellett az úthasználók segítsége sem nélkülözhető, de esetükben verifikálás szükséges. 12/20
Városi forgalomfigyelő rendszerek Valós idejű forgalmi adatok forrása lehet: a forgalomban haladó járművek (floating car data), forgalomfigyelő (térfigyelő) kamerák, mobiltelefon használók, akik az úton tartózkodnak. Jellemző frissítési idő 2 perc, az adattartalom az elmúlt 15 percre vonatkozik. Megjelenítés: Internet, mobiltelefon, navigációs rendszerek. Budapesti dugófigyelő 13/20
Intelligens sebesség-befolyásolás Városi környezetben a sebességcsökkentő jelzések hatásának megerősítését célozza. A sebesség-befolyásolás szintjei és módjai: tanácsadás, figyelmeztetés a gépkocsi vezetőjének, a motor befolyásolása, melyet a vezető átléphet, a motor kötelező erejű befolyásolása. Eredmények: az átlagsebesség csökkent, az utazási idő nem változott lényegesen, a baleseti kockázat mérséklődött. 15/20
Elővárosi forgalom - járműfigyelés A közforgalmú közlekedés színvonalát javítja, ha az utasok információt kapnak a járművek várható érkezéséről, az esetleges késésekről. BKV buszmegállókban a várakozási idő jelzése. MÁV-Start vonatkövető és vonatkésés-figyelő rendszer 2011 ősztől – országos lefedettséggel, megjelenítés az Interneten. Példák: országos helyzetkép este, budapesti agglomerációs helyzetkép reggel. 16/20
Elektronikus közforgalmú közlekedési jegy Alkalmazási előnyök: a csalás (bliccelés) megelőzése, rugalmas díjszabás lehetősége, az egyes módok és a különböző üzemeltetők közötti integráció (interoperabilitás) és a díjak megosztása, különösen magán üzemeltetők jelenléte esetén, utasforgalmi felmérések lehetősége, gyorsabb és kényelmesebb utasáramlás, hatékonyabb üzemeltetés, kártyás megoldás esetén többcélú felhasználás. http://www.emta.com/IMG/pdf/EMTA-Ticketing.pdf 18/20
Összefoglalás Az intelligens közlekedési rendszerek alkalmazásával: a közlekedés biztonsága növekszik. a környezeti szennyezés csökken, a forgalom lefolyása folyamatosabb, az utazási idő mérséklődik, az üzemanyag felhasználás kevesebb, nemzetközi összehangolás valósul meg. 19/20
e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 20/20