VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Érzelmek és kultúra összefüggései
Hidegártalmak Dr. Páldy Anna, Bobvos János, dr. Trájer Attila
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Az addiktív személyiség
Etológia.
Philippe Rahm “a funkció a klímát követi”. A fiziológikus építészet Egyetem alatt Miroslav Sik előadásai: anyagok makroszkópikus helyett mikroszkópikus.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
A deviancia összetett fogalma
Autonóm funkciók Molnár Péter, Állattani Tanszék
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
TANULÁS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Alkoholizmus.
Alkoholizmus.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
PSZICHOLÓGIA GYÓGYSZERÉSZ HALLGATÓK SZÁMÁRA
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
Behaviorizmus (előzmények)
Szociális tanuláselmélet
Intelligens anyagok.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Kultúra és Szocializáció
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
A tanult reflexek Feltételes reflexek.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia mint tudomány
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kriminálpszichológia
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Légzőszervrendszer betegségei
A magatartás szabályozás ember-környezet modellje
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Készítették: Kun Vivien Retkes Vanessza Urbán Ibolya 8.a.
Személyiségfejlődési zavarok
Feltételes és Feltétlen Reflex
7. rész. A magas vérnyomás okairól Klikk a folytatáshoz.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI II. Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi csoport
VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
A szocializáció folyamata
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
A SZEMÉLYISÉG BEHAVIORISTA MEGKÖZELÍTÉSE
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Alultápláltság és veszélyei
Vegetatív működés II..
Előadás másolata:

VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I. teljes ellentettje Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai Klinika Magatartástudományi csoport lajko@nepsy.szote.u-szeged.hu

Kontingencia fogalma A környezetnek azt a tulajdonságát, amelytől függ, hogy egy adott viselkedésforma milyen stimulust (megerősítőt vagy büntetőt) fog eredményezni Terápiás beavatkozás lényege: kontingencia változtatás A betegek szégyen és bűntudat nélkül tudjanak a problémájukról beszélni

Diszkriminatív stimulus fogalma Előzmények (Antecedent), amelyek jelzik, hogy milyen kontingencia van érvényben Azáltal szabályozzák viselkedésünket, hogy előre jelzik annak várható következményeit Alkalmat teremtenek az operáns viselkedésre (Kocsma az ivásra, nyitott táska a lopásra, hegy a megmászására, stb.)

Extinkció fogalma Viselkedés nem eredményezi a megerősítőket (kontingencia változott) A viselkedés a jövőben kisebb valószínűséggel fog jelentkezni Frusztráció érzése kíséri A büntetés extinkciója: viselkedés újra éledése, gátoltság megszűnése

Intermittáló megerősítés és extinkció Az operáns viselkedés nem minden esetben eredményez megerősítőt Extinkció lassabban következik be (követelődző gyermek, játékszenvedély, horgászok, személyiségzavar látszata) Büntetés, elkerülő viselkedést eredményez, amely nem engedi a büntetés extinkcióját Sokkal veszélyesebbnek ítéljük meg a környezetet, mint amilyen valójában

Biológia és környezet egymásrautaltsága Megalapozó műveletek: olyan környezeti elrendezések, amelyek a megerősítők vagy a büntetők hatását drámaian felerősíti Motiváció: belső igény, de külső környezeti elrendezéstől függően változik Depriváció: növeli a stimulus viselkedés befolyásoló hatását Telítettség: optimális stimuláció igénye

Operáns kondicionálás Pavlovi kondicionálás Obszervációs tanulás A tanulás formái Nyelvi jelek nélküli: Operáns kondicionálás Pavlovi kondicionálás Obszervációs tanulás Nyelvi jelekkel: emergens komputáció az egyén ‘kikövetkeztetései’

Pavlovi kondicionálás Stimulus - stimulus között kapcsolat feltétlen inger feltétlen reakció (FR) (feltétlen reflex, biológiailag adott) esetleges inger feltétlen inger FR (tanulás, semleges stimulus funkciót kap) esetleges inger feltételes reakció (feltételes reflex, új környezeti kapcsolat )

Feltétlen reflexek I. Étel nyáladzás, gyomornedv Rossz étel émelygés, hányás Kemoterápia hányinger, hányás Meleg hatás izzadás, kipirulás Hideg hatás izomremegés, érgörcs Idegen test a tüsszentés, köhögés légutakban asztmás roham

Feltétlen reflexek II. Fény a szembe pupilla szűkület Ütés az inakra izom összehúzódás Fájdalmas inger végtag visszahúzása Új inger odafordulás Nemi szervek merevedés ingerlése nedvesedés tejelválasztás

Feltételes reflexek A rossz étel fogyasztásának a körülményei önmagában émelygést váltanak ki Kemoterápia körülményei önmagukban már hányingert, hányást váltanak ki Poros helyiségek asztmás rohamot eredményezhetnek Konfliktus helyzetek vérnyomás emelkedés Deviáns szexuális reakciók

Reflexek érzelmi kísérője Feltétlen reflexek kellemes és kellemetlen érzelmekkel járnak együtt A feltételes reflexek is érzelmekkel járnak együtt: kondicionált érzelmi válasz A kondicionált érzelmi válasz nem azonos a feltétlen reflexeket kísérő eredeti érzéssel Szorongás, szexuális izgalom Érzelmek környezeti kontroll alatt

Pavlovi és operáns kondicionálás összehasonlítása A pavlovi kondicionálás: velünk született (biológiailag rögzített) reflexekre épül belső egyensúlyt tartja fenn Operáns kondicionálás: változatos viselkedésformákhoz kapcsolódik, amelyek a külső környezeten változtatnak

Pavlovi és operáns kondicionálás átfedései Kondicionált érzelmek megerősítőként vagy büntetőként funkcionálhatnak I. Pavlovi kondicionálással jó vagy rossz érzés kiváltása II. Jó vagy rossz érzés megerősítőként vagy büntetőként funkcionál (reklámok, szavazás, közvélemény alakítás)

Megerősítők formái Elsődleges megerősítők: a szervezet biológiai fennmaradásához szükségesek Másodlagos megerősítők: funkciójukat pavlovi kondicionálás révén szerzik Általános megerősítők

Elsődleges megerősítők Étel, ital Optimális szenzoros stimuláció Normális testhőmérséklet Pihenés, alvás Élvezeti szerek, nikotin, kávé, drog Simogatás, érintés, Szexuális stimuláció

Általános megerősítők Szokványosan több elsődleges megerősítővel járnak együtt figyelemkapás pénz események kontrollálása Hatalom, birtoklás jóindulat, szeretet

Büntetők formái 1.Elsődleges büntetők: a szervezet biológiai fennmaradását gátolják Környezeti stresszek 2. Másodlagos büntetők: funkciójukat pavlovi kondicionálás révén szerzik 3. Általános büntetők

Elsődleges büntetők Levegő hiány bármilyen okból Elektromos áram Szövetszétesés, sérülések, extrém hőhatások Elektromos áram Bizonyos illatok és ízek, amelyek émelygést, hányingert okoznak Erős hanghatások, bizonyos látványok Száraz bőr

Általános büntetők Szokványosan több elsődleges büntetővel járnak együtt: elutasító magatartás lekezelés, hideg tekintet kontrollvesztés, nem válaszolnak kérdésre kritikus pillantás, rosszindulat Megalázó megjegyzések, kirekesztés

Operáns kondicionálás Pavlovi kondicionálás Obszervációs tanulás A tanulás formái Nyelvi jelek nélküli: Operáns kondicionálás Pavlovi kondicionálás Obszervációs tanulás Nyelvi jelekkel: emergens komputáció az egyén ‘kikövetkeztetései’

Obszervációs tanulás IMITÁCIÓ: mechanikus utánzás MODELL TANULÁS: mások viselkedésének megfigyeléséből származó információk felhasználása Új viselkedésformák elsajátítása Gátolja vagy felszabadítja a viselkedést Média, divat és az agresszió

VÉGE