A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP A/1-11/
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Barcsák Marianna KPSZTI
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Első magyarországi EUCIP konferencia Számalk-Szalézi Szakgimnázium Budapest, október 20. EUCIP ITAF 4 modul, 200 vizsgázó ̶ a EUCIP ITAF képesítés.
A Digitális szakadék csökkentése (GINOP-6. 1
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Konfliktusok az iskolában
Projektmunka Földrajzolok
HHR.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
A gyermeki jogok érvényesítése
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban.
Lorem ipsum.
Belügyi Rendészeti Ismeretek
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Intézmény minőségirányítási programja
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása A szakmai programkövetelmények szakszerű összeállítása Pécs, 2016. október 25. Dr. habil Móré Mariann egyetemi docens, Debreceni Egyetem

Fogalmi megközelítések Egész életen át tartó tanulás (LLL) Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR) Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) Tudásszintek Deskriptorok

Lifelong Learning 2000. október 30. Brüsszel: Memorandum 6 kulcsfontosságú üzenet 4. üzenet: a tanulási eredmények értelmezése és értékelése Tudásalapú társadalom Fő cél: foglalkoztathatóság Tevékeny állampolgári magatartás A tanulás formái: formális, nonformális, informális (egyenértékűség)

LLL és EKKR

EKKR miért is? Képesítések osztályozása és fejlesztése Különböző képesítések közötti kapcsolat Tanulási eredmények szintjei Tantervi változások, reformok

EKKR célok Európai együttműködés Képesítések összehasonlítása Kreditátvitel = LLL támogatása Munkaerőpiaci mobilitás

EKKR szintek és deskriptorok Tudás Képességek Személyes és szakmai kompetencia 1. szint Alapvető általános tudás 2. szint Alapvető tárgyi tudás egy munkaterületen 3.szint Tények folyamatok, általános fogalmak egy területen 4.szint Tárgyi és elméleti tudás széles összefüggésben egy területen 5.szint Átfogó specializált tudás egy munkaterületen 6.szint Elméletek és elvek kritikai megértése 7.szint Szakosodott tudás, kritikai tudatosság, kapcsolódások 8.szint A tudás jelenlegi határain túl

EKKR és MKKR 2069/2008. (VI.6.) kormányhatározat az EKKR-hez való csatlakozásról és az Országos Képesítési Keretrendszer létrehozásáról 1004/2011. (I.14.) kormányhatározat az OKKR bevezetéséről (szakmai munkacsoport létrehozása) 1229/2012. (VII.6.) kormányhatározat a Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetéséhez kapcsolódó feladatokról, TÁMOP források meghatározása 2015. február: Brüsszelben elfogadják a MKKR elveit 1791/2013. (XI.7.) kormányhatározat a képesítések besorolásáról

EKKR és MKKR TÁMOP-2.2.1-12/1-2012-0001 „A szakképzés és a felnőttképzés minőségének és tartalmának fejlesztése” TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004 „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” TÁMOP-4.1.3 „A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése”

MKKR fogalmak Kompetencia Tudás Képesség Tudni, hogy mit: ismeret Tudni, hogy hogyan: alkalmazás, képesség Kompetencia Alkalmasság Az ismeretek alkalmazásának képessége Attitűd, autonómia és felelősségvállalás Képesség Feladatmegoldás (ismeret és készség összekapcsolása) Tevékenység végzésére való alkalmasság

Deskriptorok Tudás: elméleti, tárgyi, műveltség és szakértelem Képesség: motoros és kognitív a cselekvésben Attitűd: értékelő viszonyulás (gondolatok, viselkedések) Autonómia és felelősségvállalás: adott tevékenységre jellemző

Autonómia és felelősségvállalás Deskriptorok Tudás A tudás mélysége A tudás szervezettsége A tudás kiterjedtsége Képesség Motoros (eszközhasználat) Területáltalános (szövegértés, szövegszerkesztő kezelés) Területspecifikus Attitűd Megítélés, vélekedés Nézetek, szándékok, törekvések Munkával összefüggő felfogások Autonómia és felelősségvállalás Önszabályozás, önszervezés, önirányítás A társas környezetben való részvétel (önállóan, felügyelettel, együttműködve)

Autonómia és felelősségvállalás Az MKKR rendszere Tudás Képesség Attitűd Autonómia és felelősségvállalás 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint 5. szint 6. szint 7. szint 8. szint

Tudás deskriptor az MKKR szinteken Ismeri egy adott témakör alapvető tényeit, legfontosabb fogalmait 2. szint Ismeri adott témakör alapvető tényeit, fogalmait, egyszerűbb összefüggéseit 3. szint Ismeri az adott tanulmányi, műveltség- vagy szakterülethez tartozó alapvető tényeket, fogalmakat, folyamatokat 4. szint Adott műveltség- és szakterületen belül ismeri a tényeket, fogalmakat, érti a fontosabb folyamatokat és összefüggéseket 5. szint Rendelkezik egy adott szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel

Képesség deskriptor az MKKR szinteken A kulcskompetenciák (kiemelten: anyanyelvi, matematikai-logikai) alapszintű fejlettsége jellemzi 2. szint A témának megfelelő egyszerű írásbeli és szóbeli közléseket hoz létre, ilyenekre reagál, egyszerű szaknyelvet használ 3. szint Összekapcsol ismereteket, tudássémákat, új sémákat alakít ki ismert kontextusban 4. szint Új információkat önállóan szerez meg, dolgoz fel és használ fel 5. szint Fejleszti tudását és ehhez alkalmazza a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit és használja a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközöket

Attitűdök deskriptor az MKKR szinteken Törekszik a feladatok megértésére, motivált azok sikeres végrehajtásában 2. szint Kialakul a szakmai kíváncsisága, érdeklődik egy adott szakterület iránt 3. szint Elkötelezett szakmája, érdeklődésének megfelelő szakterülete iránt 4. szint Elkötelezett a minőségi tanulás, vagy munkavégzés iránt 5. szint Elfogadja és hitelesen közvetíti szakmája társadalmi szerepét, értékeit

Autonómia és felelősségvállalás MKKR Autonómia és felelősségvállalás 1. szint Újszerű vagy összetettebb feladatokat irányítással és folyamatos ellenőrzéssel lát el 2. szint Összetettebb feladatokat - szoros irányítás helyett - útmutatással végez 3. szint Összetett, de ismert feladathelyzetekben is önállóan, felelősségtudattal tevékenykedik 4. szint Munkavégzésében, problémamegoldásában és tanulásában egyaránt önállóan jár el 5. szint Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett

Képzési kimenetek az MKKR szintjei szerint Általános iskola 6. osztály 1 Általános iskola 8. osztály 2 Középiskola 10. osztály 3 Érettségi 4 Felsőoktatási szakképzés 5 Alapdiploma (BA, BsC) 6 Mesterdiploma (MA. MsC) 7 Doktori képzés 8

OKJ képzés az MKKR szintjei szerint OKJ kód MKKR szint 21 2 31, 32, 33 3 34, 35 4 51 52, 53 4, 5 54, 55 5 62 6

A programkészítő szemével K: Mi legyen a bemenet? V: Képzési kimenet = iskolai előképzettség OKJ képzés = szakmai előképzettség K: Mi lesz a kimenet? V:

A besoroló/bíráló szemével 1. lépés: Formai alkalmasság 2. lépés: FEOR 3. lépés: Tartalomelemzés

Példaként: Orvostudományi kutatási projekt szervező Bemenet: Felsőoktatási intézményben megszerzett felsőfokú végzettségi szintet bizonyító oklevél, szakmai előképzettséghez nem kötött Képzési idő: 307-447 óra FEOR 2229 (egyéb humáneü.) Formai alkalmasság:

Példaként: Orvostudományi kutatási projekt szervező Attitűdök MKKR adott szintjének követelményleírásai A nem formális tanúsítvány követelményleírásai Folyamatos önképzés igénye jellemzi Elkötelezett a magas szintű szakmai tudás iránt, folyamatosan igyekszik megszerzett tudásának bővítésére, megújítására Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására Törekszik a munkatársak és a saját kompetenciahatárait felismerni, és az ezzel összevágó szakmai protokollok betartására

Példaként: Orvostudományi kutatási projekt szervező Autonómia és felelősségvállalás MKKR adott szintjének követelményleírásai A nem formális tanúsítvány követelményleírásai Önállóan végzi az átfogó, megalapozott szakmai kérdések végiggondolását és az adott források alapján történő kidolgozását Önállóan végzi munkáját, a projektszervezésben a saját szerepét szemlélve a hierarchiát elfogadja, együttműködik A szakmát megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja Felelősséget érez a szakmai ismeretek megfelelő szintű elsajátítása iránt Együttműködés és felelősség jellemzi az adott szakterület képzett szakemberével Önállóan és felelősségteljesen végzi munkáját, törekszik az együttműködésre, elfogadja az előírásokban foglaltakat

Javaslat: MKKR 6 Tudás Képességek Attitűdök Autonómia /Felelősség   Tudás Képességek Attitűdök Autonómia /Felelősség Az egyes oszlopban milyen volt a megfeleltethető ség? Inkább magasabb Megfelelt Inkább alacsonyab b Inkább alacsonyabb

Nehézségek Attitűd Autonómia Törekszik a feladatok végrehajtására Begyakorolt helyzetekben önállóan végzi feladatát Munkavégzési helyzetekben érdeklődő Irányítás mellett értékeli saját munkáját Törekszik a kapcsolódó szabályok betartására Újszerű feladatokat irányítással lát el

MKKR a munka világában Külföldön szerzett képesítések elismerése Interfész a felnőttképzés és a munkaerőpiac között Különböző tanulási utakon szerzett tudás elismerése Munkaadók számára európai információs rendszer (transzparens kompetencialeltár)

MKKR a felsőoktatásban (kutatás) BA/BsC Tudás A szakterület alapvető ismeretszerzési és probléma megoldási módszereinek ismerete Képesség Önálló tanulási képesség, a szakmai tudás elvárásoknak megfelelő használata, képes a másokkal való kooperációra Attitűd Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, közvetíti annak értékeit Autonómia és felelősségvállalás Tudatosan vállalja a szakma etikai normáit, együttműködik a szakterület képzett szakembereivel Diplomásoknak szóló álláshirdetésekben előforduló kompetenciák 19 kompetencia - 3 főcsoportban munkatevékenységgel kapcsolatos szakmai kompetenciák: jó fellépés, jó kommunikációs képesség, problémamegoldó képesség munkatevékenységgel kapcsolatos általános kompetenciák munkakörülményekhez fűződő viszony

Köszönöm a figyelmet m.more@t-online.hu www.moremariann.webnode.hu