A szociális partnerek és az EU elnökség Magyarország az EU egyik soros elnöke ben TPK Konferencia, május 28. Dr. Arató Krisztina ELTE ÁJK Politikatudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
«Szociális partnerek részvétele az európai szociális párbeszédben: melyek a szociális partnerek igényei?» Európai szociális partnerek közös projektje Záró.
Ágazati szintű érdekegyeztetés, érdekképviselet, a VKDSZ aktuális feladatai Halasy Károly.
SZEF DECENT elnevezésű projektje keretében megrendezett képzéssorozat
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat A és a szolgáltatásai Budapest, február.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
Az Európai Unió intézményrendszere
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
1 Szociális párbeszéd az EU-ban © kurtán sándor 2011.
1 © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban munkaadói szervezetek az EU-ban.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Partnerség, nyilvánosság, átláthatóság A fejlesztéspolitikai dokumentumok társadalmi egyeztetésének menete – tervezet –
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
1 GÁZIPARI SZAKSZERVEZETI SZÖVETSÉG Budapest,
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
A víziközmű- szolgáltatás érdekvédelmi szemmel Halasy Károly.
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A foglalkoztatáspolitikai érdekegyeztetés formái Dr. Bényei Andrásné február 28.
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
DECENT PROJEKT Munkavállalói kapacitásbővítés európai és nemzeti szintű képzések révén.
Magyar Bányászati Szövetség Magyar Bányászati Szövetség 1024 Budapest, Margit krt. 85. Tel/Fax: (06-1)
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Regionális Munkaügyi Tanáccsal szembeni elvárások a munkaadói oldal szemével nézve Készítette: ÉMRMT munkaadói oldal november 12.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Az érdekegyeztetés rendszere
Biztonság és Partnerség Társadalmi vita - Zárókonferencia szeptember 2. Budapest Az egészségügy feladatai 2010-ig Dr. Székely Tamás miniszter.
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Magyarország az EU egyik soros elnöke 2011-ben Oktatás és munkavédelem a bútor- és faiparban március 11. Tihany Kónya Márton ELTE ÁJK Politikatudományi.
1 Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ / AHAI) Elnökségi ülés Magyar Gépjárműipari Szövetség Helyszín: Magyar Suzuki Zrt. Esztergom Magyar.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Magyar Rendvédelmi Kar Büntetés-végrehajtási Tagozat
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Munkaügyi kapcsolatok november 7. Kelemen Melinda
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A szociális partnerek és az EU elnökség Magyarország az EU egyik soros elnöke ben TPK Konferencia, május 28. Dr. Arató Krisztina ELTE ÁJK Politikatudományi Intézet

Témák A rendelkezésre álló kapcsolati keretek az EU szociális párbeszéd rendszerében az elnökség szempontjábólA rendelkezésre álló kapcsolati keretek az EU szociális párbeszéd rendszerében az elnökség szempontjából Magyar szociális párbeszéd intézményrendszer az elnökség szempontjábólMagyar szociális párbeszéd intézményrendszer az elnökség szempontjából Tagállami tapasztalatokTagállami tapasztalatok Lehetőségek, azok kihasználásának feltételeiLehetőségek, azok kihasználásának feltételei

EU szociális párbeszéd Gazdasági és Szociális BizottságGazdasági és Szociális Bizottság –Konzultatív testület –Munkaadók, munkavállalók, „egyéb tevékenységek” (civil szervezetek) –Véleményt alkot a közösségi jogra vonatkozó előterjesztésekről –12 magyar tag - Barabás Miklós (Európa Ház), Cser Ágnes (EDDSZ), Csuport Antal (STRATOSZ), Herczog Mária (Család, Gyermek, Ifjúság), Kapuvári József (ÉDOSZ), Koller Erika (LIGA), Nagy Tamás (MOSZ), Pásztor Miklós (MOSZ), Tóth János (IPE), Vadász Péter (MGYOSZ), Vértes János (KISOSZ), Szűcs András (EDEN)

EU szociális párbeszéd A Gazdasági és Szociális Bizottság a döntéshozatalban (forrás:

EU szociális párbeszéd GSZB elnökségi vonatkozásokGSZB elnökségi vonatkozások –2006 óta szoros együttműködés az elnökséget adó országokkal –Mindegy 30 oldalas kiadványok foglalják össze az adott elnökségi prioritások és a GSZB lehetséges együttműködési területeit –Ennek megfelelően a GSZB napirendje és programjai is egyeztetettek az elnökségi tevékenységgel –Programok, konferenciák az elnökségi országban – memo-en.pdf memo-en.pdfhttp://eesc.europa.eu/activities/priorities/docs/2009-cs- memo-en.pdf

EU szociális párbeszéd Ágazati szintű párbeszédÁgazati szintű párbeszéd –Európai ÁPBk –Európai ágazati szintű szociális partnerek kezdeményezhetik (jelenleg 37 terület) –Maximum 54 tag, az Európai Bizottság biztosítja a titkárságot –Nincs közvetlen hivatalos kapcsolat az elnökségi országgal

EU szociális párbeszéd Ágazatközi közösségi szintű együttműködésÁgazatközi közösségi szintű együttműködés –Tárgyalások és megállapodások rendszere –Kvázi-jogalkotási hatáskör az európai szociális partnereknek (ETUC, Businesseurope, CEEP, UEAPME) –Megállapodások (irányelvek), közös nyilatkozatok, ajánlások –Elnökségi kapcsolatok esetlegesek

EU szociális párbeszéd Tripartit Szociális KonferenciákTripartit Szociális Konferenciák –Kifejezetten az elnökségi kapcsolattartást szolgálja –2003 óta rendezik (2003/174/EK határozat, március 6.) –Cél: a lisszaboni stratégia előrehaladásának megvitatása (növekedés és foglalkoztatás) –Szereplők: Szociális partnerek (ETUC, Businesseurope, CEEP, UEAPME) – fős delegációkSzociális partnerek (ETUC, Businesseurope, CEEP, UEAPME) – fős delegációk Elnökségi ország miniszterelnöke és a két következő elnökségi miniszterelnökElnökségi ország miniszterelnöke és a két következő elnökségi miniszterelnök Ezen országok szociális és munkaügyi minisztereiEzen országok szociális és munkaügyi miniszterei Európai Bizottság (szoc. Főbiztos)Európai Bizottság (szoc. Főbiztos)

EU szociális párbeszéd Tripartit szociális konferenciákTripartit szociális konferenciák –Időpont: hivatalosan minden év márciusbanhivatalosan minden év márciusban Informálisan szükség szerintInformálisan szükség szerint –Napirendet a szereplők közösen határozzák meg az előkészítő megbeszélések során, titkárságot a Bizottság biztosít –Tagállami szociális partnerek: közvetett szerep!

Magyar szociális párbeszéd intézményrendszer – az elnökség szempontjából Intézmények:Intézmények: –Gazdasági és Szociális Tanács Lehet együttműködési megállapodást kötniLehet együttműködési megállapodást kötni Folyamatos tájékoztatásFolyamatos tájékoztatás –Országos Érdekegyeztető Tanács Lehet együttműködési megállapodást kötniLehet együttműködési megállapodást kötni Folyamatos tájékoztatásFolyamatos tájékoztatás KezdeményezésekKezdeményezések –KüM – Partnerségben a civilekkel – Készüljünk együtt a 2011-es magyar EU elnökségre –TPK – TÁMOP projekt

Tagállami tapasztalatok Nincs vonatkozó szabályozás a tagállami szociális partnerek és az elnökség együttműködésérőlNincs vonatkozó szabályozás a tagállami szociális partnerek és az elnökség együttműködéséről –A cipőügynök és a sivatag esete A kialakult gyakorlat friss és erősen tagállam- függőA kialakult gyakorlat friss és erősen tagállam- függő

Tagállami tapasztalatok Keveset lehet tudni róla – kevés is történt?Keveset lehet tudni róla – kevés is történt? francia elnökség2008. francia elnökség –Elsősorban tagállami kérdésekben volt együttműködés a szociális partnerekkel (flexibilis munkajogi szabályozás, nyugdíjreform, stb.) –Jelentések a 2000-es elnökségről: elsősorban az elnökség napirendjén szereplő témákban konzultáltak

Tagállami tapasztalatok cseh elnökség2009. cseh elnökség –Konzultáció a cseh szociális partnerekkel az előkészítés során –Az elnökség során nincs látható együttműködés –2009. május 7., Foglalkoztatási csúcs: a szociális partnerek nem írták alá a megállapodást, alapvetően kétoldalú tárgyalások voltak

Lehetőségek, feltételek, teendők Együttműködési csatornák azonosítása (közösségi és magyar)Együttműködési csatornák azonosítása (közösségi és magyar) –Közösségi: Gazdasági és Szociális Bizottság magyar tagokon keresztülmagyar tagokon keresztül Befolyásolni lehet az ECOSOC és az elnökség együttműködésétBefolyásolni lehet az ECOSOC és az elnökség együttműködését

Lehetőségek, feltételek, teendők –Közösségi: Tripartit szociális konferenciák Tagszervezeteken keresztül (MGYOSZ – Businesseurope, szakszervezetek – ETUC)Tagszervezeteken keresztül (MGYOSZ – Businesseurope, szakszervezetek – ETUC) Hangsúlyos hazai részvétel az előkészítésbenHangsúlyos hazai részvétel az előkészítésben –Közösségi és hazai: ÁPBk Hazai és EU szintű ÁPBk kapcsolatának erősítése, ha szükségesHazai és EU szintű ÁPBk kapcsolatának erősítése, ha szükséges Magyar ÁPB gyakorlat bemutatásaMagyar ÁPB gyakorlat bemutatása –Hazai: GSZT és OÉT

Lehetőségek, feltételek, teendők Potenciális partnerek azonosításaPotenciális partnerek azonosítása –Magyar Kormány (KüM) –Trió elnökség szociális partnerei (spanyol, belga) –Bejáratott európai kapcsolatok (esetleg KKE?) –Európai ágazatközi szervezetek (ETUC, Businesseurope, stb.)

Lehetőségek, feltételek, teendők Lehetséges témák azonosításaLehetséges témák azonosítása –Közösségi jogalkotás, különösen a szociális dimenzió területén –Lisszaboni stratégia értékelése és az új stratégia elindítása –Válság következményeinek kezelése –Új javaslatok

A sikeres együttműködés feltételei Hazai kormányzati szereplőkkel való ÉRDEMI együttműködés kialakításaHazai kormányzati szereplőkkel való ÉRDEMI együttműködés kialakítása Jó minőségű, bejáratott kapcsolatrendszer az európai partnerekkelJó minőségű, bejáratott kapcsolatrendszer az európai partnerekkel Intellektuális kapacitásIntellektuális kapacitás –Szakismeret –Lobbikészség –Nyelvismeret

A sikeres együttműködés feltételei Mindezek működtetése érdekében érdemes kialakítaniMindezek működtetése érdekében érdemes kialakítani –Az elnökségi feladatokkal megbízott munkacsoportot (oldalanként vagy közösen) –Szakértői hálózatot fenntartani –Munkatervet, eseményeket, rendezvényeket megtervezni