Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A tanári munka értékelése
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Család.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Non-profit szervezetek bevételi szerkezetének elemzése.
Nevelés- és oktatásszociológia
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanulás formái
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Családi vállalkozás.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Szervezeti viselkedés Bevezetés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Korai fejlesztés fontossága
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Speciális gyermekvédelem
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Pedagógus értékelési rendszer
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A bizalom szerepe Koreai Köztársaság.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Az érzelmi zsarolás.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Kultúra és kommunikáció
A MAGAS BIZALOMSZINTŰ TÁRSADALMAK
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,

Generációk közötti kulturális transzmisszió: = Egy generációra jellemző értékek, tudáshalmaz, szokások átadása a soron következő vagy későbbi generációknak = Folyamat, amely segít reprodukálni, fenntartani a kultúrát Bevezetés

Nehezen kutatható ●Nagymintás, komplex, longitudinális vizsgálat kell hozzá ●Kevés az empirikus adat Az elméleti keret sokat változott – komplexebb lett Bevezetés

Elméleti keret Személyek Kapcsolatok Kulturális, társadalmi és gazdasági környezet Közvetített tartalom blabla bla

Transzmisszió: eredmény vagy folyamat? „Sikeres átvitel” teória (gyermek és szülő kulturális mintázata hasonló) >Kérdés, hogy szándékolt-e a kultúra transzfer Alapkérdések

Nem csak a szülőktől függő folyamat: ●Vertikális transzmisszió: szülők (és nagyszülők) hatása gyerekeikre ●Indirekt: intézmények, távolabbi ismerősök hatása ●Horizontális: társak hatása Nem egyirányú: ●Szülő  gyerek egymásra is hatnak Nem állandó: ●Folyamatosan változó személyiségek, kapcsolat és tartalom ●Egész életen át tartó folyamat Különböző kultúrákban eltérő lehet Generációk közötti kulturális transzmisszó ≠ szocializáció

Biológiai alapok ●Kötődés (attachment) ●Különböző tanulási folyamatok a különböző életszakaszokban Interperszonális alapok: ●Szülők szándéka ●Szülő-gyermek kapcsolata A transzmisszió kiváltó okai

A gyermek szerepe a folyamatban ●Passzív befogadó: tanul, követ, internalizál ●Aktív befogadó: értelmez, értékel, elfogad / elutasít ●Aktív szereplő: viselkedése befolyásolja a szülő viselkedését Időben változik ●Aszimetrikus (kora gyermekkor)  Szimetrikus (felnőttkor) – változik a transzmisszió iránya ●Szülők és gyermek személyisége, kapcsolatuk minősége és környezet is változik közben Szülő - gyermek kapcsolat minősége ●Akkor internalizál, ha a gyermek elfogadottnak érzi magát, a szülők megfelelő modellek számára és a szülők egyértelműek az üzeneteikben ●A függőség – függetlenség ellentmondása a nyugati társadalmakban: >Gyermek kövesse a szülői mintákat  legyen önálló személyiség A transzmissziót befolyásoló tényezők

Környezet / társadalom hat az egyénre (‘tabula rasa’) vs. a személy is aktívan alakítja a társadalmat és kultúrát Kultúra - sokféle definíció / részek: ●Kulturális modellek és sablonok ●Kulturális szokások ●Kulturális tudás Pszichológiában a kultúra: rendszer, amely külső kontrollt ad az egyén viselkedéséhez (az evolúciónak kiválasztási rendszere, nem végterméke) Környezeti hatások a kulturális transzmisszióra

Kultúra: külső és belső megjelenés (az elmében zajlik) ●Nem minden eleme a kultúrának kerül leképezésre a belső (személyes) kultúrában ●Nem tökéletes leképezés – az egyéni sajátosságok (pl. személyiség) átalakíthatja ●A családnak is nagy szerepe van a belső leképezésben A kulturális transzmisszió: az egyéni fejlődés folyamatában és a generációk közötti kapcsolatok miatt fontos ●Univerzális vs. kultúrafüggő sajátosságok Kultúra és egyéni fejlődés

Függetlenség és függőség - alapértékek: ●Nem csak inputja / outputja a kult. tm. folyamatának, de annak meghatározó alakító (és változtató) tényezője is ●A kultúrák többségében van fő értékpreferencia a családi rendszerekben: >Kölcsönös függőség, csoporthoz tartozás (megerősítés, lojalitás, gyermeki jámborság; hierarchikus kapcsolatok) – többnyire keleti társadalmak, pl. Japán vs. >Függetlenség és autonómia (bizalom, intimitás, megállapodások, tárgyalások) – többnyire nyugati társadalmak, pl. USA Azonos szülői viselkedés / nevelési technika különböző kultúrákban más eredményre vezethet és fordítva ●Pl. szülői kontroll hiánya: szabadság vagy elutasítottság érzése Ezért a kulturális transzmissziót mindig: ●a saját kulturális környezetében ●és a szülők nevelési módszereinek és céljainak figyelembevételével szükséges vizsgálni Kultúra és egyéni fejlődés

Cél ●A kulturális transzmisszió elméleti modelljének a tesztelése a társadalmi és környezeti hatások, valamint a szülő és gyermekek szocializációját figyelembe véve ●Szülő-gyermek kapcsolata, és a kapcsolat szerepének vizsgálata a - kultúrafüggő - ‘gyermek értéken’ (Value of Children: VOC) és az egymásnak nyújtott támogatásokon keresztül ●Univerzális és kultúra függő mintázatok feltárása Módszer ●Három generáció vizsgálata (nagymama, anya, gyermek) ●Különböző országok (Német-, Francia-,Cseh-, Törökország, Izrael, Koreai Köztársaság, Kína, India, Dél-Afrika, stb.) ●Összesen több mint résztvevő ●Kvantitatív kutatás, személyes megkérdezés Empirikus kutatás

Szülői célok és értékek összehasonlítása: ●Kultúrafüggő az eltérés mértéke az anyák és nagymamák céljai között: >Korea, Németország, Csehország: van eltérés; Indonéziában nincs >No-ban nagymamák nagyobb engedelmességet és kisebb önállóságot várnak el a gyermekektől >Csehországban nem lehet tudni, hogy a társadalmi változások vagy a generációs különbségek miatt van különbség ●Minél gyakoribb az anya-gyermek konfliktus, annál több az értékekkel kapcsolatos kommunikáció, de egyben kisebb a szülői értékek elfogadása (transzmissziója) ●Többségében az anya értékpreferenciája előre jelzi a gyermek preferenciáit (Francia- és Németo.), de a két ország erősen eltér egymástól ●Az individualizmus átadása Indonéziában, a családi értékek pedig Németországban erősebb (a helyi társadalmi értékekkel szemben) Empirikus kutatás – eredmények (példák)

Folyamatában, a változásokat is figyelembe véve vizsgálni ●Egyéni változások ●Kapcsolatok változása ●Társadalmi, gazdasági, környezeti változások A kulturális értékek átvitelének mélyebb vizsgálata szükséges ●Pl. az igazodás hátterében elnyomott ellenállás vagy belső elfogadás áll? További kutatások szükségesek

Köszönöm a figyelmet!