Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
Kvantitatív Módszerek
Az országos mérések megújult rendszere
A koragyermekkori nevelésről
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Kompetencia- mérés Somogyi József Általános Iskola
TIMSS 2007.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Összefüggés vizsgálatok
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Ozsváth Károly TF Kommunikációs-Informatikai és Oktatástechnológiai Tanszék.
III. előadás.
Lineáris korreláció és lineáris regresszió. A probléma felvetése y = 1,138x + 80,778r = 0,8962.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VI.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
2008. évi Országos kompetenciamérés 6. osztály / Matematika
Biostatisztika, MS Excel
Középpontban a fejlődés
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Többváltozós adatelemzés
Többváltozós adatelemzés
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Következtető statisztika 9.
A sztochasztikus kapcsolatok (Folyt). Korreláció, regresszió
Lineáris regresszió.
Többtényezős ANOVA.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Telephelyi jelentés A telephelyi jelentés nyújtja a legrészletesebb képet az eredményekről és a tanulói összetételről. Nem csupán egy mérőszámot közöl,
Bevezetés a Korreláció & Regressziószámításba
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Regresszió-számítás március 30. Dr. Varga Beatrix egyetemi.
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Az országos mérések megújult rendszere
Korreláció-számítás.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
Országos kompetenciamérés 2014
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A ÉVI ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉRÉS EREDMÉNYEI 2016.Március 7.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
FIT-jelentés 2014 Kompetenciamérés eredményeinek elemzése.
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
PÉCSI KERESKEDELMI, IDEGENFORGALMI ÉS VENDÉGLÁTÓIPARI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA.
OKM osztályJudit osztálya 8. osztályOlga és Kata osztálya 10.A (négyévfolyamos)U. Ági osztálya (!) 10.B (nyolcévfolyamos)F. Andrea osztálya.
A szövegértés változásai a PISA 15 éve alatt
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2015)
Új skála – új lehetőségek
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Korreláció, regresszió
A évi kompetenciamérés eredményeinek elemzése 2016
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
III. előadás.
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Bevezetés a kvantitatív kutatásba
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
2. Regresszióanalízis Korreláció analízis: milyen irányú, milyen erős összefüggés van két változó között. Regresszióanalízis: kvantitatív kapcsolat meghatározása.
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István

A PHÉ értelmezése A fogalom „kvalitatív értelme” A PHÉ mint érték – Pedagógusok értékelése – Elszámoltathatóság – Intézményfejlesztés – Kutatások során történő alkalmazás

A PHÉ számítása A tanulók helyzetének valamilyen sajátosságát figyelembe vevő számítások A teszteredmények növekedését alapul vevő számítások Két egymást követő tesztelés eredményeinek különbsége A korábbi eredmény a lineáris regresszió egyik független változója Komplex statisztikai modellek alkalmazása (pl. HLM)

Érvek A probléma: általános felfogás szerint az az iskola tudja nagyobb mértékben fejleszteni átlagosan a tanulóit, amelybe eleve jobb tanulók járnak. Nem igaz, hogy a magyar iskolarendszer növeli a tanulók között eleve meglévő különbségeket (legalábbis 6. és 10. között, matematikából és szövegértésből, az OKM alapján). A szociális helyzettel való erős kapcsolat az igazán fejlett oktatási rendszerekben nem erős. Az iskola hozza létre az esélyegyenlőtlenséget. Alapvetően nem a tanulók szociális környezete hozza létre („fizikailag”) a tanulók egy csoportjának „plusz tudását”, vagyis a hozzáadott értéket. A látszat akkor keletkezik, amikor kiderül, hogy a tanulás eredményei erősen összefüggnek a szociális helyzettel.

Kétféle „filozófia” Családi háttér Nem Pedagógiai hozzáadott érték (PHÉ) Pedagógiai hozzáadott érték (PHÉ)

Hogyan függ össze egymással a nyolcadikos teszteredmény és a PHÉ? évi OKM, matematika, 10. évfolyamos adatok. Minél jobb eredményt ért el egy tanuló nyolcadikban, annál kisebb lesz várhatóan az ő hozzáadott értéke. A korrelációs együttható: - 0,25. ???

Statisztikai „műtermék”? Mért pedagógiai hozzáadott érték (122 pont) Látens (valódi) pedagógiai hozzáadott érték (45 pont) Az első teszten a látens képességfejlettségük alatt teljesítők valószínűleg nagyobb hozzáadott értéket produkálnak, mint az első mérésen a képességfejlettségüknél jobban teljesítők. Ezért adódik negatív korrelációs együttható. Képességfejlettség

Mit lehet tenni? Ha kiszámítjuk a PHÉ és a korábbi teszteredmény korrelációját, az nem ad hiteles eredményt, mert az átlaghoz való regresszióval terhelt. Nekünk a korábbi (nyolcadikos) képességfejlettség és a látens PHÉ közötti korrelációra lenne szükségünk. Ezeket az értékeket azonban nem ismerjük. Becslést viszont végezhetünk (meglehetősen jó becslésekről van szó): – Elméleti számítás segítségével, felhasználva bizonyos OKM adatokat adhatunk jobb becslést a korrelációs együtthatóra. – Szimuláció segítségével határozhatunk meg egy jobb becslést.

A számítások eredményei Korrelációs együttható a 8-adikos teszteredmény és a mért PHÉ között: -0,25 Korrelációs együttható a 8-adikos képességfejlettség és a látens PHÉ között elméleti számítási módszerrel: -0,17 Korrelációs együttható a 8-adikos képességfejlettség és a látens PHÉ között szimulációs számítási módszerrel: -0,14

Esélyegyenlőtlenségek a szociális helyzet szerint ÉvfolyamTeszt Teljesítmény­ mutató Korrelációs együttható a CSHI-vel 8 Matematika Teszteredmény0,446 PHÉ0,001 Szövegértés Teszteredmény0,514 PHÉ0, Matematika Teszteredmény0,481 PHÉ0,094 Szövegértés Teszteredmény0,523 PHÉ0,069 Az átlaghoz való regresszió hatását figyelembe vevő, szimuláción alapuló számítás a PHÉ és a CSHI között r = 0,1 korrelációs együtthatót ad

Iskolatípusokban? Matematika PHÉ Szövegértés PHÉ CSHI 8 évfolyamos gimnázium 66,755,40,95 6 évfolyamos gimnázium 63,147,90,89 4 évfolyamos gimnázium 23,839,60,49 Szakközépiskola 15,927,3-0,06 Szakiskola -10,0-5,6-0,78

A szelekció szélsőségei