Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A PHÉ értelmezése A fogalom „kvalitatív értelme” A PHÉ mint érték – Pedagógusok értékelése – Elszámoltathatóság – Intézményfejlesztés – Kutatások során történő alkalmazás
A PHÉ számítása A tanulók helyzetének valamilyen sajátosságát figyelembe vevő számítások A teszteredmények növekedését alapul vevő számítások Két egymást követő tesztelés eredményeinek különbsége A korábbi eredmény a lineáris regresszió egyik független változója Komplex statisztikai modellek alkalmazása (pl. HLM)
Érvek A probléma: általános felfogás szerint az az iskola tudja nagyobb mértékben fejleszteni átlagosan a tanulóit, amelybe eleve jobb tanulók járnak. Nem igaz, hogy a magyar iskolarendszer növeli a tanulók között eleve meglévő különbségeket (legalábbis 6. és 10. között, matematikából és szövegértésből, az OKM alapján). A szociális helyzettel való erős kapcsolat az igazán fejlett oktatási rendszerekben nem erős. Az iskola hozza létre az esélyegyenlőtlenséget. Alapvetően nem a tanulók szociális környezete hozza létre („fizikailag”) a tanulók egy csoportjának „plusz tudását”, vagyis a hozzáadott értéket. A látszat akkor keletkezik, amikor kiderül, hogy a tanulás eredményei erősen összefüggnek a szociális helyzettel.
Kétféle „filozófia” Családi háttér Nem Pedagógiai hozzáadott érték (PHÉ) Pedagógiai hozzáadott érték (PHÉ)
Hogyan függ össze egymással a nyolcadikos teszteredmény és a PHÉ? évi OKM, matematika, 10. évfolyamos adatok. Minél jobb eredményt ért el egy tanuló nyolcadikban, annál kisebb lesz várhatóan az ő hozzáadott értéke. A korrelációs együttható: - 0,25. ???
Statisztikai „műtermék”? Mért pedagógiai hozzáadott érték (122 pont) Látens (valódi) pedagógiai hozzáadott érték (45 pont) Az első teszten a látens képességfejlettségük alatt teljesítők valószínűleg nagyobb hozzáadott értéket produkálnak, mint az első mérésen a képességfejlettségüknél jobban teljesítők. Ezért adódik negatív korrelációs együttható. Képességfejlettség
Mit lehet tenni? Ha kiszámítjuk a PHÉ és a korábbi teszteredmény korrelációját, az nem ad hiteles eredményt, mert az átlaghoz való regresszióval terhelt. Nekünk a korábbi (nyolcadikos) képességfejlettség és a látens PHÉ közötti korrelációra lenne szükségünk. Ezeket az értékeket azonban nem ismerjük. Becslést viszont végezhetünk (meglehetősen jó becslésekről van szó): – Elméleti számítás segítségével, felhasználva bizonyos OKM adatokat adhatunk jobb becslést a korrelációs együtthatóra. – Szimuláció segítségével határozhatunk meg egy jobb becslést.
A számítások eredményei Korrelációs együttható a 8-adikos teszteredmény és a mért PHÉ között: -0,25 Korrelációs együttható a 8-adikos képességfejlettség és a látens PHÉ között elméleti számítási módszerrel: -0,17 Korrelációs együttható a 8-adikos képességfejlettség és a látens PHÉ között szimulációs számítási módszerrel: -0,14
Esélyegyenlőtlenségek a szociális helyzet szerint ÉvfolyamTeszt Teljesítmény mutató Korrelációs együttható a CSHI-vel 8 Matematika Teszteredmény0,446 PHÉ0,001 Szövegértés Teszteredmény0,514 PHÉ0, Matematika Teszteredmény0,481 PHÉ0,094 Szövegértés Teszteredmény0,523 PHÉ0,069 Az átlaghoz való regresszió hatását figyelembe vevő, szimuláción alapuló számítás a PHÉ és a CSHI között r = 0,1 korrelációs együtthatót ad
Iskolatípusokban? Matematika PHÉ Szövegértés PHÉ CSHI 8 évfolyamos gimnázium 66,755,40,95 6 évfolyamos gimnázium 63,147,90,89 4 évfolyamos gimnázium 23,839,60,49 Szakközépiskola 15,927,3-0,06 Szakiskola -10,0-5,6-0,78
A szelekció szélsőségei