Rektori vezetői koncepció : az SZTE, mint 3. generációs egyetem Szabó Gábor rektor - jelölt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Advertisements

1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Controlling a gyakorlatban
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Rektori programterv Prof. Dr. Szabó Gábor DSc. r ektor - jelölt.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
Konferencia a Kutatási kiválóság jövőjéről ELTE június 22. Dr. Farkas Ferenc általános és stratégiai rektorhelyettes PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM CSŐRE.
egyetemi tanár, főigazgató
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Projektcím: A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások fejlesztése a Dél-alföldi.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A doktori képzés aktuális kérdései Doktoranduszok Országos Szövetsége Szombathely © dr. Kocsis Miklós.
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM SZENTÁGOTHAI JÁNOS KUTATÓINTÉZET.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A magyarországi K+F politika
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Magyar Útügyi Társaság
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Rektori vezetői koncepció : az SZTE, mint 3. generációs egyetem Szabó Gábor rektor - jelölt

A magyar felsőoktatás tartalmi, strukturális, irányítási, finanszírozási kérdései Kampányszerű törvényi szabályozás, tömegesedés, intézményi integráció, normatív alapú finanszírozás, Bologna-rendszer, intézmény-irányítás, felvételi- rendszer stb. Kurrikulumok képzési ciklusonkénti korszerűsítése. Tehetséggondozás. Kimenet alapú (learning outcomes) képzéstervezés. Munkaadók érdemben történő bevonása konstruktív partnerként. Kreditrendszer hibáinak kiküszöbölése. Cél: teljesítményre serkentő, azt mérő és elismerő kredit- és vizsgarendszer megalkotása. A doktorképzés majdnem kizárólagos „academic” jellegét bővíteni a tudományos igényű versenyszféra K+F terveivel. Külső és belső minőségbiztosítás erősítése. Minőségi oktatás, kiemelkedő tudományos műhelyek támogatása. A „magyar” Bologna-rendszer felülvizsgálata. Alapfilozófia megértése és rendszerszemléletű érvényesítése. Meg és nem legyőzni a feleket. Kontrollált egyetemi, kari, hallgatói önkormányzati autonómia, önigazgatás. Kiszámítható, átlátható, stabil finanszírozás.

Oktatás – kutatás – tudásmegosztás: új célok és új szerepek 1.

A 3. generációs Szegedi Tudományegyetem szellemi megbízatása Oktatás - kutatás - tudás megosztás egysége, összhangja A tömeg- és elitképzés összhangja, a tehetségfeltárás, tehetséggondozás és a jövő tudás-hasznosítóinak és tudósgenerációjának képzése. A kiválók kiválasztása, kibocsátása, visszahívása. A kreatív egyetem. Tehetség, Technológia, Tolerancia. (TTT). Jövőkép alkotás, a technológiai előretekintés, valamint a társadalom- és természettudományok együttműködése A tudományos eredmények alkalmazása és felhasználása a globális ügyeinket érintő döntéshozatalban (betegségek terjedése, éghajlatváltozás, globális környezeti változások, energia-, víz- és élelmiszerellátás), a tudomány által igényelt eszközök biztosítása, és a tudománydiplomácia erősítése. 2.

A Szegedi Tudományegyetem kötődései, hagyományai Kötődéseink Kárpát-medencei Felsőoktatási- és Kutatási Térség). Városhoz, régióhoz (Partium, Alföld, Bánát, Vajdaság) (Kárpát-medencei Felsőoktatási- és Kutatási Térség). Nemzethez EU-hoz Világhoz (Ázsia) –Hagyományok Kolozsvár, Klebesberg, „Szegedi fiatalok”, Bibó István… 3.

Az SZTE és Dél-alföldi régió A régió vezető intézményévé válni Az egyetem jövője szorosan kapcsolódik a régió jövőjéhez. művészeti képzés lendületes fejlődése, Az SZTE-nek mindig, de az elmúlt hét évben hangsúlyozottan fontos törekvése volt olyan oktatási és kutatási programok meghonosítása, amely a régió hosszú távú igényeihez is igazodik. (közgazdászképzés, mérnökképzés, agrárképzés, művészeti képzés lendületes fejlődése, DEAK, egészségügyi integráció, stb.). Az egyetem óriási szellemi kapacitását még tudatosabban, még tervszerűbben szerephez kell juttatni a régió fejlesztésében. (Dél-alföldi klaszterek, Biopolis program) Az elmúlt tíz év tapasztalatai alapján nem elég az igényekre válaszolni, igényeket kell generálni, irányt is kell mutatni. Ennek a kihívásnak egy, erős karokra támaszkodó egységes, egyetem tud megfelelni. 4.

Rektori jövőkép-üzenet Milyen utat járjunk? befelé fordulót, ahol csak a karok jelenlegi problémáit láttatjuk és azok megoldására koncentrálunk? kifelé mutogatót, ahol a „megváltást” a kormányzattól és az egyetemen kívüli szereplőktől várjuk? Ajánlom a proaktívat, amelyik nyit a környezete felé, a környezet kihívásaiból kiindulva az egyetem egésze számára fogalmaz meg célokat. Melyik szervezeti megoldás lehet sikeres a mai és jövőbeni viszonyok között, az egyre élesedő versenyben? amelyik a karok önállóságát mindenek fölé emeli, és a koordináció gyenge eszközével kívánja az egyetemi célokat érvényesíteni? Ajánlom a külvilág felé egységes, stabil, átfogó egyetemi célokat követő többszintű szervezetet, amelyen belül érvényesül a karok, hallgatói önkormányzatok önigazgatása, önállósága. 5.

Az épülő egyetem A nagyprojektek tervszerű befejezése, kivitelezés és elszámolása, és egységes egyetemi keretrendszer a jövő beruházásaihoz az ELI kivételével, amely évre szóló önálló program A nagyprojektek - az ELI kivételével, amely évre szóló önálló program végére befejeződnek, így 10 év alatt több mint 80 ezer négyzetméternyi terület újul meg: az elnyert Uniós források 100%-os lehívása kiemelt feladat. A jövőbeni egyetemi pályázatok résztvevő egységeinek kiválasztása körültekintőbb legyen, megalkotva egy olyan keretrendszert, amely lehetővé teszi minden érintett kar, szervezeti egység azonos eséllyel történő kiválasztását. Meg kell történnie az infrastruktúra-fejlesztési stratégia frissítésének. FOK új Klinika építése, mint kiemelt beruházás. Új TIOP program, átcsoportosítás a „Tudássétány” TIOP-ból (ZMK, BTK) Épülő egyetemből – fenntartható egyetem 6.

Fenntarthatóság A Szegedi Tudományegyetem fenntartható gazdálkodásának megőrzése,a kiválóság kiterjesztése az üzemeltetésre A következő években több mint 20 milliárd forint pályázati forrás érkezik az egyetemre, fenn kell tartanunk a ma is stabilan működő pénzügyi és gazdasági alrendszerünket. Gazdálkodásunk hatékonysága a továbbiakban nem megszorításokkal, vagy mesterséges pénzügyi korlátokkal javítható, hanem olyan műszaki és folyamatfejlesztésekkel, melyek modernizálják működésünket. Cél: „zöld egyetemmé” válni! Spórolás-kiadáscsökkentés vs. tudatos választás- gazdasági racionalitás=fenntarthatóság. 7. Épülő egyetemből – fenntartható egyetem

Szervezeti megújulás a Szegedi Tudományegyetemen A testületi szellem továbberősítése: a Professzori Tanács felállítása. Gazdasági Tanács szerepének tisztázása (Monok I. Vécsei L. Devarics A. Telegdy G.) Egységes humánpolitika. Minőségirányítási rendszer hatékony működtetése. A döntési jogkörök a döntési felelősséget viselő egységhez kötődően, gyorsan és hatékonyan ütközzenek és jussanak eredményre. Létre kell hozni a karok professzori-tanári testületei Elnökeiből és a MTA SZAB elnökéből álló Professzori Tanácsot 8.

Az SZTE az oktatás-kutatás szolgálatában A minőségdíjas SZTE-ből kutatás-intenzív egyetemi kiválósági központ A „Kutató Egyetemi” cím birtokosa, az SZTE valamennyi tudományterületén – különös tekintettel az alapkutatásokra, („éreklődésvezérelt”, curiosity-driven) a nemzetközileg is elismert kutató-fejlesztő („feladatvezérelt”, mission driven) tevékenységét tekinti alapvető feladatának, amely a versenyképes oktatás záloga. SZBK Sokszínű hazai- és nemzetközi kapcsolatrendszer bővítése (SZBK, Gabona Kutató stb. Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió, EFT, EKT). Sikeres kutatás-intenzív egyetemi pályázat TÁMOP 4.2.1/B megvalósítása. Minőségdíjból – Kiválósági Központ 9.

Tudomány, alkotás és innováció A tudományos eredményeinket integrálni régiónk fejlődésébe a K+F+I tevékenységen keresztül. a.) b.) c.)d.) e.) A kiemelt tudományterületek: a.) Kémia, anyagtudomány, gyógyszerkutatás, b.) Molekuláris biológia, genetika, orvostudomány, c.) Környezettudomány, energetika, d.) Információs társadalom e.) Szuperlézer. A fejlesztéseket úgy kell megvalósítanunk, erőforrásainkat úgy kell koncentrálnunk, hogy azokban egyaránt hasznosuljanak a gazdaság-, a társadalom-, a bölcsészet-, a jog-, a mezőgazdasági- és az élelmiszeripari területén elért tudományos eredményeink. A BTK nemzetközileg is figyelemre méltó kutatási hagyományaira alapozott kiemelten támogatandó tudományos munka eredményeként remélhető, hogy az Egyetemünkön folyó kutatások tudás- és tudományelméleti háttere, társadalmi hatásai is feltárásra kerülnek. 10. Minőségdíjból – Kiválósági Központ

A jövő tudás-hasznosítóinak nevelése Integrált képzési programok az érettségitől a felnőttképzésig, az eddigi akkreditációs eredményeinkre alapozva professional, academic BSc/BA, az alapszak önmagában is legyen alkalmas munkavállaláshoz Tömegképzés helyi, hazai piacra, FSZ képzések vs. nemzetközileg is helytálló elit képzés (professional, academic BSc/BA, az alapszak önmagában is legyen alkalmas munkavállaláshoz!). Pedagógus képzés szegedi modelljének megvalósítása, különös tekintettel az inkluzív (integrált) oktatásra. Tanárképzés, különös tekintettel a természettudományokra. A zeneművészeti képzés további fejlesztése humán erőforrás bővítéssel. DLA iskola létrehozásával bővíthetjük doktori iskoláink számát. 11.

Az európai egyetem A Szegedi Tudományegyetem nemzetközi kapcsolataira és egyetemi polgáraink mobilitására építve, a nemzetközi képzési portfólió kiterjesztése Kiválasztásra és kialakításra kerüljenek azok az elitképző és/vagy nemzetközileg is eladható programok, amelyek beiskolázása világszintű lehet. Költségtérítéses, idegen-nyelvű hallgatók arányának növelése 3-5%-ra. TÁMOP Kutatók Team-ek, fiatalok hazahozatala. Külföldi MSc/MA, PhD hallgatók megnyerése. A külföldi vendégoktatói kör hosszú távú bevonása oktatói- tudományos műhelyeink munkájába. 12.

A SZTE felelőssége a hallgatókért, az egyetemi polgárokért Hallgatói, oktatói és dolgozói életpályamodellek kidolgozása, a szakmai karrier egységes elismerése Kiemelt tartalmi kérdés a tehetséggondozás, az utánpótlás nevelés, egyetemi (akadémiai) karrier építés. Jól definiált karrier-utak az alapszakok és mesterszakok dzsungelében. Pályavezetési tanácsadás. Kapcsolat a munkaerő piac szereplőivel, múltbéli, jelenlegi, jövőbeni hallgatókkal. A hallgatók közti esélyegyenlőség fenntartása. Állami és civil forrásokra alapuló szociális ösztöndíj rendszer, tehetséges, teljesítményt felmutató, rászorult diákoknak. MRK Ösztöndíj alap. A hallgatói önkormányzatok alkotó részvétele a tervezési és döntés előkészítési folyamatokban. KT., Reprezentatív Szakszervezetek szerepének stabilizálása. 13.

Egyetemi és kari autonómia, önigazgatás Az Universitas befogadó szellemisége autonóm szervezeti identitásokon épülhet tovább Oktatási, szervezeti és gazdasági autonómia egyetemi szinten. Törvényi garanciák. A karok önállóságának, önigazgatásának további biztosítása. SZMSZ garanciák. Az alkotó egyén, a tudományos műhelyek, kutatócsoportok, tanszéki közösségek és a hagyományok teremtette autonómiák fenntartása, a bizalom rögzített szabályok mentén történő erősítése. Összefogással, az egyetem szellemiségében valósuljon meg a kutatói-alkotói-oktatói-tanulói szabadság. Tovább fejlődjön a kölcsönös érdekeltségen nyugvó együttműködés az egyes önálló egységek között. 14.

Az integrált egészségügy fókuszpontjai az SZTE ÁOK Szent-Györgyi Albert Klinikai Központban Az integrált egyetem szervezeti keretei között egyértelművé kell tenni a betegellátás önállóságának határait A betegellátást és az orvosképzést nem lehet szétválasztani Az SZTE ÁOK Klinikai Központ betegellátó intézményi menedzsment teljes körű gazdasági önállóságának megteremtése elengedhetetlen feltétele az egységes regionális betegellátó rendszer biztonságos működtetésének (klinikák gazd. app. megerősítése) A Klinikai Központ leválasztását nem tartom aktuális kérdésnek, de gazdasági önállósodásukat ugyanakkor határozottan támogatom. (kiszámítható finanszírozás, progresszivitás, TVK, HBCS, overhead problémák). Klinikai Központ Elnöke Rektor-helyettes. 15.

Felsőoktatási forrás TOP lista 16.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!