Dr. Balla Katalin HTE- „Minőségi szoftver – a terméktanúsítás jelentősége, a tanúsítvány megszerzése” c. konferencia Folyamatok a termékminőség szolgálatában, a CMMI v1.2 tükrében
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 2 / 42 Tartalom ~ ® ~ A CMMI ® és a termékminőség kapcsolata ~ ® ~ A CMMI ® v1.2 kiadása ~ ® ~ Változások a CMMI ® korábbi verziójához képest ~ ® ~ Termékminőség a CMMI ® v1.2 -ben ~ ® ~ A CMMI ® -alapú auditálás új követelményei
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 3 / 42 Tartalom ~ ® ~ A CMMI ® és a termékminőség kapcsolata ~ ® ~ A CMMI ® v1.2 kiadása ~ ® ~ Változások a CMMI ® korábbi verziójához képest ~ ® ~ Termékminőség a CMMI ® v1.2 -ben ~ ® ~ A CMMI ® -alapú auditálás új követelményei
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 4 / 42 A szoftverminőség összetevői Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 5 / 42 A CMMI® és a termékminőség kapcsolata ~ A CMMI folyamat - alapú modell ~ A folyamat-alapú modellek célja: a folyamatok jó szervezése abból a célból, hogy a folyamatokkal előállított termék megfelelő minőségű legyen ~ Ez az összefüggés nem mindig egyértelmű! ~ A CMMI v1.2-ben igyekeztek fokozottan hangsúlyossá tenni
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 6 / 42 Tartalom
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 7 / 42 A CMMI ® V1.2 kiadása ~ augusztus 25.-én ~ CMMI ® for Development, Version 1.2, CMMI- DEV, V1.2, CMU/SEI-2006-TR-008, ESC-TR Improving processes for better products. ~ CMMI ® v1.1 érvényben van: augusztus 30.-ig
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 8 / 42 Tartalom
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 9 / 42 Ilyen volt: A CMMI ® modell elemei ~ Folytonos megközelítés ~ Lépcsős megközelítés
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 10 / 42 Ilyen lett: a CMMI v1.2 elemei
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 11 / 42 Ilyen volt, ilyen lett: A CMMI ® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés 0 Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5Optimizing
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 12 / 42 Ilyen volt: A CMMI ® folyamatai ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL ~ Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF ~ Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 13 / 42 Ilyen lett: A CMMI ® folyamatai ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL ~ Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF ~ Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 14 / 42 Megfelelés a lépcsős és folytonos nézet között ~ Equivalent staging Equivalent staging Equivalent staging
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 15 / 42 Változások ~ Az új verzióban a korábbihoz képest eszközölt módosítások célja, lényege: ~ a CMMI® modell komplexitásának és méretének csökkentése, ~ a modell által lefedett területek növelése, ~ a modell auditálásával kapcsolatos bizalom erősítése.
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 16 / 42 Változások ~ A modell nevét „CMMI® for Development”-re (Fejlesztésben alkalmazott CMMI®) változtatták ~ A lépcsős és folytonos megközelítést egyetlen dokumentumban mutatják be ~ A modell kiegészült hardverfejlesztésre vonatkozó útmutatókkal ~ Új és kiegészített definíciók
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 17 / 42 Változások ~ A CMMI® modell alapja a CMMI® Keret (CMMI® Framework), mely tartalmazza a modell leírását, a modell auditálásának leírását, valamint a modell oktatásával kapcsolatos anyagokat. ~ A CMMI® modellnek több része van. Egyik a minden nézetben közös un. „Shared CMMI® material” (Megosztott CMMI® anyag), amely a modell szerkezetének leírását, elemeit, valamint az általánosan használható folyamatokat írja le. ~ A megosztott (minden esetben érvényes) anyagokon kívül vannak un. „CMMI® Constellations”
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 18 / 42 Változások ~ A konstellációk tulajdonképpen valamilyen szakterülethez kapcsolódó sajátos folyamatokat írnak le. A következő ilyen szakterületeket azonosították: ~ Fejlesztés ~ Beszerzés ~ Szolgáltatás ~ Alapelv: a CMMI® modell „megosztott” anyagait minden esetben használni kell, míg a különböző konstellációkra vonatkozó részeket az egyes szakterületek alkalmazóinak kell használniuk. ~ Jelenleg csak a fejlesztésre vonatkozó rész került leírásra, mely a hardver- és szoftverfejlesztést egyaránt lefedi ban várható a beszerzés és szolgáltatás sajátosságait leíró részek elkészülése.
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 19 / 42 Változások ~ A CMMI® megosztott anyagaiban leírt (vagyis minden esetben alkalmazandó) folyamatok a következők: ~ CAR - Oksági elemzés és megoldás ~ CM - Konfigurációmenedzsment ~ DAR - Döntéselemzés és közzététel ~ IPM - Integrált projektmenedzsment ~ MA – Mérés és elemzés ~ OID - Szervezeti szintű innováció és közzététel ~ OPD - Szervezeti szintű folyamatok meghatározása ~ OPF – Szervezeti szintű folyamatszemlélet ~ OPP – Szervezeti szintű folyamat teljesítmény ~ OT – Szervezeti szintű képzés ~ PMC – Projektkövetés és –vezérlés ~ PP – Projekttervezés ~ PPQA – Termék és folyamat minőségbiztosítás ~ QPM – Mennyiségi projektmenedzsment ~ REQM – Követelménymenedzsment ~ RSKM – Kockázatmenedzsment.
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 20 / 42 Változások ~ Fejlesztésben (CMMI V1.2-DEV) alkalmazott folyamatok: ~ PI – termék integráció ~ RD - Követelményfejlesztés ~ SAM – Beszállítói megállapodás menedzsment ~ TS – Műszaki megoldás ~ VAL - Validáció ~ VER – Verifikáció
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 21 / 42 Változások ~ A CMMI® v1.2- DEV –ben, vagyis a CMMI® fejlesztésre alkalmazható konstellációjában jelenleg 22 folyamat van, szemben a korábbi verzió 25 folyamatával. ~ Szám szerint tehát 3 folyamat hiányzik a korábbiakhoz képest: ISM, OEI, IT. Mindhárom az integrált munkavégzésre vonatkozik. Ez a hiány azonban csak a folyamatok számában tapasztalható: a három hiányzó folyamat sajátos céljait ugyanis „elosztották” a modell egyéb folyamatai között.
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 22 / 42 Változások ~ A sajátos célok területén a fentieken kívül is van módosulás, a következő folyamatok esetében: REQM, RD, TS, VAL, VER.
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 23 / 42 Tartalom
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 24 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPFSzervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPDSzervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OTSzervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD *IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKMKockázatkezelés - Risk Management- RSKM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DARDöntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPPSzervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPMMennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OIDSzervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAROksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 25 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Követelményfejlesztés ~ SG 1Vevői követelmények fejlesztése ~ SP 1.1Szükségletek kiderítése ~ SP 1.2Vevői követelmények fejlesztése ~ SG 2Termékkövetelmények fejlesztése ~ SP 2.1Termék és termék-komponens követelmények meghatározása ~ SP 2.2Termék-komponens követelmények meghatározása ~ SP 2.3Interfész követelmények meghatározása ~ SG 3Követelmények elemzése és jóváhagyása/megerősítése ~ SP 3.1Működőképes elképzelések és forgatókönyvek meghatározása ~ SP 3.2Az igényelt funkcionalitás definiálása ~ SP 3.3Követelmények elemzése ~ SP 3.4Követelmények elemzése az egyensúly elérésének érdekében ~ SP 3.5Követelmények jóváhagyása átfogó módszerekkel
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 26 / 42 ~ Műszaki megoldás ~ SG 1 Termék-komponens megoldások kiválasztása ~ SP 1.1Alternatívák és kiválasztási kritériumok kidolgozása ~ SP 1.2Termék-komponens megoldás kiválasztása ~ SG 2 A terv fejlesztése ~ SP 2.1A termék vagy termék-komponens tervezése ~ SP 2.2Technikai adatcsomag meghatározása ~ SP 2.3Interfész-használati kritériumok megtervezése ~ SP 2.4Elemzések végrehajtása, készítése, vásárlása vagy újrafelhasználása ~ SG 3 Termék terv implementálása ~ SP 3.1Terv implementálása ~ SP 3.2Terméktámogatási dokumentáció fejlesztése Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 27 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Verifikáció ~ SG 1 Előkészítés verifikációra ~ SP 1.1Munkatermékek kiválasztása verifikációra ~ SP 1.2Verifikációs környezet létrehozása ~ SP 1.3Verifikációs eljárások és kritériumok létrehozása ~ SG 2 Egyenrangú szemlék végrehajtása ~ SP 2.1Egyenrangú szemlék előkészítése ~ SP 2.2Egyenrangú szemlék végrehajtása ~ SP 2.3Egyenrangú szemlék adatainak elemzése ~ SG 3 Kiválasztott munkatermékek verifikációja ~ SP 3.1Verifikáció végrehajtása ~ SP 3.2Verifikációis eredmények elemzése
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 28 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Validáció ~ SG 1 Előkészítés validációra ~ SP 1.1Érvényesítendő termékek kiválasztása ~ SP 1.2Validációi környezet létrehozása ~ SP 1.3Validációs eljárások és kritériumok létrehozása ~ SG 2 Termék vagy termékkomponens validációja ~ SP 2.1Validáció végrehajtása ~ SP 2.2Validációs eredmények elemzése
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 29 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Termék integráció ~ SG 1 Termék integráció előkészítése ~ SP 1.1Integrációs sorrend meghatározása ~ SP 1.2Termékintegrációs környezet meghatározása ~ SP 1.3Termékintegrációs folyamatok és kritériumok meghatározása ~ SG 2 Interfész kompatibilitás biztosítása ~ SP 2.1Interfész leírás szemléje a teljesség biztosítására ~ SP 2.2Interfészek menedzselése ~ SG 3 Termékkomponensek összeépítése és a termék átadása ~ SP 3.1A termékkomponensek integrációra alkalmasságának igazolása ~ SP 3.2Termékkomponensek összeépítése ~ SP 3.3Összeépített termékkomponensek kiértékelése ~ SP 3.4A termék vagy termék-komponens összeállítása és átadása
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 30 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Mérés és elemzés ~ SG 1Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása ~ SP 1.1Mérési célkitűzések meghatározása ~ SP 1.2Mérések specifikálása ~ SP 1.3Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása ~ SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálás ~ SG 2Mérési eredmények szolgáltatása ~ SP 2.1Mérési adatok gyűjtése ~ SP 2.2Mérési adatok elemzése ~ SP 2.3Adatok és eredmények tárolása ~ SP 2.4 Eredmények közzététele ISO 9126 !! GQM
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 31 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Folyamat- és termékminőség biztosítása ~ SG 1Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése ~ SP 1.1Folyamatok objektív értékelése ~ SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése ~ SG 2 Objektív betekintés nyújtása ~ SP 2.1Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása ~ SP 2.2 Feljegyzések készítése
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 32 / 42 ~ Mennyiségi projektmenedzsment SG 1 A projekt mennyiségi menedzsmentje ~ SP 1.1 A projekt céljainak létrehozása ~ SP 1.2 A meghatározott folyamat összeállítása ~ SP 1.3 A statisztikusan menedzselendő alfolyamatok kiválasztása ~ SP 1.4 Projektteljesítmény menedzsment ~ SG 2 Az alfolyamatok teljesítményének statisztikus menedzsmentje ~ SP 2.1 Mértékek és elemzési technikák kiválasztása ~ SP 2.2 Statisztikai módszerek alkalmazása a változás megértése érdekében ~ SP 2.3 A kiválasztott alfolyamat teljesítményének követése ~ SP 2.4 A statisztikai menedzsment adatok feljegyzése Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 33 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény ~ Mindenre vonatkozik, ami fontos a szervezetnek – a termékre is !!!! ~ SG 1 Teljesítmény alapkonfigurációk és modellek létrehozása (Establish Performance Baselines and Models) ~ SP 1.1 Folyamatok kiválasztása ~ SP 1.2 Folyamatteljesítmény-mértékek létrehozása ~ SP 1.3 Minőség és folyamatteljesítmény objektívák létrehozása ~ SP 1.4 Folyamatteljesítmény alapkonfigurációk létrehozása ~ SP 1.5 Folyamatteljesítmény modellek létrehozása
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 34 / 42 Tartalom
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 35 / 42 ~ Appraisal Requirements for CMMI, Version 1.2 (ARC, V1.2). Technical report CMU/SEI-2006-TR-011 ESC-TR ~ Standard CMMI® Appraisal Method for Process Improvement (SCAMPISM) A, Version 1.2: Method Definition Document. CMU/SEI-2006-HB ml ml ~ Hayes, W., Miluk G et al: Handbook for Conducting Standard CMMI Appraisal Method for Process Improvement (SCAMPI) B and C Appraisals, version 1.1. December Handbook, CMU / SEI-2005-HB-005 ~ Auditálás a CMMI ® modell alapján
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 36 / 42 SCAMPI auditok ~ Az auditok 3 évig érvényesek ~ A korábbi auditok érvényessége: 2007 augusztusáig, vagy végrehajtásuktól számított 3 évig érvényesek ~ az érvényesség megállapításakor a két dátum közül a későbbit veszik figyelembe ~ 2007 január 1.-től csak a SCAMPI A v1.2 szerint lehet auditálni ~ 2007 augusztus 25-ig lehet a CMMI v1.1 alapján auditálni
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 37 / 42 A különböző típusú CMMI® auditok követelményei KövetelményekA osztályba tartozó audit B osztályba tartozó audit C osztályba tartozó audit Szükséges objektív bizonyítékok típusa Dokumentumok és interjúk Dokumentumok vagy interjúk ÉrtékelésCélok értékelése szükséges Nem megengedett Szervezet lefedettségeSzükségesNem szükséges Auditor csapat minimális létszáma 421 Az auditor csapat vezetőjére vonatkozó követelmény Vezető auditorKépzett és tapasztalt személy
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 38 / 42 SCAMPI auditok ~ CMMI v1.2, SCAMPI A v1.2: ~ Auditorok képzése: ~ B és C auditor ~ A, B, C auditor ~ 4, 5 érettségi szintű auditor
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 39 / 42 A CMMI ® auditálása ~ A modell elemeinek meglétét vizsgálja ~ Megkövetelt, szükséges elemek ~ Sajátos célok (specific goals - SG) ~ Általános célok (generic goals - GG) ~ Elvárt elemek (expected) ~ Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) ~ Általános gyakorlatok (generic practices - GP) ~ Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 40 / 42 A CMMI ® auditálása ~ Informatív elemek (informative) ~ Alpraktikák (subpractices SP) ~ Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános gyakorlatok értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben ~ tipikus munkatermékek (typical work products) ~ Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications)
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 41 / 42 A CMMI-nek megfelelő tanúsítás ~ A tanúsítás a folyamatokra vonatkozik! ~ Közvetve: a termék minőségéről is ad információt ~ Nagyon hiányzik a CMMI-ből a termék minőségének pontosabb leírása
Folyamatok a termékminőség szolgálatában 42 / 42