Dr. Balla Katalin HTE- „Minőségi szoftver – a terméktanúsítás jelentősége, a tanúsítvány megszerzése” c. konferencia Folyamatok a termékminőség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Projekt vezetés és kontroll – Mi történik a gépházban?
Advertisements

Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségmenedzsment alapelvek
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
A projektmenedzsment fogalma
Project Planning (PP) Projekt Tervezés
Szoftver minőség és menedzsment Mérés és elemzés Sziládi Zoltán.
A projektmenedzsment funkciói és területei
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Szoftvertechnológia Szoftvergyártás 2..
Szabványok és ajánlások az informatikai biztonság területén
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
R EQUIREMENTS D EVELOPMENT Készítette: Devecseri Viktor.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Funkciói, feladatai és területei
Minőség menedzsment 6.előadás
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Dr. Fekete István Integrált kockázatfelmérés informatikai támogatása: Szigma Integrisk Budapesti Corvinus Egyetem Balatonalmádi január
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Készítette: Szirmai István
EU IST PRO EU IST Promóciós Csoport 6. keretprogram Projekttípusok (INSTRUMENTS)
SLA (Service Level Aggrement) alapon történő szolgáltatás fejlesztés a Gazdasági Főigazgatóságon
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CMMI 1.3 – Verifikáció Készítette: Kis Gergely. Bevezetés A specifikációt, követelményt vetjük össze a kész/készülő termékkel Itt nem vizsgáljuk, hogy.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
CMMI - VALIDÁCIÓ Suba Gergely.
Minőségbiztosítás Galba Ágota Szoftverminőság2 Célkitűzés-feladatok Célja: segítségével a személyzet és a menedzsment képes objektívan belelátni.
Biztonságos szoftverfejlesztés kipipálva!? TickIT követelmények
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
A minőségmenedzsment általános kérdései a szoftveriparban - szakmai kihívások a szállítói és a vevői oldalon Dr. Balla Katalin Minőségmenedzsment a szoftveriparban.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
BERENCSI Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Iroda – avagy, a Rendszer- és Terméktanúsítás kapcsolata BERENCSI BENCE ügyvezető, tanácsadó TERMÉK-
INFORMÁCIÓMENEDZSMENT Dr. Szalay Zsigmond Gábor adjunktus, intézeti tanszékvezető VEZETÉS ÉS SZERVEZÉS MSC SZAK SZENT ISTVÁN EGYETEM.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
TÁMOP /2-2F FVM Dunántúli Agrár-szakképző Központ
Önértékelési projektterv
Móricz Pál – ügyvezető igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Szenzor Gazdaságmérnöki Kft.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Dr. Balla Katalin HTE- „Minőségi szoftver – a terméktanúsítás jelentősége, a tanúsítvány megszerzése” c. konferencia Folyamatok a termékminőség szolgálatában, a CMMI v1.2 tükrében

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 2 / 42 Tartalom ~ ® ~ A CMMI ® és a termékminőség kapcsolata ~ ® ~ A CMMI ® v1.2 kiadása ~ ® ~ Változások a CMMI ® korábbi verziójához képest ~ ® ~ Termékminőség a CMMI ® v1.2 -ben ~ ® ~ A CMMI ® -alapú auditálás új követelményei

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 3 / 42 Tartalom ~ ® ~ A CMMI ® és a termékminőség kapcsolata ~ ® ~ A CMMI ® v1.2 kiadása ~ ® ~ Változások a CMMI ® korábbi verziójához képest ~ ® ~ Termékminőség a CMMI ® v1.2 -ben ~ ® ~ A CMMI ® -alapú auditálás új követelményei

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 4 / 42 A szoftverminőség összetevői Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 5 / 42 A CMMI® és a termékminőség kapcsolata ~ A CMMI folyamat - alapú modell ~ A folyamat-alapú modellek célja: a folyamatok jó szervezése abból a célból, hogy a folyamatokkal előállított termék megfelelő minőségű legyen ~ Ez az összefüggés nem mindig egyértelmű! ~ A CMMI v1.2-ben igyekeztek fokozottan hangsúlyossá tenni

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 6 / 42 Tartalom

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 7 / 42 A CMMI ® V1.2 kiadása ~ augusztus 25.-én ~ CMMI ® for Development, Version 1.2, CMMI- DEV, V1.2, CMU/SEI-2006-TR-008, ESC-TR Improving processes for better products. ~ CMMI ® v1.1 érvényben van: augusztus 30.-ig

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 8 / 42 Tartalom

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 9 / 42 Ilyen volt: A CMMI ® modell elemei ~ Folytonos megközelítés ~ Lépcsős megközelítés

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 10 / 42 Ilyen lett: a CMMI v1.2 elemei

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 11 / 42 Ilyen volt, ilyen lett: A CMMI ® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés 0 Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5Optimizing

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 12 / 42 Ilyen volt: A CMMI ® folyamatai ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL ~ Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF ~ Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 13 / 42 Ilyen lett: A CMMI ® folyamatai ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL ~ Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF ~ Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 14 / 42 Megfelelés a lépcsős és folytonos nézet között ~ Equivalent staging Equivalent staging Equivalent staging

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 15 / 42 Változások ~ Az új verzióban a korábbihoz képest eszközölt módosítások célja, lényege: ~ a CMMI® modell komplexitásának és méretének csökkentése, ~ a modell által lefedett területek növelése, ~ a modell auditálásával kapcsolatos bizalom erősítése.

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 16 / 42 Változások ~ A modell nevét „CMMI® for Development”-re (Fejlesztésben alkalmazott CMMI®) változtatták ~ A lépcsős és folytonos megközelítést egyetlen dokumentumban mutatják be ~ A modell kiegészült hardverfejlesztésre vonatkozó útmutatókkal ~ Új és kiegészített definíciók

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 17 / 42 Változások ~ A CMMI® modell alapja a CMMI® Keret (CMMI® Framework), mely tartalmazza a modell leírását, a modell auditálásának leírását, valamint a modell oktatásával kapcsolatos anyagokat. ~ A CMMI® modellnek több része van. Egyik a minden nézetben közös un. „Shared CMMI® material” (Megosztott CMMI® anyag), amely a modell szerkezetének leírását, elemeit, valamint az általánosan használható folyamatokat írja le. ~ A megosztott (minden esetben érvényes) anyagokon kívül vannak un. „CMMI® Constellations”

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 18 / 42 Változások ~ A konstellációk tulajdonképpen valamilyen szakterülethez kapcsolódó sajátos folyamatokat írnak le. A következő ilyen szakterületeket azonosították: ~ Fejlesztés ~ Beszerzés ~ Szolgáltatás ~ Alapelv: a CMMI® modell „megosztott” anyagait minden esetben használni kell, míg a különböző konstellációkra vonatkozó részeket az egyes szakterületek alkalmazóinak kell használniuk. ~ Jelenleg csak a fejlesztésre vonatkozó rész került leírásra, mely a hardver- és szoftverfejlesztést egyaránt lefedi ban várható a beszerzés és szolgáltatás sajátosságait leíró részek elkészülése.

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 19 / 42 Változások ~ A CMMI® megosztott anyagaiban leírt (vagyis minden esetben alkalmazandó) folyamatok a következők: ~ CAR - Oksági elemzés és megoldás ~ CM - Konfigurációmenedzsment ~ DAR - Döntéselemzés és közzététel ~ IPM - Integrált projektmenedzsment ~ MA – Mérés és elemzés ~ OID - Szervezeti szintű innováció és közzététel ~ OPD - Szervezeti szintű folyamatok meghatározása ~ OPF – Szervezeti szintű folyamatszemlélet ~ OPP – Szervezeti szintű folyamat teljesítmény ~ OT – Szervezeti szintű képzés ~ PMC – Projektkövetés és –vezérlés ~ PP – Projekttervezés ~ PPQA – Termék és folyamat minőségbiztosítás ~ QPM – Mennyiségi projektmenedzsment ~ REQM – Követelménymenedzsment ~ RSKM – Kockázatmenedzsment.

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 20 / 42 Változások ~ Fejlesztésben (CMMI V1.2-DEV) alkalmazott folyamatok: ~ PI – termék integráció ~ RD - Követelményfejlesztés ~ SAM – Beszállítói megállapodás menedzsment ~ TS – Műszaki megoldás ~ VAL - Validáció ~ VER – Verifikáció

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 21 / 42 Változások ~ A CMMI® v1.2- DEV –ben, vagyis a CMMI® fejlesztésre alkalmazható konstellációjában jelenleg 22 folyamat van, szemben a korábbi verzió 25 folyamatával. ~ Szám szerint tehát 3 folyamat hiányzik a korábbiakhoz képest: ISM, OEI, IT. Mindhárom az integrált munkavégzésre vonatkozik. Ez a hiány azonban csak a folyamatok számában tapasztalható: a három hiányzó folyamat sajátos céljait ugyanis „elosztották” a modell egyéb folyamatai között.

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 22 / 42 Változások ~ A sajátos célok területén a fentieken kívül is van módosulás, a következő folyamatok esetében: REQM, RD, TS, VAL, VER.

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 23 / 42 Tartalom

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 24 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPFSzervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPDSzervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OTSzervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD *IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment- Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKMKockázatkezelés - Risk Management- RSKM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DARDöntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPPSzervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPMMennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OIDSzervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAROksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR ~ Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM ~ Projekt tervezés- (Project Planning - PP ~ Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC ~ Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM ~ Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA ~ Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA ~ Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM ~ Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD ~ Műszaki megoldás - Technical Solution -TS ~ Termék integráció - Product Integration- PI ~ Ellenőrzés – Verification - VER ~ Végellenőrzés – Validation -VAL

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 25 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Követelményfejlesztés ~ SG 1Vevői követelmények fejlesztése ~ SP 1.1Szükségletek kiderítése ~ SP 1.2Vevői követelmények fejlesztése ~ SG 2Termékkövetelmények fejlesztése ~ SP 2.1Termék és termék-komponens követelmények meghatározása ~ SP 2.2Termék-komponens követelmények meghatározása ~ SP 2.3Interfész követelmények meghatározása ~ SG 3Követelmények elemzése és jóváhagyása/megerősítése ~ SP 3.1Működőképes elképzelések és forgatókönyvek meghatározása ~ SP 3.2Az igényelt funkcionalitás definiálása ~ SP 3.3Követelmények elemzése ~ SP 3.4Követelmények elemzése az egyensúly elérésének érdekében ~ SP 3.5Követelmények jóváhagyása átfogó módszerekkel

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 26 / 42 ~ Műszaki megoldás ~ SG 1 Termék-komponens megoldások kiválasztása ~ SP 1.1Alternatívák és kiválasztási kritériumok kidolgozása ~ SP 1.2Termék-komponens megoldás kiválasztása ~ SG 2 A terv fejlesztése ~ SP 2.1A termék vagy termék-komponens tervezése ~ SP 2.2Technikai adatcsomag meghatározása ~ SP 2.3Interfész-használati kritériumok megtervezése ~ SP 2.4Elemzések végrehajtása, készítése, vásárlása vagy újrafelhasználása ~ SG 3 Termék terv implementálása ~ SP 3.1Terv implementálása ~ SP 3.2Terméktámogatási dokumentáció fejlesztése Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 27 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Verifikáció ~ SG 1 Előkészítés verifikációra ~ SP 1.1Munkatermékek kiválasztása verifikációra ~ SP 1.2Verifikációs környezet létrehozása ~ SP 1.3Verifikációs eljárások és kritériumok létrehozása ~ SG 2 Egyenrangú szemlék végrehajtása ~ SP 2.1Egyenrangú szemlék előkészítése ~ SP 2.2Egyenrangú szemlék végrehajtása ~ SP 2.3Egyenrangú szemlék adatainak elemzése ~ SG 3 Kiválasztott munkatermékek verifikációja ~ SP 3.1Verifikáció végrehajtása ~ SP 3.2Verifikációis eredmények elemzése

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 28 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Validáció ~ SG 1 Előkészítés validációra ~ SP 1.1Érvényesítendő termékek kiválasztása ~ SP 1.2Validációi környezet létrehozása ~ SP 1.3Validációs eljárások és kritériumok létrehozása ~ SG 2 Termék vagy termékkomponens validációja ~ SP 2.1Validáció végrehajtása ~ SP 2.2Validációs eredmények elemzése

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 29 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Termék integráció ~ SG 1 Termék integráció előkészítése ~ SP 1.1Integrációs sorrend meghatározása ~ SP 1.2Termékintegrációs környezet meghatározása ~ SP 1.3Termékintegrációs folyamatok és kritériumok meghatározása ~ SG 2 Interfész kompatibilitás biztosítása ~ SP 2.1Interfész leírás szemléje a teljesség biztosítására ~ SP 2.2Interfészek menedzselése ~ SG 3 Termékkomponensek összeépítése és a termék átadása ~ SP 3.1A termékkomponensek integrációra alkalmasságának igazolása ~ SP 3.2Termékkomponensek összeépítése ~ SP 3.3Összeépített termékkomponensek kiértékelése ~ SP 3.4A termék vagy termék-komponens összeállítása és átadása

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 30 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Mérés és elemzés ~ SG 1Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása ~ SP 1.1Mérési célkitűzések meghatározása ~ SP 1.2Mérések specifikálása ~ SP 1.3Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása ~ SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálás ~ SG 2Mérési eredmények szolgáltatása ~ SP 2.1Mérési adatok gyűjtése ~ SP 2.2Mérési adatok elemzése ~ SP 2.3Adatok és eredmények tárolása ~ SP 2.4 Eredmények közzététele ISO 9126 !! GQM

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 31 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Folyamat- és termékminőség biztosítása ~ SG 1Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése ~ SP 1.1Folyamatok objektív értékelése ~ SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése ~ SG 2 Objektív betekintés nyújtása ~ SP 2.1Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása ~ SP 2.2 Feljegyzések készítése

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 32 / 42 ~ Mennyiségi projektmenedzsment SG 1 A projekt mennyiségi menedzsmentje ~ SP 1.1 A projekt céljainak létrehozása ~ SP 1.2 A meghatározott folyamat összeállítása ~ SP 1.3 A statisztikusan menedzselendő alfolyamatok kiválasztása ~ SP 1.4 Projektteljesítmény menedzsment ~ SG 2 Az alfolyamatok teljesítményének statisztikus menedzsmentje ~ SP 2.1 Mértékek és elemzési technikák kiválasztása ~ SP 2.2 Statisztikai módszerek alkalmazása a változás megértése érdekében ~ SP 2.3 A kiválasztott alfolyamat teljesítményének követése ~ SP 2.4 A statisztikai menedzsment adatok feljegyzése Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 33 / 42 Termékminőség a CMMI® v1.2 -ben ~ Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény ~ Mindenre vonatkozik, ami fontos a szervezetnek – a termékre is !!!! ~ SG 1 Teljesítmény alapkonfigurációk és modellek létrehozása (Establish Performance Baselines and Models) ~ SP 1.1 Folyamatok kiválasztása ~ SP 1.2 Folyamatteljesítmény-mértékek létrehozása ~ SP 1.3 Minőség és folyamatteljesítmény objektívák létrehozása ~ SP 1.4 Folyamatteljesítmény alapkonfigurációk létrehozása ~ SP 1.5 Folyamatteljesítmény modellek létrehozása

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 34 / 42 Tartalom

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 35 / 42 ~ Appraisal Requirements for CMMI, Version 1.2 (ARC, V1.2). Technical report CMU/SEI-2006-TR-011 ESC-TR ~ Standard CMMI® Appraisal Method for Process Improvement (SCAMPISM) A, Version 1.2: Method Definition Document. CMU/SEI-2006-HB ml ml ~ Hayes, W., Miluk G et al: Handbook for Conducting Standard CMMI Appraisal Method for Process Improvement (SCAMPI) B and C Appraisals, version 1.1. December Handbook, CMU / SEI-2005-HB-005 ~ Auditálás a CMMI ® modell alapján

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 36 / 42 SCAMPI auditok ~ Az auditok 3 évig érvényesek ~ A korábbi auditok érvényessége: 2007 augusztusáig, vagy végrehajtásuktól számított 3 évig érvényesek ~ az érvényesség megállapításakor a két dátum közül a későbbit veszik figyelembe ~ 2007 január 1.-től csak a SCAMPI A v1.2 szerint lehet auditálni ~ 2007 augusztus 25-ig lehet a CMMI v1.1 alapján auditálni

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 37 / 42 A különböző típusú CMMI® auditok követelményei KövetelményekA osztályba tartozó audit B osztályba tartozó audit C osztályba tartozó audit Szükséges objektív bizonyítékok típusa Dokumentumok és interjúk Dokumentumok vagy interjúk ÉrtékelésCélok értékelése szükséges Nem megengedett Szervezet lefedettségeSzükségesNem szükséges Auditor csapat minimális létszáma 421 Az auditor csapat vezetőjére vonatkozó követelmény Vezető auditorKépzett és tapasztalt személy

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 38 / 42 SCAMPI auditok ~ CMMI v1.2, SCAMPI A v1.2: ~ Auditorok képzése: ~ B és C auditor ~ A, B, C auditor ~ 4, 5 érettségi szintű auditor

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 39 / 42 A CMMI ® auditálása ~ A modell elemeinek meglétét vizsgálja ~ Megkövetelt, szükséges elemek ~ Sajátos célok (specific goals - SG) ~ Általános célok (generic goals - GG) ~ Elvárt elemek (expected) ~ Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) ~ Általános gyakorlatok (generic practices - GP) ~ Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 40 / 42 A CMMI ® auditálása ~ Informatív elemek (informative) ~ Alpraktikák (subpractices SP) ~ Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános gyakorlatok értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben ~ tipikus munkatermékek (typical work products) ~ Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications)

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 41 / 42 A CMMI-nek megfelelő tanúsítás ~ A tanúsítás a folyamatokra vonatkozik! ~ Közvetve: a termék minőségéről is ad információt ~ Nagyon hiányzik a CMMI-ből a termék minőségének pontosabb leírása

Folyamatok a termékminőség szolgálatában 42 / 42