Egyetemes barokk III.: Francia barokk művészet
Franciaország a XVII. században – XIII. és XIV. Lajos királyok ural- kodásának idején stabil abszolút monarchia képét mutatja. Virágzó állapotát olyan kiváló államférfiak jó gazdaságpolitikájának köszönheti, mint Richelieu, Mazarin és Colbert. A király személyében összpontosuló korlátlan központi hatalom a polgárságnak juttatott kedvezményekkel, az ipar és a kereskedelem támogatásával kompenzálta a nagybirtokos nemesség politikai törekvéseit. A XVIII. századra ez a törékeny egyensúly borul fel, amely helyzet eszkalálódásával majd a Nagy Forradalomhoz jutunk. De addig is ott van még a művészet- és szépségről alkotott elméletek differenciálódásának, a filozófia fejlődésének, /a racionalizmus előretörése, Descartes és Leibniz/, a festészeti műfajok önállósodásának, új építészeti formanyelv kialakulásának és maga az Enciklopédia megalkotásának /Voltaire, Rousseau, Diderot/ hosszú korszaka! Colbert, a műértő pénzügyminiszter ban hozzálátott a Királyi Bútormanu- faktúra újjászervezéséhez, amely luxusbútorzatokat és dekoranyagokat, mint pl. falikárpitokat állított elő. Ugyanő, (C.) ezzel egy időben, az tól működő és Charles Le Brun igazgatása alatt álló Királyi Festészeti és Szobrászati Akadémiának is megszabta az irányvonalát ben létrehozta a Királyi Építészeti Akadémiát. -Megszületik a >Beaux Arts<, a szép művészetek gyűjtőfogalma, a festészeti akadémiák teljességgel a központjai lesznek a művészeti életnek. A festészetben a szín- és fénykezelési technikák alkalmazásában jellemző vita bontakozik ki Poussin és Rubens, a flamand követői között.
CLAUDE Lorrain: Sába királynő partraszállása. 1649
Claude Lorrain: Hágár elűzése Eszményi, árkádiai tájak előtt az Ó- és Újszövetségi jelenetek
Le Nain: Parasztcsalád A hétköznapi életből vett jelenetek a realizmus igényének erősödése.
Chalres LE BRUN: Fiziognómiai tanulmány
Georges LA TOUR: Az újszülött
La Tour: Jézus és Szent József Mária Magdolna mindkettő 1640.
Du Cerceau: Hôtel de Sully Court d’ honneur- os kialakítás az udvari homlokzaton: az U alakú főrizalit közepén díszudvar. E fogalmat tudni kell! Ø
Le Vau: Vaux- le- Vicomte 1658 XIV. Lajos pénzügyminiszte, Foquet megbízásából épül. A kiforrottnak mondható vidéki kastélyformátum előképe, oldalsó pavilonos tömegalakítás. Az udvari oldalon a szigorú geometrikus szerkesztésű kert.
Val de Grace, egy court d’ honneuros elrendezésű kastély típusa Ø
Hardouin- Mansart: Az Invalidusok Dómja A háború veteránjai és sérültjei számára épített dóm. H.-Mansart a Napkirály uralkodásának második felében bontakozóban lévő kifinomult stílus képviselője, itt, a Dómon már megfigyelhető a klasszicizálás, a klasszikus görög- római arányrendszerek lekövetése. Egyértelmű előkép a Vatikán Szent- Péter székesegyház, főleg a kupola és a tamburjának (kupoladob) kialakításánál.
A Dóm belső tere: a főoltár feletti baldachin struktúrája is ismerős (Bernini: San Pietro), jobb oldalt I. Napóleon szarkofágja
Nicolas POUSSIN: Önarckép 1650.
Poussin: Mannahullás 1639.
Poussin: A kígyómarás Az ószövetségi jelenetpár itt is képzelt, bukolikus tájon, Árkádia mítikus terébe helyeztetik.
Jacques LEMERCIER A Sorbonne- egyetem Nyugati homlokzata Klasszicizáló arányrendszer ívelt barokk elemekkel, újszerűnek ható tömegalakítással
Lemercier: A Sorbonne nyugati homlokzata. Átnézeti tervjavaslat az architektúráról
Versailles: Veduta a korai barokk (előzmény) kastélyegyüttessel és a kert alapításkori képe
Francois GIRARDON: Versailles, a kert felőli oldal alléinak fő tengelyében álló szökőkút szoborcsoportja, Neptunus szekerével. A francia ízlésű kastélykert alapvetése: a geometrikus struktúra! Girardon felelt a teljes szobrászati dísz kialakításáért.
A kerti homlokzat a piano nobile- val: az első emelet nagy belmagasságú, egybefüggő teremsorával „a nemesi emelet”
Két felvétel a belső terekről: A Tükörgaléria A királyi hálóterem Az építkezést a helyén levő korai barokk, kisméretű vadászkastély kibővítésével kezdik. Le Vau és Le Brun tervei szerint halad az építés, végül Hardouin- Mansart fejezi be 1678 körül.
Le Brun: XIV. Lajos uralkodása Az apoteózis (megdicsőülés)- jelenetek sémája Az uralkodókultusz szolgálatában álló monumentális menyezetfestészet!
Versailles A Király kápolnája Le Brun, 1678
A geometrikus, racionalizált struktúra mellett megjelenik az elvágyódás, az izoláció gondolata: kerti grotta (barlang), már egy egészen angol
Francois Girardon: Versailles, alagsori szint, Thethys grottája Tethys (latin írásmódban) a görög mitológia kezdetén Uranosz és Gaia leánya, tengeristennő, Ókeanosz testvére és felesége, minden földi folyó szülőanyja
Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola A. D. Bodajk, A képanyag egy része a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettudományi Intézetének segédanyag- gyűjteményéből származik. A jogtulajdonos Jernyei Kiss János professzor.