Egyetemes barokk III.: Francia barokk művészet. Franciaország a XVII. században – XIII. és XIV. Lajos királyok ural- kodásának idején stabil abszolút.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Készítette: Kovács Péter Zsolt és Szilágyi Balázs Döme
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
PÓTVIZSGAANYAG 10.A. Magyarország 1985-ben csatlakozott a Világörökség Egyezményhez és júniusa óta már nyolc világörökségi helyszínnel képviselteti.
„vissza a természethez!”
Rodostói kakukkok.
Előadó: Bordás Bertalan
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
A francia forradalom és a francia alkotmányok
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
A FRANCIA FORRADALOM.
A XVII. század korstílusa
Felvilágosodás Bevezető óra.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
17. századi világi építészet
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Pázmány Péter 22/A. 1. Életútja 1570-ben született (Nagy)Váradon Nemesi család sarja: apja, Pázmány Miklós bihari alispán Családja református, de anyja.
Építészettörténet.
A barokk Tyukodi pajtások.
Európa városi történelme
A népesség számának változása Európában
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Kultúra a török hódoltság korában
CHENONCEAU A kastély a Cher folyó medrére épült egy hajdani erődített malom és a Marques család által megvásárolt aprócska erőd alapjain. Ez utóbbit,
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
Nagyhatalmi erőviszonyok, az európai egyensúly a XVIII. században.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
1. Magyarország Európában
Készítette: Jekő Kata és Tornyi Zita
Franciaország.
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
Az orosz kultúra története 2.
Egyetemes barokk művészet I.
Ez az állam volt a mai Franciaország közvetlen elődje.
Versailles készítette: Sólyom Dorottya nemzetközi tanulmányok I.évfolyam BA.
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Bizánci és ókeresztény művészet. Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok:
1 BÚTORTÖRTÉNET „Boulle-technika” Andre Charles Boulle 2. Kabinetszekrény, XIV. Lajos Ajándékozta II. Rákóczi Ferencnek.
A felvilágosult abszolutizmus
Kialakulása, nyugati és keleti
BARABÁS MIKLÓS (1810, Kézdimárkosfalva , Budapest)
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
A Napkirály udvarában.
Barokk.
Franciaország 1714-től a forradalomig
Az alkotmányos monarchia jellemzői Angliában
A romanika művészete Nyugat- Európában
Az enciklopédia szó jelentése
A klasszicizmus
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Barokk.
A 18. századi orosz építészet – a hatalom bővültében
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

Egyetemes barokk III.: Francia barokk művészet

Franciaország a XVII. században – XIII. és XIV. Lajos királyok ural- kodásának idején stabil abszolút monarchia képét mutatja. Virágzó állapotát olyan kiváló államférfiak jó gazdaságpolitikájának köszönheti, mint Richelieu, Mazarin és Colbert. A király személyében összpontosuló korlátlan központi hatalom a polgárságnak juttatott kedvezményekkel, az ipar és a kereskedelem támogatásával kompenzálta a nagybirtokos nemesség politikai törekvéseit. A XVIII. századra ez a törékeny egyensúly borul fel, amely helyzet eszkalálódásával majd a Nagy Forradalomhoz jutunk. De addig is ott van még a művészet- és szépségről alkotott elméletek differenciálódásának, a filozófia fejlődésének, /a racionalizmus előretörése, Descartes és Leibniz/, a festészeti műfajok önállósodásának, új építészeti formanyelv kialakulásának és maga az Enciklopédia megalkotásának /Voltaire, Rousseau, Diderot/ hosszú korszaka! Colbert, a műértő pénzügyminiszter ban hozzálátott a Királyi Bútormanu- faktúra újjászervezéséhez, amely luxusbútorzatokat és dekoranyagokat, mint pl. falikárpitokat állított elő. Ugyanő, (C.) ezzel egy időben, az tól működő és Charles Le Brun igazgatása alatt álló Királyi Festészeti és Szobrászati Akadémiának is megszabta az irányvonalát ben létrehozta a Királyi Építészeti Akadémiát. -Megszületik a >Beaux Arts<, a szép művészetek gyűjtőfogalma, a festészeti akadémiák teljességgel a központjai lesznek a művészeti életnek. A festészetben a szín- és fénykezelési technikák alkalmazásában jellemző vita bontakozik ki Poussin és Rubens, a flamand követői között.

CLAUDE Lorrain: Sába királynő partraszállása. 1649

Claude Lorrain: Hágár elűzése Eszményi, árkádiai tájak előtt az Ó- és Újszövetségi jelenetek

Le Nain: Parasztcsalád A hétköznapi életből vett jelenetek a realizmus igényének erősödése.

Chalres LE BRUN: Fiziognómiai tanulmány

Georges LA TOUR: Az újszülött

La Tour: Jézus és Szent József Mária Magdolna mindkettő 1640.

Du Cerceau: Hôtel de Sully Court d’ honneur- os kialakítás az udvari homlokzaton: az U alakú főrizalit közepén díszudvar. E fogalmat tudni kell! Ø

Le Vau: Vaux- le- Vicomte 1658 XIV. Lajos pénzügyminiszte, Foquet megbízásából épül. A kiforrottnak mondható vidéki kastélyformátum előképe, oldalsó pavilonos tömegalakítás. Az udvari oldalon a szigorú geometrikus szerkesztésű kert.

Val de Grace, egy court d’ honneuros elrendezésű kastély típusa Ø

Hardouin- Mansart: Az Invalidusok Dómja A háború veteránjai és sérültjei számára épített dóm. H.-Mansart a Napkirály uralkodásának második felében bontakozóban lévő kifinomult stílus képviselője, itt, a Dómon már megfigyelhető a klasszicizálás, a klasszikus görög- római arányrendszerek lekövetése. Egyértelmű előkép a Vatikán Szent- Péter székesegyház, főleg a kupola és a tamburjának (kupoladob) kialakításánál.

A Dóm belső tere: a főoltár feletti baldachin struktúrája is ismerős (Bernini: San Pietro), jobb oldalt I. Napóleon szarkofágja

Nicolas POUSSIN: Önarckép 1650.

Poussin: Mannahullás 1639.

Poussin: A kígyómarás Az ószövetségi jelenetpár itt is képzelt, bukolikus tájon, Árkádia mítikus terébe helyeztetik.

Jacques LEMERCIER A Sorbonne- egyetem Nyugati homlokzata Klasszicizáló arányrendszer ívelt barokk elemekkel, újszerűnek ható tömegalakítással

Lemercier: A Sorbonne nyugati homlokzata. Átnézeti tervjavaslat az architektúráról

Versailles: Veduta a korai barokk (előzmény) kastélyegyüttessel és a kert alapításkori képe

Francois GIRARDON: Versailles, a kert felőli oldal alléinak fő tengelyében álló szökőkút szoborcsoportja, Neptunus szekerével. A francia ízlésű kastélykert alapvetése: a geometrikus struktúra! Girardon felelt a teljes szobrászati dísz kialakításáért.

A kerti homlokzat a piano nobile- val: az első emelet nagy belmagasságú, egybefüggő teremsorával „a nemesi emelet”

Két felvétel a belső terekről: A Tükörgaléria  A királyi hálóterem Az építkezést a helyén levő korai barokk, kisméretű vadászkastély kibővítésével kezdik. Le Vau és Le Brun tervei szerint halad az építés, végül Hardouin- Mansart fejezi be 1678 körül.

Le Brun: XIV. Lajos uralkodása Az apoteózis (megdicsőülés)- jelenetek sémája Az uralkodókultusz szolgálatában álló monumentális menyezetfestészet!

Versailles A Király kápolnája Le Brun, 1678

A geometrikus, racionalizált struktúra mellett megjelenik az elvágyódás, az izoláció gondolata: kerti grotta (barlang), már egy egészen angol

Francois Girardon: Versailles, alagsori szint, Thethys grottája Tethys (latin írásmódban) a görög mitológia kezdetén Uranosz és Gaia leánya, tengeristennő, Ókeanosz testvére és felesége, minden földi folyó szülőanyja

Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola A. D. Bodajk, A képanyag egy része a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Művészettudományi Intézetének segédanyag- gyűjteményéből származik. A jogtulajdonos Jernyei Kiss János professzor.