A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai
Minden óraelemzéskor illik feltételeznünk, hogy: gondos tervező munka előzte meg a tanítási órát. Jó tanár törekvése: … Önreflexió, önelemzés, önkritika is … Mások véleményének figyelembe vétele Óraelemzés célja: ellenőrzés: szakvezető, egyetemi módszertan „képviselője”, iskolavezetés, szaktanácsadó, szakfelügyelő stb. részéről tapasztalatcsere: kollégák részéről, csoporttársak részéről Elemző munkának csak akkor van fejlesztő hatása, ha szempontjai a szakmai munka mellett a pedagógiai szempontokra is kiterjednek. Az óraelemzés szempontjai 2
A tanítási órán folyó munkának a fenti céllal történő kritikai vizsgálatát nevezzük óraelemzésnek. Az óraelemzés során törekedjünk arra, hogy: 1.Szubjektivitást felváltsa az objektivitás 2.Pedagógiai elmélet szempontjai érvényesüljenek A tantárgyi konkretizálás a szakmódszertan feladata. További cél: a tanárjelöltek kezébe egy olyan eszköztár legyen, amely saját munkájuk kezdetben szükségszerűen adódó hibáit segít észrevenni, és ezzel lehetőséget ad a kiküszöbölésre. 3 Az óraelemzés szempontjai
1.A fizikatanítás tárgyi feltételei 2.A fizikatanár személyisége 3.Az óra jellemzése tartalmi szempontból (oktatási, képzési célok) 4.Az óra jellemzése típus és felépítés szempontból 5.Alkalmazott módszerek 6.Nevelési vonatkozások 4 Az óraelemzés szempontjai
1. A fizikatanítás tárgyi feltételei Milyen a szertár és az előadóterem állapota? (felszerelés, gondozottság, előkészítettség, rend…) Milyen a tanár szertári munkája (eszközkészítés, javítás…)? Milyen az óra, illetve a tanulók taneszközökkel való ellátottsága? Milyen létszámú az osztály? Az órarendben az órák milyen „helyen” helyezkednek el? 5 Az óraelemzés szempontjai
2. A fizikatanár személyiségének, egyéniségének vizsgálata Milyen a tanár fellépése (megjelenés, hang, magatartás stb.)? Milyen a nevelői egyénisége (munkastílusa, tanulókkal való kapcsolata, beszéde, modora, stb.)? Megfelelő-e a tárgyi tudása (szakmai, technikai és általános műveltsége)? Rendelkezik-e a fizika tanításához szükséges készségekkel (kísérletező-, rajz-, számolási-, és előadókészség)? Milyenek a munkatervei (gondosság, precízség)? 6 Az óraelemzés szempontjai
3.Az óra jellemzése tartalmi szempontból Megfelelt-e a feldolgozott anyag a tantervi (szakmai) követelményeknek? A bemutatott kísérletek és a megoldásra kijelölt feladatok összhangban voltak-e az óra általános tartalmával? Meg volt-e a kapcsolat a fizikai elmélet és gyakorlat között? Volt-e fizikatörténeti, technikatörténeti vonatkozás? Elősegítette-e a kérdés/tananyag megértését? A tanulók életkori sajátosságainak mindez megfelelt-e? Motiváció? Volt-e? Differenciálási lehetőségek? Volt-e? 7 Az óraelemzés szempontjai
4.Az óra jellemzése típus és felépítés szempontból Helyes volt-e az óra típusának megválasztása? Megfelelt-e az óra felépítése az óra tartalmának és a kitűzött didaktikai feladatok megoldásának? Megfelelő volt-e az időbeosztás? Teljesítette-e a tanár a tervét? 8 Az óraelemzés szempontjai
5.Alkalmazott módszerek Megfeleltek-e az alkalmazott módszerek az óra tartalmának és az életkori sajátosságnak? Hogyan alkalmazta a tanár a módszereket? Milyen volt a tanulók munkájának ellenőrzése? Hogyan értékelte a tanár a tanulók munkáját? Hogyan használta a táblát és az egyéb (írásvetítő, projektor, film, video, digitális tananyag, digitális tábla stb.) szemléltető eszközöket? 9 Az óraelemzés szempontjai
6.Nevelési vonatkozások Hozzájárult-e az óra a természettudományos világkép kialakításhoz? Hozzájárult-e a természettudományos érdeklődés fenntartásához? Mennyiben fejlesztette a tanulók gyakorlati ismereteit? Mennyire voltak a tanulók érdeklődők? Milyen volt a tanulók kapcsolata a tanárral? 10 Az óraelemzés szempontjai
11 Köszönöm a figyelmet!