A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Advertisements

A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján
Tanévnyitó értekezlet
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Angol nyelvi kompetencia
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógusok etikai kódexe
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Szakmai iskolai megfigyelési gyakorlat II.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógia – pszichológia
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A fizikatanár képzés helyzete Debrecenben 2009
Csörömpölj a cukorkáért!. 1. A pedagógusnak tanulmányai során miben NEM kell fejlesztenie önmagát? a) a választott szakterület tudományos igényű ismeretében.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Iskolakert.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
A mentorálási gyakorlat komplex terve (portfólió) A tanárjelölt heti órarendje a mentorálás első, második és harmadik fázisában.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Tantervelmélet Kaposi József.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
Az óravázlat felépítése
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai

Minden óraelemzéskor illik feltételeznünk, hogy: gondos tervező munka előzte meg a tanítási órát. Jó tanár törekvése: … Önreflexió, önelemzés, önkritika is … Mások véleményének figyelembe vétele Óraelemzés célja: ellenőrzés: szakvezető, egyetemi módszertan „képviselője”, iskolavezetés, szaktanácsadó, szakfelügyelő stb. részéről tapasztalatcsere: kollégák részéről, csoporttársak részéről Elemző munkának csak akkor van fejlesztő hatása, ha szempontjai a szakmai munka mellett a pedagógiai szempontokra is kiterjednek. Az óraelemzés szempontjai 2

A tanítási órán folyó munkának a fenti céllal történő kritikai vizsgálatát nevezzük óraelemzésnek. Az óraelemzés során törekedjünk arra, hogy: 1.Szubjektivitást felváltsa az objektivitás 2.Pedagógiai elmélet szempontjai érvényesüljenek A tantárgyi konkretizálás a szakmódszertan feladata. További cél: a tanárjelöltek kezébe egy olyan eszköztár legyen, amely saját munkájuk kezdetben szükségszerűen adódó hibáit segít észrevenni, és ezzel lehetőséget ad a kiküszöbölésre. 3 Az óraelemzés szempontjai

1.A fizikatanítás tárgyi feltételei 2.A fizikatanár személyisége 3.Az óra jellemzése tartalmi szempontból (oktatási, képzési célok) 4.Az óra jellemzése típus és felépítés szempontból 5.Alkalmazott módszerek 6.Nevelési vonatkozások 4 Az óraelemzés szempontjai

1. A fizikatanítás tárgyi feltételei  Milyen a szertár és az előadóterem állapota? (felszerelés, gondozottság, előkészítettség, rend…)  Milyen a tanár szertári munkája (eszközkészítés, javítás…)?  Milyen az óra, illetve a tanulók taneszközökkel való ellátottsága?  Milyen létszámú az osztály?  Az órarendben az órák milyen „helyen” helyezkednek el? 5 Az óraelemzés szempontjai

2. A fizikatanár személyiségének, egyéniségének vizsgálata  Milyen a tanár fellépése (megjelenés, hang, magatartás stb.)?  Milyen a nevelői egyénisége (munkastílusa, tanulókkal való kapcsolata, beszéde, modora, stb.)?  Megfelelő-e a tárgyi tudása (szakmai, technikai és általános műveltsége)?  Rendelkezik-e a fizika tanításához szükséges készségekkel (kísérletező-, rajz-, számolási-, és előadókészség)?  Milyenek a munkatervei (gondosság, precízség)? 6 Az óraelemzés szempontjai

3.Az óra jellemzése tartalmi szempontból  Megfelelt-e a feldolgozott anyag a tantervi (szakmai) követelményeknek?  A bemutatott kísérletek és a megoldásra kijelölt feladatok összhangban voltak-e az óra általános tartalmával?  Meg volt-e a kapcsolat a fizikai elmélet és gyakorlat között?  Volt-e fizikatörténeti, technikatörténeti vonatkozás? Elősegítette-e a kérdés/tananyag megértését?  A tanulók életkori sajátosságainak mindez megfelelt-e?  Motiváció? Volt-e?  Differenciálási lehetőségek? Volt-e? 7 Az óraelemzés szempontjai

4.Az óra jellemzése típus és felépítés szempontból  Helyes volt-e az óra típusának megválasztása?  Megfelelt-e az óra felépítése az óra tartalmának és a kitűzött didaktikai feladatok megoldásának?  Megfelelő volt-e az időbeosztás?  Teljesítette-e a tanár a tervét? 8 Az óraelemzés szempontjai

5.Alkalmazott módszerek  Megfeleltek-e az alkalmazott módszerek az óra tartalmának és az életkori sajátosságnak?  Hogyan alkalmazta a tanár a módszereket?  Milyen volt a tanulók munkájának ellenőrzése?  Hogyan értékelte a tanár a tanulók munkáját?  Hogyan használta a táblát és az egyéb (írásvetítő, projektor, film, video, digitális tananyag, digitális tábla stb.) szemléltető eszközöket? 9 Az óraelemzés szempontjai

6.Nevelési vonatkozások  Hozzájárult-e az óra a természettudományos világkép kialakításhoz?  Hozzájárult-e a természettudományos érdeklődés fenntartásához?  Mennyiben fejlesztette a tanulók gyakorlati ismereteit?  Mennyire voltak a tanulók érdeklődők?  Milyen volt a tanulók kapcsolata a tanárral? 10 Az óraelemzés szempontjai

11 Köszönöm a figyelmet!