P ROLEGOMENA E VANGÉLIKUS IDENTITÁS 2012. 11. 26..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Bibliai lelkigondozás Mi a célja? A materialista és a humanista ugyanarra törekszik: Érezze jól magát a segítséget kérő Önértékelésében Társkapcsolataiban.
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Az Élet Igéje április.
Krisztus uralma alatt élni 5.
A házasság még nem a mennyország
KATOLIKUS VAGYOK HITTANRA JÁROK.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Húsvét az élet ünnepe.
Az egymáshoz tartozás gyakorlata
A keresztség A befogadás szentsége.
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
A Biblia – Kisifi Isten Igéjének hasonlatai Isten Ígéjének hasonlatai.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
AzÉletigéje március „Az én eledelem az, hogy annak akaratát tegyem, aki engem küldött, és hogy elvégezzem művét.” (Jn 4, 34)
„Törekedjél inkább igaz lelkületre, életszentségre, hitre, szeretetre, türelemre és szelídségre!” (1 Tim 6, 11).
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
Folyamodjatok az Úrhoz,
A békéltetés szolgálata
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
KERESZTSÉG.
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
ISTEN hozott köztünk!.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az Élet Igéje május „… Krisztus nevében kérünk: engesztelődjetek ki az Istennel!” (2Kor 5,20)
1 Továbblépés - Az üzenet.
Az élet igéje Az élet igéje április április.
Az élet igéje Az élet igéje január január.
Az Élet Igéje október.
JÓ REGGELT !.
Mindig kapcsolatban Vele
Az Élet Igéje február „Akiket Isten Lelke vezérel, azok Isten fiai.” (Róm 8,14).
„Szüntelenül imádkozzatok!” (1 Tessz 5,17) Az idén egy népes ökumenikus csoport választotta ki az igét az Egyesült Államokban, Szent Pálnak a tesszalonikai.
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Az Élet Igéje szeptember.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Református istentisztelet 2015 január 11 vasárnap.
Készítette: Kiss Lili, Kálvin Boglárka, Karácsony Kitti, Papp Réka 7.a
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
18. óra Világvallások.
AZ IGEHIRDETŐ ÉS GYÜLEKEZETE Pápa - DRA Steinbach József - I. Teológiai alapelvek a prédikáció és a gyülekezet kapcsolatában - II. Homiletikai.
Jézusról szól Erika F Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
Áldozatkész szolgálat János 12,20-26
Vecsés gyülekezet látása
Törvény alatti állapot:
Ökumenikus imahét bezárása
a reformáció 500 éve ünnepe
Az Advent misztériuma - Spirituális felkészülés a Karácsonyra
Egyet értünk abban, mi erkölcsös és mi nem?
I. A KIJELENTÉS Isten szól magáról.
II. A HITRŐL 1.
Az Élet Igéje március.
A teremtő és gondviselő Atya
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
VIII. A Szentlélek Isten
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
Előadás másolata:

P ROLEGOMENA E VANGÉLIKUS IDENTITÁS

Munib Younan: egy bögre csokoládé és a Lutheránus Világszövetség

Werner Elert 1931-ben megjelent Morfologie des Luthertums (a lutheranizmus összképe) című munkájában a lutheranizmus identitását úgy határozza meg, hogy az - az idők változásai során mindig ugyanaz marad. Ezt a témát 150 oldalon keresztül tárgyalja, majd a következő megállapításra jut:

„az embert, aki Isten igéjével mint törvénnyel találkozik, azt ő vádolja és megöldökli, az evangélium által azonban föltámasztja, megszabadítja és megváltja, a hitben pedig a Krisztussal való egységre vezeti.” Valamint: „Krisztus a Szentlélek által jön el hozzánk, vagyis igéjében. Bennünk lakik az igéjébe vetett hit által.”

Az evangélikus tanítás mintája (Lehrform), mely hitvallási iratainkban is kifejezésre jut, tartalma szerint az, amit Pál a Rómaiakhoz írott levelében megfogalmazott. A Jézus Krisztusról szóló örömhír (Rm 1,1), ami a bűnöst megigazítja (Rm 1,18-3,20), ingyen és Isten kegyelméből, miután megváltotta őket a Krisztus Jézus által (Rm 3,24). Az ember hit által kapja meg az evangéliumot (Rm 4; 5); a keresztségben (Rm 6) a kegyelem uralma alá kerül, szabaddá válik a törvény kényszerétől (Rm 7); Lélekben jár, nem fél többé, mert a fiúság Lelkét kapta (Rm 8). Örököse Istennek és örököstársa Krisztusnak, ha vele együtt szenved, vele együtt meg is dicsőül (Rm 8,17).

A KERESZTÉNY EMBER IDENTITÁSA Szubjektivitás – (alávetettség): a dolgok, a személyes benyomások, a lelkiállapot, a bennünk keltett érzések és gondolatok szűrőjén keresztüli szemlélése. Gondolkodom és miközben gondolkodom, ismeretem van önmagamról – öntudatom! Luther Márton: „Itt állok, másképp nem tehetek!”

„A hitről helyesen kell tanítani, hiszen általa leszel eggyé Krisztussal, úgy, hogy belőled és belőle egy személy válik, amely nem képes tőle elszakadni, kitart mellette és bele kapaszkodik, mondván: én vagyok Krisztus; Krisztus pedig így szól: én vagyok az a bűnös, aki belém kapaszkodik és aki mellett én kitartok. Mert a hit által egy testhez kötődünk, miként Ef 5,30-ban áll … Így tehát a hit engem és Krisztust szorosabban köt egybe a férj és a feleség szövetségénél.” /Martin Luther: Galaterbriefvorlesung, 1531./

C OMMUNICATIO IDIOMATUM „Élek, de már nem én, hanem Krisztus él énbennem. Minthogy azonban most még testben élek, Isten Fiának hitében élek, aki szeretett engem és feláldozta magát értem.” /Gal 2,20/ Ebben azt a folyamatot értelmezi Luther, amelyben végbemegy a hívő ember tulajdonságainak Krisztusra való átruházása és Krisztus tulajdonságainak a hívő emberre való átvitele. Mindez az érintett egyén perspepktívájából nézve úgy történik, hogy miközben Krisztus identitását magára ölti, a múltjával kényszerül azonosulni. Ez a lutheri megigazulástan lényege!

Ez a folyamat nem egy harmadik személy által valósul meg, hanem „belülről kibontakozó” folyamat, az eredeti önismeretnek ellentmondó, teljesen új meghatározottsága az öntudatnak. Ez nem más, mint az identitás új meghatározása. Mivel a lutheranizmus tanításának középpontjában a megigazulásról szóló tanítás áll - ezzel az identitás meghatározásának egy sajátos formája, a szóban forgó tanítás egyszerre van közel és távol a szubjektum újkori fogalmától.

Mit is jelent ez: Krisztus él énbennem? Nem Isten jövőbeni ítéletéről van szó, hanem az evangélium hirdetése során megtapasztalt itt és most-ról. Az evangélium nekem ígéri Krisztus személyét „pro me”, ami annyit tesz: értem. Ez azonban már idegen az újkortól, hogy a személy meghatározottságát számára egy alapvetően „ idegen” folyamat következtében nyeri el. Az evangélium nyitás, a helyes önértelmezés lehetősége!

Jézus életével való azonosulás: ami Jézussal történt, velem történt. Isten ítélete megsemmisítette „önítéletemet”, csak ezen a módon szabadulhat meg az öntudat a bűntudattól. A hit nem más mint az önértelmezésnek a folyamata, ami az embernek az evangélium hirdetésében felkínált lehetőség.

K ETTŐS IDENTITÁS ? Simul justus et peccator. Ez a folyamat azonban sosem teljes. A keresztény ember tudatát egyszerre határozza meg kettős identitása. A Krisztussal való egység annak a közösségnek az elővételezése, ahol az identitások dualitása a Krisztussal való teljes egység miatt meg fog szűnni. Egészen hétköznapi problémákkal küzd, miközben Isten szeretett gyermeke.

E GYHÁZ ÉS EVANGÉLIKUS IDENTITÁS Az egyházat félreértés lenne az identitás általánosan használt fogalmán keresztül meghatározni, az ugyanis részben szociálpszichológiai fogalom. Az identitás az ön ismeret és az ön fejlesztés által alakul ki.

Nyilvánvaló, hogy az egyház nem önmagától jött létre, vagy jut önismeretre, hanem a Szentlélek munkája hozta létre és tartja fenn. Az egyház identitása „önmagán kívül van”, Istenben, aki Jézus Krisztusban kinyilatkoztatta magát és Szentlelkével megszenteli egyházát. Evangélikus sajátosság, hogy az egyház létrejötte és fennmaradása szempontjából az igét és a szentségeket tartjuk alapvetőnek.

Az identitás másrészt feltételezi az azonosság és a különbözőség tényét. Ahol nő a sokféleség, ott nő az azonosság utáni vágy, ezért soha sem adható fel a közép tudatosítása. Meditáció eredetileg a „középen lét”, az egyensúly megtalálásának eszköze, a sajátos arculat megtalálásának lehetősége. Csak a középhez történő tudatos ragaszkodás óv meg bennünket attól, hogy az evangéliumot magunkhoz igazítsuk. Krisztus élethelyzetünk értelmezésének megfelelő kulcsa.

Az Európai Protestáns Egyházak Közössége (GEKE) arra törekszik, hogy az európai protestáns egyházaknak (református, evangélikus, metodista, valdens) egységes arculatot adjon, a közös identitástudat erősítése által. Hogyan? Egyházaink egységének alapja az evangélium. Ezt a nézetet sokan kritizálják: az egyetértés minimuma leszűkíti egyházaink sokféleségét.

R AJONGÁS Ki­hí­vás a pro­tes­táns iden­ti­tás szá­má­ra a ra­jon­gás kí­sér­té­se, amely vé­gig­kí­sér min­ket a re­for­má­ció óta. Az ez­red­for­du­ló­ra vi­lág­je­len­ség lett a val­lá­si ra­di­ka­liz­mus meg­erősö­dé­se. A ke­resz­tény ka­riz­ ma­ti­kus moz­gal­mak, a kis­egy­há­zak tér­nye­ré­se a nagy egy­há­za­kon be­lül is zaj­lik.

D EMAGÓGIA A szük­sé­ges tár­sa­dal­mi át­ala­ku­lá­sok vé­gig­gon­do­ lá­sa he­lyett a pa­ter­na­lis­ta ál­lam ide­á­já­ba me­ne­kü­ lés vagy a dokt­ri­ner neo­li­be­ra­liz­mus ugyancsak nem vezet ke­resz­té­nyek szá­má­ra el­fo­gad­ha­tó meg­ oldáshoz.

N ACIONALIZMUS A na­ci­o­na­liz­mus olyan bál­vány, mely Kö­zép-Eu­ ró­pát év­szá­za­dok óta fo­lya­ma­to­san te­szi tönk­re. Egy olyan egy­ház, mint a ma­gyar­or­szá­gi evan­gé­li­ kus, kul­tu­rá­lis tra­dí­ci­ó­já­nak leg­ér­té­ke­sebb kin­cse sok­szí­nű hár­mas nem­ze­ti iden­ti­tá­sa. Van va­la­mi, ami össze­köt, és fon­to­sabb, mint a nyelv, ami el­vá­ laszt.

K Ö ­ TET ­ LEN KÖ ­ TŐ ­ DÉS A ne­gye­dik szem­pont az egy­há­zi kö­tő­dés át­ala­ku­lá­sa. A pro­tes­táns iden­ti­tás teo­ló­gi­ai gyö­ke­re a meg­iga­zu­lás­tan, kul­tu­rá­lis gyö­ke­re pe­dig a re­for­má­ció egy­há­za­i­nak szel­le­ mi­sé­ge. Mind­ket­tő az ön­ál­ló, egyé­ni ta­pasz­ta­lat­ra épül, és kö­zép­pont­já­ban az egyén sza­ba­du­lás­él­mé­nye áll. En­nek kö­zös­sé­gi meg­élé­se és át­adá­sa min­dig ko­moly erő­fe­szí­tést igé­nyelt. Má­ra köz­ben ál­ta­lá­nos lett a tel­jes po­li­ti­kai és fo­ gyasz­tói sza­bad­ság ér­zé­se. A sok irány kö­zött jel­lem­ző a sa­ját meg­győ­ződés össze­ál­lí­tá­sa kü­lön­bö­ző ele­mek­ből, ide­ ig­le­ne­sen.