Szociálpszichológia MOME 2010/2011 Illés Anikó. A szociálpszichológia rövid története, vizsgálatának tárgya, rokon tudományterületek definíció európai,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Csoport munka.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Hatodik előadás fóliái
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Kötelező irodalom Hewstone, M., & Stroebe, W. (2007). Szociálpszichológia. 2. kiadás, Budapest, Akadémiai Kiadó. 1., és 12. fejezet Forgács J.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Könnyek....
A tanulók társas helyzete az iskolában
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A társas viselkedés pszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Egyéni döntések a szervezetben
A válság megelőzése és kezelése Készítette: Balázs Anna Dénes Gábor Kopasz Márta Romvári Frigyes.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szomatikus marker feltevés
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
A pedagógus.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kriminálpszichológia
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A vezetésről.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Kutatásmódszertani dilemmák
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
A csoportvélemény esendősége
Szociálpszichológia-2 Attitűd
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Neveléslélektan Debrecen
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Szociálpszichológia MOME 2010/2011 Illés Anikó

A szociálpszichológia rövid története, vizsgálatának tárgya, rokon tudományterületek definíció európai, amerikai módszerei általános lélektan szociológia, antropológia

A társak Állatvilág méhek majmok hangyák stb. a társas lény (Aronson)

Befolyásolási folyamatok csoporthoz kötött egyéni

A társas helyzet – társas facilitáció Triplett horgászorsó kerékpárosok Allport: egyszerűtől a bonyolultig Zajonc: fokozott izgalom, ezért a feladat típusától függ: egyszerű és jól begyakorolt, ill. bonyolult és új feladat

A társas lazsálás Latane A felelősség megoszlása

A társas helyzet - konformitás Sherif: az ítéletek egy csoportnormába konvergálnak autokinetikus hatás: megbízható információ híján másokat követünk Asch: a csoportnyomás hatása az ítéletek alakulására jól látható vonalak hosszúsága

A konformitás változatai csoportnyomásnak való engedelmesség: igazi konformitás és nyilvános behódolás információs és normatív befolyás

A társas helyzet fokozatai jelenlét, értékelő jelenlét együttes cselekvés együttműködés

Társas fertőzés Le Bon

Engedelmesség háború szülő-gyermek viszony értelmetlen feladat végrehajtása

Engedelmesség a laborban Milgram kísérlete

Az engedelmességet befolyásoló tényezők tekintély távolság a k.sz-től a k.v-től

Vezetés személyiségvonás helyzetfüggő

Vezetési stílus Lewin, Lippit és White demokratikus autokratikus laissez faire

A hatalom forrásai Kényszerítő Jutalmazó Szakértői Törvényes Vonatkoztatási

Kontingencia-modell Fiedler személyiségtulajdonságok szituációs jellemzők együttese feladatorientált személyorientált kapcsolat a vezető és a csoport között feladat struktúrája és világossága a vezető hatalma a csoporttagok fölött

Mások észlelése Fizikai észlelés Szociális észlelés Nehezebb, mert rejtettek a tulajdonságok Motivációs elfogultságok torzíthatják Személyes elfogultságok – önbeteljesítő jóslatok

A személyészlelés kutatási területei Pl. politikai választás munkaerő-kiválasztás Objektivitáshoz: célszemély bemutatása az észlelők célszemélyre vonatkozó válaszainak összegyűjtése kritérium

A pontosság kérdése Darwin Arckifejezések Kulturális különbségek Landis Különbözőek a célszemélyek reakciói Rossz a megítélés is

Sherman éhes, meglepett, dühös, fájdalommal teli csecsemők megítélése rossz, ha nincs információ a helyzetről Izard Eckman, Sareson és Friesen alapérzelmek megítélése azonos kultúrájú fejeken

Személyiségvonások megítélése Hol találkozunk? Hasonlít-e hozzánk? Vannak akik önmaguk, mások, vagy idegenek megítélésében jobbak A pszichológus milyen megítélő? Sztereotípia pontosság, differencia- pontosság

A hangulat hatás a személyészlelésre Magasabb izgalmi állapot + ill. – hangulat Bower hálózat-modellje

Sztereotípiák Segít Torzít Lippmann Katz és Braly

Elvárások „ a tulajdonságok inkább a megfigyelők szemében léteznek, mint a cselekvők pszichikumában” (Jones és Nisbett 1971) Másokról adott ítéletek inkább az észlelőről vallanak

Gyakorlat

Burkolt személyiségelméletek Felhalmozott hipotézisek és elvárások összege arról, hogy hogyan szerveződnek az emberi tulajdonságok és jellemvonások Kelly: naiv tudósok vagyunk Konstruktum Szerep-repertoár teszt

Burkolt személyiségelméletek empirikus vizsgálata - kísérletek gyerekek táborban egyetemi hallgatók ismerősség kultúrközi vizsgálatok séma prototípus Betty K.

Burkolt személyiségelméletek empirikus vizsgálata – irodalmi példák Rosenberg és Jones: Theodor Dreiser: Gallery of Women Csáth Géza: A Janika c. drámája

Az asszony. Pertics Jenőné Telkesy Aranka. Negyvenéves. A haját valószínűleg festi. Divatos, szőkés-vörös a haja. Erős, mély hangja van, de a mozdulatai nőiesek. Magas termetű, jól öltözik. Nagy soppos frizurát hord, a füle elé is fésül egy kevés hajat. Gyakran babrál a kontyán. Az arca kissé megviselt, de általában a korához képest elég jó kondícióban van. Nem rossz, de nem is jó ez a nő, nem kicsinyes, de nem is intelligens; sok van ilyen, és végered­ményé­ben inkább az értékes nők közé sorolják őket. A férj. Pertics Jenő. Ötvenéves, alacsony, kopasz, kajla bajszú, elhízásra hajlamos. Jó és udvarias ember, könnyen elérzékenyülő. Túl gyengéd apa és férj. Dolgozik reggeltől estig, hogy ellássa a gyerekeit. Szereti a hivatalát, és bizonyos állati örömmel végzi a szokásos munkát. Alacsony gallért és megvarrt, színes nyakkendőt visel, a nadrágjának állásáról látszik, hogy nem jó szabónál dolgoztat, talán kész ruhát vásárol. Boér Kálmán. Harminchat éves. Cvikkeres. Sötétszőke haj, angol bajusz. Neuraszténiás arc, egy érzékeny emberé, aki az érzékenységet saját maga előtt is titkolja. Az első felvonás végéig megőrzi az önuralmát, akkor hirtelen tör ki az elfojtott indulatossága. Járásában van valami úri karakter, előkelőség, ami itt, ebben a sötét pesti polgári miliőben is megmaradt. A szakácsnő. Boris. Elhízott, sápadt nőszemély, öreg és ellenszenves, de nyílt szemű, kitanult, és ismeri az életet. A szobalány. Fiatal, de rossz arcú. (Az asszony nem fogad csinos cselédet.) Sápadt. Zsidós hangsúllyal beszél, modorosan, mint a boltokban a pesti szolgálók a segéddel. A háziorvos. Negyvenéves, enyhén kopasz, udvarias ember. Olyan orvos, aki már túl van minden orvosi ambíción. Dolgozik, mert öröme telik az érdeklődésben, amely munkájában körülveszi, de legjobban szeret kártyázni. Az a pesti háziorvostípus, amely csak a tanárok impresszáriója. Az első felvonásban a ritka és komplikált diagnózis kissé felizgatja. A sebész. Nagystílű szélhámosok típusa. Roppantul az előtérbe tudja magát tolni. Magas, szép ember, kis kecskeszakállal és vékony, éles hanggal. Kegyetlen, közömbös hóhértermészet. Schwarcz tanár. A bécsi iskola. Fontoskodó, magyarázgató, könyvember. Inkább tudós, mint orvos. Mosolyog, és mindig magyarázó pózokba helyezkedik el. Telkesyné. A Perticsné anyja. Molett asszony. Erősen púderezi és fűzi magát. Bizonyos vén kokottjellege van, de kedves asszony. Temetkezési szolga. Sápadt, rosszul borotvált, penészes kis ember. Az idegen cseléd. Fiatal, szép hangú, fess lány. A legkülönb nő az egész társaságban.

A benyomások kialakítása Gestalt központi vonás (Asch) aritmetikai modellek összegzési modell átlagolási modell Anderson: szeretetreméltósági normák súlyozott átlagolási modell

Egyéb háttér holdudvarhatás

Elsőbbségi és újdonsági hatás Ash: sorrendi hatás, jelentésasszimiláció Kiküszöbölhető figyelmeztetés szünet

Szetereotipizálás kategorizálás Razran kísérlete: tipikus névvel és név nélkül Ki kap több segítséget?

kulturális normák szerint pozitívan vélekedünk másokról elnéző torzítások negatív tapasztalat tartósan fennáll önbeteljesítő jóslat

Attribúcióelméletek Miért? A cselekvés oki előzményeinek feltárása A cselekvés szándékosságának meghatározása

Heider: képesek vagyunk-e bejósolni, megérteni, ellenőrizni környezetünk? univerzális jelenség: megérteni a világot Heider és Simmel kísérlete

Külső ok Belső ok tulajdonság erőfeszítés illetve szándékos szándékolatlan

Jones és Davis: egymásnak megfelelő következtetések belső diszpozíció, ha társadalmilag nem kívánatos kicsi hatású csak az adott akcióhoz kapcsolódik Castro esszé

Kelley többdimenziós modellje Miért történt valami? következetesség megkülönböztetett jelleg konszenzus

Heider: filozófus Jones és Davis: információ-feldolgozó Kelley: társadalomtudós

A siker és a kudarc attribúciója belsőkülső állandókészséghelyzet nem állandó erőfeszítésszerencse

Gazdagság, szegénység attribúciója A felelősség attribúciója Az okozás irányában történő torzítás Torzítás a belső attribúciók irányában A cselekvő-megfigyelő torzítás

Láthatósági hatások

Motivációs torzítások Önkiszolgáló torzítások Hamis konszenzus Az igazságos világ hipotézise

Énattribúciók Bem: önészlelési elmélete objektív éntudatosság énattribúció és motiválás

Önkárosító stratégiák Tanult tehetetlenség Pszichológiai ellenállás

Érzelmek tulajdonítás az énnek William James Schachter és Singer

Az izgalmi hatás hamis szívdobogás placebo szobabicikli