Bizánci és ókeresztény művészet. Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
Advertisements

Mindenszentek temploma Pécs
Bizánci birodalom.
SZICÍLIA ahogy én láttam 1. rész Saját fotóiból készítette:
A Keresztény Vallás.
Via Appia Antica Terme di Caracalla-ókori közfürdő.
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Világörökség, Pécs Ókeresztény Emlékei, és a Biblia…
Román stílus jellemzői(formákban):
Rodostói kakukkok.
Szabó Antónia Jusztina
4. A Római Birodalom fénykora, Kr. u. 1. sz. közepe – 3. sz. közepe
A középkor művészete Ókeresztény művészet II–V/VI. sz.
A reneszánsz művészet; előtte
Román stílus, 10–12. sz.– az első, egész Európára kiterjedő művészeti stílusirányzat Gótika: 13. sz. végétől – 15. sz. végéig.
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
Szerkezete és eredetének kérdései Készítette: Dabóczi Viktória
A XVII. század korstílusa
(középszintű érettségihez) Korakeresztény, Népvándorlás kora, Bizánc
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
Emberi válaszutak a művészettörténetben A középkor
Ikonográfiai alapismeretek
Magyarország világörökségei
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
Törökorezág 4. Kelet-Anatoliai körutazás Éva Tomozi képei
ÁRPÁD-KORI TEMPLOMOK ZALÁBAN
M Ű V É S Z E T.
A keresztény egyház a korai középkorban
San Vitale, Ravenna, 570.
Salamon temploma 11/C.
A gótika, sz..
Ókori Róma.
A román kor (romanika) művészete
Ungvár.
Ókeresztény Sírkamrák
Ókeresztény Sírkamrák
Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti Szent Péter tér.
ÓKERESZTÉNY MŰVÉSZET I.sz. 3. sz. – 8. sz. Készítette: Ecseri István.
Törpeállamok.
A csarodai református templom Forrás: Wikipédia Képek: Ruzsa Miklós.
Antikizáló törekvések az építészetben és képzőművészetekben-
Történelmi vonatkozások
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
Teleki bemutatása. Fekvése Somogy megyében, a Balatonföldvári kistérségben, a Balatontól délre 10 km-re található, a Külső-Somogyi dombságban. Kicsi,
KÜKÜLLŐVÁR (Cetatea de Balta, Kokelburg,) Foto: Csedő Attila
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
Kora középkori művészet III./1. -röpdolgozathoz-
Egyetemes barokk művészet I.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Kora középkori művészet III./1. -röpdolgozathoz- A Karoling- dinasztia korának építőművészeti törekvései, fennálló építészeti emlékei.
A GÖRÖG ÉPÍTÉSZET Rövid prezentáció Háttérben a Parthenon (Készült: Kr.e ) Athén.
Két kincslelet a népvándorlás korából
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Kialakulása, nyugati és keleti
Készítette: Hatvani Ferenc Bence
BÚTORTÖRTÉNET 1.2.
Ház vagy templom agyagmodellje Argosz, Héra-szentély, Kr. e. 700 körül
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
Az Ottó- kor és a korai romanika művészete -utolsó röpdolgozat-
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
Az ókori görög építészet
A romanika művészete Nyugat- Európában
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Keleti végeken… 2009 szeptember arandria.multiply.com.
SÉTÁLJUNK RÓMÁBAN-1 Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

Bizánci és ókeresztény művészet

Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok: Santa Maria Maggiore, (a Nagy Szent Mária 1) San Pietro (Szent Péter 2) San Giovanni in Laterano (a Lateráni Szent János 3) és a San Paolo Fuori la Mura (Szent Pál a Falakon Kívül 4) Az olasz neveket nem, a magyart tudni kell! /”fuori la mura” annyit tesz, hogy ‘a falakon kívül’, azaz Róma császárkori városfalán kívül eső alapítások/

Róma:Konstaninusz császár bazilikája Távlati kép DK felől és alaprajz Kr. u. 315 körül Háromhajós elrendezés, óriás árkádívekkel tagolt oldalhajók, félköríves szentélyzáródás Emlékszünk, Konstantinusz az a császárunk, aki a milánói ediktumában engedélyezte a kereszténység vallásgyakorlatát Ø

Róma: Santa Maria Maggiore Kr. u. 440 körül készül el. Kazettás elrendezésű síkmenyezet, ión oszlopsor tartja a főhajó gádorfalát

Róma, Santa Maria Maggiore belső tér, jól kivehető a mozaikpadló monumentális, geometrikus mintázata A szentélyzáró diadalív (1) mozaikján ószövetségi jelenetek 1 Ø

Róma, Konstantinusz császár mauzóleuma, épül I. Konstantinusz alatt, 300- as évek eleje Centrális elrendezés, a kupolatér emelt szerkezetét korinthoszi fejezetű ikeroszlopok sora tartja

Róma: A Santo Stefano Rotondo, vértanú Szent István körtemploma, a rotunda- típus Ø

A Santo Stefano Rotondo körüljárótere 485 körül A rotunda a körtemplom típusa, az Árpád- kor idejére a Kárpát- medencében is megjelenik Ø

Róma, a Szent Péter székesegyház Konstantinusz császár korában Öthajós elrendezésű hosszház (1), egyhajós, a keleti oldalra helyezett keresztház (2) félköríves szentélyzáródással (3). A nyugati oldalon nagyméretű, kerengővel körülvett előudvar (4) Péter apostol itt, Caligula cirkuszában hal mártírhalált, Konstantin bontatja le a cirkuszt és emeltet templomot a helyére

Róma: a régi Szent Péter székesegyház, a belső tér rekonstrukciója Alul egy XV. századi metszeten a távlati kép A bazilikális elrendezés lényege: a főhajó magasabbra nyúlik, mint az oldalhajók félnyeregtető- gerince (1), a gádorfal (2) ablaksorán ezért a főhajó közvetlen megvilágítást kap 11 22 Ø

Ravenna, Galla Placidia császárné mauzóleuma. V. század második fele Görög kereszt alaprajz, a középtérben rendkívül részletezően kidolgozott mozaikdísz

Ravenna, Galla Placidia mauzóleuma, vértanúszentek és pompás antikizáló geometrikus motívumok sora Ø

Ravenna, Galla Placidia mauzóleuma, a lunetta mozaikjelenete: Krisztus- Orfeusz a bárányok között. V. század első fele. Ezt fel kell ismerni!

A Galla Placidia mauzóleum kupolatere, csillagos égboltot ábrázoló mozaik a sarkokon a négy evangelista szimbólum- állataival. Jobb oldalt térhatást keltő geometrikus, meander- vonalakból szerkesztett mozaikdísz.

Betlehem, a Születés- temploma. Az elrendezést kell tudni leírni! 5 hajó, a szentély felőli oldalon nyolcszög alaprajzú térrész (1), félköríves toldalékokkal. A nyugati oldalon előcsarnok, avagy narthex (2). 2 1 Ø

MOZAIKMŰVÉSZET- itt: Constantina császárnő mauzóleuma Ø

Róma, Constantina mauzóleuma IV. század első fele Az antik római motívumkincsből építkező ábrázolás

Róma, mozaikrészlet a vatikáni nekropolisz katakombáiból: Krisztus, mint Sol Invictus, a legyőzhetetlen Nap. Ez az első fő ikonográfiai típus. A másik három: -Krisztus, mint Orfeusz -Krisztus, mint a Jó Pásztor -az önmagát fiókáiért feláldozó pelikánmadár A képet itt tehát nem kell megjegyezni, csak a négy fő ábrázolástani típust. Ø

Róma, Domitilla katakomba: Krisztus mint Orpheus állatok között. Fuvolával, a bukolikus, pásztori költészet szimbólumával. III. század.

Róma, Domitilla- katakomba: arató Ámor figurája III. század Ø

Róma, Priscilla- katakomba Oráns nő avagy jósnő a falfestményen III. század vége Ø

Szicília, Armerina- villa: Ázsia vagy Afrika provincia megszemélyesítése. A nőalak hivatott megjeleníteni a provincia javait. 300 körül. Nagy tappancsú tigris és elefánt!

Antiochia, patrícius- palota: vadászjelenet a mozaikpadlón és főnixmadár V. század. Ø

Konstantinápoly, a császári palota padlómozaikja: sas küzdelme kígyóval. V. szd.

Két szép emléke az elefántcsont- faragásnak és a kisplasztikának: Bal oldalt: elefántcsont- könyvtábla 400- körülről: Ádám jelenete a Paradicsomban (1), Szent Pál jelenetei (2). A jobb oldali kisméretű szobor avagy kisplasztika: Jónás és a cethal 350 körül 1 2

Szerkesztette: Vasuta Zsolt A felhasznált képanyag túlnyomó része a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Művészettörténet Tanszékének oktatási segédanyagából származik. A jogtulajdonos Dr. Bencze Ágnes Itália- kutató. Hang- Szín- Tér Művészeti Szakközépiskola Bodajk 2015